Słowa kluczowe to pojedyncze hasła lub kilkuwyrazowe wyrażenia, które użytkownik wpisuje w okno wyszukiwarki, poszukując informacji na dany temat. Odpowiednio dobrane słowa kluczowe mają istotny wpływ na pozycjonowanie witryny – dzięki nim, treści są bardziej precyzyjne i przydatne dla użytkowników, poszukujących konkretnych informacji.
W poniższym artykule znajdziesz wskazówki, dzięki którym stworzysz treści atrakcyjne nie tylko dla użytkowników, ale i robotów sieciowych, które oceniają Twoją stronę pod kątem wielu czynników, w tym również nasycenia tekstu słowami kluczowymi.
Nasycenie tekstu słowami kluczowymi (ang. keyword density) to częstotliwość pojawiania się fraz w danej treści, w stosunku do jej całości. Jak wspomnieliśmy, Google bierze pod uwagę słowa kluczowe – dzięki nim, ocenia naszą stronę jako tematyczną i prezentującą treści wysokiej jakości. Są one ważne dla zdobywania wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania (SERP). Im bardziej tematyczna, odpowiadająca na potrzeby użytkownika strona, tym teoretycznie wyżej zostanie wyświetlona.
W niektórych przypadkach, Google „betonuje” wyniki wyszukiwania stronami posiadającymi bardzo silną pozycję i wartość z punktu widzenia SEO. W takiej sytuacji, trudne może być uzyskanie wyższej pozycji naszej strony, nawet jeśli jest ona dobrze zoptymalizowana i zawiera treści wysokiej jakości, zgodne z wymaganiami wyszukiwarki.
Optymalizacja tekstów zgodnie z zasadami seo powinna obejmować nie tylko pojedyncze wyrazy, ale również wyrażenia bliskoznaczne czy kilkuwyrazowe zwroty, czyli tzw. wyrażenia long tail, o których wspomnimy w dalszej części tekstu. Dlatego chcąc przygotowywać użyteczne treści, zachowując ich naturalność, warto zamieszczać około 2-3 frazy na 1000 znaków tekstu, zgodnie z zasadami SEO Copywritingu. Pamiętaj, że częstotliwość użycia fraz zależna jest od wielu czynników, w tym m.in. branży, wyrażenia czy rodzaju treści.
Użyteczne i odpowiednio nasycone teksty zostaną również pozytywnie odebrane przez wyszukiwarkę, która wspiera strony internetowe wysokiej jakości.
Strony wysokiej jakości, określane są jako te, które zostały stworzone z myślą o odbiorcach, a nie algorytmach. Jeśli przygotujesz teksty, które spełnią oczekiwania użytkowników i odpowiedzą na ich potrzeby, prawdopodobnie zostaną one pozytywnie ocenione przez złożone algorytmy, opracowane przez inżynierów Google.
Za zakwalifikowanie witryny do stron wysokiej jakości, odpowiada algorytm Panda, stworzony przez inżynierów Google. Jego nazwa pochodzi od nazwiska jednego z twórców – inżyniera Navneeta Pandy. Algorytm ten obniża ranking stron zawierających niezadowalający content, (m.in. zawierających duplikaty czy zbyt krótkie treści) promując unikalne strony wysokiej jakości.
Chcesz wiedzieć więcej o tworzeniu wysokiej jakości treści? Na naszym blogu o pozycjonowaniu wkrótce znajdziesz szczegółowo opisane czynniki, takie jak m.in. formatowanie, użyteczność i tematyczność, wpływające na ocenę Twojej witryny przez algorytmy.
Aby przygotować teksty, które będą w stanie sprostać wspomnianym wymaganiom, możesz wziąć pod uwagę wskazówki proponowane przez Pomoc Google.
Zgodnie z wytycznymi Google dla Webmasterów, dobra witryna powinna być:
Powyższe zasady oraz odpowiednie nasycenie tekstu frazami kluczowymi (2-3 wystąpienia na 1000 znaków) to podstawowe elementy, o których powinieneś pamiętać przygotowując teksty na swoją stronę, zoptymalizowane pod kątem SEO. Istotne jest także miejsce zamieszczania wyrażeń kluczowych.
W tym celu należy wykonać tzw. keyword research, czyli analizę fraz kluczowych. Innymi słowy, trzeba znaleźć wyrażenia, na które chcemy pozycjonować witrynę. Wybieramy je w oparciu o zapytania, które internauci wpisują w okno wyszukiwarki oraz dostępne narzędzia, prezentowane poniżej. Przed przystąpieniem do tworzenia treści, zastanów się, czego poszukują użytkownicy odwiedzający Twoją stronę i postaraj się sprostać ich oczekiwaniom.
Jako specjalista w konkretnej branży, możesz również uwzględnić własne doświadczenia w tym zakresie. Pamiętaj jednak o celu keyword research, jakim jest znalezienie wyrażeń, pozwalających na lepsze pozycjonowanie. Poradnik, który dla Ciebie przygotowaliśmy, pozwoli Ci nie tylko dobrać, ale również odpowiednio zamieścić słowa kluczowe, co może pomóc Twojej stronie uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Keyword research w 3 krokach
Poniżej znajdziesz uproszczony schemat, prezentujący 3 kroki, dzięki którym będziesz mógł samodzielnie znaleźć wyrażenia kluczowe. Warto jednak pamiętać, że profesjonalny keyword research obejmuje szereg elementów, które wymagają dużego nakładu pracy specjalistów z zakresu m.in. SEO copywritingu.
Jest to pierwszy krok, który pozwoli Ci stworzyć wstępną listę fraz. Na tym etapie warto wykonać analizę konkurencji, oprzeć się na własnych doświadczeniach związanych z prowadzoną działalnością oraz wykorzystać podpowiedzi wyszukiwarki, które mogą okazać się pomocne w zrozumieniu oczekiwań użytkownika.
Tak przygotowaną listę pomogą Ci usystematyzować darmowe, ogólnodostępne narzędzia, pozwalające na znalezienie fraz wpisywanych przez użytkowników. Wśród nich można wyróżnić m.in. planer słów kluczowych Google, Keywordtool.io, Ubersuggest czy AnswerThePublic.
Wstępną listę stworzoną podczas burzy mózgów, warto uporządkować, zanim zdecydujesz, które wyrażenia wykorzystasz podczas tworzenia treści. W tym celu:
Jak wspomnieliśmy, keyword research jest złożonym procesem. Dlatego gotową listę fraz, które chcesz wykorzystać w treściach, warto ponownie zweryfikować. Tym razem, weź pod uwagę m.in. popularność, konkurencyjność czy trafność danego wyrażenia. Lista uporządkowana w ten sposób, pozwoli Ci znaleźć słowa kluczowe, będące podstawą do tworzenia tekstów.
Skoro wiesz już, które słowa kluczowe wykorzystasz na swojej stronie, warto abyś dowiedział się, jak powinno wyglądać prawidłowe nasycenie tekstu frazami kluczowymi, dzięki któremu będzie on atrakcyjny dla użytkownika oraz odpowiednio zoptymalizowany pod kątem SEO.
Na przestrzeni czasu, zasady nasycania tekstu frazami kluczowymi ulegały zmianom. W myśl słynnego powiedzenia „dostosuj się albo zgiń”, konieczna była zmiana podejścia do tworzenia contentu na strony internetowe oraz sposobu zamieszczania słów kluczowych.
Dawniej nie istniały tak zaawansowane algorytmy, weryfikujące strony pod kątem działań zgodnych ze wskazówkami dla webmasterów, czy stosowania rozmaitych sztuczek, pozwalających zyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Z tego powodu, nasycenie tekstu słowami kluczowymi było dopasowywane jedynie pod kątem odwiedzających robotów. Nie przykładano zbyt dużej wagi do tworzenia naturalnie brzmiących treści, przez co były one przesycone frazami, tracąc tym samym jakość i przystępność dla użytkownika.
Jedną z dawniej stosowanych technik, było zamieszczanie fraz w stopce strony internetowej, np. w taki sposób:
Buty sportowe nike, buty damskie adidas, buty sportowe dla dzieci, buty dziecięce, buty sportowe do biegania, lekkie buty sportowe, buty sportowe na siłownie, buty sportowe skórzane
Takie działanie dawało dużą szansę na rankingowanie witryny na podane frazy, jednak po zmianach, nieustannie wprowadzanych w algorytmach, zrezygnowano z tej praktyki, gdyż stała się nieskuteczna, a wręcz szkodliwa dla pozycjonowania.
Współcześnie, nasycenie tekstu słowami kluczowymi musi być naturalne. Przyjmuje się, że każde wyrażenie powinno pojawić się 2-3 razy na 1000 znaków. Jak wspomnieliśmy, podana liczba wystąpień może ulec zmianie, w zależności od branży i specyfiki tekstu.
Warto również zadbać o to, aby nasycać treści zarówno frazami w formie podstawowej, jak i odmienionej. Najważniejsze, żeby teksty były przyjazne dla użytkownika.
Jeśli wydaje Ci się, że to niemożliwe, żeby w wytycznych dla Webmasterów i osób przygotowujących content nie zostały uwzględnione konkretne reguły dotyczące nasycenia tekstu słowami kluczowymi, możesz zapoznać się z poniższym materiałem, który potwierdza, że w tym zakresie nie ma ściśle określonych zasad. Choć nagranie ma już kilka lat, jest nadal aktualne, ponieważ Google nieustannie dąży do tego, aby dostarczać użytkownikom naturalne treści.
Wskazówki Google mówią, że najważniejsze przy tworzeniu treści na strony internetowe, jest uwzględnienie potrzeb użytkowników oraz zadbanie o wysoką jakość prezentowanych treści. Przygotowując teksty na podstrony, warto zastanowić się, jakich słów użyliby użytkownicy, aby na nią trafić, a następnie sprawdzić, czy zamieszczone treści zawierają takie wyrażenia.
Poza zasadami dotyczącymi częstotliwości używania wyrażeń kluczowych, zmianom uległy również miejsca zamieszczania fraz. Adres URL czy grafiki również mogą zawierać słowa kluczowe, a tym samym przyczyniać się do uzyskania przez Twoją stronę wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Zadbaj o odpowiednie nasycenie frazami kluczowymi nie tylko treści właściwej, ale również title, meta description, nagłówków i śródnagłówków, adresów URL, grafik i linków.
Zamieszczaj frazy w tytule podstrony (title) – jest to istotne dla SEO. Krótkie opisy znajdujące się tuż pod nim (meta desription) również warto odpowiednio nasycić. Oficjalnie nie wpływają one na pozycjonowanie witryny w bezpośredni sposób, ale mogą np. zwiększyć liczbę wejść na stronę.
Zamieszczaj wyrażenia kluczowe w nagłówkach. Współczesny internauta „skanuje” tekst, dlatego postaraj się nakierować go (oraz roboty) na najważniejsze informacje.
Treść właściwa
Powinna być przyjazna dla użytkownika, mieć odpowiednią długość i naturalne nasycenie słowami kluczowymi. Zgodnie z wspomnianą zasadą, w zależności od branży używaj 2-3 wystąpienia na 1000 znaków tekstu. Możesz stosować formę podstawową wyrażenia oraz odmiany.
W niektórych przypadkach, Google może wyświetlić w wynikach wyszukiwania fragment tekstu ze strony, zamiast zawartości znacznika meta description
Aby były one sczytywane przez roboty sieciowe, warto nadać im naturalną nazwę, jeśli to możliwe, zawierającą frazę lub gotowe zapytanie. Można wykorzystać do tego znacznik ALT, który nie tylko pokazuje użytkownikowi treść grafiki w przypadku, gdy z jakichś powodów nie wyświetli się ona na stronie, ale pozwala również na jej lepsze pozycjonowanie.
Dbaj o linkowania, które będą prowadzić użytkownika do innej strony w ramach witryny. Pomocny może okazać się tzw. anchor text, czyli odpowiednio sformatowany fragment tekstu, który po kliknięciu, przeniesie użytkownika do strony docelowej.
Linki w tekście często są wytłuszczone lub zapisane innym kolorem. Powinny być naturalne: „Do jeansów i koszulki z modnym nadrukiem możesz dobrać buty sportowe, tenisówki lub trampki..”
Nie należy wstawiać ich przypadkowo i sztucznie: „Do jeansów i koszulki z modnym nadrukiem możesz dobrać buty sportowe, tenisówki lub trampki, które znajdziesz tutaj.”
Inaczej nazywane wyrażeniami typu long tail. Są nimi dłuższe, precyzyjne wyrażenia, zwykle zawierające klika słów, których główną zaletą jest niska konkurencyjność i duża precyzja. Nasycenie tekstu słowami kluczowymi długiego ogona, pomoże łatwiej zyskać Twojej stronie wyższą pozycję, a tym samym zwiększyć szansę na skorzystanie przez użytkownika z oferowanych przez Ciebie usług.
Przykładem słowa kluczowego długiego ogona może być użycie wyrażenia long tail „tanie buty sportowe damskie Nike do biegania”, zamiast podstawowej frazy „buty sportowe”.
Wyrażenia LSI (Latent Semantic Indexing), w dużym uproszczenia to słowa ściśle powiązane z używanymi słowami kluczowymi, pozwalające wyszukiwarce lepiej zinterpretować kontekst znaczeniowy danego tekstu.
Właściwy kontekst jest szczególnie ważny w przypadku wyrażeń o takiej samej pisowni, ale innym znaczeniu, czyli tzw. homonimów. Wśród takich słów można wymienić m.in. wyraz „zamek”, który w zależności od kontekstu, może zostać zinterpretowany jako m.in. suwak w kurtce lub średniowieczna budowla.
Wyraz „mucha” w zestawieniu z wyrazami „owad”, „pułapka”, „lep”czy „tse-tse” oznacza zupełnie co innego niż to samo słowo połączone z przymiotnikiem ”męska”, „w kratę” czy „aksamitna”.
Wyrażeniami LSI mogą być zatem wyrażenia powiązane, synonimy oraz słowa o podobnym znaczeniu. Stosowanie powiązań między frazami a wyrażeniami LSI odgrywa istotną rolę w SEO Copywritingu i pozycjonowaniu stron.
Powiedzieliśmy, czym powinny charakteryzować się treści przygotowywane na stronę internetową, z perspektywy pozycjonowania i SEO Copywritingu oraz prawidłowego nasycenia tekstu frazami. Warto jednak szerzej wspomnieć o błędach, które choć w coraz mniejszym stopniu, nadal zdarzają się na niektórych stronach internetowych.
Keyword stuffing to nic innego, jak upychanie słów kluczowych w treści. Zbyt częste używanie fraz w tekście, sprawia że tekst staje się nienaturalny i nieprzyjazny dla użytkownika, a tym samym dla robotów.
Choć wytyczne nie wskazują na konkretną częstotliwość stosowania fraz, warto zachować umiar stosując wielokrotnie powtarzaną zasadę. Jeśli będziesz zamieszczał frazy zbyt często, wyszukiwarka może uznać Twoje treści za spam, co może skutkować obniżeniem pozycji strony a nawet nałożeniem kary.
Poniższy przykład prezentuje keyword stuffing wyrażeniem „buty sportowe”: Sprawdź nasze wyjątkowe buty sportowe. Buty sportowe w naszym sklepie internetowym dostępne są w wielu wzorach i kolorach, więc z pewnością znajdziesz buty sportowe idealne dla siebie. Jeśli poszukujesz butów sportowych, które będą modne i wygodne, skorzystaj z naszej oferty butów sportowych!
Jak widać, stosowanie keyword stuffing znacznie obniża przystępność i przydatność zamieszczanych treści, co może być jedną z przyczyn obniżania pozycji Twojej strony w SERPach , nawet pomimo prowadzonych działań z zakresu pozycjonowania.
Kanibalizacja to działanie polegające na optymalizacji kilku podstron tej samej witryny pod to samo słowo kluczowe. Niezależnie od tego, czy zjawisko kanibalizacji słów kluczowych jest wywoływane celowo czy przez przypadek, sprawia, że podstrony konkurują ze sobą.
W praktyce oznacza to, że uzyskanie wysokiej pozycji może być trudne, ponieważ roboty nie wiedzą, która z podstron danego serwisu powinna znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie, nie potrafią określić, którą z nich wypromować. Tym samym, działania linkowe prowadzone dla jednej podstrony, mogą jednocześnie obniżać ranking drugiej.
Kanibalizacja słów kluczowych przyczynia się do powstawania wahań pozycji podstron danej witryny. Optymalizując kilka podstron na tę samą frazę, możesz nie uzyskać stabilnej pozycji żadnej z nich, nawet jeśli będziesz stosował inne zaawansowane działania SEO. Poza tym, skupienie się jedynie na frazach, może skutkować brakiem tematyczności. Lepiej najpierw napisać tekst, a potem zweryfikować go pod kątem wyrażeń.
Prawidłowe nasycenie tekstu frazami kluczowymi jest jednym z podstawowych elementów, opisanych na naszym SEO blogu, które powinieneś wziąć pod uwagę przygotowując treści na stronę internetową. W ich odpowiednim dobraniu pomoże keyword research oraz narzędzia, umożliwiające znalezienie najlepszych słów kluczowych. Staraj się zamieszczać w treści wyrażenia długiego ogona oraz zadbać o tematyczność strony, poprzez stosowanie wyrażeń LSI.
Mimo tego, że treści powinny być przygotowywane przede wszystkim dla użytkowników, tworząc content na swoją stronę pamiętaj, że nie tylko internauci, ale również algorytmy oceniają witryny. Unikaj błędów, takich jak keyword stuffing czy kanibalizacja słów kluczowych i działaj zawsze zgodnie z wytycznymi Google. Dbaj również o jakość, unikalność i konkurencyjność tworzonych treści, które będą atrakcyjne zarówno dla robotów, jak i użytkowników.
Na koniec, przygotowaliśmy dla Ciebie 5 rad, dzięki którym stworzysz wysokiej jakości teksty, zoptymalizowane zgodnie z zasadami SEO, przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i robotów.
Źródła: Quora; Wordstream; Keywordtool; Upwork; Moz; HitTail; SearchConsole-Pomoc; VieoDesign; TheSeoMaker
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: