Na łamach Steru na SEO wielokrotnie zastanawialiśmy się nad tym, czym jest indeksowanie strony internetowej w Google. Pochylaliśmy się nad potrzebami użytkowników sieci pytających wyszukiwarkę o to, jak długo trwa zbieranie informacji o witrynie i od czego zależy to, czy roboty wyszukiwarki odwiedzą tę, a nie inną stronę internetową.
Uważni czytelnicy dowiedzieli się w ten sposób, jakie czynności należy podjąć, aby ułatwić im pracę i przyspieszyć cały proces, a ponadto poznali definicję indeksowania mobile first, które obecnie odgrywa główną rolę w rankingowaniu witryn w wyszukiwarce Google. Warto odświeżyć sobie powyższe informacje, ponieważ dziś dowiemy się nie jak szybko, a jak często Google analizuje strony internetowe. Ile trwa proces, od czego zależy i jak sprawdzić cykliczność indeksowania?
Poprzez cykliczność indeksowania rozumiemy regularne powtarzanie czynności robotów Google na stronie internetowej. Nie mówimy tu więc o tym, jak długo boty przebywają na niej w celu pozyskania potrzebnych informacji, ale o tym, jak często powracają na stronę internetową, aby zaktualizować znajdujące się na niej dane i ponownie przejrzeć jej poszczególnie odsłony.
Indeksowanie stron internetowych ma charakter cykliczny. To cenna informacja dla każdego, kto chce zadbać o jakość witryny oraz znajdującego się na niej contentu – czyli wszystkich elementów wchodzących w skład strony internetowej.
Praca robotów Google nie kończy się na pierwszych odwiedzinach witryny. Co jakiś czas (cyklicznie) wracają one na stronę internetową, aby zarejestrować wprowadzone zmiany. Dzieje się tak ze względu na dodatkowe działania podejmowane na przykład przez właściciela strony, użytkowników sieci lub aktualizacje algorytmów wyszukiwarki. Każda zmiana jest sprawdzana, a następnie indeksowana przez boty.
Tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która sugerowałaby, jak często boty odwiedzają witrynę: robią to codziennie i niemal o każdej porze. Natomiast po pierwszych odwiedzinach mogą ponownie przeanalizować stronę pod kątem zawartości nawet po tygodniach.
Co ile Google indeksuje strony? Wiemy na pewno, że odbywa się to w sposób cykliczny, a zatem regularny i zorganizowany, a obecnie coraz częstszy za sprawą ciągłego doskonalenia tego procesu przez inżynierów Google (w oficjalnych podpowiedziach Google sugeruje się, że zmiany na stronie widoczne są po kilku dniach). Wiemy również, że im lepszy i aktualniejszy content, tym roboty chętniej, a zarazem częściej, odwiedzają stronę internetową.
Ze względu na to, że indeksowanie ma charakter cykliczny, należy stale dbać o jakość strony internetowej. Mamy tu na myśli nieustanne sprawdzanie zawartości witryny, troskę o jej właściwą strukturę oraz aktualizowanie danych. Kiedy wyszukiwarka Google indeksuje strony? Wszystko zależy od charakteru witryny i tego, w jaki sposób się nią zarządza. Niektóre z nich są sprawdzane częściej, a inne rzadziej.
Dla przykładu: strony informacyjne są odwiedzane przez roboty zdecydowanie częściej niż witryny producentów lub firm świadczących usługi, a to ze względu na wyższą częstotliwość aktualizowania treści na stronach „newsowych”. Dzięki temu użytkownicy sieci zawsze są na bieżąco, jeśli chodzi o informacje z kraju i ze świata. Najważniejszym elementem wciąż pozostaje jednak zawartość: każda witryna, zanim zostanie sprawdzona, musi przejść kontrolę jakości. W przeciwnym razie boty mogą w ogóle nie być nią zainteresowane.
Warto w tym miejscu przypomnieć o indeksowaniu mobile first skupionym na pozyskiwaniu danych z mobilnych wersji stron internetowych. We wcześniejszym artykule poświęconym temu tematowi dowiedzieliśmy się, że roboty Google podczas swojej podróży po sieci w pierwszej kolejności analizują strony mobilne. Ten nowy sposób oceny zawartości witryny ma obecnie duże znaczenie dla rankingowania stron internetowych.
Nie tylko strony mobilne mają dziś pierwszeństwo, jeśli chodzi o cykliczność indeksowania. Posiadają ją również witryny szyfrowane za pomocą protokołu HTTP/2. Wzmianka na ten temat pojawiła się podczas tegorocznego I/O Google 2021. Jedną z informacji przekazanych przez Johna Muellera podczas wykładu “Co nowego w wyszukiwarce Google?” było to, że indeksowanie stron internetowych dla protokołu HTTP/2 będzie przebiegać sprawniej i wydajniej.
Innymi słowy, roboty będą spędzały zdecydowanie mniej czasu na indeksowaniu niż dotychczas. To z kolei przekłada się na lepszy budżet indeksowania. Google zmierza w ten sposób do tego, aby analizować więcej i szybciej niż dotychczas, a tym samym prezentować użytkownikom strony ze zaktualizowaną zawartością, zaznaczając jednocześnie, że nie będzie miało to wpływu na rankingowanie.
Wydajniejsza praca robotów indeksujących nie ma bezpośredniego wpływu na rankingowanie. Nie zmienia to jednak faktu, że im szybciej wprowadzimy zmiany na stronie, tym prędzej zostaną one przez wyszukiwarkę zauważone. A to z kolei przekłada się na wyniki w rankingu wyszukiwarki. Roboty Google odwiedzają strony, gdy tylko coś się na nich dzieje
Wiemy już, jaki typ stron może cieszyć się częstszymi odwiedzinami botów wyszukiwarki Google. Nie jest jednak tak, że jedynie strony posiadające mobilne wersje witryn oraz sprawdzane przez protokół HTTP/2 mają ten przywilej. Google indeksuje wszystkie strony internetowe także wtedy, gdy ich zawartość jest regularnie aktualizowana.
Można powiedzieć, że im częściej boty będą trafiać na atrakcyjny i świeży content, tym chętniej powrócą z ponowną wizytą. Otrzymają informację, że witryna jest interesująca pod tym względem i że sporo dzieje się w jej obrębie, a zatem warto odwiedzać ją częściej niż inne strony internetowe.
O tym, jak zachęcać crawlery do cyklicznego odwiedzania witryny, dowiedzieliśmy się już w artykule “Ile trwa indeksowania w Google”. Należy wziąć sobie te uwagi do serca, a jednocześnie zastosować się do dodatkowych wytycznych, o których za moment. Warto mieć na uwadze, co zostało już wyraźnie zaznaczone, że im szybciej nowy content zostanie przeskanowany przez boty, tym prędzej będzie rankingować w wyszukiwarce. Szybkość i cykliczność są ze sobą ściśle związane.
A zatem ile zajmuje Google ponowne sprawdzenie strony? W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że tyle, ile nam zajmuje przygotowanie i wdrożenie dobrego jakościowo contentu na stronę internetową.
Dodatkowe działania podejmowane na stronie internetowej mogą skłonić roboty do ponownego przeskanowania witryny. Pozycjonowanie stron internetowych to proces, który wymaga zaangażowania. Myślisz, że wystarczy założyć witrynę, zadbać o jej szkielet oraz zawartość i zostawić ją samą sobie? Chcąc cieszyć się zainteresowaniem crawlerów oraz popularnością wśród użytkowników, należy co jakiś czas wprowadzać większe bądź mniejsze zmiany, a tym samym poprawiać jakość contentu. Zwiększ widoczność swojej marki online – zleć nam pozycjonowanie i ciesz się sukcesem!
Nawet drobne, ale często dokonywane aktualizacje dają robotom sygnał, że dobrze będzie za jakiś czas wrócić na stronę internetową i ponownie przeanalizować jej zawartość.
W ten sposób wyszukiwarka Google cyklicznie sprawdza, czy w obrębie witryny coś się dzieje, a jeśli tak, to z jaką regularnością. Jeśli roboty zauważą, że aktualizacje nie są dokonywane zbyt często – ograniczą odwiedziny. I odwrotnie: jeśli zmiany będą zachodzić regularnie, boty zaczną odwiedzać stronę z większą częstotliwością. Poprzez podejmowane dodatkowego działania zyskasz pewność, że zechcą przeskanować nowy content i pozyskać z niego dane istotne z perspektywy tworzenia rankingu w wyszukiwarce.
Nie zapominaj przy tym wszystkim, żeby systematycznie sprawdzać, czy wszystkie nowe podstrony zostały poprawnie zaindeksowane przy pierwszych odwiedzinach botów.
Porządnie zabrałeś się do pracy. Ciekawi Cię, czy boty rzeczywiście wyczuły aktywność w obrębie Twojej strony internetowej? Aby sprawdzić, kiedy indeksują strony i z jaką częstotliwością odwiedzają witrynę, wystarczy skorzystać z konkretnych narzędzi.
Nie będzie wielkim zaskoczeniem, jeśli w tym miejscu wskażemy Google Search Console. Z raportu “Index” (opcja “Stan”) dowiesz się, czy strona w ogóle została prześwietlona przez wyszukiwarkę w celu pozyskania danych na jej temat.
Jak już wspomnieliśmy, regularna analiza słów kluczowych, wykonywanie cyklicznych aktualizacji czy reagowanie na zmiany zaproponowane przez algorytmy wyszukiwarki Google mogą skłonić boty do częstszego odwiedzania strony internetowej celem pozyskania aktualnych danych o witrynie. Dlatego nie rezygnuj z zaglądania do Stanu indeksowania po pierwszym skanowaniu. Webmasterzy sugerują, aby Google Search Console sprawdzać średnio co miesiąc bądź po wprowadzeniu co istotniejszych zmian. Na tej podstawie zyskasz wiedzę na temat cykliczności indeksowania przez boty.
W razie pojawienia się jakichkolwiek odstępstw, zawsze możesz zgłosić problem w Raporcie „Stan w indeksie” i czekać na reakcję (sekcja “Rozwiązywanie problemów”). Webmasterzy zalecają również częste zaglądanie do obszaru “Błędów”, w których grupowane są różne rodzaje problemów z indeksowaniem strony. Miej na uwadze, że jeśli mimo to witryna nie została ponownie odwiedzona w celu indeksacji nowych informacji, musimy uzbroić się w cierpliwość: proces ten zależy od wielu czynników, może trwać więc kilka tygodni, a nawet dłużej.
Komunikat Google jest jasny:
“Nie możesz zmienić tego, jak często indeksujemy Twoją witrynę, ale jeśli chcesz, byśmy zindeksowali nową lub zaktualizowaną treść w witrynie, możesz poprosić o ponowne indeksowanie.”
Zgłaszanie do Google prośby o ponowne przeanalizowanie adresów URL to działanie, które dodatkowo sygnalizuje zmianę, jaką przeprowadzono w obrębie strony internetowej. To jedynie sygnał – miej na uwadze, że nie musi wiązać się z natychmiastową reakcją botów, szczególnie jeśli zawartość witryny nie odpowiada wymogom jakości stawianym przez Google.
Kojarzysz film “Matrix”? Roboty Google przypominają nieco meduzy – zwiadowców odbierających najmniejsze sygnały ze statku Nabuchodonozor, którym po świecie maszyn poruszał się Morfeusz. Wystarczy drobiazg, aby skupić ich uwagę, a następnie poczekać, aż znów odwiedzą witrynę.
Teraz wiesz już, że istotną rolę w sprawdzaniu stron internetowych przez roboty wyszukiwarki Google odgrywa nie tylko szybkość, ale także cykliczność indeksowania. Regularne skanowanie zawartości strony internetowej uwzględnia każdą, nawet najmniejszą modyfikację jej zawartości. Co ważne, możesz zachęcić boty do ponownych odwiedzin – wystarczy tylko traktować stronę internetową jak tworzywo, nad którym trzeba pracować.
Mowa tu głównie o czynnościach podnoszących jakość contentu, takich jak m.in. regularne publikowanie unikatowych treści, cykliczne aktualizowanie witryn, dodawanie nowych podstron do indeksu czy dbanie o wiarygodność zawartości. Pamiętaj, że roboty regularnie przeczesują internet w poszukiwaniu świeżych linków i robią to praktycznie przez cały czas: w trakcie czytania tego artykułu odwiedziły zapewne całe mnóstwo takich stron, jak Twoja! Warto mieć tego świadomość i z tą myślą doskonalić zawartość witryny.
Pamiętaj: pierwsze odwiedziny robotów Google nie muszą być tymi ostatnimi. Zapraszaj je do siebie tak często, jak to tylko możliwe!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: