Ikona 03:40 min Ikona Sunrise System 08.07.2016

Indeks stron Google to potężna baza, w której mieszczą się wszystkie zaindeksowane przez roboty sieciowe strony internetowe. To właśnie z tego indeksu Google wybiera strony i umieszcza w swoich wynikach wyszukiwania, zarówno tych mobilnych jak i stacjonarnych.

Jednak w ostatnich kilkunastu miesiącach, szczególnie w kontekście wciąż nabierającego na sile nurtu „mobile first”, coraz częściej wśród ekspertów zajmujących się pozycjonowaniem przewija się temat stworzenia zupełnie odrębnego, mobilnego indeksu stron.

 

Mobilny indeks stron – co to takiego?

 

Byłby to odpowiednik zwykłego indeksu, natomiast uwzględniający strony dla urządzeń mobilnych. Miałby on obsługiwać zapytania wysyłane z urządzeń mobilnych, a w rezultacie miałby wyświetlać wyniki lepiej dopasowane do ich wymagań.

 

A komu to potrzebne?

 

Mobilne wyniki wyszukiwania wyświetlane są obecnie na podstawie oceny… stron desktopowych! Właściwie jedyną zmianą, realnie wpływającą na pozycjonowanie i ranking Google, był dobrze znany Mobilegeddon, wprowadzony 21 kwietnia 2015 roku i „poprawiony” (jego siła, czyli wpływ na wyniki wyszukiwania, została zwiększona) około 12 maja 2016 roku.

Prężnie rozwija się też projekt AMP (Accelerated Mobile Pages), który na razie jednak dopiero nabiera rozpędu i realnie nie ma wielkiego wpływu na wyniki wyszukiwania.

W rezultacie czasami (a nawet całkiem często) można mieć zastrzeżenia co do mobilnych wyników – trafiają tam strony nieprzystosowane do smartfonów.

 

Czy wprowadzenie osobnego indeksu w ogóle ma sens?

 

To kluczowe pytanie. Czy rzeczywiście mobilne wyniki wyszukiwania Google są tak złe, że trzeba forsować tak dużą zmianę? A może są inne korzyści z wprowadzenia indeksu mobilnego? Zdania na ten temat są podzielone.

Wg części obserwatorów, aktualizacja i obsługa dwóch odrębnych indeksów byłaby zbyt kosztowna i kłopotliwa dla Google. Inni twierdzą, że jest to naturalny krok wyszukiwarki w rzeczywistości coraz mocniej zdominowanej przez smartfony i inne urządzenia przenośne.

A Google, jak zwykle w takich sytuacjach, jest bardzo enigmatyczne. Ostatnia wzmianka na ten temat pojawiła się 23 czerwca i brzmiała: „we are working on it”, czyli „pracujemy nad tym”.

 

To może przeróbmy „zwykły” indeks na mobilny?

 

Ostatnie działania Google wskazują wyraźnie – urządzenia mobilne to przyszłość. Dlatego wyszukiwarka, usługa Moja Firma i inne narzędzia są przeprojektowywane zgodnie z ideą „mobile first”. Czy więc w przyszłości w pozycjonowaniu wspominając o indeksie Google, będziemy mówić właśnie przede wszystkim o indeksie mobilnym? To bardzo prawdopodobne.

Wyszukiwarka naturalnie zmierza w kierunku odpowiedzi na potrzeby przede wszystkim użytkowników urządzeń przenośnych. W końcu to oni zaczynają dominować na rynku, spychając na drugi, a nawet trzeci plan stare, poczciwe komputery desktopowe.

 

Problemy!

 

Stworzenie mobilnego indeksu nie jest rzeczą prostą. Problemem, o którym wspominał Gary Illyes, jest brak części sygnałów rankingowych na mobilnych wersjach stron.

Przykładem mogą być linki. Google odkryło, że niewielu użytkowników umieszcza linki do mobilnych wersji stron. W rezultacie ocena na podstawie tylko strony mobilnej może być zaniżona – a przecież nie o to chodzi.

Ponadto content na stronach mobilnych często jest skrócony lub zupełnie zmieniony w porównaniu z wersją tradycyjną. A jak wiadomo content, czyli zawartość strony, ma kluczowe znaczenie dla pozycjonowania i rankingu w wynikach wyszukiwania.

Kłopotów inżynierowie Google napotykają zapewne znacznie więcej, choć te opisane powyżej wydają się być naprawdę trudne do „przeskoczenia”.

 

Czy powstanie?

 

Być może już jakaś jego wersja istnieje na wewnętrznych serwerach Google. Natomiast firma z Kalifornii prowadzi tak wiele tak różnorodnych projektów naraz (z których tylko niewielka część ujrzy światło dzienne), że trudno cokolwiek w tej materii prognozować.

Byłaby to zapewne mała rewolucja w pozycjonowaniu, do której lepiej się przygotować. Nie tylko z powodu potencjalnych problemów związanych z pozycjami strony w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim trzeba skupić się na użytkowniku. A ten, jak wskazują liczne statystyki, już dawno korzysta ze smartfona codziennie, rzadziej zaglądając w urządzenie stacjonarne.

 

Wnioski

 

Indeks mobilny to ciekawy pomysł. Natomiast na ten moment to niewiele więcej niż właśnie pomysł. Wskazuje to jednak na duży nacisk Google na optymalizację mobilną stron. Oprócz „mobilegeddonu” i AMP, praca nad odrębnym indeksem mobilnym powinna dać sporo do myślenia wszystkim tym, którzy jeszcze nie mają lekkiej, przyjaznej użytkownikom strony mobilnej a chcą utrzymać dobre efekty pozycjonowania.

Pozostali mogą spokojnie śledzić rozwój wydarzeń (i stale poprawiać swoją stronę).

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 02:57 min 31.08.2016 Przyjazny adres URL (ang. friendly URL) to skuteczne wsparcie w osiąganiu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. To rozwiązanie doceniane jest zarówno przez roboty wyszukiwarek, jak i samych użytkowników internetu. Ludzie łatwiej zapamiętują i zapisują przyjazne adresy URL, z kolei roboty na ich podstawie mogą skuteczniej rozpoznać strukturę serwisu, a także powiązać z zapytaniem użytkownika. To może być atut w osiągnięciu przewagi nad konkurencją. Jak powinien wyglądać taki adres? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 04:45 min 01.09.2016 Ile razy uderzasz palcem w ekran swojego smartfona, żeby wyłączyć reklamę tym maleńkim iksem zawsze, ale to zawsze ukrytym w samym rogu? Już wkrótce problem pop-upów i interstitials zakrywających cały ekran powinien zniknąć. No przynajmniej z Top10. Mobilni użytkownicy wyszukiwarki Google cieszą się, jednak co na tę zmianę w algorytmie webmasterzy i inni specjaliści IT? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:20 min 09.02.2016 Bez paniki! Zespół ekspertów Sunrise System czuwa i wyjaśnia co to tak właściwie oznacza – zarówno dla specjalistów z branży SEO w Polsce i na całym świecie, właścicieli stron internetowych, jak i zwykłych użytkowników największej wyszukiwarki internetowej na świecie. Czy coś się zmienia w pozycjonowaniu? Czy to rewolucja? A może zupełnie nie ma się czym przejmować? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700