Jeszcze do niedawna standardem było, aby meta tag description nie przekraczał 160 znaków. Co prawda przedstawiciel Google stwierdził, że limity znaków na description nigdy nie funkcjonowały, jednak większość opisów powyżej 160 znaków po prostu nie mieściła się i występował efekt ucięcia opisu w pół zdania. Dlatego, aby tworzyć opisy bardziej przyjazne dla użytkowników i „klikalne” zalecało się, aby nie przekraczać ilości 160 znaków. Od pewnego czasu możemy jednak zauważyć, że meta tagi description znacząco się wydłużyły. Poniżej przykładowe wyniki wyszukiwania dla zapytania „muzeum”:
Najdłuższy meta tag description liczył w tym przypadku 314 znaków. W całym top 10 tylko trzy opisy liczyły mniej niż 160 znaków. Reszta oscylowała wokół 300.
Na początku grudnia ubiegłego roku Google potwierdził, że dokonano zmiany w celu umożliwienia wyświetlania dłuższych, bardziej opisowych meta tagów description. Cel: pomoc użytkownikom w podjęciu decyzji, które strony z wyników wyszukiwania trafniej odpowiedzą na zapytanie wpisane w wyszukiwarkę.
Na powyższym zrzucie ekranu można zauważyć także, że opisy wciąż „urywają” się w pół zdania. Dzieje się tak, ponieważ w większości przypadków są one generowane dynamicznie, na podstawie treści dostępnej na stronie oraz zapytania użytkownika. Jeśli więc wyszukiwarka Google widzi potrzebę wygenerowania innego opisu dla danego zapytania, pobierze treść ze strony.
Co więcej, w przypadku opisu na około 300 znaków ucięte zdanie nie razi użytkownika tak bardzo, jak w przypadku do niedawna stosowanych opisów na 160 znaków. Dłuższy opis stwarza wyższe prawdopodobieństwo, że użytkownik jest już w stanie ocenić czy warto wejść na daną stronę. A skoro Google może generować go automatycznie, pojawia się pytanie – czy jest sens aktualizować meta tagi description? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.
Analiza przeprowadzona przez specjalistów firmy Moz wykazuje, że Google nie tylko samodzielnie pobiera opisy, ale może też je skracać lub dodawać do nich dane, czyli je modyfikować. Użycie całości bądź części oryginalnego meta tagu description wystąpiło w 55 procentach analizowanych wyników wyszukiwania.
Są strony, które dobrze radzą sobie w wynikach wyszukiwania, choć posiadają nieuzupełnione meta tagi description (np. Wikipedia). Jednak zdaniem specjalistów w przypadku stron, na których chcemy zwiększyć ruch, dobrze skonstruowany description jest jak reklama – zwiększa zainteresowanie i zachęca do kliknięcia. Nawet pomimo faktu, że nie mamy pewności czy i jak Google wykorzysta nasz opis meta tagu, to w przypadku stron o określonym zapotrzebowaniu warto go zaktualizować.
Ze statystyk firmy Moz wynika, że nastąpił wyraźny wzrost wystąpień opisów liczących od 300 do 325 znaków. Co więcej, krótsze meta tagi description, tj. ucięte w zakresie około 200 znaków w przeważającej liczbie przypadków dotyczyły fragmentów video – tutaj tekst ustępuje miejsca miniaturze filmiku.
Według Moz aktualnie krótsze opisy to takie, które zostały „ucięte” w kodzie przez specjalistów w dziedzinie pozycjonowania bądź też dotyczą stron, w których Google nie może pobrać dłuższego opisu. Dalszy opis statystyk przynosi wniosek, że maksymalna ilość znaków w obecnie wyświetlających się meta tagach description może liczyć nawet 375.
Pamiętajmy, że Google z charakterystyczną sobie dozą tajemniczości potwierdza wydłużenie description tylko częściowo i bez podawania szczegółów. Dlatego jeżeli uznasz, że dłuższy opis zadziała na korzyść twojej strony i zwiększy liczbę kliknięć, możesz eksperymentalnie zwiększyć jego długość.
Wraz z dłuższymi meta tagami description zasady ich pisania nie zmieniły się. Wyszukiwarka Google wykorzystuje opis meta podany w kodzie strony, jednak jeżeli będzie potrzebowała większej ilości informacji lub kontekstu, aby trafniej odpowiedzieć na zapytanie, pobierze fragment treści ze strony i wyświetli go w opisie. Chcąc samodzielnie przygotować zaktualizowany description według nowych zaleceń należy pamiętać o tym, aby jak najbardziej dostosować go do potencjalnego zapytania użytkownika.
Z technicznego punktu widzenia meta tagi description nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie strony, jednak mają duże znaczenie dla tego, co użytkownik widzi w wynikach – mają więc wpływ na współczynnik klikalności. Google może, ale nie musi wyświetlać opisy o długości około 300 znaków. Jeżeli uważasz, że twój dotychczasowy description jest odpowiedni, nie musisz go zmieniać.
Źródła: Searchengineland.com 1, 2, Moz.com 1, 2, Searchenginejournal.com
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: