Styczeń przyniósł tak wiele, że trudno się zdecydować, od czego zacząć! W tej sytuacji proponuję rozpocząć od najlepszych wiadomości.
Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy zna chyba każdy w Polsce. To jedna z najsłynniejszych akcji charytatywnych nie tylko w naszym kraju, ale na całym świecie. W ten szczególny dzień, kiedy gra Orkiestra, na ulicach widzimy morze serc, a uśmiech i radość czuć na każdym kroku.
Agencja badawcza Inquiry postanowiła przyjrzeć się prognozom na tegoroczny finał w perspektywie sytuacji gospodarczej. Aż 85% Polaków zadeklarowało wsparcie zbiórki, tylko o 4% mniej niż w zeszłym roku. Warto dodać, że Jerzy Owsiak w rankingu „Top Admired” z 2022 został wskazany jako najbardziej podziwiana osoba w Polsce.
Jak prognozy przełożą się na rzeczywistość? Pieniądze wciąż są przeliczane, ale w dniu finału ostatecznie zebrano 224 376 706,35 zł, co przebiło zeszłoroczny wynik o 13,5 miliona! Czy to zapowiedź kolejnego rekordu? Odpowiedź poznamy już za kilka dni.
Styczeń był dobrym miesiącem również dla Sunrise System i mamy wiele powodów do dumy! W rankingu Największych Agencji SEO wg LinkedIn zbadano, które agencje od 2018 do 2023 roku rozwinęły się najdynamiczniej i w największy sposób powiększyły swoje zespoły. Sunrise System z czterokrotnym wzrostem uplasował się na trzeciej pozycji! Wiemy, że stać nas na jeszcze więcej i nie zamierzamy spoczywać na laurach.
Również nasi specjaliści nie próżnowali. W serwisie Nowy Marketing pojawił się artykuł, którego współautorem jest Szymon Rydelski, Product Development Manager w Sunrise System. W tekście „SEM/SEO na przełomie 2022/2023” Szymon wytypował:
Tymczasem Krzysztof Mierzyński, Content Marketing Director w artykule dla prestiżowego magazynu My Company Polska podzielił się z czytelnikami pięcioma wskazówkami z zakresu marketingu, które mogą pomóc osiągnąć sukces w biznesie.
– Mimo wyzwań związanych z obecną sytuacją gospodarczą właściciele sklepów e-commerce muszą pamiętać o jednym – to najlepszy moment do rozwoju – stwierdził w tekście Krzysztof. Trudno nie zgodzić się z tą diagnozą.
Dwa miesiące temu wspominaliśmy o trendzie przenoszenia sportu w przestrzeń wirtualną. Na popularność e-sportu z pewnością wpłynęła pandemia, kiedy wiele osób z konieczności rezygnacji z wyjścia na boisko czy na salę, sięgnęło po pady i rozpoczęło przygodę z wirtualnym sportem.
Co ciekawe popularność e-sportu nie zmalała wraz z zakończeniem lockdownu. Zainteresowanie nim jest nawet wyższe niż przed pandemią.
Polska, obok Hiszpanii, jest najbardziej aktywnym rynkiem w tym obszarze, a przynajmniej raz w tygodniu czas w ten sposób spędza 13% badanych Polaków.
Nasz kraj wyróżnia się również pod względem znajomości e-sportu – prawie 93% Polaków zna ten termin, gdzie średnia dla Europy to 86%.
Dlaczego o tym wspominamy? Ponad 30% fanów e-sportu w Polsce wydaje średnio ok. 48 zł na tę formę rozrywki. Zwolennicy deklarują również wyższą skłonność do zakupu płatnych subskrybcji, zwłaszcza że odbiorcami są głównie młodzi ludzie w wieku 25-41 lat. W związku z tym e-sport zaczyna stawać się sporym kawałkiem tortu w tym wirtualnym świecie.
Wspominając o tym, co działo się w styczniu, nie możemy zapomnieć o Omnibusie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomił pierwsze kontrole i sprawdził, jak rynek dostosował się do dyrektywy. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.
Jak się można spodziewać – w pierwszej kolejności sprawdzono, jak sklepy stosują się do przepisów dotyczących promocji. Chodzi o:
Jedną z największych zmian jest konieczność informowania o cenach produktów promocyjnych, a konkretnie, jaka była najniższa cena w ciągu ostatnich 30 dni. Ma to przeciwdziałać nieuczciwym praktykom. Wyjątek od tej zasady stosuje się wobec produktów szybko psujących się i takich, które są w ofercie krócej niż 30 dni.
Co ważne – nie ma obowiązku podawania najniższej ceny sprzed obniżki, jeśli przedsiębiorca obniża cenę regularną, ale nie traktuje tego jako promocji ani wyprzedaży. Dotyczy to na przykład popularnych „wielosztuk”.
UOKiK sprawdził 40 stron internetowych z sześciu wiodących branż:
Ostatecznie wezwania do zajęcia stanowiska zostały wysłane do takich brandów jak: AliExpress, Allegro, Amazon, Avans, Biedronka, CCC czy Decathlon.
Największe zastrzeżenia UOKiKu budziło m.in.:
W najbliższym czasie pod lupę trafią przedsiębiorcy udostępniający opinie konsumenckie, platformy handlowe decydujące o kolejności pojawiania się produktów w wynikach wyszukiwania oraz czy przedsiębiorcy działający w sieci, którzy podają numer telefonu umożliwiający skuteczny kontakt z nim.
W temacie cookies od dawna dużo się dzieje i popularne „ciasteczka”, czyli pliki, które zbierają informacje o użytkownikach stron, nadal budzą wiele wątpliwości. Google podaje, że wciąż wiele witryn nieprawidłowo o nich informuje. Stanowisko zajęła również Unia Europejska, wdrażając dyrektywę – ePrivacy.
Co zakłada?
Wzorcowa zgoda RODO powinna w jasny i zrozumiały sposób przedstawiać informację o plikach cookies i umożliwiać łatwą rezygnację z wybranych lub wszystkich innych niż niezbędne ciasteczek.
Nie powinna ona wymagać od użytkownika dodatkowego wysiłku. W związku z tym np. belka na dole strony pozwalająca przeglądać witrynę bez aktywnej zgody jest nieprawidłowa.
Na koniec nie lada gratka dla miłośników marketingu. Już w maju widzimy się na kolejnej edycji konferencji I love Marketing&Technology.
Tradycyjnie została ona podzielona na kilka ścieżek tematycznych:
Event odbędzie się w Warszawie w Multikinie Złote Tarasy, ale będzie można wziąć w nim udział również online. Bilety do kupienia tutaj. Z kim się widzimy?
Do poczytania za miesiąc!
Karolina – Doradca ds. kluczowych klientów w Dziale Handlowym. W Sunrise od kilku lat, od ponad 10 związana z handlem, obecnie pełniąca również funkcję News Managera – śledzi i zbiera wszelkie nowinki i innowacje w obszarze marketingu. Pasjonatka digital marketingu, UX i ekonomii behawioralnej. Prywatnie interesuje się również psychologią.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: