Ikona 04:35 min Ikona Sunrise System 27.10.2021

Marketing pokoleniowy – jak docierać do różnych odbiorców i się nie zatracić?

Tak – marketing pokoleniowy w dużej mierze opiera się na uproszczeniach. Doskonale zdajemy sobie sprawę również z tego, że garściami czerpie ze stereotypów na temat preferencji danej grupy i na tej postawie tworzy komunikat. A jak doskonale wiemy wszyscy, operowanie schematami myślowymi nie zawsze działa na czyjąkolwiek korzyść.

 

Nie taki jednak diabeł straszny, jak go malują.

Podział na generacje może stać się przydatnym narzędziem do tworzenia contentu na stronę internetową. Charakterystyka pokoleń to kopalnia pomysłów na opis kategorii, wpis blogowy czy artykuł sponsorowany. Dlaczego więc z tego nie skorzystać?

Ptysie są pyszne, ale wcale nie musisz jeść ich wszystkich. Czasem wystarczy „wziąć gryza”, aby zaspokoić ochotę na coś słodkiego i poprawić sobie humor. Podobnie jest contentem dla konkretnej grupy odbiorców.

Millenials, silver czy zoomer – do kogo kierujesz ofertę?
Jak prezentuje się aktualny wykaz pokoleń? Na rynku pracy funkcjonujący obecnie podział wygląda następująco:
  1. Pokolenie baby boomers, określane mianem silver power (osoby urodzone w latach 1946-1964)
  2. Pokolenie X, na rodzimym podwórku zwane “pokoleniem PRL-u” (osoby urodzone między rokiem 1965 a 1979)
  3. Pokolenie Y, czyli millenialsi (osoby urodzone w przedziale 1980-1989)
  4. Pokolenie Z (C, XD), inaczej zoomersi (osoby urodzone po 1990 roku)[1]

Poszczególne grupy mają różne potrzeby i oczekiwania dotyczące produktów oraz usług. Co na ich temat mówią socjologowie?

Silver power tworzą osoby doświadczone życiowo, które lubią przywiązywać się do marki, ale zakupy w sieci robią rzadziej. Pokolenie X zbliża się do końca drogi zawodowej i jest najbardziej zróżnicowane; myśli o tym, żeby odpocząć i przejść na emeryturę. Millenialsi to ludzie, którzy jako pierwsi mieli okazję testować nowe technologie na własnej skórze. Natomiast zoomersi to najmłodsza grupa odbiorców aktywna w mediach społecznościowych.

 

Można snuć dalej definicję za definicją, nie ma jednak takiej potrzeby. Już na  podstawie tych krótkich opisów (oraz biorąc pod uwagę rok urodzenia) wyciągniesz wnioski dotyczące cech charakteru, oczekiwań czy preferencji zakupowych swoich odbiorców. Jeśli jednak chcesz stworzyć pożyteczny content, powinieneś podejść do nich z rezerwą. Przede wszystkim:

  1. Weź pod uwagę podział wiekowy, wykształcenie oraz miejsce zamieszkania – to bardziej wiarygodne wymierne.
  2. Wykorzystaj to, co może sprawić odbiorcom przyjemność, pomijając niewygodne sformułowania lub takie, które przestawią Ciebie i markę w niekorzystnym świetle – nie chcesz przecież pogłębiać stereotypów.
  3. Informacje na temat generacji oprzyj o dane z konkretnego narzędzia do gromadzenia preferencji klientów – takiego jak np. Google Analytics.
  4. Bądź dobrym obserwatorem trendów. Potrzeby bywają zmienne, a społeczeństwo nie stoi w miejscu, ale cały czas prze do przodu.

 

Jak nie dać się opętać przez stereotypy?

Jak wszędzie i zawsze, także podczas tworzenia contentu dla wybranej grupy odbiorców należy zachować umiar. Bardzo łatwo o przerysowanie bądź przygotowanie tekstu, który okaże się dla potencjalnych klientów wręcz krzywdzący.

Nie każdy, kto skończył 50 lat chce być nazywany seniorem. Nie każdy, kto urodził się po 1995 roku, nie wyobraża sobie życia bez dostępu do sieci. To daleko idące uproszczenia, które jednak potraktowane ad hoc (a zatem na potrzeby contentu) będą jak najbardziej w porządku.

Miej świadomość, że pojęcia opisujące pokolenia są dość płynne i generalizujące. Traktuj je raczej jak inspirację niż listę zasad, jakimi należy kierować się, przygotowując tekst na bloga czy hasło reklamowe.

Jednocześnie bierz poprawkę na niektóre stwierdzenia – nie upraszaj już uproszczonego.

Określenie senior dotyczy osób w średnim wieku. Średnim, czyli jakim? To zależy od definicji. Może to być człowiek, który ukończył 50 lat lub ktoś, kto dobiega 70 urodzin. Co z osobami starszymi? Czy one również mogą być nazywane seniorami? I jakiego typu content przygotować? W takiej sytuacji szukaj złotego środka, pamiętając o tym, co najważniejsze: poprzez treści na stronie sklepu czy firmy chcesz zdobyć przychylność odbiorcy.

 Jak więc pisać dla Iksa, a jak dla Igreka?

Proszę bardzo, oto przykład.

Do przygotowania tekstu na temat smartfonów chcesz wykorzystać informację dotyczącą pokolenia silver.  Nie rozpędzaj się. To, że odbiorca znajduje się w wieku emerytalnym nie oznacza, że potrzebuje telefonu wyłącznie do kontaktowania się z wnukami. Zapewne surfuje po sieci z nie mniejszą sprawnością, co najmłodszy przedstawiciel generacji Z. Jedyną aktywnością jest rozwiązywanie krzyżówek? Bzdura! Właśnie teraz przedstawiciel pokolenia baby boomers może podróżować po świecie i żyć energicznie. Smartfon będzie więc znakomitym uzupełnieniem zagranicznych wojaży, którymi można pochwalić się na Instagramie.

I tak dalej, i tak dalej… generacje stanowią zestaw pomysłów na content. Pamiętaj jednak, że nie powinny przemawiać głośniej niż Ty i Twoja marka.

Natalia – absolwentka studiów antropologicznych oraz polonistycznych UAM. Copywriter z powołania, który klawiaturę traktuje jak dodatkowy organ. Prywatnie mama kotki Manfredy, świeżo upieczona żona z prawie 20-letnim stażem i niepoprawna wielbicielka grozy wszelakiej.

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Zbuduj most do przyszłości, czyli jak świadomie zarządzać swoją karierą? Ikona 07:20 min 03.11.2021 Kto Ci powiedział, że nie możesz zaplanować własnego sukcesu zawodowego? Świadome zarządzanie własną karierą zapewnia dobrą strategię. Z jej pomocą będziesz w stanie wyznaczyć jasny kierunek swojej kariery. O tym, jak przebiega proces projektowania pisze Justyna w najnowszym poście na naszym blogu. Poznaj wskazówki, pomagające zaplanować indywidualną strategię. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czy marketing jest potrzebny? Praktyka a opinie Ikona 07:15 min 25.11.2021 Kto Ci powiedział, że marketing się nie opłaca? Nawet najwięksi gracze na rynku jak Coca-Cola czy Audi wydają miliony dolarów rocznie na reklamę, a przecież i tak niemal każdy na świecie kojarzy ich produkty. Robią to, ponieważ dobrze rozumieją znaczenie marketingu w strategii sprzedażowej oraz wizerunkowej swoich marek. Przeczytaj, jak mają się opinie o marketingu do samej praktyki. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Czym jest rebranding marki? Ikona 05:10 min 24.09.2021 Nowy logotyp na dokumentach. Zmiana grafik w social mediach. Inny wygląd ofert. Z tym rebranding kojarzy się najczęściej. To tylko niektóre skutki rebrandingu, czyli długotrwałego procesu zmian wizualnych, komunikacyjnych i strategicznych w firmie. Interesuje Cię, jak taki proces wygląda od kuchni? Wejdź i przeczytaj! Opowiadamy o naszych doświadczeniach. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700