Jedną ze strategii, które pozwalają nam nawiązać relacje z klientem, jest content marketing. Opiera się on na oferowaniu klientom bezpłatnej treści, która ma na celu zwrócenie uwagi potencjalnego klienta oraz wpłynięcie na wizerunek marki. Może przybierać wiele postaci. Jedną z jego form jest marketing edukacyjny. Jest to strategia, która opiera się na udostępnieniu naszym potencjalnym klientom darmowej dawki wiedzy np. w formie artykułów, infografik, ebooków, webinarów, filmików i nie tylko.
Cechą charakterystyczną marketingu edukacyjnego jest fakt, że nasz potencjalny klient otrzymuje od nas darmową dawkę wiedzy. W jaki sposób?
Jednym z najpopularniejszych sposobów udostępniania informacji użytkownikom jest prowadzenie bloga firmowego. Obecnie, praktycznie każda strona firmowa posiada swojego własnego bloga. Nic w tym dziwnego, jest to jednej z najłatwiejszych i skutecznych sposobów na zwiększenie liczby odwiedzin strony. Wystarczy tylko publikować na nim umiejętnie napisane, fachowe artykuły, zoptymalizowane pod SEO lub skorzystać z usług wyspecjalizowanej agencji. W efekcie, użytkownicy poszukujący odpowiedzi na nurtujące ich pytania, trafią na naszą stronę, dzięki czemu będą mieli również okazję poznać naszą firmę lub nawet skorzystać z jej oferty.
Bardzo interesującą formą marketingu edukacyjnego są ebooki. Chociaż ich tworzenie wymaga większego nakładu pracy niż pisanie artykułu, charakteryzują się większą objętością i robią dużo większe wrażenie na odbiorcach. Mogą być również wykorzystane na różne sposoby. Świetnie sprawdzają się przy e-mail marketingu, mogą stanowić prezent dla klientów lub być przesyłane w zamian za np. zapisanie się do newsletteru, podanie numeru telefonu lub maila.
Zależnie od naszych potrzeb, nagranie może być prostym i ukazującym jedynie najważniejsze kwestie filmem, jak i bardziej rozbudowanym wideo np. zabawnym i przyciągającym uwagę, a do tego przekazującym wiedzę.
Marketing edukacyjny może przybrać również minimalistyczną formę np. posta na Facebooku. Jeśli jego treść będzie odpowiednio sformułowana. Przykładem może być:
Taki przekaz z pewnością wpisze się w założenia marketingu edukacyjnego. Jeśli rzeczona bejca faktycznie ma takie właściwości, nasz post będzie cenną poradą, która dostarczy potencjalnym klientom przydatną wiedzą i pokaże, że znamy się na tym, co sprzedajemy. Możemy być dzięki temu uznani za wiarygodnych i chętnie dzielących się swoją fachową wiedzą.
Najpopularniejsze formy marketingu edukacyjnego:
Wiemy już, jakie formy może przybrać marketing edukacyjny. Warto zastanowić się jednak – czy opłaca się z niej korzystać? Jakie korzyści będziemy mieli z tego, że nauczymy klienta w bezpieczny sposób czyścić kosiarkę lub wybierać właściwy olej do swojego samochodu?
Korzyści jest sporo i są one obustronne. Nasi potencjalni klienci zyskają wiedzę, która pomoże im w podjęciu decyzji zakupowych, ułatwi właściwe korzystanie z produktu lub w innych sposób zapewni darmową wiedzę z naszej dziedziny.
My, stosując marketing edukacyjny, możemy zyskać równie dużo. Przekazując wiedzę na temat naszej branży, zwiększamy szanse na to, że klient nie zniechęci się i faktycznie zrealizuje jakąś inwestycję lub będzie korzystał z produktów albo usług danego typu. Co więcej, gdy to my przekażemy mu wiedzę, w jego oczach staniemy się autorytetem, a nasze słowa będą dla niego wiarygodne.
Content edukacyjny znajdujący się w internecie, będzie zwracał uwagę osób zainteresowanych konkretną tematyką. Przykładowo wideo, pokazujące w jaki sposób bezpiecznie przycinać gałęzie drzew, będzie przyciągał osoby zainteresowane ogrodnictwem. Następnie, jeśli będą potrzebować sadzonek, szansa, że odwiedzą stronę naszej firmy będzie dużo większa.
Ponadto możliwe będzie, że ktoś zamieści link do naszego artykułu na forum branżowym, co z pewnością przyciągnie do nas wielu zainteresowanych.
Marketing edukacyjny to forma content marketingu opierająca się na dostarczeniu użytkownikowi darmowej dawki wiedzy. Może mieć on różnorodną formę np. artykułów (prasowych, blogowych), ebooków, webinarów czy materiałów wideo. Jest wykorzystywany zarówno na stronie internetowej firmy, jak i w social mediach, w e-mail marketingu i nie tylko.
Zapewnia wiele korzyści zarówno użytkownikowi, który zyskuje darmowe, specjalistyczne wiadomości, jak i przedsiębiorcy, który w ten sposób zwiększa wiarygodność marki i zachęca użytkowników do wejścia na stronę oraz skorzystania z oferty.
Bartosz – od zawsze chciał związać swoją ścieżkę zawodową z tworzeniem tekstów, dlatego został copywriterem. Praca w firmie zajmującej się SEO nie tylko pozwoliła mu tworzyć różnorodne treści, ale umożliwiła rozwój na wielu interesujących płaszczyznach. Prywatnie jest wielbicielem muzyki metalowej, gra na gitarze, chętnie czyta literaturę fantasy oraz horrory i jest właścicielem dwóch pięknych pająków.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: