Nieustanny rozwój sprawia, że istnieje coraz więcej narzędzi, które ułatwiają codzienną pracę. Ten sam pęd może jednak powodować zmęczenie nowościami, które zasypują nas z każdej strony. Codzienne przyzwyczajenia sprawiają, że często jest nam po prostu wygodniej bez wprowadzania zmian.
Takie myślenie to duży błąd, który sprawia, że sami utrudniamy sobie pracę, a często także spowalniamy wykonywanie codziennych zadań. Dlatego warto otworzyć się na nowe rozwiązania i sprawdzić czy dane narzędzie nam odpowiada, jeśli tak to świetnie, jeśli nie, to po prostu nie musimy z niego korzystać.
Najprościej mówiąc są to działania i reguły, które pozwalają na komunikację z użytkownikiem strony www w sposób zautomatyzowany, do wielu odbiorców na raz i na podstawie analizy ich zachowań. Kampanie Google Ads potrafią precyzyjnie trafić do odbiorców w odpowiednim czasie i przy użyciu właściwych kanałów komunikacji oraz materiałów. Z pomocą marketing automation możemy automatyzować działania, które wcześniej były wykonywane ręcznie, a wszystko w oparciu o narzędzia dedykowane do tej technologii.
Narzędzia do MA znacznie ułatwiają zarządzanie dużymi sklepami internetowymi, które dziennie obsługują setki, a nawet tysiące klientów. Wykonywanie takiej pracy ręcznie byłoby niezwykle czasochłonne i praktycznie niemożliwe do realizacji. Jednak MA nie jest tylko dla branży e-commerce. Można je wykorzystać również przy serwisach internetowych nieposiadających koszyka sklepowego, a chcących podtrzymać zainteresowanie swoich użytkowników.
Przede wszystkim dlatego, że jest to ułatwienie, które znajduje swoje zastosowanie na każdym etapie lejka sprzedażowego. Dzięki niemu nie tylko możesz budować relacje z klientami, ale także zwiększać efektywność sprzedaży, utrzymać zainteresowanie konsumentów swoimi produktami, czy informować o nowościach i kampaniach promocyjnych.
Jak to działa?
Marketing automation opiera się na działaniu przyczynowo – skutkowym. Oznacza to, że gdy zdarzy się jedna rzecz, musi zdarzyć się kolejna. Automatyzację należy rozpocząć od stworzenia ścieżki określanej mianem workflow, na którą składa się trigger (wyzwalacz/zapalnik) oraz action (działanie niezbędne do wykonania po uruchomieniu zapalnika).
Najprościej wyjaśnić to na przykładzie. Klient klika przycisk z subskrypcją i zapisuje się do newslettera (trigger) – > firma wysyła do niego maila z podziękowaniem/obiecanym rabatem na zakupy/potwierdzeniem zapisu (action).
Powyższe działanie jest w pełni automatyczne, a obie strony zarówno kupujący, jak i sprzedający są zadowolone, ponieważ otrzymują to czego chcą.
Kolejnym dobrym przykładem jest chat bot. Użytkownik potrzebuje informacji, np. na temat dostępności danego produktu, zadaje je na czacie (trigger) –> otrzymuje odpowiedź na zadane pytanie (action).
Do największych plusów, które doceniają użytkownicy należy:
Jeśli chcesz usprawnić automatyzację marketingu możesz korzystać z kilku pomocnych rozwiązań. Do tych najpopularniejszych i najczęściej użytkowanych należą:
Powyżej wymieniłam trzy, moim zdaniem najpopularniejsze rozwiązania, które warto wykorzystać. Oczywiście jest ich o wiele więcej, a wszystko zależy od budżetu jaki jesteśmy w stanie przeznaczyć na narzędzia odpowiednie do MA. W tym zakresie każdy znajdzie coś dla siebie w zależności od charakteru branży w jakiej działa.
Jak widać automatyzacja marketingu to doskonały sposób na zwiększenie efektywności i wydajności pracy, przy jednoczesnym odciążeniu pracowników. Mimo że marketing automation na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowane, to warto poświęcić trochę czasu na to, aby się z nim zapoznać lub skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zajmą się za nas automatyzacją.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: