Ikona 5:50 min Ikona Alicja Janicka 30.04.2020

Niektórzy właściciele firm mogą zauważyć, że już posiadają wizytówkę w Google Maps, ale nie mają do niej dostępu. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele, a w tym:

 

  • nie pamiętamy, na którym koncie została założona wizytówka,
  • nie mamy dostępu do konta, na którym została założona,
  • nie mamy kontaktu z byłym pracownikiem lub agencją, która stworzyła wpis naszej firmy,
  • nie wiemy kto i kiedy założył wizytówkę.

 

Na Mapach Google wyświetlają się również wizytówki niezweryfikowane! Oznacza to, że nie znajdują się na żadnym koncie, a zamiast odzyskiwania własności, należy rozpocząć proces przejmowania. Wystarczy kliknąć w „Zgłoś prawo do tej firmy” i (po ewentualnym zalogowaniu się na dowolne konto) wypełnić wszystkie pola.

 

Przeszukiwanie dostępnych kont

Zanim rozpoczniemy proces odzyskiwania dostępu do wizytówki firmy na Google Maps, warto najpierw sprawdzić wszystkie konta, do których posiadamy login i hasło, logując się na stronie: https://www.google.pl/business/

Jeżeli zobaczymy poniższy widok oznacza to, że znaleźliśmy zaginiony wpis firmy:

 

 

Oczywiście możemy zobaczyć więcej wizytówek, a także inną informację w kolumnie „Stan”, jak na przykład:

 

  • Nieopublikowana – wpis nie wyświetla się na Mapach Google, wymaga weryfikacji. Nie jest to konto, którego poszukujemy
  • Oczekuje na sprawdzenie – we wpisie zostały wprowadzone zmiany, które są nadal weryfikowane przez Google. Oznacza to, że firma na Mapach Google może już się wyświetlać (a tym samym jest to wpis, którego poszukiwaliśmy), ale nie musi. Warto dodatkowo kliknąć w ten wpis i sprawdzić czy widoczny jest następujący boks:

  • Wyłączona – wpis został zablokowany (np. za nieprzestrzeganie wytycznych Google). Zazwyczaj oznacza to, że wpis nie wyświetla się na Mapach Google i należy przeszukać pozostałe konta

 

Jeżeli na pewno na żadnym z kont nie znajduje się poszukiwana wizytówka firmy, należy przystąpić do procesu odzyskiwania własności.

Proces odzyskiwania własności

Wizytówki na Mapach Google można podzielić na dwie główne kategorie:

a) wpisy firm na Mapach Google, które posiadają tradycyjną siedzibę – czyli te, które przyjmują pod danym adresem Klientów lub z innych powodów chcą, aby pełny adres przedsiębiorstwa wyświetlał się na Mapach

b) wpisy firm z zaznaczonym obszarem działalności – są to firmy, które nie chcą, aby ich adres (z określonych przez Google powodów) wyświetlał się na Mapach Google. Wówczas z Map znika ulica, lokal oraz kod pocztowy, jak i charakterystyczna pinezka lub inne oznaczenie lokalizacji firmy

Wizytówka w Google Maps posiada pełny adres

Najpierw należy przejść na stronę http://business.google.com/add i, jeżeli zajdzie taka potrzeba, zalogować się (na dowolne konto, do którego posiadamy dostęp). Następnie należy wpisać nazwę firmy – w tej postaci, jaka jest ona widoczna w istniejącej wizytówce na Mapach Google.

Google powinno podczas wpisywania samodzielnie zasugerować właściwy wpis w wynikach wyszukiwania. Wybierzmy go.

 

 

Klikamy „Dalej”, w miarę możliwości nie poprawiając żadnej z informacji – dzięki temu mamy pewność, że odzyskujemy własność istniejącego wpisu. Po wypełnieniu wszystkich danych można otrzymać informację, kto jest właścicielem wizytówki na Google Maps.

Wówczas Google okazuje krótki komunikat wskazujący adres mailowy, który jest obecnie właścicielem wpisu. Dla zachowania bezpieczeństwa i prywatności danych jest on jednak w większej części ukryty. Już taka informacja może pomóc nam zidentyfikować konto, na którym znajduje się wizytówka.

 

Jeżeli nadal nie wiemy, gdzie znaleźć wpis, wystarczy wybrać opcję „Poproś o dostęp”. Następnie wystarczy wypełnić formularz:

 

 

Po wypełnieniu wszystkich pól do właściciela zostanie wysłana wiadomość, w której znajdą się dane z formularza. Oprócz tego mail będzie zawierał link do strony, gdzie właściciel może zaakceptować lub odrzucić prośbę o dostęp. Ma na to siedem dni.

 

 

O akceptacji lub odrzuceniu zostaniemy poinformowani mailowo. W przypadku zignorowania naszej prośby nie otrzymamy żadnej wiadomości.

Jeżeli właściciel zaakceptuje prośbę, będziemy mogli zarządzać wpisem z poziomu naszego konta. Jeżeli prośba została całkowicie zignorowana Google cofnie weryfikację pierwotnego wpisu, udostępniając możliwość ponownego przeprowadzenia weryfikacji. Aby to mogło nastąpić należy po 7 dniach od wysłania prośby zalogować się na konto i wybrać nową opcję „Zweryfikuj” lub „Zgłoś roszczenie”.

Jeżeli prośba została odrzucona możemy odwołać się od decyzji, kontaktując się bezpośrednio z konsultantem Google.

Wizytówka nie posiada pełnego adresu

Na stronie http://business.google.com/add logujemy się na dowolne konto i wpisujemy nazwę firmy, która widoczna jest w wizytówce, do której chcemy uzyskać dostęp. Google zasugeruje właściwy wpis już podczas wypełniania danych – należy w niego kliknąć.

 

Gdy dojdziemy do etapu, w którym mają zostać wpisane dane adresowe zobaczymy puste pola. Nic dziwnego – adres we wpisie jest przecież ukryty. W związku z tym samodzielnie wpisujemy dane, zgodnie ze stanem rzeczywistym.

Po zakończeniu uzupełniania danych otrzymamy możliwość weryfikacji wizytówki, np. przy pomocy kartki pocztowej lub poprzez SMS. Niezależnie od wybranej metody, zanim przystąpimy do dalszych prac, musimy otrzymać kod weryfikacyjny. W przypadku kartki pocztowej może to zająć nawet do trzech tygodni.

Jeżeli już otrzymaliśmy kod, należy ponownie zalogować się na konto (na stronie https://www.google.pl/business/), poprzez które rozpoczęliśmy proces odzyskiwania własności wpisu.

Obok wpisu powinna pojawić się opcja „Wpisz kod weryfikacyjny” – po kliknięciu w nią przechodzimy do okna, gdzie można wpisać dane i zakończyć weryfikację.

 

 

 

Po zakończeniu weryfikacji zauważymy, że wizytówka została oznaczona jako duplikat. Wraz z tym komunikatem udostępniony zostanie przycisk „Poproś o dostęp”. Wówczas wystarczy postępować zgodnie z wcześniejszą instrukcji.

 

Dodatkowe informacje

 

1. Czasami od razu po wypełnieniu wszystkich informacji dotyczącej wizytówki otrzymujemy możliwość przeprowadzenia ponownej weryfikacji wpisu, bez konieczności wysyłania prośby o dostępy. Wówczas wystarczy wybrać najodpowiedniejszą metodę uzyskania kodu weryfikacyjnego.

2. Najczęściej spotyka się następujące formy weryfikacji wizytówki:

 

  • przy pomocy kartki pocztowej – zostanie ona wysłana na adres znajdujący się we wpisie, do którego chcemy uzyskać dostęp,
  • SMS lub automat telefoniczny – kod zostanie podany w wiadomości lub podczas odsłuchania monologu automatu Google,
  • mailową – zostanie wysłana wiadomość na adres mailowy,
  • wideo – wideoczat z konsultantem Google.

 

3. Niezależnie od rodzaju wizytówki, aby odzyskać do niej dostęp niezbędne jest posiadanie adresu mailowego powiązanego z kontem Google. Nie musi to być @gmail.com, może to być każdy inny @ – wystarczy postępować zgodnie z instrukcją zamieszczoną w Dziale Pomocy Google.

4. Podczas odzyskiwania własności nie kierujemy się rzeczywistymi danymi firmy, a tymi znajdującymi się w zweryfikowanej wizytówce. Nieprzestrzeganie tego może wiązać się z utworzeniem nowego wpisu, który Google po weryfikacji automatycznie oznaczy jako duplikat. W rezultacie nie będzie się on wyświetlał na Mapach Google, a my nadal nie będziemy mieć dostępu do istniejącej wizytówki.

5. Czasami w wyjątkowych sytuacjach można otrzymać automatyczny dostęp do wizytówki bez potrzeby wykonywania żadnych dodatkowych działań (jak prośba o dostęp czy ponowna weryfikacja). Często odbywa się to na podstawie konta Google Search Console.

 

 

Obecnie każde przedsiębiorstwo, któremu zależy na obecności w sieci oraz na promocji swojej działalności lub/i witryny w Internecie (obejmuje to rówież pozycjonowanie), powinno posiadać wizytówkę na Mapach Google. Jej znaczenie jest ogromne, a z upływem czasu będzie się tylko zwiększać – w końcu z platformy korzysta miesięcznie już miliard użytkowników!

Zamieszczone powyżej informacje udowadniają, że nawet w skrajnych sytuacjach, gdy np. osoba „blokuje” możliwość zarządzania wizytówką Google Maps waszej firmy i tak będziecie mogli ją przejąć. Jeżeli posiadacie odpowiednie uprawnienia (np. jesteście właścicielem firmy, jej pracownikiem czy też agencją uprawnioną do wykonywania takich działań) macie pełne prawo do otrzymania dostępu do wizytówki waszej firmy na Mapach Google. A dzięki niej będziecie mogli zaktualizować wszystkie dane tak, aby mogły wspierać pozycjonowaną stronę.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 1 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 1 / 5. Vote count: 2

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 4:55 min 05.05.2020 Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 2.8 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 5:50 min 04.06.2020 Z pewnością każdy kojarzy charakterystyczną ramkę z prawej strony wyników wyszukiwania, ukazującą wizytówkę na Mapach Google. Można dzięki nim poznać najważniejsze informacje o firmie, a także zapoznać się z opiniami użytkowników na jej temat. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym są opinie ma Mapach Google i jakie jest ich znaczenie, zapraszamy do przeczytania naszego poradnika! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 6:50 min 07.04.2020 Posiadanie wizytówki na Mapach Google nie tylko ułatwia potencjalnym klientom znalezienie siedziby firmy i wspiera pozycjonowanie strony. Możliwość zamieszczania w nich wpisów, podobnych do tych znanych z mediów społecznościowych, może służyć zarówno poprawie widoczności marki jak i informowaniu o ważnych wydarzeniach, szczegółach oferty oraz pojawiających się w niej nowościach. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700