Niektórzy właściciele firm mogą zauważyć, że już posiadają wizytówkę w Google Maps, ale nie mają do niej dostępu. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele, a w tym:
Na Mapach Google wyświetlają się również wizytówki niezweryfikowane! Oznacza to, że nie znajdują się na żadnym koncie, a zamiast odzyskiwania własności, należy rozpocząć proces przejmowania. Wystarczy kliknąć w „Zgłoś prawo do tej firmy” i (po ewentualnym zalogowaniu się na dowolne konto) wypełnić wszystkie pola.
Zanim rozpoczniemy proces odzyskiwania dostępu do wizytówki firmy na Google Maps, warto najpierw sprawdzić wszystkie konta, do których posiadamy login i hasło, logując się na stronie: https://www.google.pl/business/
Jeżeli zobaczymy poniższy widok oznacza to, że znaleźliśmy zaginiony wpis firmy:
Oczywiście możemy zobaczyć więcej wizytówek, a także inną informację w kolumnie „Stan”, jak na przykład:
Jeżeli na pewno na żadnym z kont nie znajduje się poszukiwana wizytówka firmy, należy przystąpić do procesu odzyskiwania własności.
Wizytówki na Mapach Google można podzielić na dwie główne kategorie:
a) wpisy firm na Mapach Google, które posiadają tradycyjną siedzibę – czyli te, które przyjmują pod danym adresem Klientów lub z innych powodów chcą, aby pełny adres przedsiębiorstwa wyświetlał się na Mapach
b) wpisy firm z zaznaczonym obszarem działalności – są to firmy, które nie chcą, aby ich adres (z określonych przez Google powodów) wyświetlał się na Mapach Google. Wówczas z Map znika ulica, lokal oraz kod pocztowy, jak i charakterystyczna pinezka lub inne oznaczenie lokalizacji firmy
Najpierw należy przejść na stronę http://business.google.com/add i, jeżeli zajdzie taka potrzeba, zalogować się (na dowolne konto, do którego posiadamy dostęp). Następnie należy wpisać nazwę firmy – w tej postaci, jaka jest ona widoczna w istniejącej wizytówce na Mapach Google.
Google powinno podczas wpisywania samodzielnie zasugerować właściwy wpis w wynikach wyszukiwania. Wybierzmy go.
Klikamy „Dalej”, w miarę możliwości nie poprawiając żadnej z informacji – dzięki temu mamy pewność, że odzyskujemy własność istniejącego wpisu. Po wypełnieniu wszystkich danych można otrzymać informację, kto jest właścicielem wizytówki na Google Maps.
Wówczas Google okazuje krótki komunikat wskazujący adres mailowy, który jest obecnie właścicielem wpisu. Dla zachowania bezpieczeństwa i prywatności danych jest on jednak w większej części ukryty. Już taka informacja może pomóc nam zidentyfikować konto, na którym znajduje się wizytówka.
Jeżeli nadal nie wiemy, gdzie znaleźć wpis, wystarczy wybrać opcję „Poproś o dostęp”. Następnie wystarczy wypełnić formularz:
Po wypełnieniu wszystkich pól do właściciela zostanie wysłana wiadomość, w której znajdą się dane z formularza. Oprócz tego mail będzie zawierał link do strony, gdzie właściciel może zaakceptować lub odrzucić prośbę o dostęp. Ma na to siedem dni.
O akceptacji lub odrzuceniu zostaniemy poinformowani mailowo. W przypadku zignorowania naszej prośby nie otrzymamy żadnej wiadomości.
Jeżeli właściciel zaakceptuje prośbę, będziemy mogli zarządzać wpisem z poziomu naszego konta. Jeżeli prośba została całkowicie zignorowana Google cofnie weryfikację pierwotnego wpisu, udostępniając możliwość ponownego przeprowadzenia weryfikacji. Aby to mogło nastąpić należy po 7 dniach od wysłania prośby zalogować się na konto i wybrać nową opcję „Zweryfikuj” lub „Zgłoś roszczenie”.
Jeżeli prośba została odrzucona możemy odwołać się od decyzji, kontaktując się bezpośrednio z konsultantem Google.
Na stronie http://business.google.com/add logujemy się na dowolne konto i wpisujemy nazwę firmy, która widoczna jest w wizytówce, do której chcemy uzyskać dostęp. Google zasugeruje właściwy wpis już podczas wypełniania danych – należy w niego kliknąć.
Gdy dojdziemy do etapu, w którym mają zostać wpisane dane adresowe zobaczymy puste pola. Nic dziwnego – adres we wpisie jest przecież ukryty. W związku z tym samodzielnie wpisujemy dane, zgodnie ze stanem rzeczywistym.
Po zakończeniu uzupełniania danych otrzymamy możliwość weryfikacji wizytówki, np. przy pomocy kartki pocztowej lub poprzez SMS. Niezależnie od wybranej metody, zanim przystąpimy do dalszych prac, musimy otrzymać kod weryfikacyjny. W przypadku kartki pocztowej może to zająć nawet do trzech tygodni.
Jeżeli już otrzymaliśmy kod, należy ponownie zalogować się na konto (na stronie https://www.google.pl/business/), poprzez które rozpoczęliśmy proces odzyskiwania własności wpisu.
Obok wpisu powinna pojawić się opcja „Wpisz kod weryfikacyjny” – po kliknięciu w nią przechodzimy do okna, gdzie można wpisać dane i zakończyć weryfikację.
Po zakończeniu weryfikacji zauważymy, że wizytówka została oznaczona jako duplikat. Wraz z tym komunikatem udostępniony zostanie przycisk „Poproś o dostęp”. Wówczas wystarczy postępować zgodnie z wcześniejszą instrukcji.
1. Czasami od razu po wypełnieniu wszystkich informacji dotyczącej wizytówki otrzymujemy możliwość przeprowadzenia ponownej weryfikacji wpisu, bez konieczności wysyłania prośby o dostępy. Wówczas wystarczy wybrać najodpowiedniejszą metodę uzyskania kodu weryfikacyjnego.
2. Najczęściej spotyka się następujące formy weryfikacji wizytówki:
3. Niezależnie od rodzaju wizytówki, aby odzyskać do niej dostęp niezbędne jest posiadanie adresu mailowego powiązanego z kontem Google. Nie musi to być @gmail.com, może to być każdy inny @ – wystarczy postępować zgodnie z instrukcją zamieszczoną w Dziale Pomocy Google.
4. Podczas odzyskiwania własności nie kierujemy się rzeczywistymi danymi firmy, a tymi znajdującymi się w zweryfikowanej wizytówce. Nieprzestrzeganie tego może wiązać się z utworzeniem nowego wpisu, który Google po weryfikacji automatycznie oznaczy jako duplikat. W rezultacie nie będzie się on wyświetlał na Mapach Google, a my nadal nie będziemy mieć dostępu do istniejącej wizytówki.
5. Czasami w wyjątkowych sytuacjach można otrzymać automatyczny dostęp do wizytówki bez potrzeby wykonywania żadnych dodatkowych działań (jak prośba o dostęp czy ponowna weryfikacja). Często odbywa się to na podstawie konta Google Search Console.
Obecnie każde przedsiębiorstwo, któremu zależy na obecności w sieci oraz na promocji swojej działalności lub/i witryny w Internecie (obejmuje to rówież pozycjonowanie), powinno posiadać wizytówkę na Mapach Google. Jej znaczenie jest ogromne, a z upływem czasu będzie się tylko zwiększać – w końcu z platformy korzysta miesięcznie już miliard użytkowników!
Zamieszczone powyżej informacje udowadniają, że nawet w skrajnych sytuacjach, gdy np. osoba „blokuje” możliwość zarządzania wizytówką Google Maps waszej firmy i tak będziecie mogli ją przejąć. Jeżeli posiadacie odpowiednie uprawnienia (np. jesteście właścicielem firmy, jej pracownikiem czy też agencją uprawnioną do wykonywania takich działań) macie pełne prawo do otrzymania dostępu do wizytówki waszej firmy na Mapach Google. A dzięki niej będziecie mogli zaktualizować wszystkie dane tak, aby mogły wspierać pozycjonowaną stronę.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: