Raport „World Internet Project Poland 2012” przygotowany przez Orange Polska i Agora SA nie odkrywa Ameryki, ale potwierdza obserwacje dotyczące roli Internetu w naszej aktywności edukacyjnej, zawodowej, rozrywkowej i wreszcie – zakupowej.
Badania zostały przeprowadzone na użytkownikach powyżej piętnastego roku życia metodą wywiadów indywidualnych. Informacje pozyskane na tej podstawie wykazały, że za użytkowników Internetu uznano 2/3 Polaków.
Analiza wyników badań nie wykazała istotnych różnic ilościowych między korzystaniem z Sieci przez kobiety i mężczyzn. Widoczny wzrost zaobserwowano natomiast wśród osób z wykształceniem podstawowym, mieszańców małych miasteczek i wsi.
Jednocześnie raport wykazał, że blisko 1/3 Polaków w badanej grupie wiekowej nie zalicza się do użytkowników Internetu. Wśród głównych przyczyn takiego zjawiska wyróżnia się: brak zainteresowania, brak dostępu do Sieci lub sprzętu komputerowego, brak odpowiednich umiejętności. Nie oznacza to, że osoby te nie miały nigdy kontaktu z Internetem. Niemalże połowa z nich wykorzystuje informacje z Sieci, które wyszukały dla nich inne osoby. Nie-internauci proszę internautów najczęściej o sprawdzenie cen produktów – efekt ROPO działa nawet na nieinternetowych:-)
Przeciętny użytkownik Internetu spędza w Sieci blisko dwie godziny dziennie. Raport uwzględnił w swoich badaniach wykształcenie oraz wykonywany zawód. Z racji coraz większej cyfryzacji szkoły oraz miejsc pracy, największy procent użytkowników stanowią uczniowie i pracownicy firm. Jednak z analizy badań wynika, że głównie korzystamy z Internetu w domu.
W swoich domach polscy Internauci każdego dnia spędzają blisko 1,5 godziny w Sieci. W przypadku osób pracujących ten czas wynosi około 40 minut dziennie. Pomimo, iż obecnie Internet w Polsce przeżywa prawdziwą, mobilną rewolucję, o czym świadczy fakt, że 1/6 respondentów przyznała się do korzystania z połączenia bezprzewodowego, Polacy rzadko korzystają z dostępu do Sieci w bibliotekach, kawiarniach oraz innych miejscach.
Do podstawowych czynności większości polskich Internautów należy wyszukiwanie informacji w Sieci (czy kogoś to dziwi?). Bardzo duży odsetek użytkowników korzysta z Internetu jako głównego źródła wiadomości. W zależności od wieku internauty obszar wyszukiwanych informacji się zmienia. W najniższej grupie wiekowej (15-19 lat), badania wykazały, że respondenci poszukiwali w Sieci treści humorystycznych oraz edukacyjnych przy przygotowywaniu prac pisemnych, referatów czy do nauki. Starsi użytkownicy wyszukują w Internecie wiadomości o aktualnych wydarzeniach z kraju i świata, ofertach wakacyjnych oraz informacji medycznych.
Internet wykorzystywany jest przez polskich użytkowników także w celach komunikacyjnych. W dalszym ciągu najpopularniejszym kanałem wymiany informacji pozostaje email, na dalszym miejscu plasują się komunikatory oraz portale społecznościowe. Zauważalne są także zmiany trendów i popularności mediów społecznościowych.
Badania „World Internet Project Poland 2012” wykazały jeszcze jedną dość znaną prawidłowość, że Sieć ma rosnące znaczenie komercyjne. Wzrasta przy tym popularność internetowych usług płatniczych, takich jak: bankowość on-line, opłaty za wycieczki, inwestowanie, itd.
Jak pokazuje przywoływany raport, doceniamy Sieć za wiedzę i informacje, których jest źródłem, z drugiej strony – dostrzegamy szereg zagrożeń.
Surfuje, kto może. Bardziej musimy czy lubimy? Zróżnicowanie aktywności pokazuje, że to narzędzie pracy i okno na świat oraz jedna z form rozrywki, ale z drugiej strony – akceptowana konieczność, by przetrwać w zdigitalizowanych realiach zawodowych i towarzyskich, z całą świadomością specyfiki tego medium i charakterystycznych dla niego ryzyk.
Źródła: SocialPress, Marketingiem rządzi symbioza
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: