Każda organizacja ma cele strategiczne, do których realizacji dąży w określonym przedziale czasowym. Aby sprostać temu zadaniu, kadra zarządzająca potrzebuje konkretnych wskaźników, sygnalizujących utrzymywanie prawidłowego kursu lub zbaczanie z niego. W dużym uproszczeniu takimi właśnie wskaźnikami są KPI.
KPI, czyli key performance indicators, to kluczowy wskaźnik efektywności, wykorzystywany w biznesie oraz zarządzaniu do pomiaru wydajności procesów czy sukcesu organizacji bądź określonego projektu. Ta definicja KPI nie jest oczywiście wyczerpująca. Kluczowe wskaźniki efektywności wykorzystywane są jako jedno z najważniejszych narzędzi zarządzania w organizacjach i mogą być stosowane w wielu obszarach funkcjonowania, m.in. w działaniach HR-owych, procesach produktowych, projektach kreatywnych, a co za tym idzie – definicję KPI w każdym z tych zakresów można dowolnie sprecyzować z wykorzystaniem specjalistycznego dla danego obszaru słownictwa.
Wspólne dla każdego działania opartego na kluczowych wskaźnikach efektywności, bez względu na to, do jakich działań się odnoszą, jest wsparcie organizacji w ciągłym doskonaleniu. Kluczowe wskaźniki efektywności pomagają umiejętnie zarządzać zasobami przedsiębiorstwa i umożliwiają zdobywanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Właśnie dlatego rola KPI w biznesie jest tak ważna.
Kluczowe wskaźniki efektywności są konkretnymi miarami i służą ocenie postępów bądź ich braków na drodze do osiągania celów. Zapewniają one organizacji konkretne korzyści. Do najważniejszych zalet KPI można zaliczyć:
Mierzenie efektywności powinno stanowić przedmiot zainteresowania każdego przedsiębiorstwa, a do popularnych rozwiązań – chętnie wybieranych przez organizacje – należy wyznaczanie KPI. Budowa kluczowych wskaźników na potrzeby oceny efektywności przedsiębiorstwa koncentruje się na koncepcie porównania wielkości miar planowanych z wielkościami miar, jakie uda się osiągnąć w określonym przedziale czasowym. Istotne znaczenie przy wyznaczaniu KPI ma spójny oraz usystematyzowany zbiór kryteriów oceny. Według badaczy, m.in. Dariusza Wędzkiego, właściwe wskaźniki efektywności powinny:
Co oznacza zasada SMART przy wyznaczaniu KPI?
Zasada SMART wykorzystywana jest w biznesie wspierająco przy prawidłowym definiowaniu celów. W artykule MindTools możemy znaleźć informację, że pierwsze znane użycie terminu SMART w kontekście wyznaczania celów pojawiło się w wydaniu Management Review T. Dorana z 1981 roku. Termin jest akronimem od nazw pięciu kryteriów, które zgodnie z zasadą SMART powinien spełniać cel:
Te zasady należy odnieść również do wyznaczania KPI w biznesie. Wskaźniki powinny uwzględniać wymienione wyżej cechy.
Przy wyznaczaniu KPI w biznesie warto też wykorzystać materiał porównawczy o charakterze reprezentatywnym dla określonych działań, np.
Jeżeli jako KPI wskazane zostanie zrekrutowanie w pół roku 16 nowych programistów, to:
Techniki pomiaru KPI są uzależnione każdorazowo od mierników, które określają dany wskaźnik, co sprawia, że jest ich bardzo wiele. Mogą dotyczyć tego, jak mierzyć np. wydajność pracy na jednego pracownika, czas realizacji usługi, rotację pracowników, satysfakcję klientów. W zależności od określonego wskaźnika można wykorzystać różne narzędzia KPI.
Powyższy przykład pokazuje, że nie można użyć jednej techniki pomiaru KPI dla każdego wskaźnika z uwagi na ich różnorodność. Można natomiast wskazać ogólne zasady, jak mierzyć kluczowe wskaźniki efektywności:
Mierzenie efektywności przedsiębiorstwa w oparciu o kluczowe jej wskaźniki stanowi wiarygodny sposób oceny działań organizacji. Pozwala na osiąganie przewagi konkurencyjnej poprzez podejmowanie decyzji biznesowych, bazujących na konkretnych danych i monitorowaniu zmian w procesach, jak i zmian rynkowych. Pomiar KPI daje kadrze zarządzającej, ale też project lub product managerom, narzędzie do tworzenia pionierskich procesów bądź doskonalenia już istniejących w zmieniającym się środowisku. Wyznaczenie właściwych wskaźników oraz ich odpowiednie mierzenie pomaga organizacji osiągnąć większą elastyczność, a także przyspiesza zrealizowanie celów strategicznych.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: