Artykuł, który czytasz, jest wstępem do rozważań na temat kompetencji przyszłości, których temat poruszę w kolejnym tekście na naszym blogu. Zanim jednak przejdziemy do omówienia tego, co liczyć się będzie za kilka czy kilkadziesiąt lat, skupmy się na tym, co ma znaczenie tu i teraz na rynku pracy.
Chyba każdy z nas dostrzega, że raz nabyte kompetencje nie wystarczają na całe życie. Zawsze przychodzi taki moment, że czegoś nam brakuje, czegoś nie jesteśmy w stanie zrobić ani w pełni objąć rozumem. Dzieje się tak, ponieważ kompetencje wpisują się w pewien dynamizm, zmianę.
Na portalu synonim.net znajdziemy ponad 100 synonimów słowa „kompetencja”, które ze względu na znaczenie podzielono na 11 kategorii.
Oto one:
Pojęcie kompetencji wprowadził w 1959 roku Robert W. White, amerykański psycholog. Definiował on ją jako specyficzną umiejętność, przyczyniającą się do skutecznej i efektywnej interakcji z otoczeniem, która wpływa na zwiększenie wydajności pracy. (dr hab. Wojciech Welskop, „ Students’ social competences as a challenge of contemporary Education”.)
W kolejnych latach powstawały nowe, rozszerzone definicje kompetencji odpowiadające zarówno filozofii doświadczania jak i założeniom futuryzmu. Odnosiły się one do patrzenia w przyszłość, odrzucały przeszłość i tradycję. Jedna z metod uczenia się polegała na nauce przez doświadczenie. W modelu tym kompetencje ewoluują i zmieniają się wraz z rozwojem technologii.
Najbardziej rozpowszechniona definicja kompetencji tłumaczy, że jest to połączenie:
Na pewno spotkałeś się także z popularnym rozróżnieniem kompetencji, które funkcjonuje w odniesieniu do rynku pracy. Powszechnie umiejętności dzieli się na:
Jak zatem możemy opisać „idealnego” specjalistę SEO? Jakimi kompetencjami twardymi i miękkimi powinien się odznaczać?
Przykład:
Kompetentny specjalista SEO to człowiek, który interesuje się obszarem marketingu internetowego, jest na bieżąco z trendami, posiada wiedzę z obszaru SEO i potrafi wykorzystać tę wiedzę w praktyce. W wyniku doświadczeń nabywa odpowiednich umiejętności, dzięki którym adekwatnie reaguje i odpowiada na potrzeby stale zmieniającego się rynku technologicznego.
Kompetencje są nierozerwalnie połączone z wdrażaniem poszczególnych czynności zarówno w życiu społecznym jak i zawodowym. Korzystając z kompetencji mamy na celu m.in.:
W kontekście rynku pracy możemy przeanalizować kompetencje według zasady „im lepsze kompetencje, tym lepsza praca. Im lepsza praca, tym lepsze wynagrodzenie. Im lepsze wynagrodzenie tym lepsze życie”.
W tej zasadzie zamiast określenia „wyższe” celowo użyłam przymiotnika „lepsze”, ponieważ „wyższe” nie zawsze oznacza „lepsze”.
W przypadku rozwoju kariery i nabywaniu kompetencji przyszłości słowo „lepsze” jest równoznaczne z czymś adekwatnym do danej sytuacji. Jest bardziej „osobiste” i subiektywnie odpowiada potrzebom konkretnej osoby wykonującej określone zajęcie. Opiera się na jej potencjale, systemie wartości i motywacji.
Mam nadzieję, że po lekturze tekstu będziesz umiał odpowiedzieć sobie, jakimi kompetencjami dysponujesz i jakie umiejętności są Ci potrzebne, abyś mógł wykonywać z powodzeniem swój zawód.
Pamiętaj także, że kompetencje nie są dane raz na zawsze. Powinniśmy je rozszerzać, zdobywać nowe umiejętności i przewidywać, jakie kompetencje będą nam potrzebne za jakiś czas. Ale o tym, czym są kompetencje przyszłości, dowiesz się w kolejnym tekście.
Justyna – Corporate Trainer, Career & Business Coach, autorka książki „Szukam Pracy! Znajdź pracę o której marzysz”. Wspiera Liderów w rozwoju kompetencji managerskich.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: