Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 5:05 min Ikona Justyna Pytko 30.01.2023

Artykuł, który czytasz, jest wstępem do rozważań na temat kompetencji przyszłości, których temat poruszę w kolejnym tekście na naszym blogu. Zanim jednak przejdziemy do omówienia tego, co liczyć się będzie za kilka czy kilkadziesiąt lat, skupmy się na tym, co ma znaczenie tu i teraz na rynku pracy.

Mam dla Ciebie małe ćwiczenie. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Jakie kompetencje posiadasz?
  • Które z tych kompetencji są potrzebne na rynku pracy?
  • Gdzie, w jaki sposób zdobywasz swoje kompetencje?
  • W jaki sposób i jak szybko Twoje kompetencje ewoluują?
  • W jaki sposób Twoje kompetencje dewaluują?
  • Czy odczuwasz potrzebę nabywania nowych kompetencji? A może nie jest to potrzeba, ale wymóg rzeczywistości?

Chyba każdy z nas dostrzega, że raz nabyte kompetencje nie wystarczają na całe życie. Zawsze przychodzi taki moment, że czegoś nam brakuje, czegoś nie jesteśmy w stanie zrobić ani w pełni objąć rozumem. Dzieje się tak, ponieważ kompetencje wpisują się w pewien dynamizm, zmianę.

new-project-2023-02-08t132616-377

Kompetencja – co to jest?

Na portalu synonim.net znajdziemy ponad 100 synonimów słowa „kompetencja”, które ze względu na znaczenie podzielono na 11 kategorii.

Oto one:

  1. Kompetencja w kontekście obeznania w temacie – np. doświadczenie, przygotowanie, warsztat, znajomość rzeczy;
  2. Kompetencja jako łatwość wykonywania – np. talent, dar, dryg, smykałka, żyłka do czegoś;
  3. Kompetencje w kontekście profesjonalizmu w danej dziedzinie – np. artyzm, maestria, perfekcja, znawstwo;
  4. Kompetencja jako posiadanie danego wykształcenia – np. obeznanie, profesjonalizm, zorientowanie;
  5. Kompetencje jako posiadanie umiejętności w danej czynności – np. doświadczenie, ocykaniem wykwalifikowanie;
  6. Kompetencja w kontekście przygotowania zawodowego – np. biegłość, wprawa, wyrobienie, znajomość rzeczy;
  7. Kompetencja jako cecha dobrego pracownika – np. kompetentność; odpowiedzialność;
  8. Kompetencje jako zakres kompetencji – np. domena, dyscyplina, obszar, specjalizacja;
  9. Kompetencje jako gruntowna znajomość fachu – np. fachowość, kwalifikacje, przygotowanie zawodowe, umiejętność;
  10. Kompetencja w odniesieniu do posiadanej wiedzy na dany temat – np. opanowanie, orientowanie się, świadomość czegoś, zasób;
  11. Kompetencje jako zakres uprawnień w danej dziedzinie – np. mandat, moc, prawo do czegoś, uprawnienia.

Pojęcie kompetencji wprowadził w 1959 roku Robert W. White, amerykański psycholog. Definiował on ją jako specyficzną umiejętność, przyczyniającą się do skutecznej i efektywnej interakcji z otoczeniem, która wpływa na zwiększenie wydajności pracy. (dr hab. Wojciech Welskop, „ Students’ social competences as a challenge of contemporary Education”.)

W kolejnych latach powstawały nowe, rozszerzone definicje kompetencji odpowiadające zarówno filozofii doświadczania jak i założeniom futuryzmu. Odnosiły się one do patrzenia w przyszłość, odrzucały przeszłość i tradycję. Jedna z metod uczenia się polegała na nauce przez doświadczenie. W modelu tym kompetencje ewoluują i zmieniają się wraz z rozwojem technologii.

Najbardziej rozpowszechniona definicja kompetencji tłumaczy, że jest to połączenie:

  • wiedzy – teorii,
  • doświadczeń – praktyki,
  • umiejętności – uzdolnienia,
  • postaw – umiejętności kognitywnych, osobowości, zainteresowania, zachowania, wyznawanych wartości.
new-project-2023-02-08t132628-900

Kompetencje na rynku pracy

Na pewno spotkałeś się także z popularnym rozróżnieniem kompetencji, które funkcjonuje w odniesieniu do rynku pracy. Powszechnie umiejętności dzieli się na:

  • twarde – kwalifikacje zawodowe rozumiane jako zestaw konkretnej wiedzy i jasno określonych umiejętności wymaganych do realizacji zadań zawodowych, np. znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel czy uprawnienia do spawania metodą MIG drutem proszkowym o rdzeniu topnikowym,
  • miękkie – kompetencje personalne i społeczne (interpersonalne), które umożliwiają efektywne działanie i osiągnięcie lepszych rezultatów. Kompetencje miękkie mają moc sprawczą, są spoiwem dla teorii i praktyki. Możemy do nich zaliczyć np. dbanie o pozytywną atmosferę w zespole czy kreatywność.

Jak zatem możemy opisać „idealnego” specjalistę SEO? Jakimi kompetencjami twardymi i miękkimi powinien się odznaczać?

Przykład:
Kompetentny specjalista SEO to człowiek, który interesuje się obszarem marketingu internetowego, jest na bieżąco z trendami, posiada wiedzę z obszaru SEO i potrafi wykorzystać tę wiedzę w praktyce. W wyniku doświadczeń nabywa odpowiednich umiejętności, dzięki którym adekwatnie reaguje i odpowiada na potrzeby stale zmieniającego się rynku technologicznego.

Kompetencje są nierozerwalnie połączone z wdrażaniem poszczególnych czynności zarówno w życiu społecznym jak i zawodowym. Korzystając z kompetencji mamy na celu m.in.:

  • poprawę stanu faktycznego,
  • zwiększenie efektywności,
  • ulepszenie działań etc.

W kontekście rynku pracy możemy przeanalizować kompetencje według zasady „im lepsze kompetencje, tym lepsza praca. Im lepsza praca, tym lepsze wynagrodzenie. Im lepsze wynagrodzenie tym lepsze życie”.

W tej zasadzie zamiast określenia „wyższe” celowo użyłam przymiotnika „lepsze”, ponieważ „wyższe” nie zawsze oznacza „lepsze”.

W przypadku rozwoju kariery i nabywaniu kompetencji przyszłości słowo „lepsze” jest równoznaczne z czymś adekwatnym do danej sytuacji. Jest bardziej „osobiste” i subiektywnie odpowiada potrzebom konkretnej osoby wykonującej określone zajęcie. Opiera się na jej potencjale, systemie wartości i motywacji.

Kompetentny, czyli jaki?

Mam nadzieję, że po lekturze tekstu będziesz umiał odpowiedzieć sobie, jakimi kompetencjami dysponujesz i jakie umiejętności są Ci potrzebne, abyś mógł wykonywać z powodzeniem swój zawód.

Pamiętaj także, że kompetencje nie są dane raz na zawsze. Powinniśmy je rozszerzać, zdobywać nowe umiejętności i przewidywać, jakie kompetencje będą nam potrzebne za jakiś czas. Ale o tym, czym są kompetencje przyszłości, dowiesz się w kolejnym tekście.

Justyna – Corporate Trainer, Career & Business Coach, autorka książki „Szukam Pracy! Znajdź pracę o której marzysz”. Wspiera Liderów w rozwoju kompetencji managerskich.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketingowe podsumowanie tego, co działo się w styczniu 2023 Ikona 6:30 min 02.02.2023 Nowy rok, nowe informacje ze świata marketingu. Tym razem sprawdzimy, jak wdrażana jest dyrektywa Omnibus i które marki muszą jeszcze popracować nad przejrzystością polityki cenowej. Przyjrzymy się najnowszym trendom w e-sporcie. Zajrzymy do najnowszych publikacji specjalistów Sunrise System i zagramy z Jurkiem Owsiakiem w największej orkiestrze na świecie. Zapraszamy na podsumowanie stycznia. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Sprzedawaj niewerbalnie – o sile mowy ciała w biznesie Ikona 5:05 min 08.02.2023 W dzisiejszych czasach na rynku jest wiele towarów i usług, po które mogą sięgać konsumenci. Ze względu na bardzo szeroką ofertę, coraz częściej mają trudności z dokonaniem wyboru. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi sprzedawca, który nawiązuje relację z klientem i nakłania do zakupienia proponowanego przez niego produktu. Żeby więź między nimi była możliwa, niezbędna jest komunikacja. Dzielimy ją na werbalną i niewerbalną, czyli tzw. mowę ciała — jest ona szczególnie ważna w biznesie. Dlaczego? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.00 / 5. Vote count: 3 głosów

Brak ocen

Marketingowe podsumowanie 2022 roku Ikona 6:15 min 03.01.2023 Witajcie w Nowym Roku! Świąteczny kurz powoli opada, jeszcze słychać echa fajerwerków, a jeden z najbardziej szczególnych miesięcy w roku właśnie minął. Jakie tematy królowały w 2022 roku i o czym mówił internet w grudniu? Czy głównym tematem były święta? A może pojawiły się jakieś postanowienia noworoczne? Sprawdźmy! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700