Ikona 5:05 min Ikona Justyna Pytko 30.01.2023

Artykuł, który czytasz, jest wstępem do rozważań na temat kompetencji przyszłości, których temat poruszę w kolejnym tekście na naszym blogu. Zanim jednak przejdziemy do omówienia tego, co liczyć się będzie za kilka czy kilkadziesiąt lat, skupmy się na tym, co ma znaczenie tu i teraz na rynku pracy.

Mam dla Ciebie małe ćwiczenie. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Jakie kompetencje posiadasz?
  • Które z tych kompetencji są potrzebne na rynku pracy?
  • Gdzie, w jaki sposób zdobywasz swoje kompetencje?
  • W jaki sposób i jak szybko Twoje kompetencje ewoluują?
  • W jaki sposób Twoje kompetencje dewaluują?
  • Czy odczuwasz potrzebę nabywania nowych kompetencji? A może nie jest to potrzeba, ale wymóg rzeczywistości?

Chyba każdy z nas dostrzega, że raz nabyte kompetencje nie wystarczają na całe życie. Zawsze przychodzi taki moment, że czegoś nam brakuje, czegoś nie jesteśmy w stanie zrobić ani w pełni objąć rozumem. Dzieje się tak, ponieważ kompetencje wpisują się w pewien dynamizm, zmianę.

new-project-2023-02-08t132616-377

Kompetencja – co to jest?

Na portalu synonim.net znajdziemy ponad 100 synonimów słowa „kompetencja”, które ze względu na znaczenie podzielono na 11 kategorii.

Oto one:

  1. Kompetencja w kontekście obeznania w temacie – np. doświadczenie, przygotowanie, warsztat, znajomość rzeczy;
  2. Kompetencja jako łatwość wykonywania – np. talent, dar, dryg, smykałka, żyłka do czegoś;
  3. Kompetencje w kontekście profesjonalizmu w danej dziedzinie – np. artyzm, maestria, perfekcja, znawstwo;
  4. Kompetencja jako posiadanie danego wykształcenia – np. obeznanie, profesjonalizm, zorientowanie;
  5. Kompetencje jako posiadanie umiejętności w danej czynności – np. doświadczenie, ocykaniem wykwalifikowanie;
  6. Kompetencja w kontekście przygotowania zawodowego – np. biegłość, wprawa, wyrobienie, znajomość rzeczy;
  7. Kompetencja jako cecha dobrego pracownika – np. kompetentność; odpowiedzialność;
  8. Kompetencje jako zakres kompetencji – np. domena, dyscyplina, obszar, specjalizacja;
  9. Kompetencje jako gruntowna znajomość fachu – np. fachowość, kwalifikacje, przygotowanie zawodowe, umiejętność;
  10. Kompetencja w odniesieniu do posiadanej wiedzy na dany temat – np. opanowanie, orientowanie się, świadomość czegoś, zasób;
  11. Kompetencje jako zakres uprawnień w danej dziedzinie – np. mandat, moc, prawo do czegoś, uprawnienia.

Pojęcie kompetencji wprowadził w 1959 roku Robert W. White, amerykański psycholog. Definiował on ją jako specyficzną umiejętność, przyczyniającą się do skutecznej i efektywnej interakcji z otoczeniem, która wpływa na zwiększenie wydajności pracy. (dr hab. Wojciech Welskop, „ Students’ social competences as a challenge of contemporary Education”.)

W kolejnych latach powstawały nowe, rozszerzone definicje kompetencji odpowiadające zarówno filozofii doświadczania jak i założeniom futuryzmu. Odnosiły się one do patrzenia w przyszłość, odrzucały przeszłość i tradycję. Jedna z metod uczenia się polegała na nauce przez doświadczenie. W modelu tym kompetencje ewoluują i zmieniają się wraz z rozwojem technologii.

Najbardziej rozpowszechniona definicja kompetencji tłumaczy, że jest to połączenie:

  • wiedzy – teorii,
  • doświadczeń – praktyki,
  • umiejętności – uzdolnienia,
  • postaw – umiejętności kognitywnych, osobowości, zainteresowania, zachowania, wyznawanych wartości.
new-project-2023-02-08t132628-900

Kompetencje na rynku pracy

Na pewno spotkałeś się także z popularnym rozróżnieniem kompetencji, które funkcjonuje w odniesieniu do rynku pracy. Powszechnie umiejętności dzieli się na:

  • twarde – kwalifikacje zawodowe rozumiane jako zestaw konkretnej wiedzy i jasno określonych umiejętności wymaganych do realizacji zadań zawodowych, np. znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel czy uprawnienia do spawania metodą MIG drutem proszkowym o rdzeniu topnikowym,
  • miękkie – kompetencje personalne i społeczne (interpersonalne), które umożliwiają efektywne działanie i osiągnięcie lepszych rezultatów. Kompetencje miękkie mają moc sprawczą, są spoiwem dla teorii i praktyki. Możemy do nich zaliczyć np. dbanie o pozytywną atmosferę w zespole czy kreatywność.

Jak zatem możemy opisać „idealnego” specjalistę SEO? Jakimi kompetencjami twardymi i miękkimi powinien się odznaczać?

Przykład:
Kompetentny specjalista SEO to człowiek, który interesuje się obszarem marketingu internetowego, jest na bieżąco z trendami, posiada wiedzę z obszaru SEO i potrafi wykorzystać tę wiedzę w praktyce. W wyniku doświadczeń nabywa odpowiednich umiejętności, dzięki którym adekwatnie reaguje i odpowiada na potrzeby stale zmieniającego się rynku technologicznego.

Kompetencje są nierozerwalnie połączone z wdrażaniem poszczególnych czynności zarówno w życiu społecznym jak i zawodowym. Korzystając z kompetencji mamy na celu m.in.:

  • poprawę stanu faktycznego,
  • zwiększenie efektywności,
  • ulepszenie działań etc.

W kontekście rynku pracy możemy przeanalizować kompetencje według zasady „im lepsze kompetencje, tym lepsza praca. Im lepsza praca, tym lepsze wynagrodzenie. Im lepsze wynagrodzenie tym lepsze życie”.

W tej zasadzie zamiast określenia „wyższe” celowo użyłam przymiotnika „lepsze”, ponieważ „wyższe” nie zawsze oznacza „lepsze”.

W przypadku rozwoju kariery i nabywaniu kompetencji przyszłości słowo „lepsze” jest równoznaczne z czymś adekwatnym do danej sytuacji. Jest bardziej „osobiste” i subiektywnie odpowiada potrzebom konkretnej osoby wykonującej określone zajęcie. Opiera się na jej potencjale, systemie wartości i motywacji.

Kompetentny, czyli jaki?

Mam nadzieję, że po lekturze tekstu będziesz umiał odpowiedzieć sobie, jakimi kompetencjami dysponujesz i jakie umiejętności są Ci potrzebne, abyś mógł wykonywać z powodzeniem swój zawód.

Pamiętaj także, że kompetencje nie są dane raz na zawsze. Powinniśmy je rozszerzać, zdobywać nowe umiejętności i przewidywać, jakie kompetencje będą nam potrzebne za jakiś czas. Ale o tym, czym są kompetencje przyszłości, dowiesz się w kolejnym tekście.

Justyna – Corporate Trainer, Career & Business Coach, autorka książki „Szukam Pracy! Znajdź pracę o której marzysz”. Wspiera Liderów w rozwoju kompetencji managerskich.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketingowe podsumowanie tego, co działo się w styczniu 2023 Ikona 6:30 min 02.02.2023 Nowy rok, nowe informacje ze świata marketingu. Tym razem sprawdzimy, jak wdrażana jest dyrektywa Omnibus i które marki muszą jeszcze popracować nad przejrzystością polityki cenowej. Przyjrzymy się najnowszym trendom w e-sporcie. Zajrzymy do najnowszych publikacji specjalistów Sunrise System i zagramy z Jurkiem Owsiakiem w największej orkiestrze na świecie. Zapraszamy na podsumowanie stycznia. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Sprzedawaj niewerbalnie – o sile mowy ciała w biznesie Ikona 5:05 min 08.02.2023 W dzisiejszych czasach na rynku jest wiele towarów i usług, po które mogą sięgać konsumenci. Ze względu na bardzo szeroką ofertę, coraz częściej mają trudności z dokonaniem wyboru. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi sprzedawca, który nawiązuje relację z klientem i nakłania do zakupienia proponowanego przez niego produktu. Żeby więź między nimi była możliwa, niezbędna jest komunikacja. Dzielimy ją na werbalną i niewerbalną, czyli tzw. mowę ciała — jest ona szczególnie ważna w biznesie. Dlaczego? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Marketingowe podsumowanie 2022 roku Ikona 6:15 min 03.01.2023 Witajcie w Nowym Roku! Świąteczny kurz powoli opada, jeszcze słychać echa fajerwerków, a jeden z najbardziej szczególnych miesięcy w roku właśnie minął. Jakie tematy królowały w 2022 roku i o czym mówił internet w grudniu? Czy głównym tematem były święta? A może pojawiły się jakieś postanowienia noworoczne? Sprawdźmy! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700