Idąc na zakupy do supermarketu, często nawet nie podejrzewamy, jak wiele elementów zostało w nim dokładnie zaprojektowanych, w celu wpłynięcia na nasze konsumenckie zachowania. Psychologiczne triki stosuje się również w reklamie czy projektowaniu stron. Dlaczego by więc nie skorzystać z nich podczas pisania tekstów blogowych lub ofertowych? Znając sposób, w jaki odbieramy liczby czy kolory, możemy świadomie wpływać na odbiór prezentowanych treści.
Badania pokazują, że tekst drukowany będzie najbardziej czytelny, gdy do jego prezentacji użyjemy czarnego koloru czcionki na białym tle. Wówczas odbiorca w maksymalnym stopniu skupi się na treści, a jego rozumienie przekazywanych informacji będzie większe niż gdyby tekst zaprezentowany był w kolorze zielonym na żółtym tle. Co więcej, źle dobrana barwa może irytować, a wówczas nie liczmy na to, że odbiorca chętnie zapozna się z całą stworzoną treścią.
W odniesieniu do informacji publikowanych na stronach internetowych, preferencje czytelników mogą być bardziej zróżnicowane, a ustawienia monitorów czy wyświetlaczy dodatkowo wpływają na odbiór treści. Najczęściej jednak w przypadku tekstów na stronach internetowych czerń na jasnym tle również uznawana jest za optymalny wybór. Należy przy tym pamiętać o stworzeniu persony, czyli wyobrazić sobie potencjalnego odbiorcę tekstu. Skupienie się na jego potrzebach i upodobaniach pomoże nie tylko w stworzeniu przydatnych treści, ale również w doborze odpowiednich barw grafik czy wyróżnień w tekście.
Jeśli chcemy wpłynąć na odbiór zjawiska opisanego w tekście lub zwrócić uwagę na konkretny aspekt poruszonej sprawy, dla wzmocnienia efektu możemy zastosować inne kolory niż czerń. Warto zapoznać się ze znaczeniem barw oraz ich oddziaływaniem na człowieka. Ta wiedza pozwoli nam bowiem świadomie wpłynąć na czytelnika.
Stosując kolory w tekstach, warto pamiętać, iż pełnią jedynie funkcję pomocniczą. Mogą pozytywnie wpływać na odbiór prezentowanych treści, jednak decydując się na zaznaczenie fragmentu tekstu na przykład na żółto, pamiętajmy o jego przejrzystości. Jeśli stwierdzimy, że dana treść jest trudna w odbiorze, lepiej postawić na kolorowe grafiki, zamiast zaburzać odbiór słowa pisanego.
Ponadto stosujmy barwy z rozsądkiem. Lepiej postawić na jeden wyrazisty kolor niż doprowadzić do sytuacji, w której strona będzie wyglądać jak kolorowanka dla dzieci. O ile w przypadku bloga przedszkola, byłoby to dopuszczalne, o tyle firma budowlana, powinna raczej zadbać o większą przejrzystość i zdecydować się na jeden, dominujący odcień w tekście. Przy jego doborze warto zadbać m.in. o spójność z identyfikacją wizualną.
Sposób prezentacji liczb to kolejny aspekt, który wpływa na odbiór treści. Zapis powinien być uzależniony od efektu, na którym nam, jako autorom, najbardziej zależy. Przykładowo, tworząc tekst oferty, możemy sprawić, że będzie się wydawała bardziej atrakcyjna za sprawą konkretnego zaprezentowania danych.
Na nasze decyzje wpływają z jednej strony wielkości, a z drugiej – jednostki. Jeśli chcemy ułatwić klientowi wyobrażenie sobie okresu gwarancji lub spłaty rat pożyczki, lepiej podać liczbę nie w latach, a w miesiącach. Kiedy natomiast prezentujemy zalety i wady płynące z podjęcia konkretnych działań, większe znaczenie może mieć sama wielkość. Zamiast więc pisać, że konsultacja biznesowa potrwa 1 godzinę, lepiej napisać, że 60 minut. Dzięki temu korzyści płynące z oferty wydadzą się odbiorcy większe. Reguła ta ma zastosowanie również w sytuacji odwrotnej, kiedy chcemy, by jakaś cecha stała się w oczach czytelnika mniej istotna. Wówczas zazwyczaj lepiej podać mniejszą liczbę, czyli okres wypowiedzenia umowy to miesiąc, a nie 30 dni.
Sposób prezentacji liczb lub wybór kolorów stosowanych w tekstach na stronie internetowej może wspierać odbiór treści, zgodnie z oczekiwaniami autora. Warto jednak korzystać z dodatkowych trików z rozmysłem, troszcząc się o spójność wizerunku oraz identyfikacji wizualnej firmy.
Aby uczynić tekst bardziej przejrzystym oraz wzmocnić jego funkcję, możemy zatem:
Źródła: Canva; Help Scout; Science Fair Projects; The Atlantic
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: