Psychologia kolorów w ostatnich latach zyskuje na znaczeniu. Przynosi niemal gotowe rozwiązania, które wykorzystywane są w szeroko rozumianym marketingu. Wyobraźmy sobie taką sytuację…
Zakładasz firmę. Nie chcesz jednak, aby nowo powstała marka weszła na rynek w sposób niezauważony. Planujesz więc swoją pierwszą kampanię reklamową, projektujesz logo, nie zapominasz też o ciekawej i przyjaznej dla użytkowników stronie internetowej.
W związku z powyższym – czeka na Ciebie wiele działań i mnóstwo pracy na różnych płaszczyznach biznesu. Wszystkie zadania mają jednak jeden wspólny mianownik. Jest nim KOLOR. To on na stałe będzie kojarzony z Twoją firmą i wkomponowany z logo. To on zdynamizuje lub wyciszy kampanię promocyjną. To również on pozwoli wyróżnić szatę graficzną Twojej witryny, bo przecież nie tylko jej układ, ale i przyjemna dla użytkowników estetyka ma znaczenie.
W sytuacjach, kiedy zazwyczaj mamy do wyboru wiele zróżnicowanych możliwości – szukamy tych najbardziej uniwersalnych. W świecie barw ich jednak nie ma. Każdy kolor, a nawet i jego odcień, niesie ze sobą inny ładunek i przekaz, charakteryzuje się indywidualnym dla siebie potencjałem. Warto jednak mieć świadomość, że pomimo takiego bogactwa, są w tym uniwersum barw również i takie, których należy zdecydowanie unikać. Oto jeden z nich – Pantone 448C – okrzyknięty najbrzydszym kolorem na świecie.
Co ciekawe – również i dla tego koloru specjaliści od marketingu znaleźli odpowiednią niszę. Już niedługo stanie się on barwą przewodnią ANTYREKLAMY i zagości na opakowaniach papierosów. Czy skutecznie odstraszy palaczy? Zobaczymy – lada moment Pantone 448C pojawi się w Europie.
Wróćmy jednak do tych przyjemniejszych barw. Na początku artykułu nie wspomniałam dlaczego ich adekwatny do prowadzonej działalności wybór jest tak istotny. Otóż to właśnie kolory budzą emocje, a poprzez nie – wpływają na ludzki umysł. Naturalną konsekwencją jest więc fakt, że odgrywają kluczową rolę w podejmowaniu przez konsumentów decyzji. Spójrzmy więc na krótką charakterystykę najpopularniejszych kolorów, które już od wielu lat kojarzone są z rozpoznawalnymi na całym świecie markami.
CZERŃ – związana z powagą. Ma w sobie nutkę tajemniczości, ale i elegancję. Daje gwarancję czytelności, a ze względu na wspomnianą wcześniej powagę – decydują się na nią przede wszystkim firmy, którym zależy na prestiżu.
CZERWIEŃ – badania psychologiczne niejednokrotnie dowiodły, że intensywna czerwień przyspiesza bicie serca. Działa więc najsilniej na emocje. Co więcej – bez wątpienia jest to kolor, który przyciągnie uwagę. Jako dominanta czerwień sprawdzi się w przypadku marek, które chcą swoją ofertą podarować odbiorcom odrobinę przyjemności, zabawy, rozrywki, ale i zmysłowości.
ORANŻ – idealny dla firm, które łączą pasję z profesjonalizmem, a w biznesie widzą nie tylko pracę, ale również przestrzeń do kreatywnego działania. Kolor pomarańczowy łączy bowiem emocjonalność czerwieni z optymizmem koloru żółtego.
ŻÓŁTY – kojarzony z przyjemnością – powinien więc być wykorzystywany do promocji, które właśnie z takim odczuciem mają być związane. Nie powinien być wykorzystywany przez marki, które pragną przede wszystkim podkreślić użyteczność i elegancję. Żółty to kolor radości i beztroski. Ma dawać przyjemność.
NIEBIESKI – specjaliści od marketingu dowiedli, że ten kolor skutecznie tłumi apetyt. Nie sprawdzi się więc w promocji branży gastronomicznej lub spożywczej. Idealnie natomiast podkreśli jakość produktów higienicznych czy też bezpieczeństwo usług lotniczych lub przewozowych. Niebieski daje poczucie stabilizacji – powinny więc sięgnąć po niego marki, które pragną zdobyć zaufanie klientów.
Oczywiście to tylko przykłady. Warto też zaznaczyć, że badania nad wykorzystaniem koloru w marketingu cały czas trwają. Można nawet powiedzieć, że przechodzą swój złoty wiek. Naukowcy stale odkrywają nowe obszary wpływu poszczególnych barw na decyzyjność konsumentów.
Jak się okazuje – nie tylko wybór konkretnego koloru ma znaczenie, ale również jego sąsiedztwo. Ciekawym spostrzeżeniem, jest także perswazja. Wierząc twierdzeniom amerykańskich ekspertów – wykorzystując poszczególne kolory jesteśmy w stanie wpływać na działania konsumentów.
Skoro więc kolor ma taką siłę perswazji, to może i wspomniana wcześniej antyreklama przyniesie oczekiwane rezultaty? Na odpowiedź musimy nieco zaczekać. Warto jednak pamiętać o tym, że jego świadome wykorzystanie może mieć kluczowe znaczenie dla kampanii reklamowej, wizerunku naszej firmy, jak również rozpoznawalności logo.
Pozostawiamy więc Państwa z puentą tego artykułu: planując identyfikację wizualną marki – także tworząc lub przebudowując stronę internetową – warto kierować się nie swoimi upodobaniami estetycznymi, ale psychologią koloru.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: