Okazuje się, że samo publikowanie treści w mediach społecznościowych nie wystarcza, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, nie mówiąc już o zdobyciu ich zainteresowania i sprowokowaniu do refleksji.
Równie ważne, co angażująca i ciekawa treść, bywa również to, o jakiej porze dnia i w której części tygodnia decydujemy się opublikować przygotowane przez nas posty. Udostępniając treści bez rozmysłu możemy bowiem sami sobie przeszkodzić w docieraniu do naszych odbiorców. Przecież w sytuacji, gdy publikacja postu została zaplanowana np. na godzinę 2 w nocy istnieje bardzo mała szansa na duże zasięgi.
Przyszedł czas na to, by zebrać informacje o tym kiedy warto publikować. Wprawdzie kiedyś już podejmowaliśmy ten temat, jednak warto go trochę odświeżyć.
Zatem o której godzinie i w jakie dni tygodnia najlepiej publikować posty w mediach społecznościowych i jak często powinniśmy to robić? Ile osób, tyle opinii, chociaż jedno jest pewne – wtedy, gdy Twoi odbiorcy są online. W tym poście zebraliśmy dla Was najważniejsze spostrzeżenia, które pomogą Wam zdecydować, kiedy warto udostępniać treści w sieci.
Niektórzy na pewno chcieliby powiedzieć, że media społecznościowe to media społecznościowe i nie ma znaczenia, czy mówimy o Facebooku czy Twitterze lub Instagramie – zasady zawsze będą te same. Specjalista jednak wie, że tak nie jest. Dowodem na to niech będzie sama obserwacja naszych własnych zwyczajów. Faktem jest, że często z różnych mediów społecznościowych korzystamy o innych porach dnia. Dlatego nasze wskazówki podzielimy ze względu na rodzaj danej platformy, a zajmiemy się dwiema najpopularniejszymi z nich.
Eksperci wskazują, że jeżeli chodzi o Twittera to pora dnia nie ma specjalnego znaczenia. W przypadku tej platformy zdecydowanie ważniejsza jest oryginalność treści od takich szczegółów jak godzina publikacji.
Jak łatwo można zauważyć, nie istnieją żadne przesłanki do tego, by na Twitterze publikować tylko w określonych godzinach, ponieważ przez niemalże cały dzień zainteresowanie utrzymuje się na podobnym poziomie.
Mimo wszystko eksperci i tak dążą do ustalenia idealnej godziny publikowania na Twitterze. Badania przeprowadzone przez Hootsuite, podczas których analizie zostało poddanych ponad 40 tysięcy tweetów, wskazują, ze najlepszą porą do publikowania postów na tej platformie jest godzina 15:00 od poniedziałku do piątku. Według badań przeprowadzonych przez Kissmetrics najlepszym momentem jest zaś 17:00.
Warto na początku zauważyć, że Twitter pokazuje swoim użytkownikom treści w kolejności chronologicznej. Dlatego w zasadzie im częściej tym lepiej – tym bardziej, że żywotność postu na Twitterze jest znacznie krótsza niż np. na Facebooku. Znaczy to tyle, że opublikowane treści mają tak naprawdę tylko kilka do kilkudziesięciu minut „sławy”. Według badań przeprowadzonych przez Wiselytics popularność tweeta zaczyna spadać już po 24 minutach, podczas gdy post na Facebooku cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem przez pierwszych 90 minut.
Jak zatem widać, zdania są bardzo podzielone. Właśnie dlatego warto wypracować własną strategię działania. Należy to zrobić biorąc pod uwagę przede wszystkim branżę i przyzwyczajenia swoich odbiorców. Nie zaszkodzi spróbować udostępniać posty o godzinie 15 czy 17, jednak być może w przypadku Waszego przedsiębiorstwa lepiej sprawdzi się zupełnie inna pora dnia.
W kwestii Facebooka jest jeszcze trudniej niż z Twitterem. Na tablicach użytkowników bowiem posty nie pojawiają się w kolejności chronologicznej. Mimo to Hootsuite wskazuje, że najlepsza pora na publikację postów na Facebooku to czas pomiędzy 12:00 a 15:00 w poniedziałek, środę, czwartek i piątek. W weekend zaś zalecane jest publikowanie pomiędzy 12:00 a 13:00.
Wprawdzie da się zaobserwować, że na początku oraz na końcu dnia więcej osób korzysta z Facebooka, jednak nie są to na tyle duże liczby, by kategorycznie stwierdzić, że właśnie w tych porach warto publikować posty. Dlatego wiele osób na podstawie własnych obserwacji ustala, która pora dnia w ich przypadku jest najlepsza na publikację postów. I tak dla Jen Dewar najbardziej optymalną godziną jest 7 rano od wtorku do soboty. Warto wziąć z niej przykład i samodzielnie przeanalizować, o jakiej porze najlepiej udostępniać treści.
Warto również wiedzieć, że Facebook stworzył specyficzny algorytm oceniający wartość publikowanych postów. Tutaj można poczytać o tym więcej, jednak w skrócie możemy powiedzieć, że aby post był wysoko oceniany przez algorytmy Facebooka powinien m.in. zawierać jakąś przydatną informację, a nie być jedynie np. porannym przywitaniem zawierającym śmieszny gif. Ważne w kwestii jakości postów jest również to, by udostępniane treści w pewien sposób angażowały użytkowników.
Istnieje jednak pewna zależność w zakresie częstotliwości udostępnianych treści. Okazuje się bowiem, że na Facebooku nie warto publikować częściej niż 2 do 5 razy w tygodniu. Firmy publikujące z większą częstotliwością w zasadzie same ograniczają sobie zasięgi postów, ponieważ Facebook niechętnie pokazuje swoim użytkownikom jednocześnie kilka postów od tej samej marki. Zdecydowany priorytet mają świeże treści, które ukrywają te starsze. Dowodem na to niech będzie poniższy wykres, który przedstawia zależność między liczbą udostępnianych postów a ich klikalnością.
Decydującym czynnikiem w tym względzie jest również zaangażowanie użytkowników – im więcej like’ów, tym większa szansa, że Facebook będzie chciał pokazywać więcej treści pochodzących z Waszego konta. Faktem jest, że w przypadku niektórych branż częste publikowanie postów świetnie się sprawdza. Niektóre firmy bowiem udostępniają treści kilka razy dziennie, a mimo to użytkownicy czekają na ich posty z niecierpliwością.
Co więc z tym czasem publikowania? Kiedy warto udostępniać posty? Jak już pewnie wiecie, nie istnieje tutaj jednoznaczna odpowiedź. Wiadomo jednak, że na Twitterze warto publikować jak najwięcej, podczas gdy na Facebooku lepiej skupić się na jakości i udostępniać treści nieco rzadziej. Co do dnia i godziny – nie ma przeciwskazań do tego, by wypróbować rady udzielane przez osoby znające się na social mediach, jednak mimo wszystko najlepiej sprawdzi się pewnie samodzielnie wypracowana strategia.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: