Prawdziwie frustrujące jest wciskanie malutkiego iksika na ekranie smartfona, czy mniejszego tableta, żeby zamknąć uciążliwą reklamę lub inną niezbyt interesującą nas informację od strony. A nie daj Boże pop-up zakrywa cały ekran i nie można go ominąć. Osobiście zawsze mam problem, żeby trafić w tę nieszczęsną ikonę iksa, a ponoć mam palce jak u pianistki… Jeśli tylko nie muszę koniecznie wejść na daną stronę, poddaję się i nigdy tam nie wracam.
Na szczęście w Google ktoś również musiał mieć ten problem, ponieważ gigant z Mountain View zapowiedział walkę z interstitials. Po 10 stycznia 2017 roku na strony utrudniające użytkownikom mobilnym dostęp do interesującego ich contentu nakładana ma być kara algorytmiczna. Efektem takiej kary ma być obniżenie pozycji w mobilnych wynikach wyszukiwania – a więc rzecz krytyczna dla pozycjonowania.
Przypomnijmy, że już jakiś rok temu Google zaczęło karać za nachalne zachęcanie do instalacji aplikacji mobilnych właśnie w formie pop-upa zasłaniającego całą stronę. Teraz Google’arze zakasają rękawy rozszerzając jednocześnie pole działania.
Poruszając temat uciążliwych okienek zakrywających zawartość strony należy zwrócić uwagę na to, że istnieją pop-upy, których zastosowanie jest w pełni uzasadnione. Stąd też nie za każdy interstitial będzie nakładana kara. Wróćmy jednak do tych, które nie są mile widziane przez Google.
Karę algorytmiczną po 10.01.17r. możemy otrzymać za:
Stosując na stronach poniższe pop-upy nie musimy obawiać się zapowiadanej zmiany:
Przy okazji informacji o zmianach w algorytmie Google zapowiedziało, że w związku z zadowalającą ilością stron przyjaznych urządzeniom mobilnym rezygnuje z oznaczania ich etykietą mobile-friendly. Nie jest to oczywiście równoznaczne z tym, że kryterium to miałoby przestać wpływać na pozycjonowanie i ranking stron.
Gigant z Mountain View poinformował również, że oczywiście nie przestanie udostępniać testu zgodności z urządzeniami mobilnymi, a w Google Search Console wciąż dostępny będzie raport dotyczący obsługi na urządzeniach mobilnych. Sam raport w GSC ma zostać jednak poprawiony pod kątem zapowiadanych zmian. Aplikacje instalujące interstitials mają przestać generować błędy w narzędziu dla webmasterów.
Informacja o poprawkach w GSC zasiała jednak ziarno niepewności wśród specjalistów IT i pojawiło się pytanie: czy pozycjonerzy i webmasterzy mogą liczyć na narzędzie sprawdzające stronę pod kątem obecności natrętnych interstitials?
Na pytanie to odpowiedział Search Quality Analyst w Google – Kazushi Nagayama. Odpowiedź była jasna. Webmasterzy nie otrzymają takiego narzędzia, ponieważ można to w łatwy sposób sprawdzić mechanicznie – wchodząc na stronę.
Kolejna i prawdopodobnie najważniejsza wątpliwość webmasterów i specjalistów pozycjonowania dotyczy zasięgu kary nakładanej za uciążliwe pop-upy. W tym przypadku to Gary Illyes uspokaja na Twitterze. Ewentualna kara ma być nakładana na pojedynczą stronę, a nie na cały serwis. Pozycjonerzy i administratorzy stron internetowych mogą więc odetchnąć z ulgą. Uff…
Zmiana w algorytmie wyszukiwania mobilnego zdaje się rozwiązywać jeden z bardziej uciążliwych problemów użytkowników. Wreszcie przestaną atakować nas trudne do zamknięcia okienka zakrywające to, czego szukaliśmy. Na co jedni będą czekać z utęsknieniem do stycznia przyszłego roku, dla innych oznacza dużo pracy. Webmasterzy mają jednak ponad 4 miesiące na przemyślenie i wdrożenie niezbędnych zmian, żeby żadna z części serwisu nie straciła wcześniej uzyskanych pozycji. Odliczanie CZAS START!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: