LinkedIn, czyli portal społecznościowy ułatwiający nawiązywanie relacji biznesowych, jest doskonałym narzędziem pozwalającym budować swój ekspercki wizerunek w sieci. Z zagadaniem tym bezpośrednio łączy się pojęcie „marki osobistej”.
Czym jest „marka osobista” i dlaczego warto ją budować?
„Marka osobista” (personal branding) najprościej ujmując, jest tym
jak, jesteśmy postrzegani przez naszych kontrahentów, współpracowników, pracodawców, a wręcz całe otoczenie biznesowe, z którym mamy styczność.
Dobrze wykreowany wizerunek pozwala nam wyróżnić się na tle innych osób, a tym samym łatwiej i szybciej osiągać cele zawodowe.
Gdy chcemy się rozwijać w konkurencyjnej branży, to systematyczne budowanie marki osobistej nie jest kwestią mody czy trendu, ale jest koniecznością.
Należy jednak pamiętać, że kreowanie marki osobistej to nie tylko komunikowanie naszej wiedzy i kompetencji! Równie ważne są emocje, jakie wywołujemy oraz autentyzm. Tylko połączenie tych czynników pozwoli na skuteczne budowanie „personal brandingu”.
Dlaczego do budowania i komunikowania marki osobistej warto wykorzystać LinkedIn?
LinkedIn nadal bywa jeszcze odbierany jako „wirtualne CV”, a tym samym tylko jako miejsce poszukiwania pracy. Aspekt ten to jednak tylko ułamek możliwości serwisu! LinkedIn mający już 810 milionów użytkowników na całym świecie jest idealnym narzędziem do budowy własnego wizerunku, ale
także narzędziem umożliwiającym nam wspieranie komunikacji firmy czy instytucji, w której pracujemy i z którą się identyfikujemy!
Źródło: Google
Z budowaniem marki osobistej na LinkedIn ściśle wiąże się też „social selling” rozumiany bardzo szeroko. Nie tylko w ujęciu klasycznym, jako narzędzie do generowania leadów sprzedażowych, ale także jako przestrzeń, gdzie przedstawiamy siebie jako eksperta w danej dziedzinie i „sprzedajemy” naszą wiedzę. Te aspekty są jednak ściśle ze sobą skorelowane i powodują efekt synergii.
Jak w praktyce budować markę osobistą na LinkedIn?
LinkedIn możliwości w tym zakresie daje na prawdę mnóstwo i cały czas poszerza paletę funkcjonalności, pozwalających jeszcze lepiej komunikować się z naszymi partnerami biznesowymi, w tym potencjalnymi!
Przed stworzeniem czy modyfikacją swojego profilu musimy dogłębnie zastanowić się, jaki cel chcemy osiągnąć! Dlaczego jest to tak ważne? Mamy tutaj dwa kluczowe aspekty. Pierwszy związany jest z jasnością przekazu – tworząc profil musimy spojrzeć oczami naszych potencjalnych partnerów biznesowych. Musimy w związku z tym precyzyjnie i jasno zakomunikować kim jesteśmy i jakie są nasze kluczowe cele biznesowe. Drugi aspekt z kolei wiąże się ze słowami kluczowymi, o których musimy pamiętać tworząc profil. To właśnie po słowach kluczowych będziemy wyszukiwani przez naszych partnerów biznesowych, a to warunkuje naszą skuteczność.
Innym filarem budowania wizerunku eksperta na LinkedIn jest po prostu systematyczna aktywność w postaci publikowania wartościowych treści oraz komentowania. W praktyce – jeśli udostępniamy czyjąś publikację, to powinno być to okraszone naszym autorskim komentarzem, aby wzbudzić zainteresowanie i zaangażowanie. Dzielenie się własnymi doświadczeniami, publikowanie ciekawych i merytorycznych treści jest niezbędne, aby zaistnieć w świadomości społeczności, na której nam naprawdę zależy.
Warto też wspomnieć, że budując swój ekspercki wizerunek warto zadbać o jakość sieci kontaktów! Bezcelowe jest „kolekcjonowanie” kontaktów, gdyż nadmiernie rozbudowana sieć spowoduje, że treści, które nas faktycznie interesują nie pojawią się na naszej tablicy a ze swoimi publikacjami najzwyczajniej nie trafimy do tych osób, na których nam najbardziej zależy!
Podsumowanie
Budowanie wizerunku eksperta na LinkedIn jest zadaniem, które wymaga przede wszystkim jasno określonego celu, a w kolejnym kroku systematyczności! Nie można jednak zapominać o emocjach, to właśnie one w dużej mierze pozwalają nam się wyróżnić!
Michał – od 7 lat związany z marketingiem w obszarze nowych technologii. Fan skutecznego brand marketingu jako niezbędnego elementu pozwalającego budować organizacji solidną pozycję na rynku. Bardzo ceni rolę znaku graficznego jako elementu identyfikującego firmę ze względu na jego syntetyczność i mnogość informacji, jaką musi komunikować. Prywatnie lubi odkrywać ciekawe brzmienia muzyczne i układać playlisty tworzące spójną całość.