Reklamy Google Ads są skutecznym sposobem na pozyskanie klientów oraz na wygenerowanie leadów. Pozwalają wypromować markę, zwiększyć jej rozpoznawalność. To dobre rozwiązanie zarówno dla firm usługowych, jak i dla e-commerce (sklepów internetowych).
Efektywność kampanii Google Ads zależy jednak w głównej mierze od jej prawidłowego zoptymalizowania. Jak więc prowadzić kampanie w wyszukiwarce Google i uniknąć błędów? Dowiecie się tego, czytając nasz artykuł.
Na samym początku zastanów się, jakie mają być główne cele Twojej reklamy i komu, jakiej grupie docelowej, chcesz je wyświetlać. Przemyśl swój budżet reklamowy, uwzględniając tutaj takie czynniki jak:
To najważniejsze aspekty, które powinieneś ustalić jeszcze przed oficjalnym startem kampanii. Warto tutaj przeanalizować działania konkurencji oraz bazując na danych historycznych, ustalić, w jakim okresie zainteresowanie Twoimi produktami lub usługami było największe.
Google oferuje reklamodawcom aż osiem typów kampanii do wyboru. Są nimi: kampanie w sieci wyszukiwania, Performance Max, kampanie w sieci reklamowej, kampanie produktowe, wideo, promujące aplikację, inteligentne oraz kampanie na generowanie popytu.
Wybór zależy przede wszystkim od celu marketingowego, jaki chcesz osiągnąć. Przykładowo: branże e-commerce najchętniej korzystają z reklam produktowych, dzięki którym mogą szerzej zaprezentować swoje towary, zwiększając tym samym ich sprzedaż. Duże zainteresowanie reklamodawców może też wzbudzać kampania Performance Max, szczególnie że umożliwia ona wyświetlanie reklam we wszystkich usługach Google, a więc w sieci wyszukiwania i reklamowej, na YouTubie, Gmailu, Mapach Google oraz kartach Discovery.
Jest to typ kampanii szczególnie polecany wtedy, gdy masz już sprecyzowane konkretne cele reklamowe i cele konwersji oraz zależy Ci na zwiększeniu zasięgów. Kampanie Performance Max to wiele możliwości, jednak należy pamiętać o tym, że to rozwiązanie nie jest dla każdego, zwłaszcza że w przypadku niektórych biznesów może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, a jej skutek będzie odwrotny od zamierzonego. By przekonać się, że to rozwiązanie będzie odpowiednie dla Twojego biznesu, skonsultuj się ze specjalistą Google Ads.
Dobór nieodpowiednich słów kluczowych może sprawić, że Twoja reklama nie tylko będzie się wyświetlać osobom, które wcale nie będą zainteresowane produktami lub usługami Twojej firmy. Może również sprawić, że koszty za reklamę będą znacznie wyższe, niż początkowo zakładałeś. Należy tutaj przede wszystkim unikać zbyt ogólnych fraz typu: „sukienka”, „szminka”, „szafa” oraz uważać na popularne frazy, gdyż koszt kliknięcia może być tutaj bardzo wysoki ze względu na konkurencję. Pamiętaj, że prowadząc mały sklep z meblami w internecie, konkurujesz z gigantami z tej branży, których budżet reklamowy będzie nieporównywalnie większy od Twojego.
Uważaj również na to, by w jednej grupie reklam nie znalazło się zbyt wiele słów kluczowych, w dodatku całkowicie ze sobą niepowiązanych. Jeśli w swojej ofercie masz kilka różnych produktów, najlepszym rozwiązaniem będzie stworzenie kilku grup reklam i przypisanie do nich poszczególnych towarów i fraz – na przykład:
Po uruchomieniu kampanii pamiętaj również o regularnym dodawaniu fraz wykluczających. Pozwoli to na lepsze doprecyzowanie reklam oraz lepsze wykorzystanie budżetu reklamowego. Na liście wykluczających słów kluczowych powinny przede wszystkim znaleźć się frazy, które nie odpowiadają Twojej ofercie.
Użytkownicy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na nagłówek reklam, dlatego warto umieścić w nich słowa kluczowe, na które będzie wyświetlać się Twoja reklama. W tekstach reklam dobrym rozwiązaniem będzie szczegółowe opisanie oferowanych produktów i usług, wyróżnienie oferty oraz dodanie CTA (call to action, czyli wezwanie do działania) typu: kup teraz, skontaktuj się z nami, poznaj ofertę. Pamiętaj, że mają być to informacje atrakcyjne dla Twojego potencjalnego klienta oraz że istnieje tutaj ograniczenie długości znaków – nagłówki mogą mieć maksymalnie 30 znaków, a teksty 90. Najczęstszymi potknięciami w tym przypadku są błędy ortograficzne i umieszczanie małowartościowych informacji.
Zasoby (lub komponenty) możemy inaczej nazwać informacjami dodatkowymi, które można – a nawet trzeba – dodać do kampanii Google Ads, by zapewnić jej więcej kliknięć, a odbiorcy dostarczyć więcej ciekawostek na temat naszego biznesu. Aktualnie istnieje możliwość dodania takich komponentów jak:
Zasoby to również szansa na zwiększenie atrakcyjności reklamy oraz zachęcenie użytkowników do podjęcia różnego rodzaju działań w witrynie. Bez nich Twoja reklama będzie niekompletna i mało konkurencyjna.
W kampaniach kierowanych na sieć reklamową do odbiorców można docierać na podstawie ich danych demograficznych (np. miejsce zamieszkania), zainteresowań, wydarzeń z życia, zamiarów zakupowych oraz na podstawie ich dotychczasowej interakcji z Twoją stroną www. Mogą być to na przykład osoby, które już odwiedziły witrynę lub dokonały w niej jakiejś konwersji. Wówczas mówimy o kampanii remarketingowej.
Dzięki tego typu kierowaniom możesz precyzyjnie docierać do osób, które będą zainteresowane Twoją ofertą. Błędem jest pomijanie tego etapu, dodawanie zbyt dużej liczby informacji o odbiorcach (system nie będzie wówczas w stanie odpowiednio dobrać grupy docelowej) oraz łączenie remarketingu z innymi opcjami kierowania. Dlaczego? Otóż dlatego, że odbiorcy, którzy znają już Twoją markę bądź rozważali skorzystanie z Twojej oferty, potrzebują odpowiedniego, bardziej indywidualnego komunikatu, który zachęci ich do powrócenia na stronę i dokonania konwersji.
Kampania w sieci reklamowej inaczej nazywana jest reklamą banerową. Składa się z tekstów oraz obrazów i to właśnie te ostatnie odgrywają w niej kluczową rolę. Dobry baner reklamowy powinien przyciągać uwagę, zawierać istotne (ale zwięzłe) informacje oraz posiadać odpowiednie wymiary. Estetyczny, ciekawy, oryginalny i spójny z wizerunkiem Twojej marki baner jest szansą na zwiększenie liczby konwersji. Pamiętaj więc zawsze o tym, by odpowiednio dobrać format reklamy zarówno do wymagań Google, jak i do oczekiwań swoich odbiorców.
Bez prawidłowego skonfigurowania konwersji żaden, nawet najbardziej doświadczony specjalista nie będzie w stanie określić, czy Twoja reklama PPC działa efektywnie. Dlatego kwestie związane z implementacją odpowiednich kodów, które będą przykładowo mierzyć na Twojej stronie kliknięcia w numer telefonu lub liczbę dodań do koszyka muszą zostać sfinalizowane jeszcze przed oficjalnym startem kampanii. Równie istotne jest wdrożenie Tagu Google oraz konta Google Analytics, na podstawie którego będziesz mógł sprawdzić, jaki procent ruchu do strony pochodzi z wyszukań organicznych, a jaki z kampanii płatnych.
Twoja strona www, na którą zapraszasz użytkowników, powinna być przede wszystkim estetyczna, nowoczesna i przyjemna w odbierze – by zachęcać odbiorców do dokonania konwersji. Koniecznie zwróć więc uwagę na czas ładowania witryny (by nie był zbyt długi), czcionkę i ilość tekstu, intuicyjność oraz na wezwania do działania. Zadbaj też o to, by zawsze mieć aktualny certyfikat SSL.
Nawet najlepiej zoptymalizowana kampania nie będzie w stanie dostarczyć konwersji, jeśli Twoja domena będzie wzbudzać wątpliwości.
Prowadząc kampanię Google Ads, nie da się całkowicie uniknąć błędów, jednak wiele z nich można wyeliminować jeszcze na etapie tworzenia reklam. Na co jeszcze warto zwrócić uwagę? Przede wszystkim na zmiany, jakie wprowadza Google w kwestii optymalizacji i wyświetleń kampanii. Zawsze warto też testować nowe rozwiązania, obserwować działania konkurencji oraz stale monitorować konto i statystyki reklam.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: