Na tak postawione pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niestety w przypadku podejmowania tak strategicznej decyzji, jak wybór CMS do obsługi sklepu internetowego, nie ma drogi na skróty. Na rynku istnieje wiele rozwiązań, ale żadne z nich nie jest idealne. Są systemy, które sprawdzą się doskonale w przypadku małych przedsiębiorstw, ale będą się słabo skalowały przy większej sprzedaży. Istnieją też oprogramowania, które nie mają ograniczeń w skalowaniu, ale wymagają mocnego zaplecza programistów do rozwoju – te z kolei nie są najlepszym rozwiązaniem dla mikroprzedsiębiorców. Na rynku można znaleźć również rozwiązania pośrednie, ale kompromis nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem.
Jeśli stoisz przed decyzją o budowie i pozycjonowaniu sklepu internetowego, proponuję, abyś:
Według danych builtwith.com, bazujących na próbie około 90 tysięcy stron internetowych, w kwietniu 2023 roku w Polsce można było zidentyfikować ponad 120 różnych systemów e-commerce. Może się wydawać, że to dużo, ale tak naprawdę to trzy platformy skupiają blisko 65% całości tortu. Jeśli spojrzymy na top 10 platform, to okazuje się, że stanowią one blisko 85% wszystkich stron internetowych ujętych w badaniu.
Udział systemów e-commerce na rynku polskim, na podstawie builtwith.com
Patrząc na dane, można wywnioskować, że polscy przedsiębiorcy lubią pozornie darmowe rozwiązania. Zarówno WooCommerce, jak i PrestaShop to systemy, które nie wymagają opłat/licencji za prowadzenie. Oszczędność jest pozorna, ponieważ wdrożenie systemów wymaga zazwyczaj dużej inwestycji startowej, zawiązanej z budową sklepu i jego optymalizacją. Dodatkowo systemy te często wymagają zakupienia dodatkowych modułów/wtyczek oraz aktualizacji. Nie każdy przedsiębiorca jest na to gotowy.
Jednocześnie widać spory udział platform SaaS, czyli systemów które nie wymagają inwestycji na starcie, ale wiążą się z comiesięcznym abonamentem. Przykładem takich rozwiązań są Shoper, Shopify, IdoSell, ShopGold czy SkyShop.
Tu warto spojrzeć na wzrost popularności Shopera na przestrzeni lat. Usługodawca ten doskonale odnalazł się w czasach pandemii, gdy większość przedsiębiorców musiała przenieść się ze sprzedażą do Internetu. Ich model subskrypcyjny okazał się idealny dla mniej doświadczonych i zasobnych właścicieli sklepów. W międzyczasie Shoper zaliczył świetny debiut na giełdzie i wciąż rośnie, skupiając coraz większą bazę klientów.
https://trends.builtwith.com/shop/Shoper
Metodologia wyboru na podstawie popularności platform sugeruje, że top 5 platform e-commerce w Polsce to:
Mimo to jednak nie uważam, aby taki ranking był w pełni miarodajny. Rankingowanie na podstawie popularności to bardzo ogólne podejście, które w żaden sposób nie odnosi się do funkcjonalności, kosztowności wdrożenia, łatwości zarządzania czy nawet realnej jakości. Jak wspomniałem na początku tego artykułu, nie można jednoznacznie wskazać najlepszej platformy, bo każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety oraz jest dedykowane innym grupom docelowym.
Czym charakteryzują się wyżej wymienione platformy? Postaram się Ci je przybliżyć.
WooCommerce to dodatek do WordPressa, czyli najpopularniejszego systemu do zarządzania stronami internetowymi na świecie. WordPress u swych źródeł był systemem blogowym i stanowi to główną funkcjonalność tej platformy. WooCommerce jako moduł do WordPressa mierzy się więc z ograniczeniami narzuconymi przez swoją nadrzędną platformę. WooCommerce jest platformą OpenSource – oznacza to, że możesz dowolnie rozwijać swój sklep i nie ponosisz opłat miesięcznych za dostęp do platformy.
Główne zalety WooComerce to:
Główne wady WooComerce to:
Czy WooCommerce to dobre rozwiązanie? Z pewnością jest to system, który może być wdrożony niewielkim kosztem i świetnie sprawdzi się przy małych sklepach internetowych. Jeśli masz podstawowe umiejętności w zakresie zarządzania stronami internetowymi, powinieneś poradzić sobie z obsługą tego systemu. Jeśli natomiast szukasz gotowego rozwiązania, które będzie bezpieczne i nie będzie wymagało od Ciebie zaangażowania, prawdopodobnie szybko pomyślisz o zmianie systemu na inny.
PrestaShop to jeden z najpopularniejszych na świecie systemów dedykowanych sklepom internetowym. Podobnie jak WooComerce jest to system na bazie licencji OpenSource, co oznacza, że korzystanie z niego jest darmowe. W odróżnieniu od WooComerce jest to system w pełni przeznaczony do sklepów internetowych – tym samym nie jest obarczony długiem technologicznym wynikającym z blogowych korzeni. Jest to zarówno zaleta, jak i wada, ponieważ rozwój sklepów na bazie tej platformy jest co do zasady dużo bardziej skomplikowany.
Główne zalety PrestaShop to:
Główne wady PrestaShop to:
Czy PrestaShop to dobre rozwiązanie? Jest to system w pewnych aspektach zbliżony do WooCommerce i na wielu polach dużo lepszy. Niestety jest on zwykle bardziej kosztotwórczy i trudniejszy w rozwoju.
Shoper jest narzędziem, które wciąż zyskuje na popularności i przekonuje do siebie coraz większe grono początkujących właścicieli sklepów internetowych. Jest to system na bazie modelu subskrypcyjnego. System jest stale rozwijany, a dostawca oferuje szereg opcji dodatkowych, wspomagających w marketingu – oczywiście płatnych ekstra.
Główne zalety Shopera to:
Główne wady Shopera to:
Czy Shoper to dobre rozwiązanie? Na pewno jest to świetna opcja dla małych firm, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą w Internecie. System oferuje bogate możliwości integracji. Raportowanie jest wygodne i czytelne. Platforma jest stale aktualizowana i dostosowywana do zmian w otoczeniu rynkowym/marketingowym. Jednocześnie model działalności, który przyjął dostawca, mocno uzależnia od siebie przedsiębiorcę.
Shopify to rozwiązanie zbliżone w swojej idei i funkcjonalności do Shopera, z tą różnicą, że ma globalny charakter. Shopify jest platformą o blisko 20-letniej historii i ogromnych możliwościach, ale podobnie jak inne rozwiązania nie jest idealne.
Główne zalety Shopify to:
Główne wady Shopify to:
Czy Shopify to dobre rozwiązanie? Jest to platforma o bardzo dużych możliwościach, z bogatą historią i ugruntowaną pozycją. Na pewno decydując się na to rozwiązanie, trzeba mieć pewne zaplecze technologiczne/merytoryczne, aby rozwijać sklep zgodnie ze swoją wizją. Trzeba też pamiętać, że system może być kosztowny w utrzymaniu (również przez prowizje od sprzedaży).
IdoSell to koleje z rozwiązań działające w modelu subskrypcyjnym, ale jednocześnie dające dosyć dużą swobodę w dostępie i edycji kodu źródłowego. Dzięki temu sprawdzi się zarówno w przypadku małego i niedoświadczonego przedsiębiorcy, jak i firmy z większymi potrzebami i ambicjami. Mimo to, jak każde rozwiązanie, również IdoSell ma wady.
Główne zalety IdoSell to:
Główne wady IdoSell to:
Czy IdoSell to dobre rozwiązanie? Idosell to bardzo ciekawe rozwiązanie, które daje dosyć duże możliwości – szczególnie dla stron o niestandardowych wymaganiach. Jednocześnie może być bardzo kosztowne w utrzymaniu i rozwoju.
Poza wymienionymi rozwiązaniami warto też zastanowić się nad alternatywą. Być może wśród mniej standardowych opcji znajdzie się taka, która dobrze wpisze się w Twoje wymagania. Uwagę warto zwrócić na:
Trzeba mieć świadomość, że poza zaletami te platformy mają również swoje wady, np. wysoki koszt wdrożenia/zarządzania, brak dostępu do kodu, problemy z wydajnością.
Jeśli dotarłeś do tego miejsca, to powinno być Ci łatwiej zdecydować, który wariant lepiej sprawdzi się w Twoim biznesie. Prosty sklep internetowy raczej lepiej postawić na modelu SaaS lub na WooCommerce. Im większy biznes, tym decyzja powinna być bardziej przemyślana. W zależności od tego, czy chcesz być autorem i właścicielem technologii, czy zająć się wyłącznie sprzedażą, powinieneś przemyśleć najlepszy dla siebie wariant. Gotowe sklepy internetowe to dobry pomysł dla większości przedsiębiorców, ale jeśli chcesz się wyróżnić, autorskie rozwiązanie da Ci przewagę.
Życzę powodzenia przy wyborze najlepszej platformy! Jeśli nie jesteś pewien, wróć do początku artykułu, gdzie przygotowałem dla Ciebie checklistę pomagającą w przejściu przez ten bardzo ważny proces. Jeżeli mimo to potrzebujesz wsparcia, to zadzwoń do nas – doradzimy!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: