Pozycjonowanie witryny w jednym zdaniu można określić jako szereg działań – zarówno on-page, jak i tych poza stroną – których celem jest zwiększenie pozycji strony na wybrane wyrażenia kluczowe, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia widoczności i ruchu na Twojej stronie.
Bez względu na to, czy mamy do czynienia z dużym sklepem internetowym mającym wiele kategorii i produktów, czy też z małym serwisem oferującym stricte określone usługi specjalistyczne, każdy z nich jest oceniany przez roboty sieciowe Google i ustawiany w rankingu wyszukiwarki na konkretne wyrażenia kluczowe. Oznacza to, że przy odpowiednim doborze słów kluczowych i działaniach związanych z ich pozycjonowaniem Twoja strona ma szanse uzyskać na nie wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. I to bez względu na jej wielkość, a od tego już tylko krok od zwiększenia ruchu i pozyskania dodatkowych klientów dla Twojej firmy!
Oczywiście trzeba mierzyć siły na zamiary i podejść do tematu rozsądnie. Przykładowo, prowadzisz mały butik lokalny z wyselekcjonowaną odzieżą damską oraz niewielkim asortymentem i chcesz poszerzyć działalność na sprzedaż online. Nie celuj w takim razie w pozycjonowanie takich wyrażeń, jak odzież damska czy butik online. Są to frazy bardzo konkurencyjne, dla których w wynikach znaleźć można serwisy z wieloma kategoriami i produktami, znane na rynku, posiadające często wysokiej jakości profil domeny.
Przy niewłaściwym doborze wyrażeń kluczowych i źle dobranej strategii efekty mogą okazać się niezadowalające. W dalszej części tego artykułu dowiesz się, jak pozycjonować strony małych firm, aby było to skuteczne!
Pierwszym krokiem, od którego powinieneś zacząć proces pozycjonowania Twojej strony, jest weryfikacja i wybór jej konkurentów.
Bardzo ważne w tym wypadku jest to, że konkurencja w sieci może niekiedy znacznie różnić się od tej stacjonarnej! Dzieje się tak, ponieważ przykładowo w Twojej okolicy może działać firma z tej samej branży, która w odróżnieniu od Ciebie posiada dodatkowo oddziały w największych miastach w Polsce i oferuje dodatkowo szereg innych produktów oraz usług komplementarnych. O ile stacjonarnie będą dla Ciebie bliską konkurencją, o tyle w przypadku wyników w Google może okazać się, że witryny praktycznie nie posiadają wspólnych fraz kluczowych.
Najlepszą praktyką do wstępnej oceny i określenia prawidłowej konkurencji jest wpisanie wybranych kluczowych dla Ciebie wyrażeń kluczowych i „ręczny” przegląd serwisów z top 10. Z nich w optymalnej sytuacji należy wybrać taki, który będzie zbliżony wielkością/asortymentem do Twojej strony. Jeśli dodatkowo prowadzisz działalność typowo lokalną (np. restaurację, gabinet kosmetyczny, prywatne przedszkole), Twoją bezpośrednią konkurencją będą firmy w Twoim sąsiedztwie.
Ten etap prac ma kilka celów pośrednich, tj.:
Mając określoną konkurencję i wyrażenia kluczowe, na które rankingują, możemy przystąpić do wyboru wyrażeń, dla których będziemy opracowywać strategię pozycjonowania Twojej strony www.
Analiza i wybór fraz kluczowych są fundamentem procesu pozycjonowania każdej witryny internetowej!
To na ich podstawie ustawisz odpowiednie znaczniki meta czy też przygotujesz plan contentowy – dlatego tak istotne jest poświęcenie czasu na przeprowadzenie tego etapu bardzo dokładnie.
Stąd też, przeprowadzając keyword research, warto skorzystać z różnych narzędzi – płatnych lub darmowych – które podpowiedzą, na jakie wyrażenia kluczowe powinieneś/możesz pozycjonować swoją stronę. Te narzędzia to np. Senuto, SEMSTORM czy Ahrefs.
Pamiętaj jednak, że to tylko narzędzia i podpowiedzi. Ostatecznie to Ty dobierasz wyrażenia do promocji Twojej strony! Na podstawie analizy wybranych konkurentów, wspólnych wyrażeń kluczowych, ich konkurencyjności i wyszukiwalności należy wyciągnąć odpowiednie wnioski i przygotować indywidualną strategię SEO, dedykowaną Twojej witrynie.
Przy wyborze wyrażeń kluczowych do promocji serwisów małych firm cenne będą poniższe dodatkowe wskazówki:
Na tym etapie, w zależności od liczby i zróżnicowania wybranych wyrażeń, możesz przydzielić je do odpowiednich sekcji/podstron witryny (strona główna, kategoria, produkt, wpis blogowy). Może tak się zdarzyć, że dla niektórych wybranych fraz nie będziesz miał na dany moment odpowiedniej podstrony docelowej (tzw. landing page) – wtedy należy zaplanować jej utworzenie na etapie optymalizacji witryny.
Chcesz mieć pewność, że wyrażenia kluczowe do promocji Twojej strony zostaną wybrane optymalnie? Skorzystaj z naszej oferty na pozycjonowanie już dziś!
Po wyborze fraz kluczowych do promocji Twojej strony możemy przystąpić do jej optymalizacji technicznej, ukierunkowanej pod wybrane wcześniej wyrażenia.
Ten etap jest bardzo skomplikowany i rozłożony w czasie, ponieważ wymaga wdrażania cyklicznie mniejszych bądź większych modyfikacji w serwisie oraz bieżącego dostosowywania prac do aktualnych wyników pozycjonowania.
Zachęcamy do skorzystania z pomocy naszych specjalistów SEO, którzy przeprowadzą ten proces za Ciebie!
W ramach działań weryfikujemy i w razie potrzeby optymalizujemy:
Google jest wyszukiwarką tekstową, zatem od jakości tekstów na Twojej stronie zależy w głównej mierze jej ranking w wynikach organicznych!
Optymalizacja warstwy contentowej pod wybrane wcześniej wyrażenia kluczowe jest niezwykle ważnym punktem w procesie pozycjonowania strony, ponieważ dzięki temu nawet mniejsze strony www mogą zyskać lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, wyprzedając większych czy bezpośrednich konkurentów.
Należy tutaj spojrzeć na witrynę zarówno całościowo, jak i szczegółowo, weryfikując wybrane landing page’e (podstrony docelowe dla poszczególnych wyrażeń kluczowych) – zgodnie z zasadą od ogółu do szczegółu.
Przede wszystkim powinieneś zadbać o możliwie pełną unikalność wszystkich tekstów na Twojej stronie – bez względu na to, czy jest to kluczowa dla Ciebie podstrona, opisująca usługę/produkt, czy też podstrona informacyjna. Pamiętaj również o poprawności językowej (błędy ortograficzne są niedopuszczalne), pisaniu prostym i zrozumiałym językiem – aby teksty były czytelne i skierowane do potencjalnego klienta.
W przypadku podstrony docelowej pod wybrane wyrażenie kluczowe, poza wyżej wskazanymi wskazówkami ogólnymi, powinieneś zadbać dodatkowo o:
Przy odpowiednim przygotowaniu tekstu pod wybrane wyrażenie kluczowe nawet mniejsze witryny www mają szansę osiągnąć wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania!
W naszej agencji SEO posiadamy osobny dział copywriterów, który tworzą eksperci wyspecjalizowani w przygotowywaniu tekstów zoptymalizowanych pod wybrane wyrażenia kluczowe i zgodnych ze wskazówkami dotyczącymi przygotowywania wysokiej jakości tekstów dla wyszukiwarki. Możesz zatem powierzyć to zadanie nam!
Dla mniejszych czy lokalnych firm doskonałym sposobem na zwiększenie widoczności witryny w darmowych wynikach wyszukiwania jest prowadzenie bloga na stronie. Blog jest skuteczny w procesie pozyskiwania dodatkowego ruchu na stronie przede wszystkim dlatego, że z założenia zawiera ciekawe branżowe artykuły, opisujące wybrane zagadnienie.
Jest to doskonałe miejsce do tworzenia wpisów stricte powiązanych z wybranymi przez Ciebie wcześniej wyrażeniami kluczowymi. W tym miejscu powinieneś się skupić na wyrażeniach z długiego ogona, często zaczynających się od słów jak/jaki, odpowiadających na konkretnie zapytanie użytkownika. Takie wyrażenie long tail będzie miało mniejszą miesięczną wyszukiwalność, ale lepsze dopasowanie do intencji użytkownika.
Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep z zabawkami, w zależności od wielkości Twojej strony może być Ci ciężko wypromować się wysoko w wynikach organicznych na wyrażenia ogólne i bardzo konkurencyjne, jak zabawki dla dziewczynki czy zabawki dla chłopca. W przypadku mniejszego serwisu wybór tego typu wyrażeń do promocji może być bardzo nieefektywny. Z drugiej strony posiadasz unikatowe i dobrej jakości zabawki, których nie ma zbyt wielu na rynku, i chciałbyś z nimi dotrzeć do większej liczby klientów. Stwórz zatem na blogu serię poradników: Jakie zabawki dla…, gdzie w miejsce „…” możesz dać:
Pomocne w poszukiwaniu dobrych tematów na Blog mogą być wybrane narzędzia zewnętrzne, jak chociażby Senuto i dostępna w nim zakładka Baza słów kluczowych.
Przy wpisaniu wybranego pytania czy frazy otrzymujemy zestaw wyszukiwalnych pytań, pod kątem których możesz przygotowywać kolejne wpisy.
Mając rozbudowany blog, w którym znajdą się tego typu wpisy, możesz trafić do klientów szukających dokładnych odpowiedzi na wpisywane zapytanie, tj. ze skonkretyzowaną już potrzebą. Dalej w każdym takim wpisie wystarczy zachęcić użytkownika do zakupu konkretnych produktów poprzez skierowanie go do wybranej kategorii czy konkretnego produktu.
Takie działania możesz (a wręcz powinieneś) prowadzić zarówno dla dużej, jak i przede wszystkim małej firmy!
Google na podstawie swoich algorytmów stara się przedstawiać użytkownikom najbardziej trafne wyniki na wpisywane zapytanie.
Oznacza to, że w przypadku wyszukiwania pewnych wyrażeń (jak np. restauracja, gabinet stomatologiczny, kosmetyczny itp.), zwraca w wynikach firmy z siedzibą w pobliżu lokalizacji użytkownika. To stwarza dużą szansę nawet dla małych firm, aby pojawiać się wysoko w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Sama siedziba biznesu w danym mieście to jednak nie wszystko! Niekiedy bowiem nawet lokalnych konkurentów może być bardzo dużo. Jeżeli zatem zależy Ci na widoczności lokalnej, frazy kluczowe wybrane do promocji Twojej strony (a następnie do jej optymalizacji technicznej) powinny zawierać nazwy miejscowości czy obszarów, na które chcesz być widoczny (np. restauracja Bydgoszcz, gabinet stomatologiczny Poznań).
Element szczególnie istotny w przypadku pozycjonowania lokalnego.
Posiadanie profilu w Google Moja Firma może być skutecznym działaniem wspierającym tradycyjne pozycjonowanie – chociażby dlatego, że w przypadku zapytań lokalnych Google często prezentuje tzw. trójpak map Google w wynikach tekstowych. Dzięki temu w przypadku braku wysokiej pozycji organicznej na wybrane zapytanie masz dodatkową szansę pojawić się w wynikach w mapach.
Przykład trójpaku w wynikach tekstowych na wybrane zapytanie z lokalizacją
Odpowiedź jest prosta – oczywiście, że tak!
Dzięki pozycjonowaniu strony małej firmy możesz jedynie zyskać:
Liczymy zatem, że po przeczytaniu tego artykułu nie będziesz już miał co do tego żadnych wątpliwości!
—-
Jak sama nazwa wskazuje, pozycjonowanie lokalne to działania mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania związanych z konkretną lokalizacją – może to być miasto bądź też dzielnica. Od razu zaznaczamy, że jest to długofalowy proces i nie ogranicza się jedynie do promowania na frazy geolokalizowane. Istotne są także inne działania, które omówimy już za chwilę.
Internauci często szukają dostawców różnego rodzaju produktów i usług w bliskiej okolicy. Nawet jeśli nie wpiszą wprost w pasku wyszukiwania frazy powiązanej z konkretną miejscowością/dzielnicą, a jedynie ogólne hasło, Google i tak pokaże im wyniki uwzględniające ich lokalizację. Dlatego warto ułatwić Google to zadanie.
Wśród największych zalet lokalnego SEO należy wymienić:
A teraz do dzieła! Wiemy już, co to jest pozycjonowanie lokalne i dlaczego warto w nie zainwestować. Teraz pora na omówienie konkretnych działań. Od czego zacząć? Niezależnie od typu pozycjonowania zawsze należy zacząć od rzetelnego audytu SEO. Powinien on obejmować zarówno stronę internetową, jak i otoczenie rynkowe (tj. konkurencję oraz grupę docelową).
Następnie pora na opracowanie indywidualnej strategii uwzględniającej takie działania, jak:
Prawidłowo uzupełniona i zweryfikowana wizytówka w Google to szansa na widoczność firmy nie tylko bezpośrednio na Mapach Google, ale także w lokalnych wynikach wyszukiwania oraz w panelu Google Knowledge Graph.
Dobry profil linkowy to jeden z fundamentów SEO. W przypadku pozycjonowania lokalnego należy zadbać o wartościowe linki z regionalnych serwisów o dużym autorytecie. Mogą to być lokalne serwisy informacyjne, fora internetowe, strony gazet oraz – to może być trudniejsze – urzędu miasta i innych organów administracyjnych.
W SEO bardzo ważna jest zgodność NAP. Co to właściwie znaczy? NAP to skrót od słów “Name, Adress, Phone number” i oznacza dane teleadresowe. Istotne dla pozycjonowania stron jest to, by dbać o spójność tych danych zamieszczonych zarówno na stronie internetowej firmy, Profilu Firmy w Google, jak i w zaufanych katalogach. Warto zadbać o obecność nie tylko w ogólnokrajowych bazach firm, ale też tych, które skupiają informacje o fachowcach z danego regionu.
Z każdym rokiem rośnie liczba użytkowników, którzy korzystają z Internetu w smartfonie i na tablecie. Co więcej, wiele wyszukiwań lokalnych pochodzi z urządzeń mobilnych i są to wyszukiwania “na już”, np. użytkownik szuka restauracji, w której mógłby zjeść obiad w tej chwili. Dlatego nie wolno zapominać o optymalizacji witryny pod kątem urządzeń mobilnych.
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że w obecnych czasach bardzo trudno osiągnąć sukces w biznesie, nie inwestując w zwiększenie jego widoczności w sieci. To właśnie od wyszukiwarki Google najczęściej rozpoczynają się poszukiwania konkretnych usług bądź produktów – stąd też tak ważna jest odpowiednia strategia SEO.
Jeśli prowadzisz niewielką firmę działającą na określonym obszarze, postaw na pozycjonowanie lokalne zamiast prowadzić nierówną walkę z globalnymi gigantami – dzięki temu nie tylko zwiększysz widoczność swojej strony w internecie, ale też zyskasz lojalnych Klientów, którzy przyniosą Twojej firmie realny zysk.
A na koniec garść statystyk, które potwierdzają, że lokalne SEO naprawdę się opłaca!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: