Internet to kopalnia informacji na każdy temat. Często są one podane na wirtualnej tacy w postaci tekstów na stronach internetowych czy w social mediach. To właśnie treści w dużej mierze budują zaufanie do marki. Dlatego tak ważne jest, żeby tworzyć wiarygodne przekazy. Dzięki nim nie tylko zdobędziesz uznanie w oczach odbiorcy i staniesz się dla niego sprawdzonym źródłem informacji. To również prosty sposób na zdobycie zaufania algorytmów Google, a tym samym zwiększenie widoczności Twojej firmy w sieci. A to wszystko ostatecznie sprowadza się do wzrostu sprzedaży Twoich usług bądź produktów.
Zgodnie z definicją Wielkiego słownika języka polskiego PAN wiarygodność to cecha czegoś lub kogoś niebudzącego wątpliwości, zasługującego na zaufanie. Jak to się ma do treści w internecie? Sieć przepełniona jest tekstami z wielu dziedzin. Odbiorca jest otoczony z każdej strony przeróżnymi przekazami. Które komunikaty wybierze? Te, które uzna za wiarygodne, czyli rzetelne i zawierające prawdziwe informacje przekazywane przez specjalistów. W dobie fake newsów i niezweryfikowanych treści generowanych przez sztuczną inteligencję szczególnie ważne jest, żeby stworzyć content wzbudzający zaufanie. Jak to zrobić? Mam dla Ciebie kilka sprawdzonych wskazówek.
Dobry research to podstawa. Dzięki niemu nie tylko lepiej zrozumiesz opisywane przez Ciebie zagadnienie, ale też znajdziesz wiarygodne źródła informacji, które zwiększą wartość Twojego tekstu. Artykuły naukowe, wszelkiego rodzaju statystyki, dane z oficjalnych publikacji instytucji badawczych – posiłkując się takimi materiałami i wpisując je do bibliografii, z pewnością zwiększysz zaufanie do swojego tekstu.
„Wysoka jakość”, „innowacyjne produkty”, „bogate doświadczenie”, „szeroki zakres usług”, „lider na rynku światowym”, „nowoczesne rozwiązania”… Znasz te ogólniki i przechwałki? Z pewnością każdy z nas choć raz natknął się w sieci na tekst pełny tych zapychaczy treści. W obecnych czasach nie robią one już na nikim wrażenia i wręcz odpychają, zamiast zachęcać. Bo co takiego oznacza „wysoka jakość”? Jeśli chcesz pochwalić się jakością swoich usług lub produktów, to postaw na fakty, a nie na puste frazesy. Napisz, co dokładnie świadczy o tej jakości — na przykład wytrzymałe materiały (tutaj koniecznie podaj ich rodzaje/nazwy), dodatkowe usługi serwisowe lub doradcze, zastosowane technologie (z konkretnymi informacjami o nich) itp.
Nie znaczy to, że masz tworzyć teksty na wzór specyfikacji technicznej! Umiejętne ubranie w słowa konkretnych i użytecznych informacji to sztuka, która pozwoli stworzyć treści wiarygodne i przyjemne w odbiorze.
Wiarygodne teksty to takie, które są poprawne pod względem zarówno merytorycznym, jak i językowym. I te dwa aspekty muszą iść w parze. Nawet najlepszy merytorycznie tekst ekspercki nie spotka się z uznaniem, jeśli pojawią się w nim błędy ortograficzne czy gramatyczne. Na zaufanie do contentu składa się bowiem wiele czynników i tutaj nie ma miejsca na żadne pomyłki oraz niedociągnięcia. Jak o to zadbać? Przede wszystkim sięgając po rzetelne źródła informacji i weryfikując dane.
Jak z kolei zadbać o aspekt językowy?
I jeszcze jedno. Zadbaj o aspekt wizualny. Odpowiednio sformatowany tekst opatrzony estetycznie wykonanymi grafikami również wpływa na kwestię oceny jego wiarygodności.
Zamieszczasz na swojej stronie wpisy blogowe lub poradnikowe? A może masz okazję korzystać z wpisów gościnnych w cenionych serwisach? Zawsze pamiętaj o tym, żeby przy tekstach znajdowały się informacje o autorze. Nie chodzi tylko o imię i nazwisko czy pseudonim. Najlepiej zamieścić też zdjęcie oraz krótkie bio. Niech autor nie będzie anonimowy – trudno bowiem zaufać artykułom, jeśli nie wiemy, kto je napisał. A jeśli twórca treści ma wykształcenie lub spore doświadczenie zawodowe związane z opisywaną branżą, tym bardziej warto się tym pochwalić. Jest to bowiem ważny czynnik, który zwiększy wiarygodność tekstu w oczach odbiorcy.
Nie jest to żadne odkrycie – trudno zaufać randomowym autorom, szczególnie w tematach związanych ze zdrowiem czy finansami. Jeżeli natomiast widzimy, że dany poradnik został stworzony przez specjalistę (którego kompetencje potwierdza nie tylko bio, ale też informacje w Google), to zdecydowanie zwiększy się nasze zaufanie do niego.
UGC, czyli user generated content, to content tworzony przez użytkowników sieci. Mogą to być na przykład komentarze pod artykułem na blogu lub postem na Facebooku, recenzje, relacje online klienta z wizyty w Twojej firmie, posty z oznaczeniem Twojej marki i nie tylko. To autentyczne treści tworzone przez odbiorców marki, które cieszą się dużym zaufaniem. Użytkownicy sieci często podejmują ostateczną decyzję zakupową pod wpływem opinii i recenzji innych internautów. Tak właśnie działa social proof, czyli społeczny dowód słuszności. Dlatego warto otworzyć się na UGC i chociażby włączyć opcję komentarzy na swoim blogu. Jednak pamiętaj o czujności i moderacji tych wpisów.
Wiesz już, czym jest wiarygodność treści i jak ją zwiększyć. Wiesz też, dlaczego to takie ważne dla Ciebie i Twojego biznesu. Jak widzisz, pisanie dobrych tekstów, które wzbudzą zaufanie odbiorców, to nie lada wyzwanie. Jeśli nie czujesz się na siłach, skorzystaj z pomocy mistrzów słowa pisanego, czyli profesjonalnych copywriterów. Pamiętaj, że jeśli odbiorcy uznają informacje z Twojej strony za rzetelne i wartościowe, przełoży się to również na zaufanie do Twojej firmy i oferowanych usług lub produktów.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: