Jak zapewne doskonale zdajesz sobie sprawę, spam jest bardzo dużym problemem w wyszukiwarce Google. Właśnie dlatego każda pomoc w odnajdywaniu, a następnie zgłaszaniu spamu, przekłada się na to, że wyniki wyszukiwania Google są lepiej dopasowane do oczekiwań użytkowników oraz przedstawiają przydatne dla internautów treści.
Istnieją cztery główne czynniki, które po pierwsze mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia ze spamem, a po drugie być przesłanką do tego, aby zgłosić wizytówkę.
– przesycenie nazwy firmy słowami kluczowymi i frazami – firma nie powinna zostać umieszczona na Mapach Google (dotyczy np. sklepów internetowych) – firma posiada wiele wizytówek pod tym samym adresem dla tej samej działalności – firma w rzeczywistości nie posiada fizycznego adresu
Przed zgłoszeniem wizytówki jako spamu, należy zebrać wystarczającą liczbę informacji, które definitywnie potwierdzą, że mamy do czynienia z działaniem niezgodnym z wytycznymi określonymi przez Google. Oto rzeczy, na które należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności oraz czynności, które warto wykonać przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań.
– sprawdź czy nazwa firmy na wizytówce odpowiada jej oznaczeniu na Street View, – zobacz czy nazwa firmy umieszczona na wizytówce, odpowiada tej znajdującej się w rejestrze firm (np. w KRS-ie), – zadzwoń na firmowy numer telefonu podany w wizytówce, – przejrzyj inne dokumenty rządowe, które pomogą zweryfikować firmę, – sprawdź jaka nazwa wyświetla się na stronie internetowej danej firmy, – sfotografuj rzeczywistą lokalizację firmy i porównaj ją ze zdjęciami znajdującymi się w wizytówce (zdjęcia mogą być użyte jako dowód na działania spamerskie).
– sprawdź czy Street View potwierdza, że dana firma ma swoją siedzibę pod wskazanym adresem – poszukaj wariacji konkretnego adresu w wyszukiwarce Google i sprawdź ile firm używa dokładnie tego samego adresu – wejdź w MapMakera i w panelu edycji kliknij opcję „Wybierz miejsce”, aby znaleźć inne wizytówki, używające tego samego adresu – zadzwoń do firmy i zapytaj o wskazówki jak dojechać do siedziby firmy oraz sprawdź co odpowie Ci osoba, z którą rozmawiasz – sprawdź czy adres na wizytówce odpowiada temu umieszczonemu na stronie internetowej przedsiębiorstwa
Jeżeli na Mapach Google natrafisz na wizytówki, używające tego samego adresu i numeru telefonu, bardzo możliwe, że trafiłeś na sieć spamerską. W takim wypadku należy zbadać i raportować tak dużo wizytówek jak to możliwe – niektóre sieci spamerskie mogą zawierać nawet tysiące wizytówek.
Jeżeli wizytówka jest zweryfikowana dokonaj zmiany przez Mapy Google, klikając w komunikat „Zaproponuj zmianę”. Zgłoszenia na Mapach Google z reguły są zatwierdzane przez Google dosyć szybko. Natomiast jeżeli dany wpis jest niezweryfikowany, możesz zgłosić swoje zmiany przez MapMakera. Zgłoszenie zmian poprzez ten kreator często nie wymaga dodatkowego zatwierdzenia przez Google – są one weryfikowane przez tak zwanego regionalnego moderatora.
Można to zrobić na dwa sposoby:
1. Poprzez Mapy Google, wpisując nazwę firmy oraz wybierając konkretną wizytówkę z listy. Następnie należy wybrać opcję „Zaproponuj zmianę”, znajdującą się obok informacji umieszczonych w wizytówce. W pojawiającym się okienku możesz dokonać np. korekty nazwy firmy. Jeżeli dana firma nie istnieje pod tym adresem, w panelu „Zgłoś problem z danymi”, obok komunikatu „Miejsce zostało zamknięte na stałe lub nigdy nie istniało”, wybierz „Tak”. Następnie w pojawiającym się okienku możesz wybrać przyczynę stojącą za zgłoszeniem usunięcia wizytówki i w ten sposób przesłać swoje uwagi
2. Przez MapMakera, wpisując nazwę firmy wyświetlającą się w wizytówce. Jeżeli chcesz poprawić nieprawidłową nazwę firmy, kliknij w wybranej przez siebie wizytówce „Szczegóły” wpisu, wybierz ikonę ołówka, a następnie konkretne polecenie. Następnie usuń aktualną nazwę i wprowadź prawidłowe dane. To samo możesz zrobić także z adresem oraz oznaczeniem wizytówki jako duplikatu.
Czas w jakim zgłoszone zmiany zostaną zatwierdzone nie jest jasno określony. W przypadku dłuższego czekania na analizę swojego zgłoszenia, warto napisać na forum MapMakera (w przypadku wpisów niezweryfikowanych) lub na forum Google Moja Firma (gdy mamy do czynienia z wizytówkami zweryfikowanymi).
Pamiętaj jednak, że samo zatwierdzenie Twoich zmian nie oznacza jeszcze końca walki ze spamem. W przypadku wizytówek zweryfikowanych bardzo często zdarza się, że wpis może zostać przywrócony przez kogoś z Google Moja Firma. W takim wypadku warto poruszyć tę kwestię na forum.
Nikt nie powiedział, że walka ze spamem na Mapach Google jest łatwa i zawsze kończy się wygraną. Należy jednak pamiętać, że działając na własną rękę poprzez zgłaszanie nadużyć na Mapach, nie tylko przyczyniamy się do oczyszczenia lokalnych wyników wyszukiwania, ale także sprawiamy, że Internet staje się dla nas miejscem bardziej przyjaznym.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: