„Dawno, dawno temu…” – nie, to już było.
„Zachęcam do przeczytania artykułu, w którym…” – OK, ale na Twoim miejscu już zaczęłabym się nudzić.
„Gdy Gregor Samsa obudził się pewnego rana z niespokojnych snów, stwierdził, że zmienił się w łóżku w potwornego robaka.” – dobre, a nawet świetne, tyle że autorstwa Franza Kafki.
Fakt, stworzenie pierwszego dobrego zdania wcale nie jest takie proste, ale na szczęście nie niemożliwe.
Każdy, czy to zawodowy copywriter, doświadczony pisarz czy początkujący blogotwórca, głowi się nad tym jak zacząć, aby zostać przeczytanym i zapamiętanym.
Przyjrzyj się swojemu tekstowi. Nie wątpię, że to połączenie świeżego pomysłu, przemyślanej formy, umiejętnie dobranych fotografii i mnóstwa oryginalnych przykładów z życia – ale nawet to nie spełni swojego zadania, jeśli nie zadbasz o to, aby stworzyć dobre pierwsze zdanie.
Właśnie tak. To ono zaprasza do wejścia w Twój świat, obiecuje przeżycie przygody, gwarantuje zdobycie niebanalnej wiedzy. Jego brzmienie, forma i struktura ma być zagadką, a jednocześnie elementem łatwym do przyjęcia przez każdego, kto trafi na Twój tekst w sieci.
Ta garść porad z pewnością Ci się przyda – pamiętaj jednak, że nie jest to gotowy przepis na smaczne pierwsze zdanie. To, czy wyjdzie Ci zakalcowate czy puszyste, zależy od Twojej inwencji.
„Za moment dowiesz się, jak zarobić swój pierwszy milion.” Oczywiście przesadzam, ale widzisz, o co mi chodzi.
W tym momencie stawiam przed Tobą ultimatum – albo przeczytasz tekst i zyskasz bezcenną wiedzę o jakże cennej umiejętności zarabiania milionów, albo nie zrobisz nic, aby zmienić swoje życie. Obietnica jest na tyle kusząca, że ze zwykłej ciekawości przeczytasz kolejne zdanie, i kolejne, i kolejne… aż dobrniesz do końca. Czytelnik dotarł do Twojego tekstu, ponieważ czegoś potrzebuje. Obiecaj mu, że to otrzyma i rzeczywiście wskaż mu drogę. Pokaż, że rozumiesz jego potrzeby lub że potrafisz naprawić jego problem. Tekst stanie się w ten sposób użyteczny.
„Może to właśnie Ty dzisiaj wygrasz?” Parafraza hasła reklamowego popularnej loterii łączy w sobie i obietnicę, i bezpośredniość.
Zwracając się do czytelnika w ten sposób sprawiasz, że czuje się ważny, jeśli nie najważniejszy. Mówisz do niego i tylko do niego, tak jakbyś całą resztę tekstu skroił właśnie z myślą o tym, aby do niego dotrzeć. To myśl bardzo budująca i zarazem pokazująca Cię w pozytywnym świetle. Jesteś skupiony na potrzebach swojego odbiorcy, pragniesz mu pomóc, wskazać drogę, zachęcić do reakcji.
„Dzisiaj zmarła matka. Albo wczoraj, nie wiem.” To początek powieści „Obcy” Alberta Camusa, jednej z najbardziej szokujących i poruszających zarazem. W czym tkwi siła tego zdania (a raczej dwóch krótkich zdań)?
Czytelnik otrzymuje informację, obok której nikt nie przejdzie obojętnie. Ale za moment zostaje zelektryzowany obojętnością, z jaką potraktowano ją w kolejnym zdaniu. Nie zachęcamy oczywiście, aby za każdym razem uderzać w tak mocne nuty, ale warto rozumieć sam mechanizm. Zapamiętaj też, że negatywne uczucia okazują się znacznie lepszymi (bo silniejszymi) bodźcami niż te pozytywne.
„Według psychologów wystarczy 15 sekund, aby wyrobić sobie opinię o drugim człowieku.” Skąd znasz to zdanie?
Użyłam go, aby zainteresować Cię już w samym leadzie i poruszyć część Twojego umysłu odpowiedzialną za myślenie analityczne. Poza tym już mi zaufałeś – podałam Ci wiarygodne dane, które na dodatek brzmią atrakcyjnie, a to pobudziło Twoją wyobraźnię. Liczby i statystyki przyciągają wzrok, wydają się interesujące, rodzą ciekawość. Wykorzystaj to na swój sposób, tworząc pierwsze dobre zdanie.
„Gumtree prognozuje, że prawie połowa zawodów (40%) obecnych na dzisiejszym rynku pracy w ciągu najbliższych 25 lat zostanie zastąpiona przez maszyny.” Zdanie pochodzące ze strony bankier.tv brzmi dość przerażająco? I o to chodzi!
Chcąc dowiedzieć się, czy rzucona w eter groźba jest realna oraz jakie zawody mogą zniknąć z rynku pracy, z pewnością zechcesz przeczytać artykuł. Ten sposób tworzenia pierwszego zdania można wykorzystać również do chęci wzbudzenia w odbiorcy efektu FOMO, czyli lęku przed pominięciem jakiejś ważnej informacji, charakteryzującego jeśli nie wszystkich, to na pewno większość współczesnych użytkowników sieci.
Wiesz już, że pierwsze zdanie jest bardzo istotne, jeśli chcesz zdobyć zainteresowanie czytelnika. Uzyskałeś kilka wskazówek, dzięki którym stworzysz zachęcające zaproszenie do tekstu. Uświadomiłeś sobie, że nie jest to tak proste, ale widzisz tkwiący w tym potencjał. Możesz więc przyjrzeć się publikowanym przez siebie treściom na nowo, zmieniając to i owo w brzmieniu pierwszego zdania, pokazując się innym atrakcyjnej strony. Powodzenia!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: