Specjaliści SEO ciągle poszukują nowych narzędzi, które pomogą uefektywnić ich pracę. Nic więc dziwnego, że kiedy pod koniec 2022 roku firma OpenAI udostępniła swoją technologię, ChatGPT stał się również jednym z popularniejszych narzędzi w branży optymalizacji stron pod wyszukiwarki internetowe. Ten model językowy nie tyle generuje treści, ile jest znakomitym asystentem w planowaniu i doborze contentu, np. wpisów blogowych. Może również stanowić uzupełnienie płatnych narzędzi do analizy, m.in. fraz, i znacznie przyśpieszać niektóre procesy optymalizacyjne stron. Z poniższego tekstu dowiesz się jak wspomóc niektóre działania SEO dzięki sztucznej inteligencji.
Zanim rozpoczniemy optymalizację strony internetowej, ChatGPT może pomóc nam w wyborze fraz na konkretny temat dzięki analizie treści z danej branży, konkurencji i trendów. Pomoże wyszukać nam mniej oczywiste słowa kluczowe lub całe ich grupy. Musimy pamiętać jednak, że narzędzie OpenAI samo w sobie nie służy do wyszukiwania fraz. Nie ma m.in. danych dotyczących średniej miesięcznej popularności jak narzędzia typu Senuto lub Semstorm. Dlatego warto weryfikować popularność zasugerowanych wyników. Podpowiedzi sztucznej inteligencji to dopiero początek szczegółowej analizy, którą powinniśmy wykonać sami.
Wartościowe treści z odpowiednio dobranymi słowami kluczowymi stanowią jeden z filarów pozycjonowania stron. ChatGPT może pomóc nam w tworzeniu content planu na stronę internetową, generując pomysły na wpisy blogowe czy nawet całe struktury artykułów. Sztuczna inteligencja może analizować trendy w branży, dostarczając inspiracji do atrakcyjnych i wartościowych treści. Ponadto ChatGPT może pomóc w ujęciu treści w formie, która jest zarówno zrozumiała dla odbiorcy, jak i optymalna pod kątem SEO. Przy pomocy modelu językowego OpenAI możemy np. redagować nasze wpisy pod kątem odpowiedniej liczby fraz w stosunku do długości tekstu czy zmieniać ton wypowiedzi. To narzędzie wspiera efektywne planowanie strategii content marketingu, zwiększając widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.
Napisanie dziesiątek lub setek sekcji head w trakcie pozycjonowania sklepu internetowego może być bardzo czasochłonne. ChatGPT wspomoże nas w tworzeniu metatytułów i metaopisów poprzez generowanie kreatywnych, atrakcyjnych i zoptymalizowanych pod kątem słów kluczowych gotowych formuł. Przy odpowiednio napisanym prompcie możemy tę część optymalizacji strony praktycznie w całości zautomatyzować. Dzięki analizie treści i trendów model potrafi dostarczyć unikalne opisy, poprawiając ich skuteczność w przyciąganiu uwagi użytkowników i wpływając pozytywnie na ranking strony w wynikach wyszukiwania. Warto jednak zweryfikować wygenerowane treści pod kątem spójności i dostosować je do kontekstu witryny, którą optymalizujemy.
ChatGPT może wesprzeć działania SEO poprzez generowanie odpowiednich danych strukturalnych dla witryny. Dzięki zdefiniowanym, specjalnym znacznikom elementów strony internetowej będzie ona bardziej zrozumiała dla robotów Google. Informacje w danych strukturalnych mogą też zostać wyświetlone w wyszukiwarce internetowej. Sztuczna inteligencja stworzy dla nas dane strukturalne, takie jak np. oznaczenia produktów, nawigacji okruszkowej, FAQ czy informacje o firmie.
Google jednoznacznie nie potępia dodawania na stronę internetową tekstów w całości stworzonych przez sztuczną inteligencję. Potępia jednak spam i nieoryginalne treści. Musimy pamiętać, że narzędzia takie jak ChatGPT nie generują contentu w pełni oryginalnego, tylko opierają go na istniejących już wzorcach. Treści te nie są substytutem ludzkiej kreatywności i pomysłowości, która będzie zawsze wyżej oceniana przez wyszukiwarki. Jeśli chcemy wspomóc się sztuczną inteligencją w pisaniu treści na serwis, warto np. zrobić to dla stron, które nie są tak ważne dla samej oceny witryny, ale służą użytkownikom – jak np. podstrona „O nas”. Wprowadzając do promptu informacje takie jak historia firmy, certyfikaty, cele, misja czy wartości, otrzymamy praktycznie gotowy tekst.
Pamiętaj!
Tworzenie szczegółowych promptów dla ChatGPT jest kluczowe. Precyzyjne instrukcje pozwalają modelowi lepiej zrozumieć zadanie. Jasno definiowane prompty redukują ryzyko generowania błędnych lub niepożądanych treści i umożliwiają bardziej precyzyjną odpowiedź. To także pomaga w kontrolowaniu tonu, stylu i zakresu treści, co jest istotne dla dostosowania generowanych odpowiedzi do konkretnego kontekstu czy potrzeb użytkownika.
Treści generowane przez ChatGPT wymagają weryfikacji. Model językowy OpenAI nie ma własnej świadomości ani kontekstu, teksty mogą więc zawierać błędy faktograficzne, nieścisłości lub nieodpowiednie informacje. Istnieje ryzyko przekazywania nieprawdziwych danych. Dlatego kluczowe jest korzystanie z wygenerowanych treści z umiarem, potwierdzanie informacji w innych źródłach i dostosowywanie ich do konkretnej sytuacji lub branży. Jeśli chcesz rozbudować treści na swojej stronie, ale nie wiesz, czy użycie do tego sztucznej inteligencji nie zaszkodzi stronie, lepiej skorzystaj z usług agencji SEO, która w profesjonalny sposób pomoże Ci w pozycjonowaniu.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: