Jak to się stało, że niektórym firmom udało się zająć tak wysokie pozycje? Co sprawiło, że mimo wielu innych napojów, które powstały na wzór pepsi i coca coli oraz fast foodów przypominających McDonald’s i KFC wciąż wybieramy te, które zajmują najwyższe pozycje i nawet nie zastanawiamy się nad innymi producentami? A co gdyby okazało się, że wpływ na to miał skuteczny storytelling?
Definicja storytellingu
Storytelling czyli po prostu opowieść, którą firma tworzy po to, aby lepiej zobrazować klientom swoje produkty, ale nie w bezpośredni sposób. Pokazuje ideę jaką ma dane przedsiębiorstwo. Storytelling ma budzić emocje, wciągnąć widza w historię i sprawić żeby się nią zainteresował. Stworzenie ciekawej opowieści ma ogromne znaczenie i co najważniejsze sprawia, że firma staje się lepiej zapamiętywana i ciekawsza dla odbiorcy.
Jak robić to skutecznie?
Żeby storytelling zadziałał już na początku prac należy zastanowić się nad tym co jest celem naszej firmy, czym się ona znajduje, jaka idea jej przyświeca. Trzeba również znaleźć i wyznaczyć odpowiednią grupę docelową, która stanie się głównym celem. Jednak zanim zacznie się planować storytelling trzeba poznać cztery najważniejsze kroki, do których należy:
- stworzenie głównego bohatera: nadanie mu odpowiednich cech, sposobu zachowania, a także charakterystycznego wyglądu,
- stworzenie planu całej opowieści: od czego się zacznie, co będzie się działo w kolejnych etapach, jaki pomysł mamy na jej zakończenie,
- pokazanie problemów odbiorcom: najlepiej takich, które ich dotyczą, a także sposobu w jaki nasz bohater będzie mógł je rozwiązać,
- opracowanie celu: po co to robimy, jaki cel ma pomóc osiągnąć naszej firmie stworzony storytelling?
Cztery najważniejsze elementy, które musisz uwzględnić w swojej historii
- Sytuacja: przedstawienie bohatera, np. chłopaka żyjącego w świecie pełnym zła, który postanawia uratować mieszkańców, dlatego zakłada strój Batmana i rusza do walki.
- Konflikt: pojawienie się groźnej postaci – Jokera, który próbuje zapanować nad miastem oraz Batmana, który chce go powstrzymać.
- Rozwiązanie: przełomowy moment, Batman wygrywa z Jokerem, a miasto zostaje uratowane. Wszyscy żyją długo i szczęśliwie.
- Call to action: pojawia się najczęściej w postaci hasła lub odnośnika, za pomocą którego widz może przenieść się na stronę danej firmy i zapoznanie się z resztą oferty.
A teraz spróbujmy stworzyć storytelling, który mógłby bazować na powyższym wzorze. Wyobraźmy sobie piękny letni wieczór i grupę przyjaciół spędzających miło czas nad jeziorem przy ognisku. Nagle pojawia się mnóstwo komarów i innych uciążliwych owadów (to przykładowy Joker). Jednak nagle jedna z osób wyciąga spray (którym jest Batman). Po jego rozpyleniu owady zostają pokonane, a grupa przyjaciół znowu doskonale się bawi. Wszystko kończy happy end. To oczywiście bardzo prosty przykład, ale dobrze obrazuje ogólną zasadę. Na takiej podstawie można stworzyć wiele różnych historii, zarówno mniej, jak i bardziej emocjonalnych, a nawet całe serie tematyczne.
Jakie korzyści może dać storytelling?
- Odbiorcy, którzy utożsamiają się z bohaterem danej reklamy mogą bardziej się w nią zaangażować, poczuć z bohaterem więź, a nawet się z nim utożsamić. To bardzo ważne, ponieważ lojalność klienta wobec firmy ma ogromne znaczenie.
- Oddziaływanie na emocje to doskonały sposób na przyciągnięcie klientów. Wzbudzenie w nich radości, smutku czy strachu sprawi, że dana reklama bardziej ich zainteresuje, a co za tym idzie zwiększy się prawdopodobieństwo zakupu produktu.
- Stworzenie unikalnych treści spotyka się najczęściej z pozytywnym feedbackiem ze strony klientów. Co więcej zamieszczenie takich oryginalnych materiałów na witrynie internetowej pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie strony w Google, ponieważ jak wiadomo Panda ceni sobie unikalny content.
Jak skutecznie stworzyć taką opowieść?
Ważne żeby wymyślona przez nas historia była szczera i wiarygodna, a jednocześnie budziła emocje. Odbiorcy są już zmęczeni tradycyjnymi reklamami, które na siłę próbują im wmusić dany produkt. Przekazanie im ciekawej i wiarygodnej historii, najlepiej takiej, z którą będą mogli się utożsamić będzie najlepszym rozwiązaniem.
Doskonałym przykładem może być storytelling stworzony przez Allegro w ramach kampanii
Legendy Polskie, ale również Airbnb, które do swojej reklamy wykorzystało zdjęcia oraz krótkie wideo z udziałem osób wynajmujących swoje domy, które opowiadają innym, jak zmieniło to ich życie.
Pamiętaj!
Stworzenie skutecznego storytellingu jest możliwe, wystarczy wyznaczyć sobie cel, wykreować bohatera, z którym będą mogli utożsamiać się odbiorcy, a następnie stworzyć historię. Oczywiście należy pamiętać żeby wprowadzić do niej moment kulminacyjny, który wzbudzi emocje i wpłynie na dalsze losy bohatera. Tak stworzona reklama nie będzie nachalna, a odbiorcy z chęcią będą śledzić jej dalsze losy.
O storytellingu pisaliśmy już wcześniej na naszym blogu i z pewnością jeszcze nie raz napiszemy, chociażby po to żeby na nowo znaleźć się w tej niezwykłej opowieści.