Przewaga obrazu nad tekstem w kontekście walki o uwagę odbiorcy nie jest niczym odkrywczym — już od ponad pół wieku wiemy, że wizualne formy przekazu stanowią większość tego, co finalnie zapamiętujemy. Gdy połączyć to z faktem, że komunikacja w wydaniu niewerbalnym odpowiada za większość informacji, które na co dzień pozyskujemy i przyswajamy z naszego otoczenia, wnioski nasuwają się same. Według badań Johna Mediny, biologa molekularnego specjalizującego się w genetyce i rozwoju ludzkiego mózgu, po trzech dniach od przeczytania zapisanej informacji w głowie zostaje nam zaledwie 10% treści. W przypadku informacji uzupełnionej o obraz, zapamiętujemy natomiast aż 65%.
Obrazy to zatem potężne narzędzie do promocji, a nawet szerzej — do komunikacji w ogóle. Social media stały się obecnie jednym z głównych kanałów informacyjno-marketingowych, Biorąc to pod uwagę, zdecydowanie warto wiedzieć, jak stworzyć grafikę, która spełni pokładane w niej oczekiwania.
Media społecznościowe to narzędzia w dużej mierze wizualne. Nie bez powodu — to właśnie obrazki, GIF-y, a ostatnimi czasy także krótkie filmy najskuteczniej przedzierają się do świadomości użytkowników. Według badań instytutu naukowego MIT, aby skutecznie zarejestrować obraz, mózg potrzebuje zaledwie 13 milisekund. To prawie trzydziestokrotnie krócej niż pojedyncze mrugnięcie oka.
Choć przepis na idealną grafikę na Facebooka czy Instagrama jest rzeczą raczej ulotną i zależy w dużej mierze od dynamicznie zmieniających się trendów, podstawy są raczej niezmienne. Najlepiej sprawdza się połączenie obrazu i tekstu. To proste — sama grafika, choć może przyciągać uwagę, w większości przypadków nie niesie ze sobą oczekiwanej wartości informacyjnej. Suchy tekst nie przyciągnie natomiast nikogo, kto aktywnie nie interesuje się akurat tematem.
Jakie treści jesteś w stanie przekazać za pośrednictwem grafiki w social mediach? Praktycznie każde! Od prezentacji zupełnie nowego produktu, poprzez otwarcie kolejnej lokalizacji w poza centrum, aż po start sezonowej wyprzedaży wraz z ograniczonym czasowo kuponem promocyjnym — możliwości jest wiele. Treści wizualne sprawdzą się również do przekazania nieco mniej ekscytujących informacji lub nawet wewnętrznych spraw Twojej firmy, jak choćby imprezy korporacyjne, restrukturyzacje działów, prezentacja nowych pracowników czy eventy okolicznościowe.
Przygotowanie atrakcyjnych wizualnie treści nie jest wyłączną domeną profesjonalnych grafików — w internecie dostępna jest cała gama stosunkowo prostych w obsłudze narzędzi, które pomogą Ci szybko i skutecznie stworzyć własny obraz (o nich dowiesz się nieco później). Samo wykreowanie grafiki na social media również nie jest procesem nadto wymagającym, lecz warto mieć na uwadze kilka ogólnych zasad i wskazówek. Oto najważniejsze z nich:
Skąd brać treści, które posłużą za podstawę dla stworzonych przez Ciebie obrazów? Tutaj opcji jest przynajmniej kilka. Bazę dla Twoich grafik na social media stanowić mogą zdjęcia wykonane telefonem, oficjalne materiały promocyjne Twoich klientów, a nawet stockowe pliki dostępne w jednym z wielu internetowych banków (darmowych i płatnych). Nie bez znaczenia jest również format i rozmiar samych obrazów — sugerowane wymiary dla konkretnych rodzajów treści wizualnych (zdjęcia profilowe, posty, relacje itd.) znajdziesz w sekcjach typu Centrum Pomocy lub FAQ na stronach poszczególnych serwisów społecznościowych.
Nie musisz od razu brać się za Photoshopa! W sieci czeka na Ciebie wiele darmowych i łatwych w obsłudze narzędzi, które kryją w sobie ogromne możliwości — zarówno w kwestii manualnej obróbki tworzonych grafik, jak i gotowych rozwiązań i szablonów, które doskonale sprawdzą się na Twoich social mediach. Co ważne, większość z nich nie wymaga instalacji na komputerze, gdyż są dostępne w wersji online lub mobilnej. Oto wybrane z nich:
To naturalnie tylko wybrane (i najpopularniejsze) z programów do tworzenia grafik na social media. W internecie dostępna jest cała masa funkcjonalnych narzędzi, które pomogą Ci w szybkiej edycji zdjęć, także bezpośrednio na smartfonie. Zakup wersji premium z reguły natomiast gwarantuje Ci dostęp do większej ilości opcji, schematów i filtrów, eliminuje reklamy i poprawia ogólną wygodę korzystania z aplikacji — jeśli któryś z wymienionych programów szczególnie przypadł Ci do gustu, a prowadzenie kanału społecznościowego to Twoja praca, warto rozważyć płatną subskrypcję.
Stworzenie własnej grafiki na social media nie jest przesadnie trudnym zadaniem, o ile pamiętasz o kilku najważniejszych zasadach skutecznego marketingu internetowego. W świecie serwisów społecznościowych liczy się krótki i chwytliwy przekaz wzbogacony o atrakcyjną (choć często minimalistyczną) oprawę wizualną. W tej roli doskonale sprawdzą się zarówno własne zdjęcia, jak i stockowe obrazy oraz profesjonalne materiały graficzne — po odpowiednim przygotowaniu będą walczyć o uwagę Twoich odbiorców na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn. W sieci czeka na Ciebie natomiast ogromny wybór darmowego oprogramowania do obróbki zdjęć, które pozwala na modyfikację podstawowych parametrów obrazu oraz implementację gotowych schematów i szablonów.
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat efektywnego prowadzenia kanałów społecznościowych? Sprawdź pozostałe artykuły dostępne na blogu Sunrise System!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: