Podstawę wszelkich działań marketingowych stanowi określenie grupy docelowej, jej poznanie oraz zrozumienie. Musimy wiedzieć, do kogo i jak mówić. Jeżeli chodzi o konsumentów z pokolenia X, to stoi przed nami spore wyzwanie. Są to bowiem osoby, które wychowały się w świecie offline, otoczone przekazami kierowanymi za pośrednictwem tradycyjnej prasy, radia, telewizji… To ludzie, którzy pamiętają czasy, gdy nie było smartfonów, a rozmowy prowadziło się jedynie przez telefon stacjonarny (a i tak nie każdy mógł sobie pozwolić na ten luksus!) i – oczywiście – face to face. Co niektórzy odwiedzali też później kawiarenki internetowe, by móc poklikać z innymi na czacie.
Brzmi jak całkiem inna epoka, prawda? A jednak nie było to tak dawno temu. Po prostu technologie mocno się rozwinęły w ostatnich kilkudziesięciu latach. Dziś te same osoby korzystają ze smartfonów i w większości mają nieograniczony dostęp do sieci. Jednak jako konsumenci stanowią specyficzną grupę – dużo widzieli, dużo przeżyli, dorastali w czasach pełnych zmian i ważnych wydarzeń zarówno w Polsce, jak i na świecie.
O osobach urodzonych w latach 1965-1981 można dużo napisać. Jednak skupimy się na charakterystyce pod kątem marketingowym.
Co je wyróżnia?
Wiemy już, do kogo mówimy. Teraz pora zastanowić się nad tym, jak i gdzie mówić.
Pomocne będą wyniki badań IRCenter, wg których przedstawiciele pokolenia X cenią sobie przede wszystkim reklamę w świecie offline, tj.:
Nie oznacza to jednak, że osoby te nie są podatne na wpływ przekazów zamieszczonych w sieci! Tutaj sprawdzą się przede wszystkim:
Z badań wynika również, że warto zainwestować w wiadomości SMS z ofertami, sponsorowane treści na forach internetowych, e-mail marketing czy reklamy na YouTube.
Jak widać, nie można skupiać się tylko na jednym kanale reklamy. Przedstawiciele generacji X są obecni zarówno w świecie offline, jak i online.
Przede wszystkim wprost i uczciwie. Warto postawić na prosty i merytoryczny przekaz, bez nachalnych sprzedażowo treści oraz obietnic bez pokrycia. Równie ważny jest spójny komunikat, a także odwoływanie się do wspomnień i rzeczy, za którymi tęskni to pokolenie. Co jeszcze? Nie można zapomnieć o budowaniu pozycji eksperta i wizerunku marki, której można zaufać.
Jest jeszcze jeden ważny element strategii marketingowej.
Generacja X to często osoby, które pamiętają ciężkie czasy i są nauczone oszczędzania – dlatego warto przygotować dla nich programy lojalnościowe i kupony rabatowe.
I oczywiście nie zapominajmy o Facebooku jako kanale do budowania relacji z klientami – tutaj sprawdzi się angażujący content.
Dzięki poznaniu i zrozumieniu specyfiki tej generacji mamy szansę na stworzenie skutecznych przekazów reklamowych. Dlatego warto poświęcić dłuższą chwilę, by dopasować nie tylko komunikaty, ale też kanały do preferencji współczesnych 40- i 50-latków. To specyficzna i wymagająca grupa konsumentów, o którą warto walczyć. Przedstawiciele generacji X tak łatwo nie ufają reklamom i markom, ale gdy już zaufają – są lojalni i zostaną z nami nawet na długie lata. Dlatego należy postawić na spójne, merytoryczne i proste przekazy zarówno w świecie offline, jak i online.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: