Wg Boston Consulting Group blisko 60% polskich gospodarstw domowych oraz prawie wszystkie przedsiębiorstwa posiadają dostęp do Internetu. Już dziś polska gospodarka internetowa jest warta 35,7 mld zł. Stanowi to 2,7% Produktu Krajowego Brutto Polski, czyli więcej niż warte jest dzisiaj górnictwo, które odpowiada za ok. 2% PKB.
W porównaniu z rynkiem Wielkiej Brytanii, gdzie branża internetowa generuje 7,6% PKB, czy Szwecji, gdzie gospodarka internetowa warta jest 6,6% PKB, niestety nadal wypadamy słabo. Pocieszające jest, że Polska wyprzedza pod tym względem Hiszpanię (2,2% PKB) i Włochy (1,9%).
Google wraz z BCG prognozuje, że co roku gospodarka internetowa będzie rosła w tempie 14%, czyli dwukrotnie szybciej niż PKB. W 2015 r. osiągnie wartość 92 mld zł, czyli 4,1% PKB. Nie jest niespodzianką, że napędzają ją głównie konsumenci, którzy bardzo chętnie dokonują zakupów w Internecie. Poprzedzają je wyszukiwaniem opinii, porównują ceny produktów i usług oraz finalizują transakcje, bardzo często korzystając z płatności internetowych. Handel w sieci stanowi 2,9% handlu detalicznego i stale rośnie, głównie dzięki oszczędnościom, które w przypadku zakupów w Internecie sięgają średnio do 15% nawet przy uwzględnieniu kosztów przesyłki.
Wg raportu, Polacy to bardzo aktywni konsumenci, którzy spędzają w Internecie 14,5 godziny, czyli o 0,5 godziny więcej niż przed telewizorem. Wartym uwagi jest fakt, że pod kątem liczba zapytań w wyszukiwarce na Internautę osiągnęliśmy zaszczytne 1. miejsce w Europie (comScore.com, 2010) oraz 2. miejsce na świecie pod względem liczby haseł w Wikipedii na osobę władającą danym językiem.
Niestety w porównaniu z konsumentami polskie firmy nie wypadają zadowalająca w raporcie. Nadal tylko 51% z nich intensywnie wykorzystuje Internet (w porównaniu z 70% w Europie). Małe i średnie przedsiębiorstwa, które aktywnie wykorzystują narzędzia internetowe szybciej zwiększają przychody i zatrudnienie oraz mają większy zasięg działania.
Do tych nadal nieobecnych w Internecie kierowany jest Projekt Internetowa Rewolucja organizowany przez Google, pod patronatem Ministerstwa Gospodarki, który skutecznie wspiera nasza firma. Dzięki zaangażowaniu naszych certyfikowanych specjalistów Google AdWords i doradców klienta zachęciliśmy do marketingowej aktywności w Sieci największą liczbę polskich przedsiębiorców – co dało nam Nagrodę Złotą w Internetowej Rewolucji, a naszym klientom – pewność współpracy ze skuteczną firmą.
Polska Gospodarka Internetowa ma olbrzymi potencjał, choć jej udział w gospodarce naszego kraju jest jeszcze stosunkowo niewielki. Wg BCG wydatki polskich firm na inwestycje związane z Internetem będą rosły w tempie 9% rocznie. Znaczna ich część zostanie przeznaczona na skuteczny i efektywny marketing internetowy poprzez pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych, kampanie poprzez linki sponsorowane oraz reklamę kontekstową.
Treść raportu można pobrać ze strony „Polski Internetowej”.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: