Ikona 04:40 min Ikona Alicja Janicka 02.04.2020

Pewnie nie raz spotkaliście się z sytuacją, gdy w wizytówce firmy na Mapach Google zostało zaprezentowane zdjęcie Street View pokazujące… krzaki.

Sprawa jest podwójnie frustrująca (również dla nas), jeżeli w 2019 roku w rzeczywistości miejsce to wygląda raczej tak:

Oczywiście to bardzo skrajny przykład – na dodatek dotyczący całkowicie różnych lokalizacji (choć i takie sytuacje można zauważyć na Mapach). Częściej spotkamy się ze zdjęciem budynku przed wykonanym remontem fasady, wybudowaną nową częścią obiektu czy nadal ze starym szyldem. Gdzie szukać przyczyny tego problemu i kogo należy za niego winić? Odpowiedź stanowi drobny tekst pod lub na zdjęciu z widoku Street View:

We wrześniu 2012 roku rzeczywiście wieżowiec mógł nadal być tylko kępką roślin bądź niewielką przybudówką czy też nawet trochę mniejszym obiektem. Dlatego jeżeli zastanawialiście się, jak sprawdzić datę zdjęcia Google Maps jest to wyjątkowo proste, jednak często wywołuje większe rozczarowanie.

Kończąc ten wstęp zakładamy, że macie już ogólny pogląd o czym będzie ten artykuł. Jednak nasz SEO blog powstał z myślą o przekazaniu również bardziej szczegółowych i często technicznych aspektów. dlatego poniższy poradnik uwzględnia również odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania, wyjaśniając między innymi, czy aktualizacja Google Maps ma wpływ na pozycjonowanie lokalne.

Czym jest Street View?

Najprościej ujmując, Street View to widok panoramiczny wybranego terenu na Mapach Google. Użytkownik ma możliwość zapoznania się z otoczeniem z poziomu ulicy (i nie tylko), przechodząc od zdjęcia do zdjęcia. Czyli bardziej zaawansowany, choć równie statyczny spacer à la „palcem po mapie”.

Dla lepszego zrozumienia tego narzędzia, zachęcamy do przejścia się po parku w japońskim Tokio.

Możecie również wybrać dowolną inną lokalizację, która Was interesuje i sprawdzić czy jest równie imponująco ukazana w Street View.

Jednak przejdźmy do następnej istotnej kwestii: kto wykonuje zdjęcia Street View? Otóż Google posiada flotę samochodów wyposażonych w specjalne urządzenie wykonujące zdjęcia sferyczne. W przypadku uliczek będzie to nie auto, a pracownik z dość nietypowym plecakiem pełniącym tę samą funkcję. I właśnie to w większej części wyjaśnia następne pytanie.

Kiedy i jak często Google aktualizuje Street View?

Znane również jako: dlaczego Google nie aktualizuje map?! Jak już wspomnieliśmy wcześniej, jest to równie frustrujące dla nas, czyli osób, które zajmują się optymalizacją wizytówek na co dzień.

Otóż, jak już wytłumaczyliśmy, zdjęcia te nie robią się „same”. Odpowiada za nie żywa osoba jeżdżąca samochodem bądź spacerująca po wybranych terenach. Czyli to, kiedy i jak często Google aktualizuje Street View jest w pełni uzależnione od ostatniego momentu, gdy zostało zlecone wykonanie zdjęć. Aktualizacja Google Street View może się odbyć w 2019 roku bądź nawet w 2022.

Niestety, wbrew popularnemu powiedzeniu, świat wcale nie jest taki mały, a baza Street View nadal nie obejmuje wszystkich możliwych lokalizacji. Stąd też, chcąc nie chcąc, jakość musi ucierpieć na rzecz ilości. W rezultacie każdego miesiąca otrzymujemy porcję nowych zdjęć, czasami z naprawdę niesamowitych miejsc, ale w zamian samochód Google nie odwiedzi ulicy przy naszej firmie nie tylko w 2019 roku, ale i przez następne pięć lat. Jak to się mówi: coś za coś.

Google udostępnia podstronę, na której można sprawdzić kiedy i które miejsca zostały odwiedzone przez samochody/pracowników Street View. Obecnie rozpiska jest dostępna również dla Polski – obejmuje jednak większy przedział czasowy, (np. kwiecień – październik 2019) więc i tak należy uzbroić się w cierpliwość.

Ale jeżeli chcecie dowiedzieć się kiedy orientacyjnie samochód Google Maps pojawi się w Polsce w 2019 roku, jest to dobry punkt odniesienia.

Czy możemy sami zaktualizować Street View?

Skoro już wiemy, że na nic zda się narzekanie do Google, przeanalizujmy czy możemy sami sobie pomóc z tym jakże kłopotliwym problemem.

Jednak zanim przejdziemy do bardziej skomplikowanych pomysłów, sprawdźcie czy w widoku Street View w wizytówce Waszej firmy, to właściwe zdjęcie nie znajduje się przypadkiem zaraz obok. Wówczas wystarczy tylko przestawić znacznik z poziomu panelu Google Moja Firma.

Otóż Google przygotowało dwa rozwiązania tego problemu:

Istotną tutaj kwestią jest możliwość wykonania sesji na zewnątrz budynku (czyli właśnie ulica i otoczenie), jak i w jego wnętrzu. Dzięki temu użytkownicy Map będą mogli się „przespacerować” po korytarzach lub nawet pokojach. Po wgraniu przygotowanych zdjęć, mogą one zastąpić te widoczne obecnie w wizytówce.

Jest to dodatkowa forma reklamy, która może również wspomóc pozycjonowanie lokalne, jeżeli zostanie zastosowana w odpowiedni sposób. W szczególności jeżeli oprócz Street View zostanie przeprowadzona aktualizacja wizytówki na Mapach.

Jak wyłączyć Street View?

Bez niepotrzebnego rozwodzenia się: nie da się wyłączyć Street View. Jakkolwiek nieaktualny jest obecny widok firmy, domu czy innego obiektu, możemy go albo samodzielnie uaktualnić, albo wyczekiwać na przybycie samochodu Google.

Jak często Google aktualizuje zdjęcia satelitarne?

Przede wszystkim warto pamiętać, że mapy satelitarne to NIE widok Street View. Dla przykładu, oto jak nasz warszawski Pałac Kultury i Nauki prezentuje się w Street View:

A tak widzimy go z poziomu mapy satelitarnej:

Zgodnie ze swoją nazwą, zdjęcia satelitarne wykonuje satelita – a dokładnie Landsat 8, który od 2013 roku fotografuje nasz glob ziemski. Prawdopodobnie w grudniu 2020 roku zastąpi go następny model Landsat 9, wykonując jeszcze dokładniejsze zdjęcia.

Teraz, gdy już sprostowaliśmy tę kwestię, możemy odpowiedzieć na pytanie jak często Google aktualizuje mapy satelitarne. Otóż zgodnie z informacją dostępną na oficjalnej stronie programu Landsat, satelita fotografuje całą Ziemię co 16 dni. Google właściwie od razu pobiera nowe dane, wgrywając je do Google Earth i Maps. Dlatego w przypadku większości miejsc znajdzie się już uaktualniona mapa satelitarna oraz zauważymy taką informację:

Biorąc pod uwagę, że powyższy urywek zrzutu ekranu pochodzi z połowy stycznia 2019 roku, Google wydaje się działać całkiem sprawnie. Niestety w praktyce może się to czasami mijać z prawdą – sprawdzając kilka znanych nam lokalizacji zauważyliśmy, że budynki, które już od kilku miesięcy przypominają wieżowce, na Mapach nadal znajdują się na etapie pustego placu budowy. A mimo to Google informuje, że zdjęcie jest z tego roku.

Aktualizacja zdjęć satelitarnych Google – czy można wykonać ją samodzielnie?

Jak można się łatwo domyślić na podstawie powyższych informacji, map satelitarnych nie możemy zaktualizować samodzielnie. Możemy za to zadbać, aby wszystkie informacje edytowalne były poprawne. Nazwa ulicy została zmieniona przez władze miasta, a na Mapach nadal widnieje taka sama? Zaproponuj zmianę! Gmina wybudowała nową drogę jako przedłużenie istniejącej ulicy? Zaproponuj zmianę! Firma nie posiada siedziby w podanym w wizytówce miejscu? Zaproponuj zmianę! I tak dalej…

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 6:50 min 07.04.2020 Posiadanie wizytówki na Mapach Google nie tylko ułatwia potencjalnym klientom znalezienie siedziby firmy i wspiera pozycjonowanie strony. Możliwość zamieszczania w nich wpisów, podobnych do tych znanych z mediów społecznościowych, może służyć zarówno poprawie widoczności marki jak i informowaniu o ważnych wydarzeniach, szczegółach oferty oraz pojawiających się w niej nowościach. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 1 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 5:50 min 30.04.2020 Posiadanie wizytówki na Mapach Google to już podstawa, o którą powinien zadbać każdy właściciel przedsiębiorstwa. Jednak co zrobić, gdy wpis istnieje na Mapach Google, a my nie posiadamy do niego dostępu? W tym artykule przystępnie opisujemy w jaki sposób można krok po kroku wykonać proces odzyskiwania własności - zarówno w przypadku firm działających na określonym obszarze, jak i tych z tradycyjną siedzibą. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

8 najczęstszych błędów w lokalnym SEO Ikona 08:25 min 22.12.2017 Firmy działające na określonym obszarze, chcąc pozycjonować swoją stronę internetową mają szerokie pole do popisu przy obmyślaniu strategii SEO. Niestety wciąż wiele z nich popełnia, mniej lub bardziej świadomie, wiele błędów, które tylko pozornie przynoszą korzyści. Jakich działań należy wystrzegać się, jeśli interesuje nas pozycjonowanie lokalne? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700