Wysokimi pozycjami wyszukiwarka Google stoi – również ta lokalna, oparta na Mapach Google. Każda firma, oferująca swoje produkty lub usługi klientom ze swojej okolicy, w pocie czoła stara się znaleźć jak najwyżej w rankingu lokalnym.
Google opiera swój ranking wyników lokalnych na trzech podstawowych filarach: trafności, odległości oraz ważności. Dla każdego zapytania, wpisywanego przez użytkownika, algorytm wybiera i wyświetla te wyniki, które mają najwyższą ocenę łączną w tych trzech aspektach.
Jest to element określający, jak dobrze wizytówka pasuje do wpisywanego przez użytkownika zapytania. Dlatego tak istotne jest prawidłowe uzupełnienie swojej strony lokalnej z podaniem prawdziwych, precyzyjnych danych dotyczących naszej działalności.
Kluczowe jest również wybranie odpowiedniej kategorii, dokładnie określającej naszą działalność.
Google radzi: „Do opisu podstawowej działalności firmy użyj jak najmniejszej liczby kategorii z podanej listy”.
Jeśli użyjemy np. kategorii „Sklep sportowy”, Google automatycznie zrozumie i przyporządkuje naszą firmę również do kategorii wyższej: „Sklep”. Taktykę „im więcej tym lepiej” trzeba zdecydowanie odrzucić na rzecz precyzji.
Lokalne wyniki wyszukiwania są mocno powiązane z miejscem, w którym znajduje się użytkownik wpisujący dane zapytanie. Jeśli lokalizacja nie jest ustawiona ręcznie, Google wykorzysta inne dane (np. adres IP), pozwalające określić położenie internauty z jak największą precyzją.
Po określeniu przybliżonej lokalizacji użytkownika, wpisującego zapytanie, Google będzie wyświetlać firmy znajdujące się w jego okolicy. Oznacza to, że teoretycznie im bliżej znajduje się on naszego sklepu/siedziby naszej firmy, tym większa szansa na wyższy wynik „odległościowy”, a w rezultacie wyższą pozycję dla tego konkretnego użytkownika.
Trzeba też pamiętać, że kiedy użytkownik, korzystający z urządzenia mobilnego zmieni swoje ustawienia lub położenie, może otrzymać zupełnie inne wyniki.
Nie oznacza to jednocześnie, że im bliżej tym lepiej – w połączeniu z pozostałymi dwoma „filarami”, czyli trafnością i ważnością, może się okazać, że Google wybierze firmy zlokalizowane nieco dalej, ale lepiej odpowiadające na potrzeby danego użytkownika.
Nie bez znaczenia jest to, jak ważna i jak znana jest dana firma – również poza Internetem. Ostatecznie strony lokalne mają pomóc odnaleźć użytkownikom rzeczywiste siedziby i oddziały firm i organizacji, a nie ich wirtualne odpowiedniki.
Google określa ważność firmy na podstawie informacji, które znajduje w całej sieci, a więc artykułów o danej firmie, linków prowadzących do jej strony i innych wzmianek, dotyczących jej marki i działalności.
Niestety, nowe firmy, które dopiero zaczynają promować swoją markę, mają nieco trudniejszą sytuację i zbudowanie swojej reputacji w Google może zająć im trochę czasu. Oczywiście nie wyklucza to możliwości wyświetlenia się na wysokich pozycjach na część zapytań – jeśli firma będzie miała dobry wynik dla pozostałych dwóch elementów.
Każda firma może mieć stworzony jeden wpis w Mapach Google dla jednego adresu fizycznego. Istniejący duplikat może obniżyć ranking wszystkich istniejących wpisów, nie tylko z uwagi na fakt ich niższej oceny przez algorytmy Google.
Dwa równolegle stworzone wpisy dodatkowo konkurują ze sobą o miejsce w Mapach Google pod tym samym adresem i numerem telefonu. Co więcej, część użytkowników może zostawiać opinie o naszej firmie oraz/lub dołączać do naszych kręgów na jednej stronie lokalnej, a część na drugiej. W rezultacie pozytywna aktywność użytkowników nie kumuluje się na jednym wpisie i nie przynosi tak dobrych rezultatów jak powinna.
Warto więc zadbać o to, aby usunąć wszystkie duplikaty i pozostawić tylko jeden, główny wpis dla jednego adresu fizycznego.
Podsumowanie
Pozycja w rankingu lokalnym Google zależna jest od wielu czynników, na które mamy większy lub mniejszy wpływ. Zawsze warto:
– uzupełnić wizytówkę prawdziwymi, dokładnymi danymi, – wybrać kategorię precyzyjnie określającą naszą firmę, – zadbać o prawidłowe umiejscowienie znacznika na mapie, – usunąć wszelkie duplikaty naszego wpisu głównego, – aktywnie działać w sieci, budując renomę swojej marki, a w rezultacie zdobywając również linki do swojej strony internetowej, – aktywnie publikować wpisy w Google+, dodawać ciekawe filmy, zdjęcia, które mogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników.
Specyfiką lokalnych wyników wyszukiwania w Mapach Google jest ich wysokie zindywidualizowanie w zależności od lokalizacji użytkownika. Dodatkowo na ranking wpływają ciągłe zmiany, poprawki algorytmów oraz rosnąca konkurencja w sieci i poza światem wirtualnym. Dlatego też gwarancji wysokich pozycji nie ma i być nie może, natomiast powyższe porady z pewnością zwiększą szansę firmy na lepszą widoczność w wynikach lokalnych Google.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: