Pojawiające się już od 2016 roku zapowiedzi o wprowadzeniu mobile first index wzbudzały niepokój. Dlaczego? Bo obawiano się nagłych spadków pozycji stron w rankingu Google. Jednak czy te obawy były słuszne?
Oficjalnie, mobile first index wszedł w życie wiosną zeszłego roku. Czym jest? Jak sama nazwa może wskazywać, MFI oznacza, że podczas indeksowania stron roboty Google w pierwszej kolejności biorą pod uwagę wersje mobilne stron i to one mają zasadniczy wpływ na ranking – warto pamiętać, że nie ma oddzielnych indeksów dla stron mobilnych i desktopowych!
Mobile first index (MFI) jest to nowy sposób oceniania oraz indeksowania stron internetowych. Dotychczas Google przy tworzeniu rankingu brał pod uwagę desktopową wersję strony. Po wdrożeniu MFI ranking stron w organicznych wynikach wyszukiwania ustalany jest na podstawie mobilnej wersji strony.
Google jak zwykle jest bardzo oszczędny w słowach i nie zdradza szczegółów. Jednak od 2016 roku pojawiały się oficjalne zapowiedzi mobile first index.
Spokojnie! Radzimy nie wpadać w popłoch i nie wykonywać gwałtownych ruchów. Brak wersji mobilnej nie oznacza wykluczenia z indeksu! MFI domyślnie indeksuje wersje mobilne NOWYCH stron, tj. utworzonych po 1 lipca 2019 r. Jednak zarówno wcześniej istniejące, jak i nowe strony mogą nadal bardzo dobrze rankingować pomimo braku wersji mobilnej – Google odczyta wówczas wersję desktopową.
Wprowadzenie MFI nie powinno nikogo dziwić. Od lat bowiem coraz więcej użytkowników korzysta z sieci poprzez smartfony Z pomocą mobilnych urządzeń szukamy chociażby najbliższego sklepu zoologicznego, sposobu dotarcia do konkretnego miejsca, a nawet korzystamy z bankowości mobilnej, rezerwujemy hotele i dokonujemy zakupów online.
Badania potwierdzają, że coraz więcej osób przegląda strony internetowe z urządzeń mobilnych. I stąd właśnie idea mobile first index. Skoro użytkownicy sieci korzystają częściej ze smartfonów, Google pragnie zadbać o to, by dostarczyć im jak najlepsze wyniki wyszukiwania – nie tylko pod kątem trafności, ale i dostosowania strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.
Jak pokazują badania Gemius/PBI, liczba internautów w samej Polsce, którzy korzystają z urządzeń mobilnych, wynosi aż 23,1 mln!
Proces indeksowania strony w Google już tłumaczyliśmy, dlatego nie będziemy powielać informacji. Mobile first index nie wprowadził radykalnej zmiany w procesie indeksowania. Zmienił się sposób, w jaki są gromadzone informacje ze stron. Wcześniej indeks tworzony był na podstawie wersji desktopowej, aktualnie tworzony jest na podstawie wersji mobilnej – ale nadal jest to jeden indeks.
W praktyce oznacza to, że przypisanie wartości całej strony odbywa się na podstawie wersji mobilnej i to ona ma wpływ na pozycję witryny w rankingu Google.
Wahania w rankingu Google są naturalnym zjawiskiem, ale nagłe wdrożenie mobile first index mogłoby wprowadzić ogromne zamieszanie w organicznych wynikach wyszukiwania. Skoro roboty biorą pod uwagę w pierwszej kolejności wersję mobilną, mogłoby to oznaczać, że strony niedostosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych stracą na tej aktualizacji, a ich pozycjonowanie zostanie mocno utrudnione. Na szczęście obyło się bez rewolucji! Google wprowadzał MFI stopniowo – właśnie po to, by uniknąć zamieszania w SERP-ach i dać właścicielom serwisów czas na dostosowanie stron do nowego sposobu indeksowania. Wszystko po to, by zapewnić użytkownikowi jeszcze lepszą jakość wyników wyszukiwania niezależnie od tego, z jakiego urządzenie on korzysta.
Google zależy na tym, by strona internetowa wyświetlała się poprawnie na każdym urządzeniu. Dlatego w poradach dla webmasterów podaje cenne wskazówki, które pomogą dostosować stronę do nowego sposobu indeksowania, a tym samym ułatwią pozycjonowanie stron i ograniczą ryzyko wahań w rankingu spowodowanych wprowadzeniem MFI.
Jest to konieczne w sytuacji, gdy mamy różne adresy URL, np. example.com (dla PC) oraz m.example (dla mobile).
Oczywiście, najlepiej jak najszybciej zadbać o to, by to zmienić. Jednak Google nie zmusza właścicieli stron do tworzenia wersji mobilnej. W przypadku jej braku roboty Google zaindeksują wersję desktopową.
Google uspokaja – mobile first index nie powoduje i w przyszłości również nie spowoduje całkowitego usunięcia z rankingu stron bez wersji mobilnej. Po prostu, mogą one pojawiać się niżej w wynikach wyszukiwania. Należy też pamiętać, że coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych – szkoda byłoby ich stracić tylko dlatego, że nasza strona nie wyświetla się poprawnie na ich smartfonach.
I tutaj bardzo ważna informacja – nie warto na szybko tworzyć wersji mobilnej witryny. Dobrze zoptymalizowana strona w wersji desktopowej jest znacznie bardziej wartościowa aniżeli kiepska strona mobilna! (co potwierdza John Mueller z Google: „if you have a good desktop site, stick with it for now until you have a quality mobile-friendly site ready.”).
Odpowiedź na to pytanie jest chyba oczywista. Właściciele stron, które prawidłowo wyświetlają tę samą zawartość na urządzeniach desktopowych, jak i mobilnych zostali jeszcze bardziej docenieni. I jest to bardzo pozytywny wpływ mobile first index na SEO. Zyskali również użytkownicy korzystający z sieci na smartfonach – Google dąży do tego, by zapewnić jak najlepszą jakość wyników wyszukiwania niezależnie od urządzenia. A kto stracił? MFI było wprowadzane stopniowo właśnie dlatego, żeby nikt nie stracił na nowym sposobie indeksowania stron. Docelowo jednak wszystkie witryny będą oceniane pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych, a to oznacza, że w przyszłości stracą ci, którzy nie dostosują swoich stron do nowego sposobu ich oceniania przez roboty Google.
Jak podaje sam Google, od 1 lipca 2019 roku wszystkie nowe witryny są domyślnie włączone do indeksowania mobilnego. W przypadku starszych stron migrowanie do indeksowania na urządzeniach mobilnych przebiega stopniowo. Zatem, jak sprawdzić, czy strona jest uwzględniona w mobile first index?
Z pomocą przychodzi oczywiście niezawodne Google Search Console.
Ponad 50% ruchu na stronach internetowych pochodzi ze smartfonów. Jest to bardzo wartościowy ruch i Google stara się robić wszystko, by zapewnić jak najlepsze wyniki wyszukiwania każdemu użytkownikowi – bez względu na to, czy korzysta z komputera stacjonarnego czy z telefonu komórkowego. Stąd też wynikają częste testy oraz aktualizacje algorytmów.
Przez kilka lat pojawiały się zapowiedzi o wprowadzeniu zmian w sposobie indeksowania witryn. Oficjalnie wiosną 2018 roku wszedł w życie mobile first index. Od tej pory wartość strony oceniana jest na podstawie wersji mobilnej. Jeśli witryna takowej nie posiada, wówczas wersja desktopowa oceniana jest przez roboty pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Dlatego warto wiedzieć, co to jest mobile first index (MFI), jak działa oraz jaki ma wpływ na proces pozycjonowania stron internetowych. Indeksowanie stron Mobile First Index
Źródła: Badania Gemius/PBI; Search Engine Journal; Official Google Webmaster Central Blog 1; 2; Statista;
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: