Nikt też nie może zagwarantować, że widoczność strony internetowej czy też jej pozycje poprawią się po miesiącu, trzech czy sześciu. Nie oznacza to, że nie można przedstawić przybliżonego przedziału czasowego, choć nigdy nie będzie to uniwersalna zasada, która na pewno się sprawdzi.
Niemniej warto pamiętać, że nie ma nic nieprawdziwego w zdaniu: „Można wypozycjonować stronę w ciągu miesiąca”.
Za to nieprawdą jest stwierdzenie: „Wypozycjonujemy stronę w ciągu miesiąca”. W szczególności jeżeli wypowiedziane zostanie przed dokonaniem szczegółowej analizy zewnętrznej i wewnętrznej witryny oraz środowiska wyszukiwarki.
Na zakończenie tego swego rodzaju wstępu do pytania „ile trwa promowanie strony” można też podejść trochę filozoficznie: co postrzegamy jako efekt? Ponieważ teoretycznie już pojawienie się w indeksie (jeżeli strona wcześniej nie była indeksowana) jest efektem. Wskoczenie z 50 na 30 pozycję jest efektem. Zwiększenie liczby wyświetleń witryny w SERP ze 100 na 250 jest efektem. I prawdopodobnie tego rodzaju wyniki można osiągnąć w miarę szybko.
A co najczęściej postrzega się jako efekt? Jeśli chodzi o tradycyjne pozycjonowanie strony w Google zazwyczaj będzie to wskoczenie do top 10 na wybrane wyrażenia kluczowe. Jeżeli budowana jest widoczność strony w wyszukiwarce, efektem jest pojawianie się strony w rankingu na różne, powiązane z firmą zapytania.
Warto pamiętać, że im wyższe oczekiwania, tym potencjalnie może zwiększyć się czas ich spełnienia.
Jeszcze przed przystąpieniem do pozycjonowania strony w Google można określić jej słabe i mocne strony, porównując je do konkurencji i obecnego środowiska wyszukiwarki Google. To, ile trwa promowanie strony będzie zależało od liczby elementów, które mogą działać na korzyść i niekorzyść witryny.
Jeżeli nie do końca rozumiesz różnicę pomiędzy pozycjami a widocznością, warto zerknąć na artykuł Widoczność a ranking stron w Google w pigułce, przygotowany w ramach naszego poradnika SEO.
Czynników można wymienić dziesiątki, a zapewne nawet setki. Jednak najpierw podzielmy je na dwie główne grupy:
Czynniki wewnętrzne Dotyczą samej strony internetowej, która ma być promowana w wyszukiwarce. Obejmuje to zarówno jej obecny stan, jak i jej potencjał, czyli jakie zmiany będzie można wprowadzić, żeby osiągnąć oczekiwane wyniki.
Czynniki zewnętrzne Zwracamy uwagę zarówno na środowisko algorytmiczne wyszukiwarki Google, jak i działania oraz osiągnięte efekty konkurencji.
Oczywiście, nie możemy dogłębnie przeanalizować, jakie dokładnie efekty osiąga konkurencja – mamy dostęp tylko i wyłącznie do zewnętrznych narzędzi, które nie zawsze są miarodajne.
Przechodząc od ogółu do szczegółu przybliżmy kilka z czynników, które mogą wpłynąć na to, ile trwa pozycjonowanie strony:
Powyższy podział jest jedynie schematem – duże przedsiębiorstwa powinny promować się również lokalnie, podczas gdy niewielkie firmy (w szczególności branże niszowe) mogą rozpocząć działania SEO od zasięgu międzynarodowego.
Oczywiście kolejność opisanych czynników nie przekłada się na poziom ich ważności. Nie zostały wymienione również wszystkie możliwe elementy, które wpłyną na to, ile trwa pozycjonowanie strony. Jednak są to doskonałe wskazówki, które warto odnotować „z tyłu głowy” i pamiętać o nich zanim zaczniemy się niecierpliwić, że witryna nie znajduje się w top1 po dwóch tygodniach od rozpoczęcia prac.
W takim razie ile trwa pozycjonowanie strony? Spróbujmy odpowiedzieć przy pomocy poniższego schematu.
Niezmiernie istotne jest zrozumienie, że przed ich odzwierciedleniem w wynikach Google musi dokonać swego rodzaju akceptacji zmian wprowadzonych na stronie. Nie chodzi tutaj o weryfikację czy są to poprawne modyfikacje, a tylko o odnotowanie, że zostały wdrożone i niezbędne jest uaktualnienie wyników wyszukiwania. Tłumacząc prościej: kluczową rolę w osiągnięciu wyników odgrywa indeksowanie Google.
Temat indeksowania wyjaśniliśmy szerzej jednym z naszych poradników o pozycjonowaniu: Indeksowanie strony: definicja i podstawy również opublikowanym w ramach Steru na SEO. Doskonale podsumowuje go poniższy schemat:
Ile trwa indeksowanie Google? Może zająć od zaledwie 24 godzin od nawet kilku miesięcy! Niestety wpływa to również na czas oczekiwania na efekty, o czym należy pamiętać podczas samodzielnej weryfikacji skutków pozycjonowania. Warto zapytać specjalistę SEO czy strona została już przeindeksowana, aby rozwiać wszelkie wątpliwości.
Pozycjonowanie nowej strony może zająć więcej czasu, ponieważ zaczynamy od zera. Bardzo często takie witryny nie posiadają wprowadzonych nawet najbardziej podstawowych zmian optymalizacyjnych. Co więcej, zaczynając od samego początku musimy dopiero zbudować zaufanie Google wobec naszej strony, a także jej autorytet i eksperckość w sieci.
Jednak należy podkreślić, że każda strona, również nowa, ma szansę znaleźć się w top 10.
Bardzo dobrą praktyką jest udostępnienie nowej strony specjaliście SEO tuż po utworzeniu jej pierwszej, roboczej wersji. W ten sposób będzie mógł ją przeanalizować, wprowadzając odpowiednie modyfikacje lub przekazując sugestie optymalizacyjne. Dzięki temu już od momentu oficjalnego włączenia witryny i udostępnienia jej robotom będzie można skutecznie budować pozycje i widoczność w wyszukiwarce Google. Czyli prościej ujmując, w ten sposób możemy potencjalnie przyspieszyć pozycjonowanie nowej strony.
Dodatkowo, osoby zastanawiające się, ile trwa pozycjonowanie strony powinny zapoznać się z badaniem przeprowadzonym w 2017 roku przez firmę Ahrefs, w którym wykazano, że pierwsze dziesięć miejsc w wynikach wyszukiwania zazwyczaj zajmują witryny, których wiek przekracza dwa lata. Tylko 5,7% spośród weryfikowanych stron, które rzeczywiście znajdowały się w top 10, miały mniej niż rok.
To prawda – pozycjonowanie nowej strony może trwać dłużej, ale nie jest to uniwersalna zasada. W powyższym badaniu można łatwo znaleźć trzy podstawowe (choć nie jedyne) problematyczne kwestie:
Podsumowując: osiągnięcie dobrych efektów w stosunkowo krótkim czasie jest zawsze możliwe – niezależnie od wieku domeny.
Jak już wielokrotnie napisaliśmy to, ile trwa pozycjonowanie strony nie jest jednakowe dla każdej witryny. To właśnie nasza domena może zostać szybko wypozycjonowana, a równie dobrze możemy zauważyć, że nasza nowa konkurencja w niezwykle krótkim czasie osiągnęła znakomite wyniki.
Przyczyn takich zjawisk może być kilka:
W idealnym scenariuszu, gdy wszystkie czynniki zadziałają na korzyść strony, efekty pozycjonowania zauważymy po około trzech miesiącach. Wraz z większą liczbą elementów, które utrudniają osiągnięcie wyników, wzrasta również czas oczekiwania. Żeby dobrze zrozumieć postępy pozycjonowania warto śledzić działania prowadzone na poszczególnych etapach prac oraz jakie skutki przynoszą. Ponadto należy pamiętać:
Zmiany powinny być wprowadzane etapami, aby móc na bieżąco weryfikować, jaki efekt zapewniają i w miarę potrzeby je modyfikować. Jednocześnie w ten sposób budujemy zaufanie Google – przykładowo dostarczenie do witryny dużej liczby linków przychodzących w bardzo krótkim czasie zapewni efekt odwrotny od zamierzonego.
Jeżeli udało się osiągnąć efekty w krótkim czasie, nie oznacza to, że utrzymają się one wiecznie bądź nawet przez wiele miesięcy, jeżeli już nic nie będzie robione ze stroną. Dlatego ciągła praca specjalisty SEO jest niezwykle istotna przez cały okres istnienia witryny.
Nie ma nic złego w zastanawianiu się ile trwa pozycjonowanie strony, ale mimo wszystko warto uzbroić się w cierpliwość oraz zaufać specjaliście SEO, któremu została powierzona promocja witryny. SEO to proces wieloetapowy, który choć może przynieść pożądane efekty w stosunkowo krótkim czasie, wymaga ciągłej analizy czynników zewnętrznych i wewnętrznych oraz opracowanego na jej podstawie nakładu prac.
Zachęcamy do samodzielnego dokształcania się, poprzez przykładowo nasz blog o pozycjonowaniu, a w tym poradnik Ster na SEO, aby móc świadomie oceniać efekty pozycjonowania na aktualnym etapie działań.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: