ostatnia aktualizacja: 11.09.2019
Każdego roku Google zmienia swój algorytm ok. 500-600 razy (a nawet więcej!). Większość zmian jest drobna, ale raz na jakiś czas wprowadzana jest duża aktualizacja algorytmu (taka jak Panda, czy Pingwin), która mocno wpływa na pozycjonowanie i wyniki wyszukiwania.
Znajomość dat aktualizacji pozwala specjalistom ds. marketingu w wyszukiwarkach internetowych wyjaśnić zmiany w rankingu i w ruchu organicznym na stronie, a także poprawić optymalizację. Poniżej znajduje się lista głównych zmian algorytmicznych, które miały największy wpływ na wyniki wyszukiwania oraz pozycjonowanie.
Google zapowiedział aktualizację „różnorodności witryn”, sugerując, że poprawi sytuację, w której jedna witryna miała więcej niż 2 linki w wynikach organicznych. I choć rzeczywiście zmiany można było zaobserwować, wpływ aktualizacji był stosunkowo niewielki.
Did Google’s Site Diversity Update Live Up to its Promise? (Moz) Google search update aims to show more diverse results from different domain names (SEL)
Google zapowiedział aktualizację głównego algorytmu nie podając jednak wielu szczegółów. Witryny, które były dotknięte poprzednią aktualizacją głównego algo również i teraz odczuły zmiany w kilku przypadkach, a dodatkowo kilku dużych wydawców z Wielkiej Brytanii doniosło o bardzo dużych stratach. Uśredniając, wg MozCast, aktualizacja ta miała mniejszy wpływ niż sierpniowy „Medic”.
Early data around the Google June 2019 core update shows some winners, losers (SEL) The June 3, 2019 Core Quality Update was a big one (Marie Haynes)
Przez dwa dni z rzędu Google potwierdził błędy w indeksowaniu. Pierwszy błąd podobno blokował poprawne indeksowanie nowego contentu. Narzędzie MozCast potwierdziło duże ruchy w SERP w dniach 23-25 maja (ze szczytem 23 maja), nie jest jednak pewne, czy ma to związek z błędami.
Google has fixed the indexing issue from Thursday night (SEL)
Google potwierdził, że nastąpił błąd, w wyniku którego w okolicach weekendu 5 kwietnia strony wypadłu z indeksu wyszukiwarki. Dane Moz wskazuję na spadek pomiędzy 5 a 7 kwietnia oraz ok. 4% stabilnych URLi, które zniknęły z 1 pierwszej strony wyników wyszukiwania. Wiekszość witryn odzyskała swoje pozycje krótko po incydencie.
How Bad Was Google’s Deindexing Bug? (Moz) Google says de-indexing issue is fixed (SEL)
Google potwierdził aktualizację głównego algorytmu, twierdząc jednocześnie, że była to trzecia taka zmiana, od kiedy zaczęli używać tej nazwy. Nie przekazano szczegółów dotyczących natury wprowadzonych zmian.
Google released a broad core search algorithm on March 12 (SEL) Google Names The 3/12 Update The „March 2019 Core Update” (SER)
Przez jeden dzień Google pokazywał nietypową liczbę wyników na pierwszej stronie – z nawet 19 wynikami organicznymi. Najprawdopodobniej było to związane z artykułami szczegółowymi (In-Depth Articles), które zupełnie zniknęły 6 marca. Narzędzia odnotowały spore zmiany, ale nie jest pewne na ile wpływ na to miało czasowe zwiększenie liczby wyników organicznych.
March 1st Google Update: The Mysterious Case of the 19-Result SERPs (Moz) March 1st Google Search Algorithm Ranking Update – Unconfirmed (SER)
Po stosunkowo spokojnym grudniu i styczniu, narzędzia odnotowały bardzo duże zamieszanie w wynikach.
Google Search Ranking Algorithm Update Happening Today? (SER)
Kolejne wzmożone dyskusje webmasterów oraz znaczące zmiany odnotowane przez narzędzia. Google nie potwierdza.
Google Search Algorithm Update Hits Friday November 30th? (SER)
Ponowanie narzędzia do badania zmian w wynikach wyszukiwania oraz webmasterzy odnotowali znaczący ruch. Brak potwierdzenia od Google.
October 16, 2018 Google Search Algorithm Update (SER)
Bardzo dużo dyskusji webmasterów, dotyczących ruchów w wynikach wyszukiwania, a do tego narzędzia badające zmiany odnotowały bardzo duże zamieszanie. Google nie potwierdził żadnych znaczących zmian.
Google’s August 1st Core Update: Week 1 (Moz) Google Medic Update: Google’s Core Search Update Had Big Impact On Health/Medical Sites (SER) The August 1, 2018 Google Update strongly affected YMYL sites (MarieHaynes.com)
A milestone for Chrome security: marking HTTP as “not secure” (Google) Chrome starts telling users HTTP sites are not secure (SEL)
Google Search Algorithm Update Saturday July 21st? (SER)
Using page speed in mobile search ranking (Google) It’s Live: Google Speed Update Now Rolling Out (SER)
Google Is Replacing Video Thumbnails with A Desktop Carousel (RankRanger) Trapped In Google’s New Video Carousels – A Dangerous SERP Feature For Some Ecommerce Retailers (GSQi)
Is Another Google Update Happening In May? (SER)
Google confirms it shortened search results snippets after expanding them last December (SEL) How to Write Meta Descriptions in a Constantly Changing World (Moz)
Google ogłosił, że indeks mobile-first zaczął być wprowadzany. Biorąc pod uwagę, że nowy indeks był testowany od wielu miesięcy i Google zasugerował, że strony będą do niego wprowadzane stopniowo, nie jest jasne jaki wpływ miała ta konkretna zmiana na indeks. Webmasterzy powinni widzieć powiadomienia w Google Search Console.
Dla niewielkiej grupy zapytań, dla których standardowo wyświetlane są panele wiedzy (w tym niektóre zapytania o datę/ czas i konwersję walut) Google zaczął wyświetlać „zerowy” wynik organiczny oraz przycisk „Pokaż wszystko”. Tydzień później Google wstrzymał testy, natomiast może to być bardzo istotny sygnał nadchodzących zmian.
Google potwierdził aktualizację głównego algorytmu 7 marca, ale niestabilność wyników miała swój szczyt już nawet 4 marca i trwała niemal przez kolejne 2 tygodnie. Mogło to być kilka aktualizacji jednocześnie lub jedna wydłużona aktualizacja. Nazwa „brackets” została nadana przez Glenna Gabe’a; Google nie nadał jej żadnej nazwy i nie przekazał też szczegółów na jej temat.
The Brackets Update – Analysis and Findings From The March 7, 2018 Google Algorithm Update (GSQi) Google Confirmed Weekend Algorithm Ranking Shift As „Core Update” (SER)
Dyskusje webmasterów i liczne narzędzia wskazały dużą ruchomość rankingu stron w okolicach 14 grudnia. Barry Schwartz nazwał ją aktualizacją „Machabeuszy”, ale Google potwierdził jedynie, że kilka mniejszych aktualizacji miał miejsce mniej więcej w tym czasie. Aktualizacje przed świętami zwykle wzbudzają więcej zainteresowanie (i generalnie są rzadsze) z uwagi na ich wpływ na ecommerce.
Google Search Ranking Algorithm Update: The Maccabees Update (SER) Google confirms mid-December search ranking algorithm updates (SEL)
Po trwających ponad 2 lata testach, Google zwiększył długość opisów dla znacznej liczby wyników. W rezultacie limit meta description zwiększył się do ok. 300 znaków z poprzednich ok. 140-160 (a więc niemal dwukrotnie). Google potwierdził aktualizację sposobu w jaki opisy są traktowane, ale nie ujawnił szczegółów
How Long Should Your Meta Description Be? — 2018 Edition (Moz) Google officially increases length of snippets in search results (SEL) Google Shuffles Global SERP Feature Trends (RankRanger)
Narzędzia śledzące zmiany w algorytmach i rozmowy webmasterów wykryły dużo ruchu ze szczytem w okolicach 15 listopada. Google nie potwierdził oficjalnej aktualizacji.
Mid-November Google Algorithm Search Ranking Update (SER)
W ciągu kilku dni, od 27 do 31 października, nastąpił znaczny spadek liczby fragmentów z odpowiedzią. Zjawisko to współwystąpiło ze skokiem wyświetleń panelów wiedzy – Google najwyraźniej dodał dużo paneli do szerokich pojęć i obiektów („podróże”, „projektowanie stron” etc.). Część z tych paneli zniknęło w okolicach 15 grudnia.
Knowledge Graph East Featured Snippets, Jumps +30% (Moz) Is the featured snipped bubble bursting? (SEL)
Wraz z wypuszczeniem Chrome’a w wersji 62 Google zaczął wyświetlać ostrzeżenia odwiedzającym na stronach z niebezpiecznymi formularzami. Choć nie jest to zmiana algorytmiczna, był to ważny krok Google w kierunku HTTPS i mógł mieć namacalny wpływ na ruch na stronach.
Next steps toward more connection security (Chromium) Google emails warnings to webmasters that Chrome will mark http ages with forms as 'not secure’ (SEL)
Narzędzia śledzące zmiany algorytmiczne oraz rozmowy webmasterów wskazywały na zwiększony ruch w wynikach, który zaczął się w okolicach 25 września, ze szczytem w okolicy 27 września, po okresie względnego spokoju. Oficjalnie nie potwierdzono żadnej aktualizacji.
More Google Algorithm & Search Results Shuffling (SER)
Google oficjalnie uruchomił swój portal z ofertami pracy, a także osobny 3-pak z wynikami z tego portalu bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Wyniki te pochodziły z niemal wszystkich dużych portali tego rodzaju (w USA), w tym LinkedIn, Monster, Glassdoor i CareerBuilder
Connect to job seekers with Google Search (Google) Google Launches its AI-powered jobs search engine (TechCrunch)
MozCast i inne narzędzia zanotowały znaczny, kilkudniowy skok, który zaczął się w okolicach 17 maja. Był to wstęp do długotrwałego zamieszania algorytmicznego, które prawdopodobnie nie uspokoiło się w przeciągu wielu miesięcy.
Was There A Google Algorithm Update Starting On Wednesday? (SER) The May 17, 2017 Google Algorithm Update (GSQi) Google Search Ranking & Algorithm Shifts Still Underway (SER)
Wg narzedzia MozCast połowa organicznych wyników na pierwszej stronie wyszukiwarki Google działała na HTTPS w połowie kwietnia. Do końca 2017 roku wartość ta zbliżyła się do nawet 75%.
Half of Page-1 Google Results Are Now HTTPS (Moz)
Google wprowadził całkiem sporą aktualizację, która miała duży wpływ na pozycjonowanie i całą społeczność SEO. Gary Illyes żartobliwie odniósł się do niej „Fred” i nazwa została, choć później wyraźnie zaznaczył, że nie było to jej oficjalne potwierdzenie.
New, unconfirmed Google ranking update ‘Fred’ shakes the SEO world (SEL)
Did Google’s Fred update hit low-value content sites that focus on revenue, not users? (SEL)
Zmiany algorytmiczne, które rozpoczęły się 1 lutego, trwały przez cały tydzień, z największym natężeniem odnotowanym w okolicach 6 lutego (niektórzy wskazywali 7). Dyskusje webmasterów oraz branżowe case studies wskazują, że były to 2 odrębne wydarzenia.
February 7th Google Algorithm Update Was Big (SER)
Google rozpoczął wprowadzanie kary mającej wyłapać agresywne reklamy „interstitial” i pop-up, które mogą zaszkodzić mobilnemu user experience. Google, co rzadkie, ostrzegł o tej aktualizacji kilka miesięcy wcześniej. MozCast rzeczywiście wskazywał wysoką „temperaturę” w wynikach od 10-11 stycznia, ale wielu pozycjonerów odnotowało jedynie minimalny wpływ na te strony, które rzeczywiście powinny być ukarane.
Google warns it will crack down on “intrusive interstitials” in January (SEL)
Official: Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty Now Rolling Out (SER)
Liczne narzędzia monitorujące Google wskazały ogromne wahania w okolicach 14-15 grudnia. Również MozCast wskazał rzadką temperaturę 109°. Trwały też ożywione dyskusje webmasterów, ale Google nie potwierdził aktualizacji.
December 15th Google Search Algorithm Update Signals (SER)
MozCast wykrył ogromny (106°) skok 10 listopada i kolejny 18 listopada. Również dyskusje branżowe były ożywione w okolicy obu tych dat, z głosami sugerującymi, że drugi „skok” cofnął pierwszą aktualizację. Google nie potwierdził żadnego ze zdarzeń. Wiele osób odnotowało błędne daty w SERP podczas tego samego okresu, nie jest natomiast jasne czy miało to związek, czy był to tylko przypadek.
Was There A Google Search Update On November 10th? (SER)
Druga faza Pingwina 4.0 zdjęła wszystkie wcześniejsze kary nałożone przez ten algorytm. Prawdopodobnie stało się to po wdrożeniu nowego kodu, przy czym mogło zająć nawet 2 tygodnie. „Popingwinie” ruchy w wynikach uwzględniają również jeden ostatni skok 6 października, nie jest natomiast jasne, czy był to jeszcze Pingwin czy już nowa aktualizacja. Temperatury algorytmu zaczęły ostatecznie spadać po 6 października.
Pierwsza faza Pingwina 4.0 (który prawdopodobnie został uruchomiony w okolicach 22-23 września) obejmowała wdrożenie nowego, „łagodniejszego” algorytmu, który dewaluował złe linki zamiast karać strony. Dokładny czas wdrożenia nie jest potwierdzony, natomiast uważa się, że wprowadzenie pełnej aktualizacji zajęło co najmniej kilka dni i mogło wiązać się ze skokiem temperatury w wynikach wyszukiwania (113°) 27 września.
Why Didn’t You Recover from Penguin? (Moz)
Po ponad dwóch latach oczekiwań Google ostatecznie ogłosił dużą aktualizację Pingwina. Sugerowano, że nowy algorytm ma działać w czasie rzeczywistym i zostanie połączony z głównym algorytmem. Wstępny wpływ na pozycjonowanie i zmiany w wynikach były niewielkie, natomiast później ujawniono, że wdrażanie Pingwina 4.0 było niespotykanie długie i wielofazowe (patrz: 27 września i 6 października).
Penguin is now part of our core algorithm (Google)
Google updates Penguin, says it now runs in real time within the core search algorithm (SEL)
MozCast odnotował niemal rekordową temperaturę 111° i 50% spadek w liczbie grafik w SERP (w wynikach uniwersalnych i z innymi elementami). Przemieszania udostępniły kolejną organiczną pozycję na 1 stronie SERP, powodując znaczne zmiany w wynikach, ale prawdopodobnie była to tylko część znacznie większej aktualizacji.
Penguin 4.0: Was It Worth the Wait? (Moz)
Choć niepotwierdzona przez Google, MozCast zanotował ekstremalną temperaturę 108° oraz spadek liczby lokalnych „paczek” w wynikach, podczas gdy eksperci od lokalnego pozycjonowania odnotowali znaczne wstrząsy w wynikach w lokalnych paczkach. Dane sugerują, że ta aktualizacja (lub inna, jednoczesna aktualizacja) mocno uderzyła również w wyniki organiczne.
Everything you need to know about Google’s ‘Possum’ algorithm update (SEL)
Is a big Google search update happening? Chatter thinks so. (SEL)
Niewiele ponad rok od pierwotnej aktualizacji „mobile-friendly” Google wzmocnił ten czynnik rankingowy, który wspiera strony przyjazne urządzeniom mobilnym w mobilnych wynikach wyszukiwania.
Google’s mobile-friendly algorithm boost has rolled out (SEL)
Continuing to make the web more mobile friendly (Google)
MozCast i inne monitory „pogody” w Google odnotowały bardzo rzadką – trwającą tydzień – aktywność algorytmów, włączając w to 97-stopniowy szczyt. Google nie potwierdził tej aktualizacji i obecnie nie ma jej żadnego wyjaśnienia.
Google Dismisses Any Recent Major Algorithm Update (SER)
Google wprowadził znaczne zmiany w AdWords, usuwając całkowicie reklamy z prawej strony i wprowadzając 4 reklamy nad wynikami organicznymi. Pomimo, że jest to aktualizacja wyników płatnych, miała również znaczny wpływ na CTR wyników organicznych, szczególnie dla konkurencyjnych fraz kluczowych.
Four Ads on Top: The Wait Is Over (Moz)
Google AdWords Switching to 4 Ads on Top, None on Sidebar (SEM Post)
Liczne narzędzia monitorujące Google odnotowały historycznie duże zmiany w rankingu, które Google później określił jako „aktualizację głównego algorytmu”. Oficjalnie nie była to aktualizacja Pingwina, ale poza tym niewiele wiemy o tej zmianie.
Google Confirms: Core Search Ranking Update Took Place But Not Penguin Related (SER)
Google ujawnił, że technologia maszynowego uczenia się jest częścią algorytmu od miesięcy i jest 3. najważniejszym czynnikiem rankingowym, wpływającym na pozycjonowanie.
*Ważne: Wskazana data jest datą oświadczenia Google – wdrożenie algorytmu miało miejsce prawdopodobnie bliżej wiosny 2015.
Google Turning Its Lucrative Web Search Over to AI Machines (Bloomberg)
FAQ: All About The New Google RankBrain Algorithm (SEL)
Google ogłosił aktualizację, najprawdopodobniej odświeżenie Pandy, której pełne wprowadzenie mogło zająć nawet kilka miesięcy. Natychmiastowy wpływ nie był jednoznaczny i nie było bezpośrednich sygnałów dużego odświeżenia algorytmu.
Google Panda Update: Everything We Know About Panda 4.2 (The SEM Post)
Google Panda 4.2 Is Here (SEL)
Po wielu doniesieniach o dużych zmianach w rankingu, oryginalnie nazwanych „Fantom 2”, Google potwierdził zmianę w rdzeniu algorytmu, wpływającą na „czynniki jakościowe”. Aktualizacja miała szeroki zakres oddziaływania ale Google nie ujawnił żadnych szczegółów dotyczących tej zmiany.
The Quality Update: Google Confirms Changing How Quality Is Assessed, Resulting In Rankings Shake-Up (SEL)
Google’s 'phantom’ algorithm update hits websites (CNBC)
Co rzadkie, Google wcześniej zapowiedział aktualizację algorytmu – od 21 kwietnia ranking mobilny uwzględnia optymalizację mobilną stron internetowych. Wpływ tej aktualizacji był (w krótkim okresie czasu) znacznie mniejszy niż się spodziewano, ze szczytem zamieszania algorytmicznego 22 kwietnia.
Finding more mobile-friendly search results (Google)
7 Days After Mobilegeddon: How Far Did the Sky Fall? (Moz)
Wiele narzędzi do śledzenia SERP i wielu webmasterów zgłaszało duże ruchy w wynikach wyszukiwania Google. Spekulacje obejmowały zakres od aktualizacji skupionej na e-commerce po aktualizację mobilnej użyteczności. Oficjalnie Google nie potwierdził tej aktualizacji.
Significant Google Search Algorithm Update Yesterday (SER)
Google Brand-eCommerce “Update” causing fluctuations (Searchmetrics)
Duża aktualizacja lokalna Google, nazwana „Gołąb”, zostaje wdrożona w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Australii. Pierwotna aktualizacja objęła Stany Zjednoczone i została wprowadzona w lipcu 2014 roku. Aktualizacja została potwierdzona 22-ego ale mogła być wprowadzona nawet już 19-ego.
Google Pigeon Update Rolls Out To UK, Canada & Australia (SEL)
Local Search Results Affected as Google Pigeon Update Hits UK (Strategy Digital)
Przedstawiciel Google przekazał, że Pingwin został „przełączony” na aktualizacje ciągłe – zamiast rzadkich, dużych aktualizacji. Choć dokładna data „przełączenia” nie jest znana, pasuje do ciągłych zmian po Pingwinie 3.0 (włączając w to niepotwierdzone teorie o Pingwinie 3.1).
Google Says Penguin To Shift To “Continuous Updates” (SEL)
Po ponad 2 latach od pierwotnej aktualizacji DMCA/Pirat Google wprowadził kolejną aktualizację aby walczyć z piractwem. Aktualizacja była mocno ukierunkowana, powodując dramatyczne spadki rankingu względnie małej grupy stron.
Google Pirate Update Analysis and Loser List (Searchmetrics)
Google’s New Search Downranking Hits Torrent Sites Hard (TorrentFreak)
Po ponad roku od poprzedniej aktualizacji Pingwina (2.1) Google wprowadził nowe odświeżenie. Aktualizacja wyglądała na znacznie mniejszą niż się spodziewano (dotkniętych było <1% anglojęzycznych zapytań) i była prawdopodobnie tylko odświeżeniem danych (a nie nowym algorytmem). Czas wprowadzenia aktualizacji nie był jasno określony, szczególnie międzynarodowo, a Google stwierdził, że była ona rozciągnięta na „tygodnie”.
Google AutoCorrects: Penguin 3.0 Still Rolling Out & 1% Impact (SER)
Penguin 3.0 Analysis – Penguin Tremors, Recoveries, Fresh Hits, and Crossing Algorithms (GSQi)
Google wprowadził zmianę w wyświetlaniu boksu z wynikami z wiadomości, ale jak się okazało było to jedynie udostępnienie tej funkcji znacznie szerszej grupie stron. Liczba wiadomości w SERP również się zwiększyła, a duże strony z wiadomościami zanotowały znaczne zmiany w ruchu.
Google’s “In The News” Box Now Lists More Than Traditional News Sites (SEL)
New Publishers Upset With Google’s „In The News” Box (SER)
Google ogłosił dużą aktualizację Pandy, która obejmowała element algorytmiczny. Firma obliczyła wpływ na 3-5% zapytań. Z powodu „wolnego wprowadzania” dokładny przedział czasowy nie jest znany.
Panda 4.1 — Google’s 27th Panda Update — Is Rolling Out (SEL)
Po usunięcie zdjęć autorów (28 czerwca), Google ogłosił, że całkowicie usunie znacznik „authorship” (i nie będzie go więcej brać pod uwagę). Następnego ranka dodatkowe wiersze o autorach zniknęły ze wszystkich SERP.
Official Announcement from John Mueller (Google+)
It’s Over: The Rise & Fall Of Google Authorship For Search Results (SEL)
Po miesiącach spekulacji Google ogłosił, że będą preferować zabezpieczone strony i że dodanie szyfrowania poskutkuje „lekkim” wzmocnieniem rankingu. Podkreślili przy tym, że wzmocnienie na początku będzie niewielkie, ale może wzrosnąć, jeśli zmiana okaże się pozytywna.
HTTPS as a ranking signal (Google)
Google Starts Giving A Ranking Boost To Secure HTTPS/SSL Sites (SEL)
Google wstrząsnął lokalnym światem pozycjonowania aktualizacją, która dramatycznie zmieniła niektóre wyniki lokalne i zmodyfikowała sposób, w jaki wyszukiwarka radzi sobie z lokalnymi podpowiedziami i je interpretuje. Google stwierdził, że Gołąb stworzył bliższe powiązania pomiędzy lokalnym i głównym algorytmem (algorytmami).
Google “Pigeon” Updates Local Search Algorithm With Stronger Ties To Web Search Signal (SEL)
Google Updates Local Algo with More Web Based Signals – Turmoil in SERPs (Blumenthals.com)
John Mueller wydał zaskakujące oświadczenie (25-ego czerwca), że Google usunie wszystkie zdjęcia autorów z SERP (po bardzo intensywnej promocji znacznika „authorship” w powiązaniu z Google+). Usuwanie zostało zakończone ok. 28-ego czerwca.
Google Announces the End of Author Photos in Search: What You Should Know (Moz)
Google Removes Author Photos From Search: Why And What Does It Mean? (SEL)
Niecały miesiąc po antyspamowej aktualizacji Payday Loan 2.0 Google wprowadził kolejną dużą poprawkę. Oficjalne oświadczenie sugeruje, że aktualizacja 2.0 celowała w konkretny witryny, podczas gdy 3.0 była ukierunkowana ogólniej na zaspamione zapytania.
Google Spam Algorithm Version 3.0 Launches Today (SER)
Google potwierdził dużą aktualizację Pandy, która prawdopodobnie objęła zarówno aktualizację algorytmu, jak i odświeżenie danych. Oficjalnie ok. 7,5% anglojęzycznych zapytań zostało dotkniętych. Matt Cutts powiedział, że rozpoczęto jej wprowadzanie 20 maja, ale dane wyraźnie wskazują, że zaczęła się wcześniej.
Google Begins Rolling Out Panda 4.0 Now (SEL)
Panda 4.0, Payday Loan 2.0 & eBay’s Very Bad Day (Moz)
Tuż przed Pandą 4.0 Google zaktualizował swój algorytm „chwilówek”, który ukierunkowany jest na wyjątkowo zaspamione zapytania. Dokładna data wprowadzenia nie jest znana (20 maja Google stwierdził: „w ostatni weekend”), a dodatkowo następujące po sobie aktualizacje utrudniły oddzielenie detali.
Official: Google Payday Loan Algorithm 2.0 Launched: Targets “Very Spammy Queries” (SEL)
Główne narzędzia mierzące zmiany w algorytmach, a także dyskusje webmasterów osiągnęły szczyt w okolicach 24-25 marca, przy czym niektórzy spekulowali, że to nowa, „delikatniejsza” aktualizacja Pandy została wprowadzona. Wiele stron odnotowało zmiany w rankingu, ale aktualizacja nigdy nie została przez Google potwierdzona.
Did Google Do An Algorithm Update Yesterday? (SER)
Did the Softer Panda Update Arrive on March 24, 2014? (GSQi)
Google „odświeżył” swój algorytm związany z layoutem strony, znany również jako „top heavy”. Wprowadzony pierwotnie w styczniu 2012, algorytm karze strony ze zbyt dużą liczbą reklam w sekcji „above the fold”.
Google Updates Its Page Layout Algorithm To Go After Sites „Top Heavy” With Ads (SEL)
Tak jak przewidział Matt Cutts podczas Pubcon w Las Vegas, znaczniki „authorship” zniknęły z ok. 15% zapytań w ciągu ok. miesiąca. Spadek wyrównał się w okolicach 19 grudnia, natomiast dane cały czas się zmieniają i nigdy nie osiągnęły wcześniejszego poziomu.
Google’s December Authorship Shake-up (Moz)
Authorshipocalypse! The Great Google Authorship Purge Has Begun (Virante)
Niemal wszystkie światowe narzędzia monitorujące zmiany w SERP zanotowały historycznie wysoką aktywność. Google nie potwierdził aktualizacji, sugerując, że unikają aktualizacji w okolicy świąt.
The Biggest SERP Flux Since Penguin 2.0 (Dejan SEO)
Google Denies A Major Update On December 17th (SEL)
Liczne narzędzia pozycjonerskie śledzące Google zanotowały niezwyczajną aktywność, która wystąpiła równolegle z licznymi błędami DNS w Google Webmaster Tools (Narzędziach Google dla Webmasterów). Google nie potwierdził aktualizacji, a przyczyna i natura tych ruchów nie jest jasna.
Was There a November 14th Google Update? (Moz)
Was There A Google Update On November 14th? (SER)
Po 4,5 miesiącach przerwy Google wprowadził kolejną aktualizację Pingwina. Biorąc pod uwagę oznaczenie (2.1) była to prawdopodobnie aktualizacja danych (głównie) a nie duża zmiana w algorytmie. Ogólny wpływ był raczej umiarkowany, choć niektórzy webmasterzy odnotowali duże spadki.
Penguin 5, With The Penguin 2.1 Spam-Filtering Algorithm, Is Now Live (SEL)
Google Penguin 2.1 Was A Big Hit (SER)
Ogłaszając ją 26 września, Google sugerował, że aktualizacja Koliber została wprowadzona ok. miesiąc wcześniej. Najprawdopodobniej była związana ze wzrostem aktywności w wynikach z 20-22 sierpnia. Koliber został porównany do Kofeiny (ang. „Caffeine”) i wygląda na to, że był aktualizacją głównego algorytmu, który może dawać podstawy wyszukiwaniu semantycznemu i Knowledge Graph w kolejnych miesiącach.
FAQ: All About The New Google „Hummingbird” Algorithm (SEL)
Some Reports Of An August 21/22 Google Update (SER)
Google dodał nowy rodzaj wyników z aktualnościami nazwany „artykuły szczegółowe”, które są dedykowane wiecznie zielonym, długim tekstom. W momencie wprowadzenia obejmowały linki do 3 artykułów i pojawiały się w ok. 3% zapytań śledzonych przez MozCast.
In-depth articles in search results (Google)
Inside In-depth Articles: Dissecting Google’s Latest Feature (Moz)
Odnotowano duży piątkowy skok (105°) w MozCast, przy czym inne źródła również wskazywały na znaczną aktywność przez weekend. Google nie potwierdził tej aktualizacji.
Was There A Weekend Google Update? (SER)
MozCast Update (Google+)
Niemal w ciągu nocy liczba zapytań z wynikami z Knowledge Graph wzrosła o ponad połowę (+50,4%) wg danych MozCast, przy czym ponad ćwierć wszystkich wyszukiwań wyświetla jakiś rodzaj wyniku Knowledge Graph.
The Day the Knowledge Graph Exploded (Moz)
Google potwierdził aktualizację Pandy, nie jest natomiast jasne czy była to jedna z 10-dniowych aktualizacji czy coś nowego. Sugerowano, że była to zmiana algorytmiczna i „złagodziła” niektóre wcześniejsze kary Pandy.
Confirmed: Google Panda Update: The „Softer” Panda Algorithm (SER)
Matt Cutts z Google sugerował na Twitterze aktualizację „kilkutygodniową” w okresie mniej więcej od 12 czerwca i „tygodnia po 4 lipca”. Natura tej aktualizacji nie jest znana, natomiast zaobserwowano znaczną niestabilność pozycji w tym okresie, ze szczytem przypadającym na 27 czerwca (wg danych MozCast). Wygląda na to, że Google mógł testować jakieś zmiany, które później zostały cofnięte.
Google’s „Multi-Week” Algorithm Update (Moz)
Google’s Matt Cutts: Multi-Week Update Rolling Out (SER)
Google ogłosił aktualizację algorytmu skoncentrowaną na niszach z wyjątkowo zaspamionymi rezultatami, ze szczególnym uwzględnieniem chwilówek i pornografii. Aktualizacja została ogłoszona 11 czerwca ale Matt Cutts zasugerował, że będzie wprowadzana przez okres 1-2 miesięcy.
Google Payday Loan Algorithm: Google Search Algorithm Update To Target Spammy Queries (SEL)
Google Spam Algorithm For Spammy Queries: Pay Day Loans+ (SER)
Choć nie jest to aktualizacja Pandy, Matt Cutts wyjaśnił ważną rzecz na SMX Advanced: Panda wciąż jest aktualizowana miesięcznie, ale każda aktualizacja jest wprowadzana przez ok. 10 dni. Nie były to ciągłe zmiany, których wiele osób spodziewało się po Pandzie #25.
Google’s Panda Dance: Matt Cutts Confirms Panda Rolls Out Monthly Over 10 Of 30 Days (SEL)
Po miesiącach różnorodnych spekulacji, czwarta aktualizacja Pingwina (oznaczona przez Google „2.0”) przyniosła jedynie umiarkowany wpływ. Dokładna natura zmian nie była jednoznaczna, natomiast pewne dane sugerują, że Pingwin 2.0 był lepiej dostosowany do działania na poziomie poszczególnych podstron.
Penguin 4, With Penguin 2.0 Generation Spam-Fighting, Is Now Live (SEL)
Penguin 2.0/4 – Were You Jarred and/or Jolted? (SEOmoz)
Google wypuścił aktualizację w celu kontrolowania grupowania domen/różnorodności głębiej w SERPach (strony 2+). Czas wprowadzenia nie był jasny, natomiast wygląda na to, że wdrożenie miało miejsce tuż przed Pingwinem 2.0 w USA i prawdopodobnie tego samego dnia międzynarodowo.
Google Domain Clustering Update (Justin Briggs)
Google’s Matt Cutts: Domain Clustering To Change Again (SEL)
W okolicach 9 maja pojawiło się sporo doniesień o aktualizacji algorytmu (również potwierdzonej przez dużą aktywność na MozCast). Dokładna natura tej aktualizacji nie była znana, natomiast wiele witryn odnotowało znaczne straty ruchu.
A Google Update Is Happening (Google: Nothing To Announce Now) (SER)
SEO Findings From Google’s Phantom Update (GSQi)
Matt Cutts na SMX West zapowiedział aktualizację Pandy, sugerując, że będzie to ostatnia aktualizacja przed jej zintegrowaniem z głównym algorytmem. Dokładna data nie została potwierdzona, natomiast dane MozCast wskazują na 13-14 marca.
Google’s Final Manual Panda Refresh Here? #25 (SER)
Google Panda Update 25 Seems To Have Hit (SEL)
Google ogłosił pierwszą oficjalną aktualizację w 2013 roku, stwierdzając, że dotknęła 1,2% zapytań. Wydaje się, że nie było to związane z dyskusjami wśród ekspertów pozycjonowania o aktualizacji w okolicach 17-18 stycznia (której Google nie potwierdził).
Google Announces 24th Panda Refresh; Not Related To January 17th (SER)
Google Panda Update Version #24; 1.2% Of Search Queries Impacted (SEL)
Tuż przed świętami Google wdrożył kolejną aktualizację Pandy. Oficjalnie określili ją mianem „odświeżenia”, wpływającego na 1,3% anglojęzycznych zapytań. Aktualizacja miała nieco większy wpływ niż Pandy #21 i #22.
Confirmed: A Panda Refresh, Version #23 (SER)
Google dodał funkcję Knowledge Graph do nieanglojęzycznych zapytań, wliczając w to hiszpański, francuski, niemiecki, portugalski, japoński, rosyjski i włoski. Aktualizacja „nie była tylko tłumaczeniem” ale dodała udoskonalone możliwości Knowledge Graph.
Get smarter answers from the Knowledge Graph from Português to Japanese to Russian (Google)
Google’s Knowledge Graph Expands To More Languages, Including Italian, French, Japanese And Russian (TechCrunch)
Po kilku sprzecznych sygnałach, Google potwierdził 22-gą aktualizację Pandy, która była prawdopodobnie tylko odświeżeniem danych. Działo się to tuż po większej ale nienazwanej aktualizacji z okolic 19 listopada.
Official Google Panda #22 Update: November 21 (SER)
Confirmed: Google Panda Refresh #22 On November 21st; 0.8% Of Queries Impacted (SEL)
Google wdrożył 21 aktualizację Pandy, ok. 5,5 tygodnia po Pandzie #20. Ta aktualizacja była mniejsza, oficjalnie wpływająca na 1,1% anglojęzycznych zapytań.
Google Releases Panda Update 21, Impacts 1.1% Of US Queries In English (SEL)
Official: Google Panda Refresh On November 5th (Version 21) (SER)
Google ogłosił aktualizację pierwotnej, styczniowej zmiany algorytmu dot. layoutu strony, która skupiał się na witrynach ze zbyt dużą liczbą reklam w sekcji „above the fold”. Nie jest jasne czy była to zmiana algorytmu, czy raczej odświeżenie w stylu Pandy.
It’s “Top Heavy 2? As Google Rolls Out Update To Its Page Layout Algorithm (SEL)
Google Page Layout Algorithm Officially Updated (SER)
Po tym, jak Google zasugerował, że następna aktualizacja Pingwina będzie duża, wypuścili mniejszą aktualizację/odświeżenie danych, które dotknęło „0,3% zapytań”. Numeracja aktualizacji Pingwina została zrestartowana, podobnie do Pandy – było to 3 wypuszczenie Pingwina.
Google Penguin Update 3 Released, Impacts 0.3% Of English-Language Queries (SEL)
Google Released 3rd Penguin Update: Not Jarring Or Jolting (SER)
Google opublikował miesięczną (2-miesięczną?) listę ważnych wydarzeń w wyszukiwarce. 65 aktualizacji dla sierpnia i września objęło SERP z 7 wynikami, rozszerzenie Knowledge Graph, aktualizację sposobu obliczania „jakości strony” i zmiany w sposobie określania wyników lokalnych.
Search quality highlights: 65 changes for August and September (Google)
Równolegle do aktualizacji EMD (ang. „exact-match domain”) wdrożona została całkiem spora aktualizacja Pandy (algorytmu i danych), która oficjalnie dotknęła 2,4% zapytań. Z uwagi na fakt, że numerowanie 3.X stawało się dziwne, źródła branżowe zaczęły się przychylać do nazewnictwa aktualizacji Pandy w oparciu o ich kolejność (ta była 20).
20th Google Panda Algorithm Update: Fairly Major (SER)
How Do You Know If Google Panda Or EMD Hurt Your Site? (SER)
Google ogłosił zmianę w sposobie radzenia sobie z domenami typu „exact-match” (zawierającymi dokładne wystąpienie frazy kluczowej). Doprowadziło to do dewaluacji na dużą skalę, zmniejszając obecność domen „exact-match” o ponad 10% (wg danych MozCast). Oficjalnie mówi się, że zmiana wpłynęła na 0,6% zapytań (objętościowo).
Google’s EMD Algo Update – Early Data (SEOmoz)
The EMD Update: Google Issues “Weather Report” Of Crack Down On Low Quality Exact Match Domains (SEL)
Google wprowadził kolejne odświeżenie Pandy, które było prawdopodobnie tylko zmianą danych. Zmiany w rankingu były umiarkowane, ale nie były zgodne z aktualizacją algorytmu na dużą skalę.
Google Rolls Out Panda 3.9.2 Refresh (SER)
Panda Update 3.92 Rolling Out (Or Is It Panda 20 Time?) (SEL)
Google wprowadził kolejną aktualizację Pandy ale wpływ wydawał się niezbyt duży. Z uwagi na fakt, że seria Pandy 3.0 wyczerpała wszystkie numery na 3.9, nowa aktualizacja została określona przez pozycjonerów jako 3.9.1.
Confirmed: Google Panda 3.9.1 Update (SER)
Google Panda Refresh On August 19th: Version 3.9.1 (SEL)
Google wprowadził znaczną zmianę w top 10, ograniczając go dla wielu zapytań do 7 wyników. Badania pokazały, że zmiana była wprowadzana przez kilka dni, ostatecznie dotykając ok. 18% monitorowanych fraz kluczowych.
SERP Crowding & Shrinkage: It’s Not Your Imagination (SEOmoz)
7 Is The New 10? Google Showing Fewer Results & More From Same Domain (SEL)
Po wakacyjnej przerwie ważne wydarzenia czerwcowe i lipcowe zostały opisane w jednym dużym poście. Duże aktualizacje obejmowały odświeżenie danych i algorytmu Pandy, wzmocnienie rankingu dla „zaufanych źródeł” i zmiany w grupowaniu witryn.
Search quality highlights: 86 changes for June and July (Google)
Google’s June-July Updates: Site Clustering, Sitelinks Changes & Focus On Page Quality (SEL)
Google ogłosił, że zaczną karać witryny, które będą łamać prawa autorskie, prawdopodobnie w związku z amerykańską ustawą Digital Millenium Copyright Act (DMCA). Czas wdrożenia został określony na „przyszły tydzień” (13 sierpnia?).
An update to our search algorithms (Google)
The Emanuel Update: Google Will Penalize Sites Repeatedly Accused Of Copyright Infringement (SEL)
Miesiąc po Pandzie 3.8 Google wprowadził nową aktualizację Pandy. Rankingi wahały się przez 5-6 dni, choć żaden z dni nie wyróżniał się specjalnie na tle pozostałych. Google stwierdził, że dotkniętych zostało ok. 1% zapytań.
Official: Google Panda 3.9 Refresh (SER)
W powtórce z marca/kwietnia Google rozesłał przez Narzędzia Google dla Webmasterów dużą liczbą ostrzeżeń o nienaturalnych linkach. Następnie, kompletnie zaskakująco, ogłosili, że te ostrzeżenia nie muszą oznaczać poważnego problemu.
Insanity: Google Sends New Link Warnings, Then Says You Can Ignore Them (SEL)
Google Sends Out New Batch Of Unnatural Link Notifications (SER)
Google wdrożył kolejne odświeżenia Pandy, ale wygląda na to, że zmienione były tylko dane (nie było zmian w algorytmie) i wpływ był znacznie mniejszy niż Pandy 3.7.
Official Google Panda Update Version 3.8 On June 25th (SEL)
Google Panda 3.8 Live: June 25th & Refresh Only (SER)
Google wprowadził kolejną aktualizację danych Pandy, która miała dotknąć mniej niż 1% zapytań. Wahania w rankingu sugerują, że wpływ był znacznie większy niż w przypadku poprzednich aktualizacji Pandy (3.4, 3.6).
Confirmed: Google Panda 3.7 Update (SER)
The Bigfoot Update (AKA Dr. Pete Goes Crazy) (SEOmoz)
Google opublikował comiesięczne ważne wydarzenia w wyszukiwarce z 39 aktualizacjami w maju. Duże zmiany, wpływające również na pozycjonowanie, obejmowały poprawki Pingwina, lepsze wykrywanie schematów linkowania, zmiany w przepisywaniu title’i/fragmentów i aktualizacje Google News.
Search quality highlights: 39 changes for May (Google)
Google’s May Updates: Inorganic Backlinks, Page Titles, Fresh Results & More (SEL)
Google wprowadził pierwszą skoncentrowaną aktualizację danych po aktualizacji algorytmu „Pingwin”. Potwierdziło to, że dane Pingwina były przetwarzane poza głównym indeksem wyszukiwarki, podobnie do danych Pandy.
Google Releases Penguin Update 1.1 (SEL)
Robiąc duży krok w kierunku wyszukiwania semantycznego, Google rozpoczął wdrażanie „Knowledge Graph” (pol. „Panelu wiedzy”) – zintegrowanego z SERP pola, oferującego dodatkowe informacje o danych osobach, miejscach i rzeczach. Z czasem można spodziewać się wyświetlania „paneli wiedzy” w rosnącej liczbie wyników wyszukiwania.
Introducing the Knowledge Graph: things, not strings (Google)
Google Launches Knowledge Graph To Provide Answers, Not Just Links (SEL)
Google opublikował szczegóły 52 kwietniowych aktualizacji, wliczając w to zmiany związane z aktualizacją „Pingwin”. Inne informacje obejmowały o 15% większy indeks „bazowy”, poprawione interpretowanie paginacji i liczne aktualizacje sitelinków.
Search quality highlights: 52 changes for April (Google)
Google’s April Updates: Bigger & Tiered Index, Document Ranking, Sitelink Changes & More (SEL)
Ledwie tydzień po Pandzie 3.5 Google wprowadził kolejną aktualizację danych Pandy. Wpływ tej aktualizacji nie jest jasny i wygląda na to, że miała ona stosunkowo niewielki wpływ.
Confirmed: Panda Update 3.6 Happened On April 27th (SEL)
Po tygodniach spekulacji o karze za „przeoptymalizowanie”, Google ostatecznie wprowadził „aktualizację dot. spamu w sieci”, która wkrótce została nazwana „Pingwin” (ang. „Penguin”). Pingwin dostroił wiele czynników spamowych, takich jak upychanie fraz kluczowych (ang. „keyword stuffing”) i dotknął ok. 3,1% anglojęzycznych zapytań.
Another step to reward high-quality sites (Google)
The Penguin Update: Google’s Webspam Algorithm Gets Official Name (SEL)
Google Penguin Update Recovery Tips & Advice (SEL)
Two Weeks In, Google Talks Penguin Update, Ways To Recover & Negative SEO (SEL)
W środku ruchliwego dla algorytmów tygodnia Google po cichu zaktualizował dane Pandy. Mieszanka zmian sprawiła, że trudno było obliczyć jej wpływ, natomiast wygląda na to, że była to całkiem rutynowa aktualizacja z niewielkim wpływem.
Google Mocks Me For Missing Panda 3.5 (SER)
Po tym jak liczni webmasterzy odnotowali przetasowania w rankingu, Google potwierdził, że błąd danych spowodował oznaczenie niektórych domen jako zaparkowanych (a przez to dewaluowanych). Nie była to zamierzona zmiana algorytmu.
Dropped In Rankings? Google’s Mistake Over Parked Domains Might Be To Blame (SEL)
Updated: Google Update April 2012? Over SEO Penalty? (SER)
Google opublikował kolejnego zbiorczego posta o aktualizacjach, obejmujących 50 zmian w marcu. Wśród nich znalazła się Panda 3.4, zmiany w ocenie anchor-textu, aktualizacja wyszukiwarki grafik i zmiany w sposobie interpretacji zapytań nacechowanych lokalnie.
Search quality highlights: 50 changes for March (Google)
Google’s March Updates: Anchor Text, Image Search, Navigational Search & More (SEL)
Google ogłosił kolejną aktualizację Pandy, tym razem poprzez Twittera już w trakcie wprowadzania aktualizacji. Wg oficjalnego oświadczenia Panda 3.4 powinna była dotknąć ok. 1,6% wyników wyszukiwania.
Google Says Panda 3.4 Is ‘Rolling Out Now’ (SEL)
Nie była to aktualizacja algorytmu, natomiast Google opublikował rzadki podgląd ze spotkania dot. jakości wyszukiwania. Dla wszystkich zainteresowanych algorytmem wideo to oferuje mnóstwo kontekstu dotyczącego procesu Google i ich priorytetów. To również okazja, żeby zobaczyć Amita Singhala w akcji.
Video! The search quality meeting, uncut (Google)
W ramach comiesięcznych informacji o aktualizacjach Google wspomniał nazwę kodową „Venice” (pol. „Wenecja”). Ta aktualizacja lokalna najwyraźniej agresywniej lokalizowała wyniki organiczne i ciaśniej integrowała dane lokalnych wyszukiwań. Dokładna data wdrożenia nie jest znana.
Understand and Rock the Google Venice Update (SEOmoz)
Google Venice Update – New Ranking Opportunities for Local SEO (Catalyst eMarketing)
Na koniec miesiąca Google opublikował drugi zestaw „informacji z jakości wyszukiwania”, wskazując ponad 40 zmian w lutym. Zauważalne zmiany obejmowały liczne aktualizacje wyszukiwarki grafik, liczne aktualizacje świeżości (w tym wygaszenie 2 starych elementów algorytmu) i aktualizację Pandy.
Search quality highlights: 40 changes for February (Google)
Google wdrożył kolejną aktualizację Pandy, która okazała się relatywnie niewielka.
Google Confirms Panda 3.3 Update (SEL)
Confirmed: Google Panda 3.3 (SER)
Google wypuścił kolejną serię „nowości z jakości wyszukiwania” (łącznie 17). Wiele było związanych z szybkością, świeżością, sprawdzaniem literówek, natomiast jednym dużym ogłoszeniem była ściślejsza integracja Pandy z głównym indeksem wyszukiwarki.
17 search quality highlights: January (Google)
Google’s January Search Update: Panda In The Pipelines, Fresher Results, Date Detection & More (SEL)
Google zaktualizował algorytmy dotyczące layoutu strony, obniżając wartość witryn ze zbyt dużą liczbą reklam w sekcji „above the fold”. Wcześniej podejrzewano, że podobny czynnik miał znaczenie przy Pandzie. Aktualizacja nie miała oficjalnej nazwy, choć określano go mianem „top heavy” przez niektórych specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem.
Page layout algorithm improvement (Google)
Pages With Too Many Ads “Above The Fold” Now Penalized By Google’s “Page Layout” Algorithm (SEL)
Google potwierdził aktualizację danych Pandy, choć zasugerował, że algorytm nie został zmieniony. Nie jest jasne w jaki sposób jest to powiązane z zamieszaniem wokół Pandy związanym z częstszymi aktualizacjami danych.
Confirmed: Google Panda 3.2 Update (SEW)
Google Panda 3.2 Update Confirmed (SEL)
Google ogłosił radykalną zmianę w personalizacji – agresywnie promując dane społecznościowe Google+ i profile użytkowników w SERPach. Google dodał również nowy, uwydatniony przycisk do wyłączenia personalizacji.
Search, plus Your World (Google)
Real-Life Examples Of How Google’s “Search Plus” Pushes Google+ Over Relevancy (SEL)
Google ogłosił 30 zmian w poprzednim miesiącu, w tym wykrywanie jakości stron docelowych wyszukiwań grafik, sitelinki lepiej związane z tematami, więcej wyników rozszerzonych (ang. „rich snippets”) i poprawki w powiązanych zapytaniach. Granica pomiędzy „aktualizacją algorytmu” a „funkcją” została nieco rozmyta.
30 search quality highlights – with codenames! (Google)
Google Announces “Megasitelinks,” Image Search Improvements & Better Byline Dates (SEL)
Google opisał drugi zestaw 10 aktualizacji, ogłaszając jednocześnie, że posty tego rodzaju będą publikowane co miesiąc. Aktualizacje obejmują udoskonalenia powiązanych zapytań, wykrywanie zaparkowanych domen, świeżość blogów w wyszukiwaniach i świeżość w wyszukiwarce grafik. Dokładne daty każdej aktualizacji nie zostały podane.
Search quality highlights: new monthly series on algorithm changes (Google)
Google: Parked Domains, Scraper Sites Targeted Among New Search Changes (SEL)
Po Pandzie 2.5 Google wkroczył w okres ciągłych zmian w tym algorytmie. W tym czasie aktualizacje są częstsze i jednocześnie relatywnie mniejsze. Niektórzy analitycy branżowi, specjalizujący się w pozycjonowaniu, oznaczyli aktualizację z 18 listopada numerem 3.1, choć oficjalnie nie było 3.0.
Google Panda 3.1 Update: 11/18 (SER)
Dosyć nietypowe posunięcie. W celu zwiększenia przejrzystości, Matt Cutts opublikował posta z ostatnimi 10 aktualizacjami algorytmu. Nie jest jasne kiedy były wprowadzone, a dodatkowo większość z nich to małe aktualizacje, natomiast zasygnalizowało to zmianę w sposobie, w jakim Google ogłasza zmiany w algorytmie.
Ten recent algorithm changes (Google)
Improved Snippets, Rank Boost For “Official” Pages Among 10 New Google Algorithm Changes (SEL)
Google ogłosił, że algorytm nagradzający za „świeżość” treści dotknie nawet 35% zapytań (niemal 3-krotność oficjalnego wpływu Pandy 1.0). Ta aktualizacja dotknęła głównie te wyniki, w których ważny jest czas, ale zasygnalizowała też znacznie większe skupienie na świeżych treściach.
Giving you fresher, more recent search results (Google)
Google Search Algorithm Change For Freshness To Impact 35% Of Searches (SEL)
Google ogłosił, że z uwagi na prywatność będą szyfrować zapytania w wyszukiwarce. Niestety, spowodowało to luki w danych dotyczących fraz, kierujących ruch organiczny na stronę – dla części z nich pojawia się informacja „(not provided)”. Liczba ta wzrastała w tygodniach po wprowadzeniu zmiany.
Making search more secure (Google)
Google Hides Search Referral Data with New SSL Implementation (SEOmoz)
Matt Cutts na Twitterze: „spodziewajcie się zamieszania związanego z Pandą w następnych kilku tygodniach” i podał również liczbę „~2%”. Inne, mniejsze aktualizacje Pandy miały miejsce 3 i 13 października oraz 18 listopada.
Taking a Closer Look at the Google’s Panda 2.5 “Flux” (SEL)
“Minor” Google Panda Update On November 18th (SEL)
Po ponad miesiącu Google wypuścił kolejną aktualizację Pandy. Szczegóły zmian nie są jasne, natomiast niektóre witryny odnotowały duże spadki.
Confirmed: Google Panda 2.5 Update Arrived This Week (SEL)
Google Panda 2.5: Losers Include Today Show, The Next Web; Winners Include YouTube, Fox News (SEL)
Nie była to aktualizacja, ale była to rzadko ujawniana informacja. CEO Google, Eric Schmidt, powiedział w Kongresie, że Google wprowadził 516 aktualizacji w 2010 roku. Co było prawdziwie szokujące – przetestowali ponad 13 000 aktualizacji!
Eric Schmidt’s Congressional Testimony (SEL)
Aby pomóc w naprawie indeksowania i problemów z duplikatami jakie generuje paginacja, Google wprowadził atrybuty linków rel=”next” i rel=”prev”. Ogłosił również, że poprawili automatyczne łączenie i kanonikalizację dla stron „Zobacz wszystko”.
Pagination with rel=“next” and rel=“prev” (Google)
Google Provides New Options for Paginated Content (SEL)
Po eksperymentach, Google oficjalnie wdrożył rozszerzone sitelinki, najczęściej dla zapytań brandowych. Na początku było to 12 linków, ale krótko po wprowadzeniu Google ograniczył je do 6.
The evolution of sitelinks: expanded and improved (Google)
Official: Google Sitelinks Expands To 12 Pack (SEL)
Google wprowadził Pandę międzynarodowo, zarówno globalnie dla anglojęzycznych, jak i nieanglojęzycznych zapytań, za wyłączeniem chińskiego, japońskiego i koreańskiego. Google odnotował, że wpłynęło to na 6-9% zapytań w krajach dotkniętych zmianą.
High-quality sites algorithm launched in additional languages (Google)
Google’s Panda Update Launches Internationally in Most Languages (SEL)
Dyskusje webmasterów sugerowały, że Google wprowadził kolejną aktualizację. Nie było jasne, czy wprowadzone zostały nowe czynniki, czy była to tylko aktualizacja danych Pandy.
Official: Google Panda 2.3 Update Is Live (SEL)
A Holistic Look at Panda with Vanessa Fox (Stone Temple)
Po licznych porażkach w projektach Social Media, Google przypuścił poważny atak na Facebooka za pomocą Google+. Google+ opierał się na kręgach dla dzielenia się contentem i był ściśle zintegrowany z takimi produktami jak Gmail. Użytkownicy szybko zainteresowali się portalem i w ciągu 2 tygodni Google+ zebrał 10 milionów użytkowników.
Introducing the Google+ project: Real-life sharing, rethought for the web (Google)
Larry Page On Google+: Over 10 Million Users, 1 Billion Items Being Shared Per Day (TechCrunch)
Google kontynuował aktualizację stron dotkniętych Pandą i danych, a wersja 2.2 została oficjalnie potwierdzona. Aktualizacje Pandy występowały niezależnie od głównego indeksu i nie w czasie rzeczywistym, co przypomina wcześniejszy „Taniec Google”.
Official: Google Panda Update 2.2 Is Live (SEL)
Why Google Panda Is More A Ranking Factor Than Algorithm Update (SEL)
Google, Yahoo i Microsoft wspólnie ogłosili wsparcie dla ujednoliconego podejścia do danych strukturalnych. Stworzyli również kilka nowych „schematów” w ewidentnym ruchu mającym na celu prezentowanie jeszcze bogatszych wyników wyszukiwania.
Google, Bing & Yahoo Unite To Make Search Listings Richer Through Structured Data (SEL)
What is Schema.org? (Schema.org)
Google wprowadził kolejną rundę zmian istotnych dla pozycjonowania, początkowo nazwaną Pandą 3.0. Zmiany te nie zostały szczegółowo przedyskutowane przez Google i zdawały się być relatywnie niewielkie.
It’s Panda Update 2.1, Not Panda 3.0, Google Says (SEL)
Google Panda 3.0 (SERoundtable)
Google wprowadził aktualizację Pandy dla wszystkich anglojęzycznych zapytań na całym świecie (nie tylko w krajach anglojęzycznych). Również nowe czynniki zostały dodane, w tym dane o witrynach zablokowanych przez użytkowników bezpośrednio w SERP czy w przeglądarce Chrome.
High-quality sites algorithm goes global, incorporates user feedback (Google)
Panda 2.0: Google Rolls Out Panda Update Internationally & Incorporates Searcher Blocking Data (SEL)
Odpowiadając na działania konkurencji z głównych witryn społecznościowych (w tym Facebooka i Twittera), Google wprowadził przycisk +1 (tuż obok linków w wynikach wyszukiwania). Kliknięcie w +1 pozwalało użytkownikom wpłynąć na wyniki wyszukiwania w ramach swoich kręgów społecznościowych, zarówno w organiku jak i wynikach płatnych.
Recommendations when you want them (Google)
Meet +1: Google’s Answer To The Facebook Like Button (SEL)
Duża aktualizacja algorytmu mocno uderzyła w witryny, dotykając nawet 12% wyników wyszukiwania (liczba ta pochodzi bezpośrednio od Google). Panda zdawała się skupiać na stronach z małą ilością treści, farmach treści, witrynach z wysokim stosunkiem reklam do treści i licznych problemach jakościowych. Panda była wprowadzana przynajmniej przez 2 miesiące, uderzając w Europę w kwietniu 2011 roku.
The 'Panda’ That Hates Farms: A Q&A With Google’s Top Search Engineers (Wired)
Google’s Farmer/Panda Update: Analysis of Winners vs. Losers (SEOmoz)
W odpowiedzi na głośne przypadki spamu Google wprowadził aktualizację w celu lepszego wyłapywania przynależności contentu i zatrzymania procederu automatycznego ściągania treści. Wg Matta Cuttsa dotknęło to ok. 2% zapytań. Był to ewidentny prekursor aktualizacji Pandy.
Algorithm Change Launched (Matt Cutts)
Co rzadkie, ujawnienie nieczystych praktyk SEO Overstock.com poskutkowało publiczną karą od Google. JCPenney otrzymał karę w lutym za podobne „złe zachowanie”. Obie sytuacje pokazywały zmianę w podejściu Google i zapowiadały aktualizację Panda.
Google Penalizes Overstock for Search Tactics (WSJ)
Overstock.com’s Google Rankings – Too Good? (WMW)
Po ujawnieniu przez New York Timesa w jaki sposób strona e-commerce DecorMyEyes rankingowała na bazie negatywnych opinii, Google wykonał rzadki ruch i dostosował algorytm aby wyłapywał witryny stosujące podobne taktyki.
A Bully Finds a Pulpit on the Web (NY Times)
Being bad to your customers is bad for business (Google)
Google i Bing potwierdzili, że korzystają z czynników socjalnych w ustalaniu rankingu, w tym danych z Twittera i Facebooka. Matt Cutts potwierdził, że jest to stosunkowo nowy projekt dla Google, choć wielu specjalistów SEO od dłuższego czasu podejrzewało, że do tego dojdzie.
What Social Signals Do Google & Bing Really Count? (SEL)
Google Webmaster Video Reconfirms Use Of Social Signals (SEL)
Ikona lupy pojawiła się w wynikach wyszukiwania Google, pozwalając odwiedzającym szybko podejrzeć stroną docelową bezpośrednio z SERP. Sygnalizowało to nowe podejście Google do jakości, designu i użyteczności stron docelowych.
Beyond Instant Results: Instant Previews (Google)
Bazując na Google Suggest uruchomiono Google Instant, wyświetlając wyniki w trakcie wprowadzania zapytania. Specjaliści od pozycjonowania bardzo ostro zareagowali na tę zmianę, ale okazało się, że wpływ był ostatecznie całkiem niewielki.
About Google Instant (Google)
Google Instant: Fewer Changes to SEO than the Average Algo Update (SEOmoz)
Choć nie była to tradycyjna aktualizacja algorytmu, Google zaczął wyświetlać tę samą domenę kilkukrotnie w SERP. Poprzednio domeny były ograniczone do 1-2 wyników lub 1 wyniku z „podwynikami”.
Google Search Results Dominated By One Domain (SEL)
Po miesiącach testów Google zakończył wdrażanie infrastruktury Kofeiny. Kofeina nie tylko podniosła czystą prędkość Google ale także znacznie mocniej powiązała proces indeksowania, co poskutkowało indeksem świeższym o 50% (wg Google).
Our new search index: Caffeine (Google)
Google’s New Indexing Infrastructure “Caffeine” Now Live (SEL)
Późnym kwietniem i wczesnym majem webmasterzy odnotowali znaczne spadki w ruchu z fraz z „długiego ogona” (ang. „long tail”). Matt Cutts potwierdził później, że May Day był zmianą algorytmiczną, wpływającą na long taile. Witryny z licznymi podstronami z małą ilością treści odnotowały szczególnie duże straty, co było przedsmakiem aktualizacji Panda.
Google Search Results Dominated By One Domain (SEL)
Video: Google’s Matt Cutts On May Day Update (SERoundtable)
Choć „Miejsca” zostały wprowadzone we wrześniu 2009 roku, pierwotnie były tylko częścią Map Google. Oficjalne wdrożenie Miejsc Google wiązało się z re-brandingiem Local Business Center, mocniejszym powiązaniem Miejsc z lokalnymi wynikami wyszukiwania i dodaniem nowych funkcji, w tym możliwości reklamowania lokalnego.
Google Local Business Center Becomes „Google Places” (SEL)
Introducing Google Places (Google)
Tym razem wyszukiwanie w czasie rzeczywistym było faktem – feedy z Twittera, Google News, nowo-zaindeksowany content i liczne inne źródła zostały zintegrowane w feed w czasie rzeczywistym w niektórych SERP. Źródła zostały z czasem poszerzane, obejmując również social media.
Google Launches Real Time Search Results (SEL)
Google zapowiedział gigantyczną zmianę w infrastrukturze, zaprojektowaną w celu przyspieszenia indeksowania, poszerzenia indeksu oraz zintegrowania indeksowania i rankingowania niemal w czasie rzeczywistym. Czas wdrożenia obejmował miesiące, z ostatecznym wdrożeniem rozpoczynającym się w USA we wczesnym 2010 roku i trwającym aż do lata.
Google Caffeine: A Detailed Test of the New Google (Mashable)
Help test some next-generation infrastructure (Google)
Specjaliści SEO donosili o dużej aktualizacji, która wydawała się promować duże brandy. Matt Cutts nazwał Vince’a „niewielką zmianą”, ale inni uważali, że miał znaczące, długoterminowe implikacje w pozycjonowaniu.
Big Brands – Google Brand Promotion: New Search Engine Rankings Place Heavy Emphasis on Branding (SEO Book)
Google’s Vince Update Produces Big Brand Rankings; Google Calls It A Trust „Change” (SEL)
Google, Microsoft i Yahoo wspólnie ogłosili wsparcie dla znacznika canonical, pozwalając tym samym webmasterom poinformować roboty wyszukiwarki o kanonikalizacji bez wpływu na odwiedzających witrynę użytkowników.
Learn about the Canonical Link Element in 5 minutes (MattCutts.com)
Canonical URL Tag – The Most Important Advancement in SEO Practices Since Sitemaps (SEOmoz)
W dużej zmianie Google wdrożył Suggest, wyświetlający sugerowane wyszukiwania. Wyświetlały się one w trakcie wpisywania zapytania przez użytkownika, w rozwijanym polu pod okienkiem do wpisywania zapytania. W późniejszym czasie Suggest da podstawy Google Instant.
Google.com Finally Gets Google Suggest Feature (SEL)
Przetasowania na dużą skalę wystąpiły na końcu marca i początku kwietnia, ale szczegóły nie były jasne. Niektórzy podejrzewali, że Google promował swoje wewnętrzne serwisy, takie jak Google Books, ale dowody na to były ograniczone.
Google’s Cutts Asking for Feedback on March/April ’08 Update (SERoundtable)
W celu uhonorowania Vanessy Fox, która odeszła z Google, aktualizacja została nazwana „Buffy”. Nikt nie był do końca pewien co się stało, a Matt Cutts zasugerował, że Buffy była tylko zsumowaniem drobniejszych zmian.
Google „Buffy” Update – June Google.com Update (SERoundtable)
SMX Seattle wrap-up (MattCutts.com)
Choć nie była to typowa aktualizacja algorytmu, Google zintegrował tradycyjne wyniki wyszukiwania z Wiadomościami, Grafikami, wynikami lokalnymi i innymi elementami, dramatycznie zmieniając ich formę. Stare SERPy z 10 niebieskimi linkami zostały oficjalnie pogrzebane.
Google 2.0: Google Universal Search (SEL)
W grudniu pojawiły się pogłoski o aktualizacji, wraz z doniesieniami o dużych zmianach w rankingu w listopadzie, ale Google przekazał, że nie wprowadzili żadnych dużych zmian.
Google Update Debunked By Matt Cutts (SERoundtable)
Prawdopodobnie przez cały 2006 rok Google wprowadzał zmiany do swojego indeksu dodatkowego i do sposobu w jaki odfiltrowane strony były traktowane. Jednocześnie twierdzili, że indeks dodatkowy nie jest karą (choć czasami tak się może wydawać).
Confusion Over Google’s Supplemental Index (SERoundtable)
Z technicznego punktu widzenia Big Daddy był aktualizacją infrastruktury (tak jak nieco świeższa „Kofeina”) i był wprowadzany przez kilka miesięcy, aż do marca 2006 roku. Big Daddy zmienił sposób w jaki Google radził sobie z kanonikalizacją URLi, przekierowaniami (301/302) i innymi problemami technicznymi.
Indexing timeline (MattCutts.com)
Todd, Greg & Matt Cutts on WebMasterRadio (SEOmoz)
Po wprowadzeniu Local Business Center w marcu 2005 roku i zachęcaniu firm do aktualizacji swoich informacji, Google scaliło dane z map do Local Business Center, co w szerszej perspektywie spowodowało liczne zmiany w pozycjonowaniu lokalnym.
Google Merges Local and Maps Products (Google)
Google wdrożył serię aktualizacji, głównie skupionych na linkach niskiej jakości, farmach linków i płatnych linkach. Jagger był wprowadzany przynajmniej w 3 etapach, od ok. września do listopada 2005, z największym wpływem w październiku.
A Review Of The Jagger 2 Update (SERoundtable)
Dealing With Consequences of Jagger Update (WMW)
Nazywana również „fałszywą” aktualizacją. Webmasterzy zauważyli zmiany ale Google stwierdził, że żadna duża aktualizacja nie była wprowadzana. Matt Cutts napisał posta na bloga, w którym wyjaśnia, że Google codziennie aktualizował (w tym czasie) dane w indeksie, ale PageRank Toolbara i inne metryki tylko raz na 3 miesiące.
Google’s Cutts Says Not An Update – I Say An Update, Just Not A Dance (SEW)
What’s an update? (MattCutts.com)
Google umożliwił webmasterom przesyłanie sitemap XML przez Narzędzia dla Webmasterów, obchodząc tradycyjne sitemapy HTML oraz dając specjalistom od pozycjonowania bezpośredni (choć niewielki) wpływ na indeksowanie.
New „Google Sitemaps” Web Page Feed Program (SEW)
W odróżnieniu od poprzednich prób personalizacji, które wymagały indywidualnych ustawień i profili, wdrożenie wyszukiwania spersonalizowanego z 2005 roku korzystało bezpośrednio z historii wyszukiwania i automatycznie dostosowywało wyniki. Choć na początku wpływ był niewielki, później Google zaczął korzystać z historii wyszukiwań w wielu sytuacjach.
Google Relaunches Personal Search – This Time, It Really Is Personal (SEW)
Search gets personal (Google)
Najprawdopodobniej Matt Cutts (pod pseudonimem „GoogleGuy”) ogłosił, że Google wprowadzał w tym czasie ok. „3,5 zmiany w jakości wyszukiwarki”. Nikt nie był pewien co było połową zmiany ale członkowie Webmaster World spekulowali, że Burbon zmienił sposób w jaki duplicate content i niekanoniczne (www vs non-www) URLe były traktowane.
Google Update „Bourbon” (Batelle Media)
Bourbon Update Survival Kit (SERoundtable)
Webmasterzy zauważyli zmiany w rankingu ale szczegóły aktualizacji nie były jasne. Niektórzy uważali, że Allegro wpłynęła na „piaskownicę”, podczas gdy inni stwierdzili, że LSI (Latent Semantic Indexing) zostało zmienione. Dodatkowo, pojawiły się spekulacje, że Google zaczyna karać podejrzane linki.
Google’s Feb. 2005 Update (SEW)
W celu kontrolowania spamu i jakości linków wychodzących, Google, Yahoo i Microsoft wspólnie wprowadzili atrybut „nofollow”. Nofollow pomaga wyczyścić linki, za które nie można ręczyć, w tym spamerskie linki z komentarzy na blogach. Choć nie jest to tradycyjna aktualizacja algorytmu, zmiana ta stopniowo zaczęła mieć znaczący wpływ na linki i linkowanie.
Google, Yahoo, MSN Unite On Support For Nofollow Attribute For Links (SEW)
Choć oczywiście nie jest to aktualizacja algorytmu, jest to ważny moment w historii Google – sprzedali 10 milionów udziałów, zbierając 1,67 miliarda dolarów kapitału i ustanawiając swoją wartość rynkową na ponad 20 miliardów dolarów. Do stycznia 2005 roku ceny udziałów Google wzrosły ponad dwukrotnie.
Google IPO priced at $85 a share (CNN)
Google wprowadził różnorodne zmiany, w tym znaczne rozszerzenie indeksu, LSI (ang. „Latent Semantic Indexing”), większa uwaga poświęcana była też tematyczności anchor textu i wprowadzono koncept „sąsiedztwa” linku. LSI poszerzyło możliwości Google w rozumieniu synonimów i podniosło o poziom wyżej analizę fraz kluczowych.
Google’s Brandy Update Exposed (WebProNews)
How To Beat Google’s „Brandy” Update (SitePoint)
Czego Floryda nie zdołała, to Austin posprzątał. Google kontynuował przyciskanie śruby zwodniczym taktykom on-page, w tym dodawaniu niewidocznego tekstu i upychaniu meta tagów. Niektórzy spekulowali, że Google wdrożył algorytm „Hilltop” i zaczął poważnie przypatrywać się związkowi stron z danym tematem.
The latest on update Austin (Google’s January update) (SEJ)
Google Update Austin: Google Update Florida Again (Search-Marketing.info)
Ta aktualizacja właściwie dała początek reszcie aktualizacji (i pozycjonowaniu). Wiele stron straciło pozycje a właściciele firm byli wkurzeni. Floryda zdawała się być gwoździem do trumny niskich jakości taktyk SEO z lat 90-ych, takich jak upychanie fraz kluczowych, i sprawiła, że cała zabawa stała się znacznie bardziej… interesująca.
What Happened To My Site On Google? (SEW)
W celu zaindeksowania większej liczby dokumentów bez poświęcania wydajności, Google wydzielił niektóre wyniki do indeksu „dodatkowego” (ang. „supplemental”). Problemy z przeniesieniem do indeksu dodatkowego były tematem gorących dyskusji w branży dopóki w późniejszym czasie indeks ten nie został ponownie zintegrowany.
Search Engine Size Wars & Google’s Supplemental Results (SEW)
Trwający miesiąc „taniec Google” dobiegł końca wraz z aktualizacją „Fritz”. Zamiast całkowicie zmieniać indeks mniej więcej w trybie miesięcznym, Google wybrał podejście przyrostowe. Indeks był teraz zmieniany codziennie.
Explaining algorithm updates and data refreshes (Matt Cutts)
Była to ostatnia z regularnych miesięcznych aktualizacji Google, zastępowana stopniowo procesem ciągłym. „Taniec Google” został zastąpiony ciągłym zamieszaniem/ciągłymi zmianami. Esmeralda prawdopodobnie była oznaką znacznych zmian infrastrukturalnych w Google.
Google Update Esmeralda (Kuro5hin)
Podczas gdy w maju zaobserwowano wiele zmian, dokładna natura Dominika nie jest jasna. Roboty Google (od „świeżości” i „głębokiego indeksowania”; ang. „Freshbot”, „Deepcrawler”) przeczesywały sieć, skutkiem czego wiele stron zanotowało skoki i spadki. Sposób w jaki Google zliczał i raportował linki przychodzące prawdopodobnie również się dramatycznie zmienił.
Understanding Dominic – Part 2 (WMW)
Google skupił się na podstawowych problemach z jakością linków, takich jak masowe linkowanie ze swoich domen. Cassandra równie mocno zajęła się ukrytym tekstem i ukrytymi linkami.
Google – Update „Cassandra” is here (Econsultancy)
Ogłoszona na SES Boston, była to pierwsza nazwana aktualizacja Google. Pierwotnie Google chciał aktualizować w trybie miesięcznym, więc kilka pierwszych aktualizacji było połączeniem zmian algorytmicznych i dużych odświeżeń indeksu (tzw. „Taniec Google”). W miarę jak aktualizacje stawały się coraz częstsze, idea miesięcznych aktualizacji szybko padła.
Przed „Bostonem” (pierwszą nazwaną aktualizacją), jesienią 2002 roku odnotowano znaczne przetasowania. Szczegóły nie są jednoznaczne, ale wydaje się, że było to coś więcej niż tylko comiesięczny taniec Google i aktualizacja PageRanka.
September, 2002 Google Update Discussion – Part 1 (WMW)
Dancing The Google Dance (Level343)
Google wypuścił swój pasek narzędzi dla przeglądarki internetowej, a wraz z nim Toolbar PageRank (TBPR). Jak tylko webmasterzy zaczęli obserwować TBPR rozpoczął się „taniec Google”.
Google Launches The Google Toolbar (Google)
Źródło: Moz
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: