Ikona 08:35 min Ikona Sunrise System 04.06.2019

Historia aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google

ostatnia aktualizacja: 11.09.2019

Każdego roku Google zmienia swój algorytm ok. 500-600 razy (a nawet więcej!). Większość zmian jest drobna, ale raz na jakiś czas wprowadzana jest duża aktualizacja algorytmu (taka jak Panda, czy Pingwin), która mocno wpływa na pozycjonowanie i wyniki wyszukiwania.

Znajomość dat aktualizacji pozwala specjalistom ds. marketingu w wyszukiwarkach internetowych wyjaśnić zmiany w rankingu i w ruchu organicznym na stronie, a także poprawić optymalizację. Poniżej znajduje się lista głównych zmian algorytmicznych, które miały największy wpływ na wyniki wyszukiwania oraz pozycjonowanie.

Spis treści aktualizacji algorytmów

 

 

1. 2019

 

1.1 Aktualizacja różnorodności witryn – 6 czerwca 2019

Google zapowiedział aktualizację „różnorodności witryn”, sugerując, że poprawi sytuację, w której jedna witryna miała więcej niż 2 linki w wynikach organicznych. I choć rzeczywiście zmiany można było zaobserwować, wpływ aktualizacji był stosunkowo niewielki.

Did Google’s Site Diversity Update Live Up to its Promise? (Moz) Google search update aims to show more diverse results from different domain names (SEL)


1.2 Aktualizacja głównego algorytmu „Czerwiec 2019” – 3 czerwca 2019

Google zapowiedział aktualizację głównego algorytmu nie podając jednak wielu szczegółów. Witryny, które były dotknięte poprzednią aktualizacją głównego algo również i teraz odczuły zmiany w kilku przypadkach, a dodatkowo kilku dużych wydawców z Wielkiej Brytanii doniosło o bardzo dużych stratach. Uśredniając, wg MozCast, aktualizacja ta miała mniejszy wpływ niż sierpniowy „Medic”.

Early data around the Google June 2019 core update shows some winners, losers (SEL) The June 3, 2019 Core Quality Update was a big one (Marie Haynes)


1.3 Błędy w indeksowaniu – 23 maja 2019

Przez dwa dni z rzędu Google potwierdził błędy w indeksowaniu. Pierwszy błąd podobno blokował poprawne indeksowanie nowego contentu. Narzędzie MozCast potwierdziło duże ruchy w SERP w dniach 23-25 maja (ze szczytem 23 maja), nie jest jednak pewne, czy ma to związek z błędami.

Google has fixed the indexing issue from Thursday night (SEL)


1.4 Błąd deindeksacji – 5 kwietnia 2019

Google potwierdził, że nastąpił błąd, w wyniku którego w okolicach weekendu 5 kwietnia strony wypadłu z indeksu wyszukiwarki. Dane Moz wskazuję na spadek pomiędzy 5 a 7 kwietnia oraz ok. 4% stabilnych URLi, które zniknęły z 1 pierwszej strony wyników wyszukiwania. Wiekszość witryn odzyskała swoje pozycje krótko po incydencie.

How Bad Was Google’s Deindexing Bug? (Moz) Google says de-indexing issue is fixed (SEL)


1.5 Aktualizacja głównego algorytmu Google – 12 marca 2019

Google potwierdził aktualizację głównego algorytmu, twierdząc jednocześnie, że była to trzecia taka zmiana, od kiedy zaczęli używać tej nazwy. Nie przekazano szczegółów dotyczących natury wprowadzonych zmian.

Google released a broad core search algorithm on March 12 (SEL) Google Names The 3/12 Update The „March 2019 Core Update” (SER)


1.6 19 wyników w SERP – 1 marca 2019

Przez jeden dzień Google pokazywał nietypową liczbę wyników na pierwszej stronie – z nawet 19 wynikami organicznymi. Najprawdopodobniej było to związane z artykułami szczegółowymi (In-Depth Articles), które zupełnie zniknęły 6 marca. Narzędzia odnotowały spore zmiany, ale nie jest pewne na ile wpływ na to miało czasowe zwiększenie liczby wyników organicznych.

March 1st Google Update: The Mysterious Case of the 19-Result SERPs (Moz) March 1st Google Search Algorithm Ranking Update – Unconfirmed (SER)


1.7 Nienazwana aktualizacja – 6 lutego 2019

Po stosunkowo spokojnym grudniu i styczniu, narzędzia odnotowały bardzo duże zamieszanie w wynikach.

Google Search Ranking Algorithm Update Happening Today? (SER)


2. 2018

 

2.1 Nienazwana aktualizacja – 29 listopada 2018

Kolejne wzmożone dyskusje webmasterów oraz znaczące zmiany odnotowane przez narzędzia. Google nie potwierdza.

Google Search Algorithm Update Hits Friday November 30th? (SER)


2.2 Nienazwana aktualizacja – 15 października 2018

Ponowanie narzędzia do badania zmian w wynikach wyszukiwania oraz webmasterzy odnotowali znaczący ruch. Brak potwierdzenia od Google.

October 16, 2018 Google Search Algorithm Update (SER)


2.3 Nienazwana aktualizacja – 10 września 2018

Bardzo dużo dyskusji webmasterów, dotyczących ruchów w wynikach wyszukiwania, a do tego narzędzia badające zmiany odnotowały bardzo duże zamieszanie. Google nie potwierdził żadnych znaczących zmian.


2.4 Aktualizacja głównego algorytmu „Medic” – 1 sierpnia 2018
Google potwierdził „szeroką aktualizację głównego algorytmu”, której asystowały liczne doniesienia o jej bardzo dużym wpływie. Aktualizacja była wprowadzana przez okres mniej więcej tygodnia, ze szczytem 1-2 sierpnia. Wydaje się, że aktualizacja w zdecydowanej większości dotknęła witryn z obszarów zdrowia i wellness, choć wpływ można było zaobserwować praktycznie w każdej branży.
Co ważne, Google stwierdził, że aktualizacja nie miała za zadanie skupić się jedynie na witrynach z obszaru YMYL (Your Money Your Life).
Po kilku miesiącach ostrzegania użytkowników, że strony bez HTTPS nie są bezpieczne, Chrome 68 zaczął oznaczać wszystkie strony bez HTTPS jak „niezabezpieczone”. Zmiana została wprowadzona 24 lipca, ale aby ją zobaczyć użytkownicy muszą najpierw zainstalować najnowszą wersję przeglądarki, co może zająć wiele tygodni lub nawet miesięcy.
Narzędzia do śledzenia zmian w algorytmach i dyskusje webmasterów sygnalizowały spore zmiany w rankingu, ale Google niczego nie potwierdził. MozCast odnotował tego dnia najwyższą temperaturę w 2018 roku.

Google Search Algorithm Update Saturday July 21st? (SER)


 

2.7 Aktualizacja Mobile Speed – 9 lipca 2018
Pół roku po jej ogłoszeniu, Google wprowadził aktualizację Mobile Speed, wprowadzając szybkość ładowania się strony jako czynnik rankingowy dla wyników mobilnych. Google twierdzi, że zmiana dotknęła tylko najwolniejszych witryn; nie odnotowano również żadnych znaczących ruchów w rankingu mobilnym.

Using page speed in mobile search ranking (Google) It’s Live: Google Speed Update Now Rolling Out (SER)


 

2.8 Karuzele wideo – 14 czerwca 2018
Google przeniósł wideo z wyników typowo organicznych (z miniaturkami) do dedykowanej „karuzeli” wideo, powodując spore zamieszanie w wynikach – wcześniej wideo były traktowane jak organiczne. W tym samym czasie liczba wszystkich SERP z wideo dramatycznie wzrosła (wg MozCast o ponad 60%).
Narzędzia do śledzenia zmian w algorytmach odnotowały spory ruch oraz mocno nasiliły się dyskusje na forach webmasterskich, jednak Google nie potwierdził aktualizacji. MozCast odnotował wysokie temperatury w okresie 3 dni, ze szczytem przypadającym na 23 maja.

Is Another Google Update Happening In May? (SER)


 

2.10 Ograniczenie długości description w SERP – 13 maja 2018
Po kilkumiesięcznych testach wyświetlania dłuższych, ok. 300-znakowych „zajawek” (meta description) w SERP, Google wycofało wprowadzoną zmianę i powróciło do poprzedniego limitu (ok. 150-160 znaków).
Narzędzie MozCast wskazało duże ruchy algorytmiczne, ze szczytem przypadającym na 17 kwietnia i ciągnącym się przez około tydzień. W późniejszym czasie Google potwierdził aktualizację „głównego” algorytmu, ale nie przekazał żadnych szczegółów, a sama aktualizacja nie doczekała się nazwy ani od Google ani od społeczności SEO.

2.12 Wprowadzanie indeksu mobile-first – 26 marca 2018

 

Google ogłosił, że indeks mobile-first zaczął być wprowadzany. Biorąc pod uwagę, że nowy indeks był testowany od wielu miesięcy i Google zasugerował, że strony będą do niego wprowadzane stopniowo, nie jest jasne jaki wpływ miała ta konkretna zmiana na indeks. Webmasterzy powinni widzieć powiadomienia w Google Search Console.


2.13 Test serp bez wyników – 14 marca 2018

 

Dla niewielkiej grupy zapytań, dla których standardowo wyświetlane są panele wiedzy (w tym niektóre zapytania o datę/ czas i konwersję walut) Google zaczął wyświetlać „zerowy” wynik organiczny oraz przycisk „Pokaż wszystko”. Tydzień później Google wstrzymał testy, natomiast może to być bardzo istotny sygnał nadchodzących zmian.


2.14 Aktualizacja głównego algorytmu (nazwana „brackets”) – 7 marca 2018

 

Google potwierdził aktualizację głównego algorytmu 7 marca, ale niestabilność wyników miała swój szczyt już nawet 4 marca i trwała niemal przez kolejne 2 tygodnie. Mogło to być kilka aktualizacji jednocześnie lub jedna wydłużona aktualizacja. Nazwa „brackets” została nadana przez Glenna Gabe’a; Google nie nadał jej żadnej nazwy i nie przekazał też szczegółów na jej temat.

The Brackets Update – Analysis and Findings From The March 7, 2018 Google Algorithm Update (GSQi) Google Confirmed Weekend Algorithm Ranking Shift As „Core Update” (SER)


2.15 Nienazwana aktualizacja – 20 lutego 2018
Rankingi stron wykazały szczyt niestabilności (w wielu narzędziach) w okolicach 20 lutego, który jednak szybko się uspokoił, co czasami wskazuje na aktualizacje wymierzone w konkretne elementy. Google nie potwierdził żadnej aktualizacji w tych okolicach.

do góry

 

3. 2017

3.1 Aktualizacja „Machabeuszy” („Maccabees”) – 14 grudnia 2017

Dyskusje webmasterów i liczne narzędzia wskazały dużą ruchomość rankingu stron w okolicach 14 grudnia. Barry Schwartz nazwał ją aktualizacją „Machabeuszy”, ale Google potwierdził jedynie, że kilka mniejszych aktualizacji miał miejsce mniej więcej w tym czasie. Aktualizacje przed świętami zwykle wzbudzają więcej zainteresowanie (i generalnie są rzadsze) z uwagi na ich wpływ na ecommerce.

Google Search Ranking Algorithm Update: The Maccabees Update (SER) Google confirms mid-December search ranking algorithm updates (SEL)


3.2 Wydłużenie opisów – 30 listopada 2017

Po trwających ponad 2 lata testach, Google zwiększył długość opisów dla znacznej liczby wyników. W rezultacie limit meta description zwiększył się do ok. 300 znaków z poprzednich ok. 140-160 (a więc niemal dwukrotnie). Google potwierdził aktualizację sposobu w jaki opisy są traktowane, ale nie ujawnił szczegółów

How Long Should Your Meta Description Be? — 2018 Edition (Moz) Google officially increases length of snippets in search results (SEL) Google Shuffles Global SERP Feature Trends (RankRanger)


3.3 Nienazwana aktualizacja – 14 listopada 2017

Narzędzia śledzące zmiany w algorytmach i rozmowy webmasterów wykryły dużo ruchu ze szczytem w okolicach 15 listopada. Google nie potwierdził oficjalnej aktualizacji.

Mid-November Google Algorithm Search Ranking Update (SER)


3.4 Spadek fragmentów z odpowiedzią – 27 października 2017

W ciągu kilku dni, od 27 do 31 października, nastąpił znaczny spadek liczby fragmentów z odpowiedzią. Zjawisko to współwystąpiło ze skokiem wyświetleń panelów wiedzy – Google najwyraźniej dodał dużo paneli do szerokich pojęć i obiektów („podróże”, „projektowanie stron” etc.). Część z tych paneli zniknęło w okolicach 15 grudnia.

Knowledge Graph East Featured Snippets, Jumps +30% (Moz) Is the featured snipped bubble bursting? (SEL)


3.5 Ostrzeżenia HTTPS w Chrome – 17 października 2017

Wraz z wypuszczeniem Chrome’a w wersji 62 Google zaczął wyświetlać ostrzeżenia odwiedzającym na stronach z niebezpiecznymi formularzami. Choć nie jest to zmiana algorytmiczna, był to ważny krok Google w kierunku HTTPS i mógł mieć namacalny wpływ na ruch na stronach.

Next steps toward more connection security (Chromium) Google emails warnings to webmasters that Chrome will mark http ages with forms as 'not secure’ (SEL)


3.6 Nienazwana aktualizacja – 27 września 2017

Narzędzia śledzące zmiany algorytmiczne oraz rozmowy webmasterów wskazywały na zwiększony ruch w wynikach, który zaczął się w okolicach 25 września, ze szczytem w okolicy 27 września, po okresie względnego spokoju. Oficjalnie nie potwierdzono żadnej aktualizacji.

More Google Algorithm & Search Results Shuffling (SER)


3.7 Google Jobs – 20 czerwca 2017

 

Google oficjalnie uruchomił swój portal z ofertami pracy, a także osobny 3-pak z wynikami z tego portalu bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Wyniki te pochodziły z niemal wszystkich dużych portali tego rodzaju (w USA), w tym LinkedIn, Monster, Glassdoor i CareerBuilder

Connect to job seekers with Google Search (Google) Google Launches its AI-powered jobs search engine (TechCrunch)


3.8 Nienazwana aktualizacja – 17 maja 2017

MozCast i inne narzędzia zanotowały znaczny, kilkudniowy skok, który zaczął się w okolicach 17 maja. Był to wstęp do długotrwałego zamieszania algorytmicznego, które prawdopodobnie nie uspokoiło się w przeciągu wielu miesięcy.

Was There A Google Algorithm Update Starting On Wednesday? (SER) The May 17, 2017 Google Algorithm Update (GSQi) Google Search Ranking & Algorithm Shifts Still Underway (SER)


3.9 Ponad 50% wyników w Google na HTTPS – 16 kwietnia 2017

Wg narzedzia MozCast połowa organicznych wyników na pierwszej stronie wyszukiwarki Google działała na HTTPS w połowie kwietnia. Do końca 2017 roku wartość ta zbliżyła się do nawet 75%.

Half of Page-1 Google Results Are Now HTTPS (Moz)


3.10 „Fred” (niepotwierdzona) — 8 marca 2017

Google wprowadził całkiem sporą aktualizację, która miała duży wpływ na pozycjonowanie i całą społeczność SEO. Gary Illyes żartobliwie odniósł się do niej „Fred” i nazwa została, choć później wyraźnie zaznaczył, że nie było to jej oficjalne potwierdzenie.

 

New, unconfirmed Google ranking update ‘Fred’ shakes the SEO world (SEL)

Did Google’s Fred update hit low-value content sites that focus on revenue, not users? (SEL)


3.11 Duża aktualizacja (nienazwana) — 6 lutego 2017

Zmiany algorytmiczne, które rozpoczęły się 1 lutego, trwały przez cały tydzień, z największym natężeniem odnotowanym w okolicach 6 lutego (niektórzy wskazywali 7). Dyskusje webmasterów oraz branżowe case studies wskazują, że były to 2 odrębne wydarzenia.

The February 7, 2017 Google Algorithm Update – Analysis and Findings From A Significant Core Ranking Update (GSQi)

February 7th Google Algorithm Update Was Big (SER)


3.12 Kara za natrętne reklamy typu „interstitial” — 10 stycznia 2017

Google rozpoczął wprowadzanie kary mającej wyłapać agresywne reklamy „interstitial” i pop-up, które mogą zaszkodzić mobilnemu user experience. Google, co rzadkie, ostrzegł o tej aktualizacji kilka miesięcy wcześniej. MozCast rzeczywiście wskazywał wysoką „temperaturę” w wynikach od 10-11 stycznia, ale wielu pozycjonerów odnotowało jedynie minimalny wpływ na te strony, które rzeczywiście powinny być ukarane.

Google warns it will crack down on “intrusive interstitials” in January (SEL)

Official: Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty Now Rolling Out (SER)


do góry

4. 2016

4.1 Duża aktualizacja (nienazwana) — 14 grudnia 2016

Liczne narzędzia monitorujące Google wskazały ogromne wahania w okolicach 14-15 grudnia. Również MozCast wskazał rzadką temperaturę 109°. Trwały też ożywione dyskusje webmasterów, ale Google nie potwierdził aktualizacji.

December 15th Google Search Algorithm Update Signals (SER)


4.2 Duża aktualizacja (nienazwana) — 10 listopada 2016

MozCast wykrył ogromny (106°) skok 10 listopada i kolejny 18 listopada. Również dyskusje branżowe były ożywione w okolicy obu tych dat, z głosami sugerującymi, że drugi „skok” cofnął pierwszą aktualizację. Google nie potwierdził żadnego ze zdarzeń. Wiele osób odnotowało błędne daty w SERP podczas tego samego okresu, nie jest natomiast jasne czy miało to związek, czy był to tylko przypadek.

November 10, 2016 Google Algorithm Update – Was It A Core Ranking Update, The Mobile-first Index Being Tested, or Both? (GSQi)

Was There A Google Search Update On November 10th? (SER)


4.3 Pingwin 4.0, Faza 2 — 6 października 2016

Druga faza Pingwina 4.0 zdjęła wszystkie wcześniejsze kary nałożone przez ten algorytm. Prawdopodobnie stało się to po wdrożeniu nowego kodu, przy czym mogło zająć nawet 2 tygodnie. „Popingwinie” ruchy w wynikach uwzględniają również jeden ostatni skok 6 października, nie jest natomiast jasne, czy był to jeszcze Pingwin czy już nowa aktualizacja. Temperatury algorytmu zaczęły ostatecznie spadać po 6 października.


4.4 Pingwin 4.0, Faza 1 — 27 września 2016

Pierwsza faza Pingwina 4.0 (który prawdopodobnie został uruchomiony w okolicach 22-23 września) obejmowała wdrożenie nowego, „łagodniejszego” algorytmu, który dewaluował złe linki zamiast karać strony. Dokładny czas wdrożenia nie jest potwierdzony, natomiast uważa się, że wprowadzenie pełnej aktualizacji zajęło co najmniej kilka dni i mogło wiązać się ze skokiem temperatury w wynikach wyszukiwania (113°) 27 września.

Why Didn’t You Recover from Penguin? (Moz)


4.5 Ogłoszenie Pingwina 4.0 — 23 września 2016

Po ponad dwóch latach oczekiwań Google ostatecznie ogłosił dużą aktualizację Pingwina. Sugerowano, że nowy algorytm ma działać w czasie rzeczywistym i zostanie połączony z głównym algorytmem. Wstępny wpływ na pozycjonowanie i zmiany w wynikach były niewielkie, natomiast później ujawniono, że wdrażanie Pingwina 4.0 było niespotykanie długie i wielofazowe (patrz: 27 września i 6 października).

Penguin is now part of our core algorithm (Google)

Google updates Penguin, says it now runs in real time within the core search algorithm (SEL)


4.6 Mniej grafik w wynikach — 13 września 2016

MozCast odnotował niemal rekordową temperaturę 111° i 50% spadek w liczbie grafik w SERP (w wynikach uniwersalnych i z innymi elementami). Przemieszania udostępniły kolejną organiczną pozycję na 1 stronie SERP, powodując znaczne zmiany w wynikach, ale prawdopodobnie była to tylko część znacznie większej aktualizacji.

Penguin 4.0: Was It Worth the Wait? (Moz)


4.7 Opos (ang. „Possum”) — 1 września 2016

Choć niepotwierdzona przez Google, MozCast zanotował ekstremalną temperaturę 108° oraz spadek liczby lokalnych „paczek” w wynikach, podczas gdy eksperci od lokalnego pozycjonowania odnotowali znaczne wstrząsy w wynikach w lokalnych paczkach. Dane sugerują, że ta aktualizacja (lub inna, jednoczesna aktualizacja) mocno uderzyła również w wyniki organiczne.

Everything you need to know about Google’s ‘Possum’ algorithm update (SEL)

Is a big Google search update happening? Chatter thinks so. (SEL)


4.8 Mobile friendly 2 — 12 maja 2016

Niewiele ponad rok od pierwotnej aktualizacji „mobile-friendly” Google wzmocnił ten czynnik rankingowy, który wspiera strony przyjazne urządzeniom mobilnym w mobilnych wynikach wyszukiwania.

Google’s mobile-friendly algorithm boost has rolled out (SEL)

Continuing to make the web more mobile friendly (Google)


4.9 Duża aktualizacja (nienazwana) — 10 maja 2016

MozCast i inne monitory „pogody” w Google odnotowały bardzo rzadką – trwającą tydzień – aktywność algorytmów, włączając w to 97-stopniowy szczyt. Google nie potwierdził tej aktualizacji i obecnie nie ma jej żadnego wyjaśnienia.

Google Dismisses Any Recent Major Algorithm Update (SER)


4.10 Zmiany w AdWords — 23 lutego 2016

Google wprowadził znaczne zmiany w AdWords, usuwając całkowicie reklamy z prawej strony i wprowadzając 4 reklamy nad wynikami organicznymi. Pomimo, że jest to aktualizacja wyników płatnych, miała również znaczny wpływ na CTR wyników organicznych, szczególnie dla konkurencyjnych fraz kluczowych.

Four Ads on Top: The Wait Is Over (Moz)

Google AdWords Switching to 4 Ads on Top, None on Sidebar (SEM Post)


4.11 Nienazwana aktualizacja — 8 stycznia 2016

Liczne narzędzia monitorujące Google odnotowały historycznie duże zmiany w rankingu, które Google później określił jako „aktualizację głównego algorytmu”. Oficjalnie nie była to aktualizacja Pingwina, ale poza tym niewiele wiemy o tej zmianie.

Google Confirms: Core Search Ranking Update Took Place But Not Penguin Related (SER)


do góry

5. 2015

5.1 RankBrain* — 26 października 2015

Google ujawnił, że technologia maszynowego uczenia się jest częścią algorytmu od miesięcy i jest 3. najważniejszym czynnikiem rankingowym, wpływającym na pozycjonowanie.

*Ważne: Wskazana data jest datą oświadczenia Google – wdrożenie algorytmu miało miejsce prawdopodobnie bliżej wiosny 2015.

Google Turning Its Lucrative Web Search Over to AI Machines (Bloomberg)

FAQ: All About The New Google RankBrain Algorithm (SEL)


5.2 Panda 4.2 (#28) — 17 lipca 2015

Google ogłosił aktualizację, najprawdopodobniej odświeżenie Pandy, której pełne wprowadzenie mogło zająć nawet kilka miesięcy. Natychmiastowy wpływ nie był jednoznaczny i nie było bezpośrednich sygnałów dużego odświeżenia algorytmu.

Google Panda Update: Everything We Know About Panda 4.2 (The SEM Post)

Google Panda 4.2 Is Here (SEL)


5.3 Aktualizacja „jakościowa” — 3 maja 2015

Po wielu doniesieniach o dużych zmianach w rankingu, oryginalnie nazwanych „Fantom 2”, Google potwierdził zmianę w rdzeniu algorytmu, wpływającą na „czynniki jakościowe”. Aktualizacja miała szeroki zakres oddziaływania ale Google nie ujawnił żadnych szczegółów dotyczących tej zmiany.

The Quality Update: Google Confirms Changing How Quality Is Assessed, Resulting In Rankings Shake-Up (SEL)

Google’s 'phantom’ algorithm update hits websites (CNBC)


5.4 Aktualizacja mobilna, tzw. „Mobilegeddon” — 21 kwietnia 2015

Co rzadkie, Google wcześniej zapowiedział aktualizację algorytmu – od 21 kwietnia ranking mobilny uwzględnia optymalizację mobilną stron internetowych. Wpływ tej aktualizacji był (w krótkim okresie czasu) znacznie mniejszy niż się spodziewano, ze szczytem zamieszania algorytmicznego 22 kwietnia.

Finding more mobile-friendly search results (Google)

7 Days After Mobilegeddon: How Far Did the Sky Fall? (Moz)


5.5 Nienazwana aktualizacja — 4 lutego 2015

Wiele narzędzi do śledzenia SERP i wielu webmasterów zgłaszało duże ruchy w wynikach wyszukiwania Google. Spekulacje obejmowały zakres od aktualizacji skupionej na e-commerce po aktualizację mobilnej użyteczności. Oficjalnie Google nie potwierdził tej aktualizacji.

Significant Google Search Algorithm Update Yesterday (SER)

Google Brand-eCommerce “Update” causing fluctuations (Searchmetrics)


do góry

6. 2014

 

6.1 Ekspansja Gołębia (ang. „Pigeon”) (UK, Kanada, Australia) — 22 grudnia 2014

Duża aktualizacja lokalna Google, nazwana „Gołąb”, zostaje wdrożona w Wielkiej Brytanii, Kanadzie i Australii. Pierwotna aktualizacja objęła Stany Zjednoczone i została wprowadzona w lipcu 2014 roku. Aktualizacja została potwierdzona 22-ego ale mogła być wprowadzona nawet już 19-ego.

Google Pigeon Update Rolls Out To UK, Canada & Australia (SEL)

Local Search Results Affected as Google Pigeon Update Hits UK (Strategy Digital)


6.2 Ciągłe zmiany Pingwina — 10 grudnia 2014

Przedstawiciel Google przekazał, że Pingwin został „przełączony” na aktualizacje ciągłe – zamiast rzadkich, dużych aktualizacji. Choć dokładna data „przełączenia” nie jest znana, pasuje do ciągłych zmian po Pingwinie 3.0 (włączając w to niepotwierdzone teorie o Pingwinie 3.1).

Google Says Penguin To Shift To “Continuous Updates” (SEL)


6.3 Pirat 2.0 — 21 października 2014

Po ponad 2 latach od pierwotnej aktualizacji DMCA/Pirat Google wprowadził kolejną aktualizację aby walczyć z piractwem. Aktualizacja była mocno ukierunkowana, powodując dramatyczne spadki rankingu względnie małej grupy stron.

Google Pirate Update Analysis and Loser List (Searchmetrics)

Google’s New Search Downranking Hits Torrent Sites Hard (TorrentFreak)


6.4 Pingwin 3.0 — 17 października 2014

Po ponad roku od poprzedniej aktualizacji Pingwina (2.1) Google wprowadził nowe odświeżenie. Aktualizacja wyglądała na znacznie mniejszą niż się spodziewano (dotkniętych było <1% anglojęzycznych zapytań) i była prawdopodobnie tylko odświeżeniem danych (a nie nowym algorytmem). Czas wprowadzenia aktualizacji nie był jasno określony, szczególnie międzynarodowo, a Google stwierdził, że była ona rozciągnięta na „tygodnie”.

Google AutoCorrects: Penguin 3.0 Still Rolling Out & 1% Impact (SER)

Penguin 3.0 Analysis – Penguin Tremors, Recoveries, Fresh Hits, and Crossing Algorithms (GSQi)


6.5 Boks „W wiadomościach” (ang. „In the news”) — Październik 2014

Google wprowadził zmianę w wyświetlaniu boksu z wynikami z wiadomości, ale jak się okazało było to jedynie udostępnienie tej funkcji znacznie szerszej grupie stron. Liczba wiadomości w SERP również się zwiększyła, a duże strony z wiadomościami zanotowały znaczne zmiany w ruchu.

Google’s “In The News” Box Now Lists More Than Traditional News Sites (SEL)

New Publishers Upset With Google’s „In The News” Box (SER)


6.6 Panda 4.1 (#27) — 23 września 2014

Google ogłosił dużą aktualizację Pandy, która obejmowała element algorytmiczny. Firma obliczyła wpływ na 3-5% zapytań. Z powodu „wolnego wprowadzania” dokładny przedział czasowy nie jest znany.

Panda 4.1 — Google’s 27th Panda Update — Is Rolling Out (SEL)

Panda 4.1 Analysis and Findings – Affiliate Marketing, Keyword Stuffing, Security Warnings, and Deception Prevalent (GSQI)


6.7 Usunięcie autorstwa (ang. „authorship”) — 28 sierpnia 2014

Po usunięcie zdjęć autorów (28 czerwca), Google ogłosił, że całkowicie usunie znacznik „authorship” (i nie będzie go więcej brać pod uwagę). Następnego ranka dodatkowe wiersze o autorach zniknęły ze wszystkich SERP.

Official Announcement from John Mueller (Google+)

It’s Over: The Rise & Fall Of Google Authorship For Search Results (SEL)


6.8 Aktualizacja HTTPS/SSL — 6 sierpnia 2014

Po miesiącach spekulacji Google ogłosił, że będą preferować zabezpieczone strony i że dodanie szyfrowania poskutkuje „lekkim” wzmocnieniem rankingu. Podkreślili przy tym, że wzmocnienie na początku będzie niewielkie, ale może wzrosnąć, jeśli zmiana okaże się pozytywna.

HTTPS as a ranking signal (Google)

Google Starts Giving A Ranking Boost To Secure HTTPS/SSL Sites (SEL)


6.9 Gołąb (ang. „Pigeon”) — 24 lipca 2014

Google wstrząsnął lokalnym światem pozycjonowania aktualizacją, która dramatycznie zmieniła niektóre wyniki lokalne i zmodyfikowała sposób, w jaki wyszukiwarka radzi sobie z lokalnymi podpowiedziami i je interpretuje. Google stwierdził, że Gołąb stworzył bliższe powiązania pomiędzy lokalnym i głównym algorytmem (algorytmami).

Google “Pigeon” Updates Local Search Algorithm With Stronger Ties To Web Search Signal (SEL)

Google Updates Local Algo with More Web Based Signals – Turmoil in SERPs (Blumenthals.com)


6.10 Usunięcie zdjęć autorów — 28 czerwca 2014

John Mueller wydał zaskakujące oświadczenie (25-ego czerwca), że Google usunie wszystkie zdjęcia autorów z SERP (po bardzo intensywnej promocji znacznika „authorship” w powiązaniu z Google+). Usuwanie zostało zakończone ok. 28-ego czerwca.

Google Announces the End of Author Photos in Search: What You Should Know (Moz)

Google Removes Author Photos From Search: Why And What Does It Mean? (SEL)


6.11 Payday Loan (pol. „Chwilówki”) 3.0 — 12 czerwca 2014

Niecały miesiąc po antyspamowej aktualizacji Payday Loan 2.0 Google wprowadził kolejną dużą poprawkę. Oficjalne oświadczenie sugeruje, że aktualizacja 2.0 celowała w konkretny witryny, podczas gdy 3.0 była ukierunkowana ogólniej na zaspamione zapytania.

Google Spam Algorithm Version 3.0 Launches Today (SER)


6.12 Panda 4.0 (#26) — 19 maja 2014

Google potwierdził dużą aktualizację Pandy, która prawdopodobnie objęła zarówno aktualizację algorytmu, jak i odświeżenie danych. Oficjalnie ok. 7,5% anglojęzycznych zapytań zostało dotkniętych. Matt Cutts powiedział, że rozpoczęto jej wprowadzanie 20 maja, ale dane wyraźnie wskazują, że zaczęła się wcześniej.

Google Begins Rolling Out Panda 4.0 Now (SEL)

Panda 4.0, Payday Loan 2.0 & eBay’s Very Bad Day (Moz)


6.13 Payday Loan (pol. „Chwilówki”) 2.0 — 16 maja 2014

Tuż przed Pandą 4.0 Google zaktualizował swój algorytm „chwilówek”, który ukierunkowany jest na wyjątkowo zaspamione zapytania. Dokładna data wprowadzenia nie jest znana (20 maja Google stwierdził: „w ostatni weekend”), a dodatkowo następujące po sobie aktualizacje utrudniły oddzielenie detali.

Official: Google Payday Loan Algorithm 2.0 Launched: Targets “Very Spammy Queries” (SEL)


6.14 Nienazwana aktualizacja — 24 marca 2014

Główne narzędzia mierzące zmiany w algorytmach, a także dyskusje webmasterów osiągnęły szczyt w okolicach 24-25 marca, przy czym niektórzy spekulowali, że to nowa, „delikatniejsza” aktualizacja Pandy została wprowadzona. Wiele stron odnotowało zmiany w rankingu, ale aktualizacja nigdy nie została przez Google potwierdzona.

Did Google Do An Algorithm Update Yesterday? (SER)

Did the Softer Panda Update Arrive on March 24, 2014? (GSQi)


6.15 Layout strony (ang. „Page Layout”) #3 — 6 lutego 2014

Google „odświeżył” swój algorytm związany z layoutem strony, znany również jako „top heavy”. Wprowadzony pierwotnie w styczniu 2012, algorytm karze strony ze zbyt dużą liczbą reklam w sekcji „above the fold”.

Google Updates Its Page Layout Algorithm To Go After Sites „Top Heavy” With Ads (SEL)


do góry

7. 2013

 

7.1 Wstrząsy związane z authorship — 19 grudnia 2013

Tak jak przewidział Matt Cutts podczas Pubcon w Las Vegas, znaczniki „authorship” zniknęły z ok. 15% zapytań w ciągu ok. miesiąca. Spadek wyrównał się w okolicach 19 grudnia, natomiast dane cały czas się zmieniają i nigdy nie osiągnęły wcześniejszego poziomu.

Google’s December Authorship Shake-up (Moz)

Authorshipocalypse! The Great Google Authorship Purge Has Begun (Virante)


7.2 Nienazwana aktualizacja — 17 grudnia 2013

Niemal wszystkie światowe narzędzia monitorujące zmiany w SERP zanotowały historycznie wysoką aktywność. Google nie potwierdził aktualizacji, sugerując, że unikają aktualizacji w okolicy świąt.

The Biggest SERP Flux Since Penguin 2.0 (Dejan SEO)

Google Denies A Major Update On December 17th (SEL)


7.3 Nienazwana aktualizacja — 14 listopada 2013

Liczne narzędzia pozycjonerskie śledzące Google zanotowały niezwyczajną aktywność, która wystąpiła równolegle z licznymi błędami DNS w Google Webmaster Tools (Narzędziach Google dla Webmasterów). Google nie potwierdził aktualizacji, a przyczyna i natura tych ruchów nie jest jasna.

Was There a November 14th Google Update? (Moz)

Was There A Google Update On November 14th? (SER)


7.4 Pingwin 2.1 (#5) — 4 października 2013

Po 4,5 miesiącach przerwy Google wprowadził kolejną aktualizację Pingwina. Biorąc pod uwagę oznaczenie (2.1) była to prawdopodobnie aktualizacja danych (głównie) a nie duża zmiana w algorytmie. Ogólny wpływ był raczej umiarkowany, choć niektórzy webmasterzy odnotowali duże spadki.

Penguin 5, With The Penguin 2.1 Spam-Filtering Algorithm, Is Now Live (SEL)

Google Penguin 2.1 Was A Big Hit (SER)


7.5 Koliber (ang. „Hummingbird”) — 20 sierpnia 2013

Ogłaszając ją 26 września, Google sugerował, że aktualizacja Koliber została wprowadzona ok. miesiąc wcześniej. Najprawdopodobniej była związana ze wzrostem aktywności w wynikach z 20-22 sierpnia. Koliber został porównany do Kofeiny (ang. „Caffeine”) i wygląda na to, że był aktualizacją głównego algorytmu, który może dawać podstawy wyszukiwaniu semantycznemu i Knowledge Graph w kolejnych miesiącach.

FAQ: All About The New Google „Hummingbird” Algorithm (SEL)

Some Reports Of An August 21/22 Google Update (SER)


7.6 Artykuły szczegółowe (ang. „In-depth articles”) — 6 sierpnia 2013

 

Google dodał nowy rodzaj wyników z aktualnościami nazwany „artykuły szczegółowe”, które są dedykowane wiecznie zielonym, długim tekstom. W momencie wprowadzenia obejmowały linki do 3 artykułów i pojawiały się w ok. 3% zapytań śledzonych przez MozCast.

In-depth articles in search results (Google)

Inside In-depth Articles: Dissecting Google’s Latest Feature (Moz)


7.7 Nienazwana aktualizacja — 26 lipca 2013

Odnotowano duży piątkowy skok (105°) w MozCast, przy czym inne źródła również wskazywały na znaczną aktywność przez weekend. Google nie potwierdził tej aktualizacji.

Was There A Weekend Google Update? (SER)

MozCast Update (Google+)


7.8 Rozszerzenie Knowledge Graph — 19 lipca 2013

Niemal w ciągu nocy liczba zapytań z wynikami z Knowledge Graph wzrosła o ponad połowę (+50,4%) wg danych MozCast, przy czym ponad ćwierć wszystkich wyszukiwań wyświetla jakiś rodzaj wyniku Knowledge Graph.

The Day the Knowledge Graph Exploded (Moz)


7.9 Odzyskanie pozycji po Pandzie — 18 lipca 2013

Google potwierdził aktualizację Pandy, nie jest natomiast jasne czy była to jedna z 10-dniowych aktualizacji czy coś nowego. Sugerowano, że była to zmiana algorytmiczna i „złagodziła” niektóre wcześniejsze kary Pandy.

Confirmed: Google Panda Update: The „Softer” Panda Algorithm (SER)


7.10 Aktualizacja kilkutygodniowa — 27 czerwca 2013

Matt Cutts z Google sugerował na Twitterze aktualizację „kilkutygodniową” w okresie mniej więcej od 12 czerwca i „tygodnia po 4 lipca”. Natura tej aktualizacji nie jest znana, natomiast zaobserwowano znaczną niestabilność pozycji w tym okresie, ze szczytem przypadającym na 27 czerwca (wg danych MozCast). Wygląda na to, że Google mógł testować jakieś zmiany, które później zostały cofnięte.

Google’s „Multi-Week” Algorithm Update (Moz)

Google’s Matt Cutts: Multi-Week Update Rolling Out (SER)


7.11 Aktualizacja „Payday Loan” (pol. „Chwilówki”) — 11 czerwca 2013

Google ogłosił aktualizację algorytmu skoncentrowaną na niszach z wyjątkowo zaspamionymi rezultatami, ze szczególnym uwzględnieniem chwilówek i pornografii. Aktualizacja została ogłoszona 11 czerwca ale Matt Cutts zasugerował, że będzie wprowadzana przez okres 1-2 miesięcy.

Google Payday Loan Algorithm: Google Search Algorithm Update To Target Spammy Queries (SEL)

Google Spam Algorithm For Spammy Queries: Pay Day Loans+ (SER)


7.12 Taniec Pandy — 11 czerwca 2013

Choć nie jest to aktualizacja Pandy, Matt Cutts wyjaśnił ważną rzecz na SMX Advanced: Panda wciąż jest aktualizowana miesięcznie, ale każda aktualizacja jest wprowadzana przez ok. 10 dni. Nie były to ciągłe zmiany, których wiele osób spodziewało się po Pandzie #25.

Google’s Panda Dance: Matt Cutts Confirms Panda Rolls Out Monthly Over 10 Of 30 Days (SEL)


7.13 Pingwin 2.0 (#4) — 22 maja 2013

Po miesiącach różnorodnych spekulacji, czwarta aktualizacja Pingwina (oznaczona przez Google „2.0”) przyniosła jedynie umiarkowany wpływ. Dokładna natura zmian nie była jednoznaczna, natomiast pewne dane sugerują, że Pingwin 2.0 był lepiej dostosowany do działania na poziomie poszczególnych podstron.

Penguin 4, With Penguin 2.0 Generation Spam-Fighting, Is Now Live (SEL)

Penguin 2.0/4 – Were You Jarred and/or Jolted? (SEOmoz)


7.14 Domain Crowding – 21 maja 2013

Google wypuścił aktualizację w celu kontrolowania grupowania domen/różnorodności głębiej w SERPach (strony 2+). Czas wprowadzenia nie był jasny, natomiast wygląda na to, że wdrożenie miało miejsce tuż przed Pingwinem 2.0 w USA i prawdopodobnie tego samego dnia międzynarodowo.

Google Domain Clustering Update (Justin Briggs)

Google’s Matt Cutts: Domain Clustering To Change Again (SEL)


7.15 Fantom (ang. „Phantom”) — 9 maja 2013

W okolicach 9 maja pojawiło się sporo doniesień o aktualizacji algorytmu (również potwierdzonej przez dużą aktywność na MozCast). Dokładna natura tej aktualizacji nie była znana, natomiast wiele witryn odnotowało znaczne straty ruchu.

A Google Update Is Happening (Google: Nothing To Announce Now) (SER)

SEO Findings From Google’s Phantom Update (GSQi)


7.16 Panda #25 — 14 marca 2013

Matt Cutts na SMX West zapowiedział aktualizację Pandy, sugerując, że będzie to ostatnia aktualizacja przed jej zintegrowaniem z głównym algorytmem. Dokładna data nie została potwierdzona, natomiast dane MozCast wskazują na 13-14 marca.

Google’s Final Manual Panda Refresh Here? #25 (SER)

Google Panda Update 25 Seems To Have Hit (SEL)


7.17 Panda #24 — 22 stycznia 2013

Google ogłosił pierwszą oficjalną aktualizację w 2013 roku, stwierdzając, że dotknęła 1,2% zapytań. Wydaje się, że nie było to związane z dyskusjami wśród ekspertów pozycjonowania o aktualizacji w okolicach 17-18 stycznia (której Google nie potwierdził).

Google Announces 24th Panda Refresh; Not Related To January 17th (SER)

Google Panda Update Version #24; 1.2% Of Search Queries Impacted (SEL)


do góry

8. 2012

 

8.1 Panda #23 — 21 grudnia 2012

Tuż przed świętami Google wdrożył kolejną aktualizację Pandy. Oficjalnie określili ją mianem „odświeżenia”, wpływającego na 1,3% anglojęzycznych zapytań. Aktualizacja miała nieco większy wpływ niż Pandy #21 i #22.

Confirmed: A Panda Refresh, Version #23 (SER)


8.2 Rozszerzenie Knowledge Graph — 4 grudnia 2012

Google dodał funkcję Knowledge Graph do nieanglojęzycznych zapytań, wliczając w to hiszpański, francuski, niemiecki, portugalski, japoński, rosyjski i włoski. Aktualizacja „nie była tylko tłumaczeniem” ale dodała udoskonalone możliwości Knowledge Graph.

Get smarter answers from the Knowledge Graph from Português to Japanese to Russian (Google)

Google’s Knowledge Graph Expands To More Languages, Including Italian, French, Japanese And Russian (TechCrunch)


8.3 Panda #22 — 21 listopada 2012

Po kilku sprzecznych sygnałach, Google potwierdził 22-gą aktualizację Pandy, która była prawdopodobnie tylko odświeżeniem danych. Działo się to tuż po większej ale nienazwanej aktualizacji z okolic 19 listopada.

Official Google Panda #22 Update: November 21 (SER)

Confirmed: Google Panda Refresh #22 On November 21st; 0.8% Of Queries Impacted (SEL)


8.4 Panda #21 — 5 listopada 2012

Google wdrożył 21 aktualizację Pandy, ok. 5,5 tygodnia po Pandzie #20. Ta aktualizacja była mniejsza, oficjalnie wpływająca na 1,1% anglojęzycznych zapytań.

Google Releases Panda Update 21, Impacts 1.1% Of US Queries In English (SEL)

Official: Google Panda Refresh On November 5th (Version 21) (SER)


8.5 Layout strony (ang. “Page Layout”) #2 — 9 października 2012

Google ogłosił aktualizację pierwotnej, styczniowej zmiany algorytmu dot. layoutu strony, która skupiał się na witrynach ze zbyt dużą liczbą reklam w sekcji „above the fold”. Nie jest jasne czy była to zmiana algorytmu, czy raczej odświeżenie w stylu Pandy.

It’s “Top Heavy 2? As Google Rolls Out Update To Its Page Layout Algorithm (SEL)

Google Page Layout Algorithm Officially Updated (SER)


8.6 Pingwin #3 — 5 października 2012

Po tym, jak Google zasugerował, że następna aktualizacja Pingwina będzie duża, wypuścili mniejszą aktualizację/odświeżenie danych, które dotknęło „0,3% zapytań”. Numeracja aktualizacji Pingwina została zrestartowana, podobnie do Pandy – było to 3 wypuszczenie Pingwina.

Google Penguin Update 3 Released, Impacts 0.3% Of English-Language Queries (SEL)

Google Released 3rd Penguin Update: Not Jarring Or Jolting (SER)


8.7 65-pak sierpniowo-wrześniowy — 4 października 2012

Google opublikował miesięczną (2-miesięczną?) listę ważnych wydarzeń w wyszukiwarce. 65 aktualizacji dla sierpnia i września objęło SERP z 7 wynikami, rozszerzenie Knowledge Graph, aktualizację sposobu obliczania „jakości strony” i zmiany w sposobie określania wyników lokalnych.

Search quality highlights: 65 changes for August and September (Google)


8.8 Panda #20 — 27 września 2012

Równolegle do aktualizacji EMD (ang. „exact-match domain”) wdrożona została całkiem spora aktualizacja Pandy (algorytmu i danych), która oficjalnie dotknęła 2,4% zapytań. Z uwagi na fakt, że numerowanie 3.X stawało się dziwne, źródła branżowe zaczęły się przychylać do nazewnictwa aktualizacji Pandy w oparciu o ich kolejność (ta była 20).

20th Google Panda Algorithm Update: Fairly Major (SER)

How Do You Know If Google Panda Or EMD Hurt Your Site? (SER)


8.9 Aktualizacja domen „exact-match” (ang. “exact-match domain”, EMD) — 27 września 2012

Google ogłosił zmianę w sposobie radzenia sobie z domenami typu „exact-match” (zawierającymi dokładne wystąpienie frazy kluczowej). Doprowadziło to do dewaluacji na dużą skalę, zmniejszając obecność domen „exact-match” o ponad 10% (wg danych MozCast). Oficjalnie mówi się, że zmiana wpłynęła na 0,6% zapytań (objętościowo).

Google’s EMD Algo Update – Early Data (SEOmoz)

The EMD Update: Google Issues “Weather Report” Of Crack Down On Low Quality Exact Match Domains (SEL)


8.10 Panda 3.9.2 (#19) — 18 września 2012

Google wprowadził kolejne odświeżenie Pandy, które było prawdopodobnie tylko zmianą danych. Zmiany w rankingu były umiarkowane, ale nie były zgodne z aktualizacją algorytmu na dużą skalę.

Google Rolls Out Panda 3.9.2 Refresh (SER)

Panda Update 3.92 Rolling Out (Or Is It Panda 20 Time?) (SEL)


8.11 Panda 3.9.1 (#18) — 20 sierpnia 2012

Google wprowadził kolejną aktualizację Pandy ale wpływ wydawał się niezbyt duży. Z uwagi na fakt, że seria Pandy 3.0 wyczerpała wszystkie numery na 3.9, nowa aktualizacja została określona przez pozycjonerów jako 3.9.1.

Confirmed: Google Panda 3.9.1 Update (SER)

Google Panda Refresh On August 19th: Version 3.9.1 (SEL)


8.12 SERP z 7 wynikami — 14 sierpnia 2012

Google wprowadził znaczną zmianę w top 10, ograniczając go dla wielu zapytań do 7 wyników. Badania pokazały, że zmiana była wprowadzana przez kilka dni, ostatecznie dotykając ok. 18% monitorowanych fraz kluczowych.

SERP Crowding & Shrinkage: It’s Not Your Imagination (SEOmoz)

7 Is The New 10? Google Showing Fewer Results & More From Same Domain (SEL)


8.13 86-pak czerwcowo-lipcowy — 10 sierpnia 2012

Po wakacyjnej przerwie ważne wydarzenia czerwcowe i lipcowe zostały opisane w jednym dużym poście. Duże aktualizacje obejmowały odświeżenie danych i algorytmu Pandy, wzmocnienie rankingu dla „zaufanych źródeł” i zmiany w grupowaniu witryn.

Search quality highlights: 86 changes for June and July (Google)

Google’s June-July Updates: Site Clustering, Sitelinks Changes & Focus On Page Quality (SEL)


8.14 Kara DMCA („Pirat”) — 10 sierpnia 2012

Google ogłosił, że zaczną karać witryny, które będą łamać prawa autorskie, prawdopodobnie w związku z amerykańską ustawą Digital Millenium Copyright Act (DMCA). Czas wdrożenia został określony na „przyszły tydzień” (13 sierpnia?).

An update to our search algorithms (Google)

The Emanuel Update: Google Will Penalize Sites Repeatedly Accused Of Copyright Infringement (SEL)


8.15 Panda 3.9 (#17) — 24 lipca 2012

Miesiąc po Pandzie 3.8 Google wprowadził nową aktualizację Pandy. Rankingi wahały się przez 5-6 dni, choć żaden z dni nie wyróżniał się specjalnie na tle pozostałych. Google stwierdził, że dotkniętych zostało ok. 1% zapytań.

Official: Google Panda 3.9 Refresh (SER)


8.16 Ostrzeżenia o linkach — 19 lipca 2012

W powtórce z marca/kwietnia Google rozesłał przez Narzędzia Google dla Webmasterów dużą liczbą ostrzeżeń o nienaturalnych linkach. Następnie, kompletnie zaskakująco, ogłosili, że te ostrzeżenia nie muszą oznaczać poważnego problemu.

Insanity: Google Sends New Link Warnings, Then Says You Can Ignore Them (SEL)

Google Sends Out New Batch Of Unnatural Link Notifications (SER)


8.17 Panda 3.8 (#16) — 25 czerwca 2012

Google wdrożył kolejne odświeżenia Pandy, ale wygląda na to, że zmienione były tylko dane (nie było zmian w algorytmie) i wpływ był znacznie mniejszy niż Pandy 3.7.

Official Google Panda Update Version 3.8 On June 25th (SEL)

Google Panda 3.8 Live: June 25th & Refresh Only (SER)


8.18 Panda 3.7 (#15) — 8 czerwca 2012

Google wprowadził kolejną aktualizację danych Pandy, która miała dotknąć mniej niż 1% zapytań. Wahania w rankingu sugerują, że wpływ był znacznie większy niż w przypadku poprzednich aktualizacji Pandy (3.4, 3.6).

Confirmed: Google Panda 3.7 Update (SER)

The Bigfoot Update (AKA Dr. Pete Goes Crazy) (SEOmoz)


8.19 Majowy 39-pak — 7 czerwca 2012

Google opublikował comiesięczne ważne wydarzenia w wyszukiwarce z 39 aktualizacjami w maju. Duże zmiany, wpływające również na pozycjonowanie, obejmowały poprawki Pingwina, lepsze wykrywanie schematów linkowania, zmiany w przepisywaniu title’i/fragmentów i aktualizacje Google News.

Search quality highlights: 39 changes for May (Google)

Google’s May Updates: Inorganic Backlinks, Page Titles, Fresh Results & More (SEL)


8.20 Pingwin 1.1 (#2) — 25 maja 2012

Google wprowadził pierwszą skoncentrowaną aktualizację danych po aktualizacji algorytmu „Pingwin”. Potwierdziło to, że dane Pingwina były przetwarzane poza głównym indeksem wyszukiwarki, podobnie do danych Pandy.

Google Releases Penguin Update 1.1 (SEL)


8.21 Knowledge Graph — 16 maja 2012

Robiąc duży krok w kierunku wyszukiwania semantycznego, Google rozpoczął wdrażanie „Knowledge Graph” (pol. „Panelu wiedzy”) – zintegrowanego z SERP pola, oferującego dodatkowe informacje o danych osobach, miejscach i rzeczach. Z czasem można spodziewać się wyświetlania „paneli wiedzy” w rosnącej liczbie wyników wyszukiwania.

Introducing the Knowledge Graph: things, not strings (Google)

Google Launches Knowledge Graph To Provide Answers, Not Just Links (SEL)


8.22 Kwietniowy 52-pak — 4 maja 2012

Google opublikował szczegóły 52 kwietniowych aktualizacji, wliczając w to zmiany związane z aktualizacją „Pingwin”. Inne informacje obejmowały o 15% większy indeks „bazowy”, poprawione interpretowanie paginacji i liczne aktualizacje sitelinków.

Search quality highlights: 52 changes for April (Google)

Google’s April Updates: Bigger & Tiered Index, Document Ranking, Sitelink Changes & More (SEL)


8.23 Panda 3.6 (#14) — 27 kwietnia 2012

Ledwie tydzień po Pandzie 3.5 Google wprowadził kolejną aktualizację danych Pandy. Wpływ tej aktualizacji nie jest jasny i wygląda na to, że miała ona stosunkowo niewielki wpływ.

Confirmed: Panda Update 3.6 Happened On April 27th (SEL)


8.24 Pingwin — 24 kwietnia 2012

Po tygodniach spekulacji o karze za „przeoptymalizowanie”, Google ostatecznie wprowadził „aktualizację dot. spamu w sieci”, która wkrótce została nazwana „Pingwin” (ang. „Penguin”). Pingwin dostroił wiele czynników spamowych, takich jak upychanie fraz kluczowych (ang. „keyword stuffing”) i dotknął ok. 3,1% anglojęzycznych zapytań.

Another step to reward high-quality sites (Google)

The Penguin Update: Google’s Webspam Algorithm Gets Official Name (SEL)

Google Penguin Update Recovery Tips & Advice (SEL)

Two Weeks In, Google Talks Penguin Update, Ways To Recover & Negative SEO (SEL)


8.25 Panda 3.5 (#13) — 19 kwietnia 2012

W środku ruchliwego dla algorytmów tygodnia Google po cichu zaktualizował dane Pandy. Mieszanka zmian sprawiła, że trudno było obliczyć jej wpływ, natomiast wygląda na to, że była to całkiem rutynowa aktualizacja z niewielkim wpływem.

Google Mocks Me For Missing Panda 3.5 (SER)


8.26 Błąd związany z „zaparkowanymi domenami” (ang. „parked domains”) — 16 kwietnia 2012

Po tym jak liczni webmasterzy odnotowali przetasowania w rankingu, Google potwierdził, że błąd danych spowodował oznaczenie niektórych domen jako zaparkowanych (a przez to dewaluowanych). Nie była to zamierzona zmiana algorytmu.

Dropped In Rankings? Google’s Mistake Over Parked Domains Might Be To Blame (SEL)

Updated: Google Update April 2012? Over SEO Penalty? (SER)


8.27 Marcowy 50-pak — 3 kwietnia 2012

Google opublikował kolejnego zbiorczego posta o aktualizacjach, obejmujących 50 zmian w marcu. Wśród nich znalazła się Panda 3.4, zmiany w ocenie anchor-textu, aktualizacja wyszukiwarki grafik i zmiany w sposobie interpretacji zapytań nacechowanych lokalnie.

Search quality highlights: 50 changes for March (Google)

Google’s March Updates: Anchor Text, Image Search, Navigational Search & More (SEL)


8.28 Panda 3.4 (#12) — 23 marca 2012

Google ogłosił kolejną aktualizację Pandy, tym razem poprzez Twittera już w trakcie wprowadzania aktualizacji. Wg oficjalnego oświadczenia Panda 3.4 powinna była dotknąć ok. 1,6% wyników wyszukiwania.

Google Says Panda 3.4 Is ‘Rolling Out Now’ (SEL)


8.29 Wideo o jakości wyników wyszukiwania — 12 marca 2012

Nie była to aktualizacja algorytmu, natomiast Google opublikował rzadki podgląd ze spotkania dot. jakości wyszukiwania. Dla wszystkich zainteresowanych algorytmem wideo to oferuje mnóstwo kontekstu dotyczącego procesu Google i ich priorytetów. To również okazja, żeby zobaczyć Amita Singhala w akcji.

Video! The search quality meeting, uncut (Google)


8.30 Venice (pol. „Wenecja”) — 27 lutego 2012

W ramach comiesięcznych informacji o aktualizacjach Google wspomniał nazwę kodową „Venice” (pol. „Wenecja”). Ta aktualizacja lokalna najwyraźniej agresywniej lokalizowała wyniki organiczne i ciaśniej integrowała dane lokalnych wyszukiwań. Dokładna data wdrożenia nie jest znana.

Understand and Rock the Google Venice Update (SEOmoz)

Google Venice Update – New Ranking Opportunities for Local SEO (Catalyst eMarketing)


8.31 Lutowy 40-pak (2) — 27 lutego 2012

Na koniec miesiąca Google opublikował drugi zestaw „informacji z jakości wyszukiwania”, wskazując ponad 40 zmian w lutym. Zauważalne zmiany obejmowały liczne aktualizacje wyszukiwarki grafik, liczne aktualizacje świeżości (w tym wygaszenie 2 starych elementów algorytmu) i aktualizację Pandy.

Search quality highlights: 40 changes for February (Google)


8.32 Panda 3.3 (#11) — 27 lutego 2012

Google wdrożył kolejną aktualizację Pandy, która okazała się relatywnie niewielka.

Google Confirms Panda 3.3 Update (SEL)

Confirmed: Google Panda 3.3 (SER)


8.33 Lutowy 17-pak — 3 lutego 2012

Google wypuścił kolejną serię „nowości z jakości wyszukiwania” (łącznie 17). Wiele było związanych z szybkością, świeżością, sprawdzaniem literówek, natomiast jednym dużym ogłoszeniem była ściślejsza integracja Pandy z głównym indeksem wyszukiwarki.

17 search quality highlights: January (Google)

Google’s January Search Update: Panda In The Pipelines, Fresher Results, Date Detection & More (SEL)


8.34 Reklamy w sekcji „above the fold” — 19 stycznia 2012

Google zaktualizował algorytmy dotyczące layoutu strony, obniżając wartość witryn ze zbyt dużą liczbą reklam w sekcji „above the fold”. Wcześniej podejrzewano, że podobny czynnik miał znaczenie przy Pandzie. Aktualizacja nie miała oficjalnej nazwy, choć określano go mianem „top heavy” przez niektórych specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem.

Page layout algorithm improvement (Google)

Pages With Too Many Ads “Above The Fold” Now Penalized By Google’s “Page Layout” Algorithm (SEL)


8.35 Panda 3.2 (#10) — 18 stycznia 2012

Google potwierdził aktualizację danych Pandy, choć zasugerował, że algorytm nie został zmieniony. Nie jest jasne w jaki sposób jest to powiązane z zamieszaniem wokół Pandy związanym z częstszymi aktualizacjami danych.

Confirmed: Google Panda 3.2 Update (SEW)

Google Panda 3.2 Update Confirmed (SEL)


8.36 Wyszukiwarka + Twój świat — 10 stycznia 2012

Google ogłosił radykalną zmianę w personalizacji – agresywnie promując dane społecznościowe Google+ i profile użytkowników w SERPach. Google dodał również nowy, uwydatniony przycisk do wyłączenia personalizacji.

Search, plus Your World (Google)

Real-Life Examples Of How Google’s “Search Plus” Pushes Google+ Over Relevancy (SEL)


8.37 Styczniowy 30-pak — 5 stycznia 2012

Google ogłosił 30 zmian w poprzednim miesiącu, w tym wykrywanie jakości stron docelowych wyszukiwań grafik, sitelinki lepiej związane z tematami, więcej wyników rozszerzonych (ang. „rich snippets”) i poprawki w powiązanych zapytaniach. Granica pomiędzy „aktualizacją algorytmu” a „funkcją” została nieco rozmyta.

30 search quality highlights – with codenames! (Google)

Google Announces “Megasitelinks,” Image Search Improvements & Better Byline Dates (SEL)


do góry

9. 2011

 

9.1 Grudniowy 10-pak — grudzień 2011

Google opisał drugi zestaw 10 aktualizacji, ogłaszając jednocześnie, że posty tego rodzaju będą publikowane co miesiąc. Aktualizacje obejmują udoskonalenia powiązanych zapytań, wykrywanie zaparkowanych domen, świeżość blogów w wyszukiwaniach i świeżość w wyszukiwarce grafik. Dokładne daty każdej aktualizacji nie zostały podane.

Search quality highlights: new monthly series on algorithm changes (Google)

Google: Parked Domains, Scraper Sites Targeted Among New Search Changes (SEL)


9.2 Panda 3.1 (#9) — 18 listopada 2011

Po Pandzie 2.5 Google wkroczył w okres ciągłych zmian w tym algorytmie. W tym czasie aktualizacje są częstsze i jednocześnie relatywnie mniejsze. Niektórzy analitycy branżowi, specjalizujący się w pozycjonowaniu, oznaczyli aktualizację z 18 listopada numerem 3.1, choć oficjalnie nie było 3.0.

Google Panda 3.1 Update: 11/18 (SER)


9.3 10-pak aktualizacji — 14 listopada 2011

Dosyć nietypowe posunięcie. W celu zwiększenia przejrzystości, Matt Cutts opublikował posta z ostatnimi 10 aktualizacjami algorytmu. Nie jest jasne kiedy były wprowadzone, a dodatkowo większość z nich to małe aktualizacje, natomiast zasygnalizowało to zmianę w sposobie, w jakim Google ogłasza zmiany w algorytmie.

Ten recent algorithm changes (Google)

Improved Snippets, Rank Boost For “Official” Pages Among 10 New Google Algorithm Changes (SEL)


9.4 Aktualizacja „świeżości” — 3 listopada 2011

Google ogłosił, że algorytm nagradzający za „świeżość” treści dotknie nawet 35% zapytań (niemal 3-krotność oficjalnego wpływu Pandy 1.0). Ta aktualizacja dotknęła głównie te wyniki, w których ważny jest czas, ale zasygnalizowała też znacznie większe skupienie na świeżych treściach.

Giving you fresher, more recent search results (Google)

Google Search Algorithm Change For Freshness To Impact 35% Of Searches (SEL)


9.5 Szyfrowanie zapytań — 18 października 2011

Google ogłosił, że z uwagi na prywatność będą szyfrować zapytania w wyszukiwarce. Niestety, spowodowało to luki w danych dotyczących fraz, kierujących ruch organiczny na stronę – dla części z nich pojawia się informacja „(not provided)”. Liczba ta wzrastała w tygodniach po wprowadzeniu zmiany.

Making search more secure (Google)

Google Hides Search Referral Data with New SSL Implementation (SEOmoz)


9.6 Zmiany w Pandzie (#8) — 5 października 2011

Matt Cutts na Twitterze: „spodziewajcie się zamieszania związanego z Pandą w następnych kilku tygodniach” i podał również liczbę „~2%”. Inne, mniejsze aktualizacje Pandy miały miejsce 3 i 13 października oraz 18 listopada.

Taking a Closer Look at the Google’s Panda 2.5 “Flux” (SEL)

“Minor” Google Panda Update On November 18th (SEL)


9.7 Panda 2.5 (#7) — 28 września 2011

Po ponad miesiącu Google wypuścił kolejną aktualizację Pandy. Szczegóły zmian nie są jasne, natomiast niektóre witryny odnotowały duże spadki.

Confirmed: Google Panda 2.5 Update Arrived This Week (SEL)

Google Panda 2.5: Losers Include Today Show, The Next Web; Winners Include YouTube, Fox News (SEL)


9.8 516 aktualizacji algorytmicznych — 21 września 2011

Nie była to aktualizacja, ale była to rzadko ujawniana informacja. CEO Google, Eric Schmidt, powiedział w Kongresie, że Google wprowadził 516 aktualizacji w 2010 roku. Co było prawdziwie szokujące – przetestowali ponad 13 000 aktualizacji!

Eric Schmidt’s Congressional Testimony (SEL)


9.9 Elementy paginacji — 15 września 2011

Aby pomóc w naprawie indeksowania i problemów z duplikatami jakie generuje paginacja, Google wprowadził atrybuty linków rel=”next” i rel=”prev”. Ogłosił również, że poprawili automatyczne łączenie i kanonikalizację dla stron „Zobacz wszystko”.

Pagination with rel=“next” and rel=“prev” (Google)

Google Provides New Options for Paginated Content (SEL)


9.10 Rozszerzone sitelinki — 16 sierpnia 2011

Po eksperymentach, Google oficjalnie wdrożył rozszerzone sitelinki, najczęściej dla zapytań brandowych. Na początku było to 12 linków, ale krótko po wprowadzeniu Google ograniczył je do 6.

The evolution of sitelinks: expanded and improved (Google)

Official: Google Sitelinks Expands To 12 Pack (SEL)


9.11 Panda 2.4 (#6) — 12 sierpnia 2011

Google wprowadził Pandę międzynarodowo, zarówno globalnie dla anglojęzycznych, jak i nieanglojęzycznych zapytań, za wyłączeniem chińskiego, japońskiego i koreańskiego. Google odnotował, że wpłynęło to na 6-9% zapytań w krajach dotkniętych zmianą.

High-quality sites algorithm launched in additional languages (Google)

Google’s Panda Update Launches Internationally in Most Languages (SEL)

 


9.12 Panda 2.3 (#5) — 23 lipca 2011

Dyskusje webmasterów sugerowały, że Google wprowadził kolejną aktualizację. Nie było jasne, czy wprowadzone zostały nowe czynniki, czy była to tylko aktualizacja danych Pandy.

Official: Google Panda 2.3 Update Is Live (SEL)

A Holistic Look at Panda with Vanessa Fox (Stone Temple)


9.13 Google+ — 28 czerwca 2011

Po licznych porażkach w projektach Social Media, Google przypuścił poważny atak na Facebooka za pomocą Google+. Google+ opierał się na kręgach dla dzielenia się contentem i był ściśle zintegrowany z takimi produktami jak Gmail. Użytkownicy szybko zainteresowali się portalem i w ciągu 2 tygodni Google+ zebrał 10 milionów użytkowników.

Introducing the Google+ project: Real-life sharing, rethought for the web (Google)

Larry Page On Google+: Over 10 Million Users, 1 Billion Items Being Shared Per Day (TechCrunch)


9.14 Panda 2.2 (#4) — 21 czerwca 2011

Google kontynuował aktualizację stron dotkniętych Pandą i danych, a wersja 2.2 została oficjalnie potwierdzona. Aktualizacje Pandy występowały niezależnie od głównego indeksu i nie w czasie rzeczywistym, co przypomina wcześniejszy „Taniec Google”.

Official: Google Panda Update 2.2 Is Live (SEL)

Why Google Panda Is More A Ranking Factor Than Algorithm Update (SEL)


9.15 Schema.org — 2 czerwca 2011

Google, Yahoo i Microsoft wspólnie ogłosili wsparcie dla ujednoliconego podejścia do danych strukturalnych. Stworzyli również kilka nowych „schematów” w ewidentnym ruchu mającym na celu prezentowanie jeszcze bogatszych wyników wyszukiwania.

Google, Bing & Yahoo Unite To Make Search Listings Richer Through Structured Data (SEL)

What is Schema.org? (Schema.org)


9.16 Panda 2.1 (#3) — 9 maja 2011

Google wprowadził kolejną rundę zmian istotnych dla pozycjonowania, początkowo nazwaną Pandą 3.0. Zmiany te nie zostały szczegółowo przedyskutowane przez Google i zdawały się być relatywnie niewielkie.

It’s Panda Update 2.1, Not Panda 3.0, Google Says (SEL)

Google Panda 3.0 (SERoundtable)


9.17 Panda 2.0 (#2) — 11 kwietnia 2011

Google wprowadził aktualizację Pandy dla wszystkich anglojęzycznych zapytań na całym świecie (nie tylko w krajach anglojęzycznych). Również nowe czynniki zostały dodane, w tym dane o witrynach zablokowanych przez użytkowników bezpośrednio w SERP czy w przeglądarce Chrome.

High-quality sites algorithm goes global, incorporates user feedback (Google)

Panda 2.0: Google Rolls Out Panda Update Internationally & Incorporates Searcher Blocking Data (SEL)


9.18 Przycisk +1 — 30 marca 2011

Odpowiadając na działania konkurencji z głównych witryn społecznościowych (w tym Facebooka i Twittera), Google wprowadził przycisk +1 (tuż obok linków w wynikach wyszukiwania). Kliknięcie w +1 pozwalało użytkownikom wpłynąć na wyniki wyszukiwania w ramach swoich kręgów społecznościowych, zarówno w organiku jak i wynikach płatnych.

Recommendations when you want them (Google)

Meet +1: Google’s Answer To The Facebook Like Button (SEL)


9.19 Panda/Farmer — 23 lutego 2011

Duża aktualizacja algorytmu mocno uderzyła w witryny, dotykając nawet 12% wyników wyszukiwania (liczba ta pochodzi bezpośrednio od Google). Panda zdawała się skupiać na stronach z małą ilością treści, farmach treści, witrynach z wysokim stosunkiem reklam do treści i licznych problemach jakościowych. Panda była wprowadzana przynajmniej przez 2 miesiące, uderzając w Europę w kwietniu 2011 roku.

The 'Panda’ That Hates Farms: A Q&A With Google’s Top Search Engineers (Wired)

Google’s Farmer/Panda Update: Analysis of Winners vs. Losers (SEOmoz)


9.20 Aktualizacja własności/autorstwa contentu — 28 stycznia 2011

W odpowiedzi na głośne przypadki spamu Google wprowadził aktualizację w celu lepszego wyłapywania przynależności contentu i zatrzymania procederu automatycznego ściągania treści. Wg Matta Cuttsa dotknęło to ok. 2% zapytań. Był to ewidentny prekursor aktualizacji Pandy.

Algorithm Change Launched (Matt Cutts)


9.21 Kara Overstock.com — styczeń 2011

Co rzadkie, ujawnienie nieczystych praktyk SEO Overstock.com poskutkowało publiczną karą od Google. JCPenney otrzymał karę w lutym za podobne „złe zachowanie”. Obie sytuacje pokazywały zmianę w podejściu Google i zapowiadały aktualizację Panda.

Google Penalizes Overstock for Search Tactics (WSJ)

Overstock.com’s Google Rankings – Too Good? (WMW)


do góry

10. 2010

 

10.1 Negatywne opinie — grudzień 2010

Po ujawnieniu przez New York Timesa w jaki sposób strona e-commerce DecorMyEyes rankingowała na bazie negatywnych opinii, Google wykonał rzadki ruch i dostosował algorytm aby wyłapywał witryny stosujące podobne taktyki.

A Bully Finds a Pulpit on the Web (NY Times)

Being bad to your customers is bad for business (Google)


10.2 Czynniki socjalne — grudzień 2010

Google i Bing potwierdzili, że korzystają z czynników socjalnych w ustalaniu rankingu, w tym danych z Twittera i Facebooka. Matt Cutts potwierdził, że jest to stosunkowo nowy projekt dla Google, choć wielu specjalistów SEO od dłuższego czasu podejrzewało, że do tego dojdzie.

What Social Signals Do Google & Bing Really Count? (SEL)

Google Webmaster Video Reconfirms Use Of Social Signals (SEL)


10.3 Natychmiastowy podgląd — listopad 2010

Ikona lupy pojawiła się w wynikach wyszukiwania Google, pozwalając odwiedzającym szybko podejrzeć stroną docelową bezpośrednio z SERP. Sygnalizowało to nowe podejście Google do jakości, designu i użyteczności stron docelowych.

Beyond Instant Results: Instant Previews (Google)


10.4 Google Instant — wrzesień 2010

Bazując na Google Suggest uruchomiono Google Instant, wyświetlając wyniki w trakcie wprowadzania zapytania. Specjaliści od pozycjonowania bardzo ostro zareagowali na tę zmianę, ale okazało się, że wpływ był ostatecznie całkiem niewielki.

About Google Instant (Google)

Google Instant: Fewer Changes to SEO than the Average Algo Update (SEOmoz)


10.5 Aktualizacja brandów — sierpień 2010

Choć nie była to tradycyjna aktualizacja algorytmu, Google zaczął wyświetlać tę samą domenę kilkukrotnie w SERP. Poprzednio domeny były ograniczone do 1-2 wyników lub 1 wyniku z „podwynikami”.

Google Search Results Dominated By One Domain (SEL)


10.6 Kofeina (ang. „Caffeine”) (wdrożenie) — czerwiec 2010

Po miesiącach testów Google zakończył wdrażanie infrastruktury Kofeiny. Kofeina nie tylko podniosła czystą prędkość Google ale także znacznie mocniej powiązała proces indeksowania, co poskutkowało indeksem świeższym o 50% (wg Google).

Our new search index: Caffeine (Google)

Google’s New Indexing Infrastructure “Caffeine” Now Live (SEL)


10.7 May Day — maj 2010

Późnym kwietniem i wczesnym majem webmasterzy odnotowali znaczne spadki w ruchu z fraz z „długiego ogona” (ang. „long tail”). Matt Cutts potwierdził później, że May Day był zmianą algorytmiczną, wpływającą na long taile. Witryny z licznymi podstronami z małą ilością treści odnotowały szczególnie duże straty, co było przedsmakiem aktualizacji Panda.

Google Search Results Dominated By One Domain (SEL)

Video: Google’s Matt Cutts On May Day Update (SERoundtable)


10.8 Miejsca Google — kwiecień 2010

Choć „Miejsca” zostały wprowadzone we wrześniu 2009 roku, pierwotnie były tylko częścią Map Google. Oficjalne wdrożenie Miejsc Google wiązało się z re-brandingiem Local Business Center, mocniejszym powiązaniem Miejsc z lokalnymi wynikami wyszukiwania i dodaniem nowych funkcji, w tym możliwości reklamowania lokalnego.

Google Local Business Center Becomes „Google Places” (SEL)

Introducing Google Places (Google)


do góry

11. 2009

 

11.1 Wyszukiwanie w czasie rzeczywistym (ang. „Real-time Search”) — grudzień 2009

Tym razem wyszukiwanie w czasie rzeczywistym było faktem – feedy z Twittera, Google News, nowo-zaindeksowany content i liczne inne źródła zostały zintegrowane w feed w czasie rzeczywistym w niektórych SERP. Źródła zostały z czasem poszerzane, obejmując również social media.

Google Launches Real Time Search Results (SEL)


11.2 Kofeina (ang. „Caffeine”) (zapowiedź) — sierpień 2009

Google zapowiedział gigantyczną zmianę w infrastrukturze, zaprojektowaną w celu przyspieszenia indeksowania, poszerzenia indeksu oraz zintegrowania indeksowania i rankingowania niemal w czasie rzeczywistym. Czas wdrożenia obejmował miesiące, z ostatecznym wdrożeniem rozpoczynającym się w USA we wczesnym 2010 roku i trwającym aż do lata.

Google Caffeine: A Detailed Test of the New Google (Mashable)

Help test some next-generation infrastructure (Google)


11.3 Vince — luty 2009

Specjaliści SEO donosili o dużej aktualizacji, która wydawała się promować duże brandy. Matt Cutts nazwał Vince’a „niewielką zmianą”, ale inni uważali, że miał znaczące, długoterminowe implikacje w pozycjonowaniu.

Big Brands – Google Brand Promotion: New Search Engine Rankings Place Heavy Emphasis on Branding (SEO Book)

Google’s Vince Update Produces Big Brand Rankings; Google Calls It A Trust „Change” (SEL)


11.4 Znacznik rel=canonical — luty 2009

Google, Microsoft i Yahoo wspólnie ogłosili wsparcie dla znacznika canonical, pozwalając tym samym webmasterom poinformować roboty wyszukiwarki o kanonikalizacji bez wpływu na odwiedzających witrynę użytkowników.

Learn about the Canonical Link Element in 5 minutes (MattCutts.com)

Canonical URL Tag – The Most Important Advancement in SEO Practices Since Sitemaps (SEOmoz)


do góry

12. 2008

 

12.1 Google Suggest — sierpień 2008

W dużej zmianie Google wdrożył Suggest, wyświetlający sugerowane wyszukiwania. Wyświetlały się one w trakcie wpisywania zapytania przez użytkownika, w rozwijanym polu pod okienkiem do wpisywania zapytania. W późniejszym czasie Suggest da podstawy Google Instant.

Google.com Finally Gets Google Suggest Feature (SEL)


12.2 Dewey — kwiecień 2008

Przetasowania na dużą skalę wystąpiły na końcu marca i początku kwietnia, ale szczegóły nie były jasne. Niektórzy podejrzewali, że Google promował swoje wewnętrzne serwisy, takie jak Google Books, ale dowody na to były ograniczone.

Google’s Cutts Asking for Feedback on March/April ’08 Update (SERoundtable)


do góry

13. 2007

 

13.1 Buffy — czerwiec 2007

W celu uhonorowania Vanessy Fox, która odeszła z Google, aktualizacja została nazwana „Buffy”. Nikt nie był do końca pewien co się stało, a Matt Cutts zasugerował, że Buffy była tylko zsumowaniem drobniejszych zmian.

Google „Buffy” Update – June Google.com Update (SERoundtable)

SMX Seattle wrap-up (MattCutts.com)


13.2 Universal Search — maj 2007

Choć nie była to typowa aktualizacja algorytmu, Google zintegrował tradycyjne wyniki wyszukiwania z Wiadomościami, Grafikami, wynikami lokalnymi i innymi elementami, dramatycznie zmieniając ich formę. Stare SERPy z 10 niebieskimi linkami zostały oficjalnie pogrzebane.

Google 2.0: Google Universal Search (SEL)


do góry

14. 2006

 

14.1 Fałszywy alarm — grudzień 2006

W grudniu pojawiły się pogłoski o aktualizacji, wraz z doniesieniami o dużych zmianach w rankingu w listopadzie, ale Google przekazał, że nie wprowadzili żadnych dużych zmian.

Google Update Debunked By Matt Cutts (SERoundtable)


14.2 Aktualizacja indeksu dodatkowego (ang. „supplemental”) — listopad 2006

Prawdopodobnie przez cały 2006 rok Google wprowadzał zmiany do swojego indeksu dodatkowego i do sposobu w jaki odfiltrowane strony były traktowane. Jednocześnie twierdzili, że indeks dodatkowy nie jest karą (choć czasami tak się może wydawać).

Confusion Over Google’s Supplemental Index (SERoundtable)


do góry

15. 2005

 

15.1 Big Daddy — grudzień 2005

Z technicznego punktu widzenia Big Daddy był aktualizacją infrastruktury (tak jak nieco świeższa „Kofeina”) i był wprowadzany przez kilka miesięcy, aż do marca 2006 roku. Big Daddy zmienił sposób w jaki Google radził sobie z kanonikalizacją URLi, przekierowaniami (301/302) i innymi problemami technicznymi.

Indexing timeline (MattCutts.com)

Todd, Greg & Matt Cutts on WebMasterRadio (SEOmoz)


15.2 Google Local/Mapy — październik 2005

Po wprowadzeniu Local Business Center w marcu 2005 roku i zachęcaniu firm do aktualizacji swoich informacji, Google scaliło dane z map do Local Business Center, co w szerszej perspektywie spowodowało liczne zmiany w pozycjonowaniu lokalnym.

Google Merges Local and Maps Products (Google)


15.3 Jagger — październik 2005

Google wdrożył serię aktualizacji, głównie skupionych na linkach niskiej jakości, farmach linków i płatnych linkach. Jagger był wprowadzany przynajmniej w 3 etapach, od ok. września do listopada 2005, z największym wpływem w październiku.

A Review Of The Jagger 2 Update (SERoundtable)

Dealing With Consequences of Jagger Update (WMW)


15.4 Gilligan — wrzesień 2005

Nazywana również „fałszywą” aktualizacją. Webmasterzy zauważyli zmiany ale Google stwierdził, że żadna duża aktualizacja nie była wprowadzana. Matt Cutts napisał posta na bloga, w którym wyjaśnia, że Google codziennie aktualizował (w tym czasie) dane w indeksie, ale PageRank Toolbara i inne metryki tylko raz na 3 miesiące.

Google’s Cutts Says Not An Update – I Say An Update, Just Not A Dance (SEW)

What’s an update? (MattCutts.com)


15.5 Sitemapy XML — czerwiec 2005

Google umożliwił webmasterom przesyłanie sitemap XML przez Narzędzia dla Webmasterów, obchodząc tradycyjne sitemapy HTML oraz dając specjalistom od pozycjonowania bezpośredni (choć niewielki) wpływ na indeksowanie.

New „Google Sitemaps” Web Page Feed Program (SEW)


15.6 Wyszukiwanie spersonalizowane — czerwiec 2005

W odróżnieniu od poprzednich prób personalizacji, które wymagały indywidualnych ustawień i profili, wdrożenie wyszukiwania spersonalizowanego z 2005 roku korzystało bezpośrednio z historii wyszukiwania i automatycznie dostosowywało wyniki. Choć na początku wpływ był niewielki, później Google zaczął korzystać z historii wyszukiwań w wielu sytuacjach.

Google Relaunches Personal Search – This Time, It Really Is Personal (SEW)

Search gets personal (Google)


15.7 Burbon — maj 2005

Najprawdopodobniej Matt Cutts (pod pseudonimem „GoogleGuy”) ogłosił, że Google wprowadzał w tym czasie ok. „3,5 zmiany w jakości wyszukiwarki”. Nikt nie był pewien co było połową zmiany ale członkowie Webmaster World spekulowali, że Burbon zmienił sposób w jaki duplicate content i niekanoniczne (www vs non-www) URLe były traktowane.

Google Update „Bourbon” (Batelle Media)

Bourbon Update Survival Kit (SERoundtable)


15.8 Allegra — luty 2005

Webmasterzy zauważyli zmiany w rankingu ale szczegóły aktualizacji nie były jasne. Niektórzy uważali, że Allegro wpłynęła na „piaskownicę”, podczas gdy inni stwierdzili, że LSI (Latent Semantic Indexing) zostało zmienione. Dodatkowo, pojawiły się spekulacje, że Google zaczyna karać podejrzane linki.

Google’s Feb. 2005 Update (SEW)


15.9 Nofollow — styczeń 2005

W celu kontrolowania spamu i jakości linków wychodzących, Google, Yahoo i Microsoft wspólnie wprowadzili atrybut „nofollow”. Nofollow pomaga wyczyścić linki, za które nie można ręczyć, w tym spamerskie linki z komentarzy na blogach. Choć nie jest to tradycyjna aktualizacja algorytmu, zmiana ta stopniowo zaczęła mieć znaczący wpływ na linki i linkowanie.

Google, Yahoo, MSN Unite On Support For Nofollow Attribute For Links (SEW)


do góry

16. 2004

 

16.1 Pierwsza oferta publiczna Google — sierpień 2004

Choć oczywiście nie jest to aktualizacja algorytmu, jest to ważny moment w historii Google – sprzedali 10 milionów udziałów, zbierając 1,67 miliarda dolarów kapitału i ustanawiając swoją wartość rynkową na ponad 20 miliardów dolarów. Do stycznia 2005 roku ceny udziałów Google wzrosły ponad dwukrotnie.

Google IPO priced at $85 a share (CNN)


16.2 Brandy — luty 2004

Google wprowadził różnorodne zmiany, w tym znaczne rozszerzenie indeksu, LSI (ang. „Latent Semantic Indexing”), większa uwaga poświęcana była też tematyczności anchor textu i wprowadzono koncept „sąsiedztwa” linku. LSI poszerzyło możliwości Google w rozumieniu synonimów i podniosło o poziom wyżej analizę fraz kluczowych.

Google’s Brandy Update Exposed (WebProNews)

How To Beat Google’s „Brandy” Update (SitePoint)


16.3 Austin — styczeń 2004

Czego Floryda nie zdołała, to Austin posprzątał. Google kontynuował przyciskanie śruby zwodniczym taktykom on-page, w tym dodawaniu niewidocznego tekstu i upychaniu meta tagów. Niektórzy spekulowali, że Google wdrożył algorytm „Hilltop” i zaczął poważnie przypatrywać się związkowi stron z danym tematem.

The latest on update Austin (Google’s January update) (SEJ)

Google Update Austin: Google Update Florida Again (Search-Marketing.info)


do góry

17. 2003

 

17.1 Floryda — listopad 2003

Ta aktualizacja właściwie dała początek reszcie aktualizacji (i pozycjonowaniu). Wiele stron straciło pozycje a właściciele firm byli wkurzeni. Floryda zdawała się być gwoździem do trumny niskich jakości taktyk SEO z lat 90-ych, takich jak upychanie fraz kluczowych, i sprawiła, że cała zabawa stała się znacznie bardziej… interesująca.

What Happened To My Site On Google? (SEW)


17.2 Dodatkowy indeks — wrzesień 2003

W celu zaindeksowania większej liczby dokumentów bez poświęcania wydajności, Google wydzielił niektóre wyniki do indeksu „dodatkowego” (ang. „supplemental”). Problemy z przeniesieniem do indeksu dodatkowego były tematem gorących dyskusji w branży dopóki w późniejszym czasie indeks ten nie został ponownie zintegrowany.

Search Engine Size Wars & Google’s Supplemental Results (SEW)


17.3 Fritz — lipiec 2003

Trwający miesiąc „taniec Google” dobiegł końca wraz z aktualizacją „Fritz”. Zamiast całkowicie zmieniać indeks mniej więcej w trybie miesięcznym, Google wybrał podejście przyrostowe. Indeks był teraz zmieniany codziennie.

Explaining algorithm updates and data refreshes (Matt Cutts)


17.4 Esmeralda — czerwiec 2003

Była to ostatnia z regularnych miesięcznych aktualizacji Google, zastępowana stopniowo procesem ciągłym. „Taniec Google” został zastąpiony ciągłym zamieszaniem/ciągłymi zmianami. Esmeralda prawdopodobnie była oznaką znacznych zmian infrastrukturalnych w Google.

Google Update Esmeralda (Kuro5hin)


17.5 Dominic — maj 2003

Podczas gdy w maju zaobserwowano wiele zmian, dokładna natura Dominika nie jest jasna. Roboty Google (od „świeżości” i „głębokiego indeksowania”; ang. „Freshbot”, „Deepcrawler”) przeczesywały sieć, skutkiem czego wiele stron zanotowało skoki i spadki. Sposób w jaki Google zliczał i raportował linki przychodzące prawdopodobnie również się dramatycznie zmienił.

Understanding Dominic – Part 2 (WMW)


17.6 Cassandra — kwiecień 2003

Google skupił się na podstawowych problemach z jakością linków, takich jak masowe linkowanie ze swoich domen. Cassandra równie mocno zajęła się ukrytym tekstem i ukrytymi linkami.

Google – Update „Cassandra” is here (Econsultancy)


17.7 Boston — luty 2003

Ogłoszona na SES Boston, była to pierwsza nazwana aktualizacja Google. Pierwotnie Google chciał aktualizować w trybie miesięcznym, więc kilka pierwszych aktualizacji było połączeniem zmian algorytmicznych i dużych odświeżeń indeksu (tzw. „Taniec Google”). W miarę jak aktualizacje stawały się coraz częstsze, idea miesięcznych aktualizacji szybko padła.


do góry

18. 2002

18.1 Pierwsza udokumentowana aktualizacja — wrzesień 2002

Przed „Bostonem” (pierwszą nazwaną aktualizacją), jesienią 2002 roku odnotowano znaczne przetasowania. Szczegóły nie są jednoznaczne, ale wydaje się, że było to coś więcej niż tylko comiesięczny taniec Google i aktualizacja PageRanka.

September, 2002 Google Update Discussion – Part 1 (WMW)

Dancing The Google Dance (Level343)


do góry

19. 2000

19.1 Google Toolbar — grudzień 2000

Google wypuścił swój pasek narzędzi dla przeglądarki internetowej, a wraz z nim Toolbar PageRank (TBPR). Jak tylko webmasterzy zaczęli obserwować TBPR rozpoczął się „taniec Google”.

Google Launches The Google Toolbar (Google)

do góry

Źródło: Moz

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 5:20 min 19.03.2020 Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 6:00 min 24.03.2020 Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 1

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 03:50 min 29.10.2018 Gdybyśmy zapytali was o to, jakie strony internetowe są najlepsze, pewnie odpowiedzielibyście, że nie tylko te o interesującej grafice, ale przede wszystkim takie, z których korzysta się szybko i wygodnie. UX (user experience) i UI (user interface) to ważne elementy wpływające na komfort internautów. Sprawdźcie, na czym polegają UX i UI oraz w jaki sposób mogą być one wsparciem dla SEO? Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700