Pomysł na biznes, przygotowanie oferty produktów lub usług, zakup odpowiedniego sprzętu, a na końcu otwarcie działalności. To tylko niektóre sprawy, o których musisz pamiętać, decydując się na stworzenie firmy. Jednak aby zacząć zarabiać, potrzebujesz czegoś jeszcze. Oczywiście chodzi o klientów, którzy dzięki swoim wyborom pozwolą Ci zarobić. Jak ich pozyskać? Z pomocą przychodzą wszelkie działania marketingowe, które warto zaplanować. Jednak na samym początku tworzenia strategii nie możesz zapomnieć o tym, aby wskazać, kto będzie Twoją grupą docelową. Czym dokładnie ona jest? Czy jest faktycznie potrzebna? Jak ją stworzyć? Tego dowiesz się z tego artykułu!
Grupa docelowa to zbiór osób, które potencjalnie mogłyby być zainteresowane daną ofertą, produktem czy też usługą. Wyznacza się ją, wykorzystując różne kryteria związane m.in. z demografią, geografią, psychografią czy też z behawioryzmem. Biorąc pod uwagę te czynniki, jesteś w stanie wskazać powtarzające się zachowania użytkowników, którzy już korzystają lub dopiero będą korzystać z Twojej oferty. Mając wiedzę na temat grupy docelowej, jesteś w stanie stworzyć odpowiednią strategię marketingową, odpowiadającą na potrzeby potencjalnego konsumenta.
Odpowiemy jednoznacznie: tak, potrzebujesz jej i to bardzo! Grupa docelowa pozwoli Ci na stworzenie planu działań promocyjnych. Co istotne, umożliwi Ci również dopasowanie odpowiednich kanałów komunikacji oraz języka. Na pewno zdajesz sobie sprawę z tego, że reklama na TikToku raczej nie trafi do osób w wieku 50+, natomiast grafiki rodem z lat 90. z kwiatami, zwierzętami i rymowankami – do młodzieży. Właśnie dlatego tak ważne jest dobranie platform i formy przekazu do odbiorców.
Grupa docelowa znacznie bardziej doceni najważniejsze cechy danego produktu czy też usługi. Przykładowo, jeśli sprzedajesz specjalistyczną odzież narciarską, to materiał, z którego została stworzona czy też inne cechy będą ważniejsze dla freaków sportów zimowych niż dla Kowalskiego, który nie jeździ nawet w góry. Z pewnością zależy Ci więc na tej pierwszej grupie, do której możesz dotrzeć szybciej i łatwiej! Dostarczając reklamy dopasowane do oczekiwań klienta, ułatwiasz mu podjęcie decyzji zakupowej. Jeśli dodatkowo na Twojej stronie pojawi się rabat 10% dla nowych klientów po zapisaniu do newslettera, to istnieje ogromna szansa na to, że dojdzie do finalizacji transakcji. Bingo!
Może Ci się wydawać, że wskazanie czynników, które określą, kto powinien znaleźć się w Twojej grupie docelowej, będzie proste. Niestety wcale nie musi tak być. Do przeanalizowania jest wiele kryteriów. Na ich podstawie będziesz w stanie określić, czy dany odbiorca faktycznie będzie wartościowy dla Ciebie i Twojej firmy oraz czy warto stworzyć przekaz reklamowy właśnie dla niego.
Poniżej znajdziesz cztery kryteria, na podstawie których będziesz w stanie określić grupę docelową.
Zdobycie danych związanych z:
Uzyskanie informacji dotyczących:
Stworzenie obrazu psychologicznego grupy docelowej na podstawie informacji związanych z:
Określenie takich czynników, jak:
Jak widzisz, jest wiele czynników, które musisz wziąć pod uwagę, tworząc grupę docelową. Dlatego też nie spiesz się z całym procesem. Pozwoli to na uniknięcie kilku podstawowych błędów, które niestety lubią się powtarzać. Chodzi przede wszystkim o:
Jeśli wolisz sam spróbować określić grupę docelową, poniżej znajdziesz kilka przydatnych narzędzi, dzięki którym łatwiej znajdziesz swoich przyszłych odbiorców.
Jak widzisz, bez ustalenia grupy docelowej wszelkie działania marketingowe mogą się okazać po prostu nieskuteczne. Kierowanie treści promocyjnych do wszystkich, to tak naprawdę kierowanie ich do nikogo. Przemyślane działania, które poprzedzone będą dokładnym researchem i analizą wyników, pozwolą Ci na stworzenie wielotorowej strategii dopasowanej zarówno do wieku odbiorców, jak i do ich zainteresowań czy zachowań konsumenckich. Skorzystaj z powyższych wskazówek i sprawdź, co grupa docelowa może dać Tobie i Twojej firmie.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: