Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 5:15 min Ikona Bartłomiej Żydkiewicz 19.05.2022

Obiektyw Google to kolejny krok w ewolucji wyszukiwania informacji w sieci. Szybkie „pstryk”, szukaj i kup – w 3 prostych ruchach możesz odnaleźć i kupić uchwycony za pomocą aparatu przedmiot. Po kolejnych ulepszeniach w wyszukiwaniu tekstem czy dźwiękiem przyszedł czas na obraz.

 

Obiektyw Google – wyszukaj to, co widzisz

 

Google Lens (w wersji polskiej Obiektyw Google) to najnowsza technologia, która analizuje i wykrywa obiekty w formie wizualnej, wykorzystując coraz częściej spotykaną w algorytmach sztuczną  inteligencję. Swój start miała w 2017 roku podczas premiery urządzenia Google Pixel 2. Aplikacja jest często domyślnie instalowana na urządzeniach z zainstalowanym systemem Android. Ostatni czas nie był zmarnowany również dla urządzeń stacjonarnych – w 2022 roku poinformowano, że Google Lens zastąpi domyślnie wyszukiwanie obrazem w przeglądarce Chrome. Główną filozofią Obiektywu jest wyszukiwanie tego, co widzisz w czasie rzeczywistym lub przy wykorzystaniu wcześniej wykonanego zdjęcia.

 

 

Jak działa Google Lens?

 

Lens to inteligentna technologia rozpoznawania oraz porównywania obiektów umieszczonych na obrazie i ich odnalezienia w indeksie Google. Przy przygotowaniu odpowiedzi korzysta także z innych sygnałów jak tekst, metadane czy lokalizacja w pozycjonowaniu lokalnym. W ten sposób określa treść oraz kontekst zdjęcia i pozycjonuje w wynikach najwyższą trafność na dane zapytanie od użytkownika.  Celem uzyskania jak najlepszej odpowiedzi wyszukiwarka filtruje treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich, stosując wytyczne Google SafeSearch – w ten sposób eliminując wyniki nieprzydatne lub niezgodne ze standardami.

W zależności od sposobu korzystania i skanowanej treści możemy wyróżnić kilka odrębnych funkcjonalności aplikacji:
  • rozpoznawanie tekstu – kopiowanie i zapisywanie tekstu prosto z grafiki, możliwość wykorzystania numeru np. telefonu czy konta bankowego, może służyć także do wykonania zapytania na podstawie rozpoznanego tekstu,
  • tłumaczenie na żywo – pozwoli na przetłumaczenie w czasie rzeczywistym tekstu wyświetlanego za pomocą aparatu np. etykiety w innym języku czy tytułu książki,
  • odnalezienie produktu – przy pomocy zdjęcia odnajdziemy sklep internetowy z wyszukanym lub podejrzanym u kogoś produktem np. element garderoby czy mebel do mieszkania,
  • identyfikacja roślin i zwierząt – doskonale radzi sobie z rozpoznaniem zwierząt oraz roślin w trybie czasu rzeczywistego…

…i wiele innych, jak tryb pomocy w rozwiązywaniu pracy domowej, sprawdzanie miejsc czy wyszukiwanie jedzenia, czyli tego co mamy na talerzu.

Przykład zastosowania wyszukiwania w Obiektywie Google – efekty zapytania to podobne produkty oraz informacja o firmie, która znajduje się na bluzie.

 

Wyszukiwanie obrazem a SEO

 

W tym przypadku nie powinniśmy szukać i spodziewać się znacznej ewolucji (jeszcze…). Zasady ustalenia topowych wyników nie zależą tylko od podobieństwa zdjęcia – nadal istotne są sprawdzone sposoby optymalizacji stron internetowych pod kątem SEO. W zależności od typu wyniku kładziemy nacisk na konkretny element na naszej witrynie – w tym przypadku to oczywiście optymalizacja grafiki (ale nie tylko).

10 przydatnych praktyk dla strony internetowej w kontekście pozycjonowania i wyszukiwania obrazem przy użyciu Google Lens:

  1. Korzystaj ze wspieranych przez Google rozszerzeń grafiki – oprócz najpopularniejszych jak JPG, PNG, rozważ wprowadzenie formatu używającego kompresji jak WebP.
  2. Nazewnictwo plików i ścieżki URL – optymalnym rozwiązaniem będzie umieszczanie w nazwie pliku wyrażenia opisującego dane zdjęcie (zamiast popularnych DCIM-XXXX).
  3. Kontekst zdjęcia – jednym z najistotniejszych elementów wyszukiwania jest kontekst wokół obrazu, zadbajmy o otoczenie w postaci unikalnego i interesującego tekstu, wprowadźmy podpisy grafik.
  4. Atrybut ALT – wypełniaj atrybut ALT (tekst alternatywny) każdej istotnej grafiki na stronie. W jego treści powinny znaleźć się przede wszystkim informacje, co zawiera dany obraz, nie upychaj tam wyrażeń kluczowych.
  5. Rozmiary zdjęcia – dopasuj wymiary grafiki do szerokości witryny, zbyt szerokie lub niedopasowane zdjęcia obciążają serwis, ich skalowalność jest istotna w kontekście wykorzystywania urządzeń mobilnych.
  6. Dane strukturalne – oznaczaj zdjęcia dedykowanymi danymi strukturalnymi (np. schema.org), które pozwolą na lepsze zrozumienie obiektu przez wyszukiwarki.
  7. Parametry techniczne strony – zapewnij responsywność strony internetowej oraz szybkość jej ładowania, w ten sposób Google będzie „windować” grafiki w wynikach wyszukiwania. Istotna będzie kompresja wykorzystywanych obrazów.
  8. Sitemapa z obrazami – stwórz i zamieść mapę witryny z obrazami. Pozwoli to na indeksowanie i odnalezienie wcześniej nieodkrytych grafik.
  9. Google Merchant Center – jeżeli prowadzisz i pozycjonujesz sklep internetowy, użyj GMC do przesyłania informacji o swoim sklepie i produktach. W ten sposób zyskasz możliwość pojawienia się w wynikach wyszukiwania na zapytania e-commerce.
  10. Unikalność – wyróżnij się i zadbaj, aby zdjęcia na Twojej stronie internetowej były unikalne, wyraźne i nie łamały standardów wyszukiwarki. Aby zabezpieczyć swoje zdjęcia, pamiętaj o wykorzystywaniu znaków wodnych.

 

Co dalej z Obiektywem Google?

 

W najbliższym czasie możemy liczyć na dalszy rozwój Obiektywu i jeszcze większą jego obecność na naszych urządzeniach. Usługi czasu rzeczywistego oraz ich wygoda to największe zalety tej aplikacji. Istotną wadą jest nadal wysoki procent nietrafionych odpowiedzi i porównań. Zastosowanie w przyszłości wzorców AI i włączenie multimediów do wcześniej zapowiedzianych aktualizacji algorytmu jak Google MUM może zwiększyć ich skuteczność, a zarazem popularność. Jeżeli chcesz zainstalować i przetestować aplikację Obiektyw Google wystarczy ją pobrać i zainstalować (dostępne dla Android, Chrome oraz iOS). Aplikacja jest w pełni darmowa.

Bartek – od 10 lat związany z branżą SEO, Team Leader w Dziale Pozycjonowania, na co dzień doradza, pomaga i dogląda kampanii promocyjnych Klientów. Spełnia się w szkoleniach i optymalizacji procesów SEO. Hobystycznie pochłaniają go liczby, a liczby to pozycje – zwłaszcza te w top 10 w Google, ale nie tylko. Liczby to też:  gole w ukochanej piłce nożnej, zero-jedynkowa rzeczywistość w cyfrowym świecie, moc silnika w tłokach motocykli, a nade wszystko  jedna córka i  jedna żona. Liczby to cały jego świat.
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.90 / 5. Vote count: 25 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.80 / 5. Vote count: 4 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 01:50 min 12.06.2022 Dobra optymalizacja strony internetowej pod kątem wymagań wyszukiwarki wymaga znajomości wielu "sztuczek" technicznych, które ułatwiają pracę i zwiększają skuteczność pozycjonowania. Jedną z takich "sztuczek", która przydaje się w codziennej pracy specjalisty SEO jest ustawianie przekierowania 301 z wykorzystaniem .htaccess. Zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.60 / 5. Vote count: 9 głosów

Brak ocen

Czym są Google Core Update? Ikona 5:50 min 16.09.2022 Aktualizacje algorytmów to największa zmora specjalistów SEO, digital marketingowców oraz właścicieli stron. Google oficjalnie informuje, że publikuje zazwyczaj 1 zmianę silnika wyszukiwania dziennie (tak, to ponad 300 aktualizacji rocznie). Wszystko po to, aby zwiększyć komfort korzystania z wyszukiwarki i jeszcze lepiej odpowiedzieć na zapytanie użytkownika. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 10:20 min 17.03.2022 Nie tylko algorytmy Google oceniają treści znajdujące się na stronach internetowych. Robią to również tzw. Ręczni Raterzy. Są to pracownicy Google, których zadaniem jest ocenianie wiarygodność stron i contentu oraz określanie czy wyniki wyszukiwania faktycznie odpowiadają intencjom użytkownika. Chcesz dowiedzieć się więcej o pracy tych ludzi? Zapraszamy do lektury artykułu. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700