Ikona 07:40 min Ikona Sunrise System 10.08.2022

 

Po co stworzono GA4?

 

Uruchomienie Google Analytics 4 to wydarzenie, które odbiło się bardzo szerokim echem wśród osób zajmujących się marketingiem internetowym. Oczywiście można było się spodziewać, że zmiany w podejściu do analityki ruchu na stronach internetowych są nieuniknione. Zbierane dotąd dane były coraz mniej precyzyjne, dodatkowo potrzeba podnoszenia efektywności działań marketingowych rosła (wraz z ciągłym wzrostem inwestycji w digital). Natomiast szeroko rozumiane otoczenie rynkowe nie ułatwiało korzystania z Google Analytics. Potrzeba zmian była duża, ale co sprytniejsi marketingowcy i analitycy bardzo skutecznie operowali dostępnymi wówczas narzędziami. 

Prawdopodobnie niewielu spodziewało się, że Google podejdzie do rozwoju swojej usługi w tak radykalny sposób. Google Analytics zmieniał się na przestrzeni lat, ale dotąd była to ewolucja, a nie rewolucja. Gdy ogłoszono wprowadzenie GA4 i jednocześnie poinformowano o nadchodzącym wygaszeniu GA3 ziemia zadrżała.  

 

To trzęsienie ziemi było jednak konieczne, ponieważ stary Analytics nie mógł być dłużej skuteczny. Model danych, którym operowało narzędzie, blokował rozwój, a piętrzące się problemy (np. związane z blokowaniem plików cookies) skierowały Google w stronę odważnej i na pewno niełatwej decyzji o uruchomieniu nowego narzędzia.

 

 

Czym różni się nowy Google Analytics 4 od starego Google Universal Analytics ?

Porównywanie obu narzędzi nie jest łatwe, bo różnic jest bardzo dużo – w efekcie nie sposób wymienić wszystkie. Łatwo też pominąć te, które mogą okazać się dla użytkowników istotne. Właśnie dlatego wybrałem kilka zmian, które w mojej opinii są najważniejsze – nie oznacza to jednak, że są to jedyne zmiany. Dodatkowo Google Analytics 4 wciąż się rozwija, a co za tym idzie zmian zapewne będzie jeszcze więcej. 

 

  • Nowy interfejs – zmiana wizualna jest najbardziej widoczna – obecny Analytics nie ma dostępnych widoków, na wzór starego. Zmieniają się poziomy uprawnień do usługi oraz znane dotychczas ustawienia (zarówno na poziomie widoku, jak i usługi). Zmienia się też panel analityczny – drzewo raportów zostało reorganizowane względem starej wersji, wiele ulubionych dla wielu kart raportów zostało usuniętych. Z perspektywy interfejsu GA4 to całkowicie inne narzędzie, którego trzeba się nauczyć na nowo. 
  • Inny model i układ danych – podstawową daną w tradycyjnym GA była sesja i kliknięcia, wokół której budowane były wszystkie informacje (te o użytkowniku, o zachowaniach, o skuteczności). Oczywiście stare narzędzie dawało dosyć duże możliwości personalizowania ustawień (również na poziomie zbierania danych), ale narzucało też pewne ograniczenia. GA4 skupia się na użytkowniku, a interakcje z witryną są zbierane w postaci zdarzeń. Każde zdarzenie może mieć przypisane 25 różnych parametrów. 
  • Inne podejście do atrybucji – domyślnie Google Analytics przypisywał transakcje do ostatniego rozpoznanego źródła ruchu – oczywiście możliwe było weryfikowanie również innych modeli atrybucji, natomiast utrudniało to analizę. Google Analytics 4 posługuje się atrybucją opartą o dane – w efekcie otrzymujemy informację, jak poszczególne punkty kontaktu z witryną przyczyniły się do finalnej konwersji. Dzięki temu możliwe jest podejmowanie lepszych decyzji marketingowych. 
  • Mierzenie danych na różnych urządzeniach/w aplikacjach – stare narzędzie nie najlepiej radziło sobie z łączeniem informacji pochodzących z różnych urządzeń – nowe nie ma tego problemu. 
  • Odejście od plików cookies – GA4 jest zaprojektowane w taki sposób, aby w przyszłości mogło funkcjonować bez plików cookies. Duża w tym rola uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji. 
  • Zastąpienie wskaźnika odrzuceń wskaźnikiem zaangażowania – poprzedni wskaźnik był niedoskonały i prowadził do wielu nieporozumień. Skupienie na zaangażowaniu pozwala bardziej rzetelnie ocenić skuteczność poszczególnych elementów witryny. 
  • Większa elastyczność – GA4 daje większe możliwości w zakresie konfigurowania danych i raportów. Oprócz tego nowy Analytics pozwala na bezpłatną komunikację z BigQuery. 
  • Poprawa funkcjonalności narzędzia – GA4 stara się być przyjazne dla użytkownika – prostota i możliwość personalizacji, ma ułatwiać poruszanie się po interfejsie. Wyszukiwarka wewnętrzna skutecznie odpowiada na większość pytań związanych z raportami. 
 
Tak jak wspomniałem wcześniej, to zaledwie garstka różnic między platformami. Tu można by wspomnieć chociażby o kwestiach anonimizacji JP, dostępie do Debuggera, możliwości budowania lejków sprzedażowych, analizie zachowań związanych z YouTube, lepszego zrozumienia Customer Journey, dodania wskaźnika LTV, czy o wielu innych – mniej lub bardziej istotnych – zmianach. 

 

 

Czy Google Analytics 4 ma wady?

 

Google Analytics 4 to zupełnie inne narzędzie niż jego starszy odpowiednik, co jest zarówno wadą, jak i zaletą. GA4 w odmienny sposób podchodzi do zbierania, przetwarzania i prezentowania danych o ruchu na stronie. Tym samym osoby przyzwyczajone do interfejsu Google Analytics, do metryk i danych w nich zawartych, mogą początkowo czuć zakłopotanie. Oczywiście osoby bardziej biegłe w obsłudze narzędzi i mające doświadczenie w analizie danych, prawdopodobnie szybko zaprzyjaźnią się z GA4. 

 

Trzeba pamiętać, że nie wszystkie raporty są dostępne w nowym narzędziu. Google Analytics wciąż rozwija nową platformę i być może w przyszłości będzie ona uzupełniana o brakujące raporty – natomiast nie ma na to gwarancji. Należy jednak podkreślić, że GA4 w obecnej wersji pozwala na swobodną analizę danych i wyciąganie często bardziej dokładnych wniosków, niż przy wykorzystaniu poprzedniej wersji. 

 

Niestety w związku z fundamentalnymi różnicami pomiędzy narzędziami, GA4 wymaga ponownej implementacji na stronie. Dotychczasowe wdrożenia kodu śledzącego przestaną działać. Co raz więcej platform już oferuje gotowe rozwiązania znane z poprzedniej wersji, jednak nie jest to jeszcze standard. W takim przypadku pomocne może okazać się wsparcie specjalistów – w tym naszej firmy. 

 

 

Zalety Google Analytics 4

 

Podobnie jak w przypadku wad, również zalety narzędzia wynikają ze wspomnianej odmienności. Nowy model rozwiązuje problemy, z którymi nie radził sobie stary Analytics – śledzenie użytkownika i jego interakcji na różnych platformach, rosnące braki danych wynikające z blokady plików cookies, czy poprawne interpretowanie wpływu poszczególnych źródeł ruchu i interakcji z witryną na konwersję. 

 

Nowe narzędzie może być lepiej skonfigurowane i może dostarczać bardziej precyzyjne dane – w efekcie właściciel strony/marketingowiec może podejmować skuteczniejsze decyzje, lepiej zarządzać budżetem reklamowym. Być może skupienie na użytkowniku w analizie danych zachęci firmy do budowania lepszych i długofalowych relacji z klientem – finalnie może zyskać na tym konsument. 

 

Google Analytics 4 – o czym pamiętać przy wdrożeniu?

 

GA4 funkcjonuje już prawie 2 lata – mimo to wciąż niewiele firm zdecydowało się na pełną migrację. Wynika to oczywiście z wielu względów i zapewne GA3 będzie użytkowane do samego końca swojego istnienia. Warto jednak pamiętać, że zmiana czeka każdego i im szybciej zdecydujemy się na uruchomienie i wdrożenie  Google Analytics 4, tym lepiej.  

 

Konfigurując nowego Google Analyticsa :

 

  • Upewnij się, że poprawnie założyłeś konto – zachęcam do konfigurowania usługi w obrębie starego konta; 
  • Skonfiguruj podstawowe ustawienia usługi, wyklucz ruch wewnętrzny, korzystaj z Google Signals; 
  • Powiąż GA z innymi usługami (GSC, ADS, merchant center); 
  • Korzystaj z domyślnych zdarzeń i w miarę możliwości skonfiguruj również zdarzenia dodatkowe, które odpowiadają potrzebom twojego biznesu; 
  • Stwórz ważne grupy odbiorców; 
  • Zbuduj własne dashboardy i analizuj dane.

<

Jeśli nie wiesz, jak zabrać się za konfigurację, nie bój się skorzystać ze wsparcia specjalisty – pamiętaj, że poprawne wdrożenie usługi to inwestycja w biznes. 

Bartłomiej – jego ścieżka zawodowa jest równie bogata jak droga klienta od zobaczenia baneru reklamowego na stronie z memami do zakupu drogiego zegarka na stronie reklamodawcy. Analizuje dane, szuka rozwiązań i doradza klientom. Pływa w tematach SEM jak tuńczyk w Atlantyku, a pomysły UX rosną w jego głowie jak grzyby po jesiennej ulewie. Prywatnie współtworzy największy polski portal o historii piłki nożnej i aktywnie kibicuje Manchesterowi United. O czym pisze? To zależy, co go zainspiruje.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 16

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 12

No votes so far! Be the first to rate this post.

Przygotuj swój e-commerce i kampanie PPC Ikona 06:00 min 28.09.2022 Prowadzisz biznes w sieci i zastanawiasz się co jeszcze możesz zrobić, aby przyciągnąć klientów, a przy tym odpowiedzieć na ich potrzeby? Kampanie PPC to doskonałe rozwiązanie, należy jednak pamiętać, że jeśli mają być skuteczne trzeba planować je uwzględniając poszczególne okresy sprzedaży. Ostatni kwartał roku (Q4) zazwyczaj jest bardzo intensywny, jednak nie musisz się martwić. W naszym artykule znajdziesz najważniejsze informacje i wskazówki jak działać. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.7 / 5. Vote count: 3

No votes so far! Be the first to rate this post.

Lead generation – czym jest i dlaczego warto stawiać na to rozwiązanie? Ikona 4:50 min 17.01.2023 Przyciąganie uwagi klientów nie jest prostym zadaniem, szczególnie na początku działalności. Jak sprawić, aby użytkownicy korzystali właśnie z Twoich usług? Z jakich metod korzystać, żeby uzyskać wysokie wyniki wyświetleń i sprzedaży? Czym jest lead generation? Dlaczego warto z niego korzystać? Sprawdź w naszym artykule i zacznij działać na korzyść swojego biznesu! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5 / 5. Vote count: 11

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest Google Analytics 4? Ikona 07:25 min 24.06.2022 O Google Analytics 4 słyszał już prawie każdy – prawie, ponieważ moje doświadczenia pokazują, że jest jeszcze spora grupa właścicieli stron, którzy o nowym narzędziu nie słyszeli, bądź nie korzystali nawet ze starej wersji narzędzia do analizy danych. Jest też niemałe grono, które co prawda słyszało o nowej wersji Google Analytics, ale nie zagłębiało się w szczegóły rewolucji, która dzieje się na naszych oczach. Ten artykuł jest kierowany właśnie do tych dwóch grup. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 22

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700