Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 7:40 min Ikona Kinga Kolasa 08.04.2021

Czym jest formatowanie tekstu SEO?

Formatowanie tekstu SEO to wprowadzanie wszelkich zmian, dzięki którym treści prezentowane na stronie internetowej staną się jak najbardziej przejrzyste i użyteczne dla odbiorcy oraz atrakcyjne dla robotów Google. Dyscypliną, która zajmuje się przygotowywaniem tekstów dostosowanych do potrzeb użytkownika oraz wymagań wyszukiwarki jest SEO Copywriting. Choć pewnie większość z nas wie, jak powinien wyglądać odpowiednio sformatowany tekst, warto przypomnieć sobie o kilku kluczowych elementach, których zastosowanie pozwoli na stworzenie tekstu przyjaznego zarówno dla użytkowników, jak i zaawansowanych algorytmów.

 

 

Odpowiednie formatowanie tekstu SEO powinno uwzględniać m.in.:

Krótkie akapity

Warto pamiętać o zasadzie „jedna myśl – jeden akapit”. Dzięki temu, tekst będzie sprawiał wrażenie spójnego i uporządkowanego, a tym samym stanie się łatwiejszy w odbiorze i bardziej zrozumiały dla użytkownika.

Nagłówki i śródnagłówki

Powinny wskazywać, o czym jest znajdujący się pod nim fragment. Odgrywają ważną rolę szczególnie w dłuższych wpisach – porządkują ich układ, pozwalając szybko zapoznać się z ogólną tematyką.

Wypunktowania i listy

Szczególnie polecane do prezentowania konkretnych elementów, na które użytkownik powinien zwrócić uwagę. Są znacznie prostsze w odbiorze niż obszerne opisy, przez co z pewnością przypadną do gustu współczesnym niecierpliwym internautom.

Wytłuszczenia i podkreślenia

Pomagają wskazać najważniejsze fragmenty, które powinny zostać zauważone przez odbiorcę. Warto pamiętać, że podkreślenia powinny być stosowane przede wszystkim do zaznaczania wyrażeń, które są linkiem – większość użytkowników właśnie tak interpretuje fragmenty sformatowane w ten sposób. Wytłuszczenie z kolei może być również wykorzystywane do zaznaczania obszerniejszych fragmentów niż kilka słów, jednak warto pamiętać, że zastosowanie takiego formatowania w tekście ogólnym może wprowadzać w błąd.

 

 

Materiały graficzne

Wzbogacają tekst, czyniąc go atrakcyjniejszym w odbiorze – zarówno przez użytkowników, jak i roboty Google. Jeśli to możliwe, warto dobrać grafiki w taki sposób, aby stanowiły dodatkowe źródło informacji oraz ciekawe uzupełnienie treści.

 

  • odpowiednią długością,
  • zawartością słów kluczowych,
  • elementami formatowania tekstu SEO,
  • odpowiednio wyróżnionymi linkami prowadzącymi do innych kategorii, artykułów bądź eksperckich stron.

 

Odpowiednio sformatowane treści SEO-friendly charakteryzują się użytecznością, docenianą nie tylko przez użytkowników, ale także przez wyszukiwarkę.

Dlaczego warto stosować formatowanie?

Formatowanie tekstu warto stosować z dwóch powodów.

Po pierwsze, pozwala ono nadać porządek prezentowanym treściom, czyniąc je bardziej przystępnymi i użytecznymi dla odbiorcy. Odpowiednio sformatowane śródtytuły czy wypunktowania pozwalają użytkownikom z łatwością znaleźć najważniejsze informacje, co jest niezwykle ważne w czasach, gdy standardy tworzenia treści SEO-friendly na strony internetowe w pewnym sensie wyznaczają „skanujący” odbiorcy.

Mianem „skanującego odbiorcy” określa się dzisiejszych użytkowników, którzy najpierw jedynie „skanują” tekst wzrokiem, a czytają go dopiero wówczas, gdy treść dostatecznie ich zainteresuje

Po drugie, formatowanie tekstu seo ma znaczenie dla wyszukiwarki Google. Stale udoskonalane algorytmy są w stanie ocenić jakość prezentowanych treści SEO-friendly oraz to, czy zostały one przygotowane z myślą o użytkownikach. Co za tym idzie, algorytm zweryfikuje nie tylko jakość przygotowanego contentu, ale również jego formę i dostosowanie do potencjalnego odbiorcy – czyli właśnie formatowanie.

 

UX – ocena treści przez użytkowników

Tworząc strony internetowe oraz treści SEO-friendly, które mają na nie trafić, należy wziąć pod uwagę doświadczenia użytkownika – UX. User Experience to wrażenia, jakich użytkownik doświadcza podczas korzystania z naszej strony internetowej. Chcąc zrealizować cel UX (jakim, swoją drogą, powinno być osiągnięcie celu biznesowego), warto zadbać o to, aby interakcja użytkownika z naszą stroną była jak najbardziej naturalna i satysfakcjonująca dla odbiorcy. W tym celu, warto zadbać zarówno o prezentację graficzną witryny, jak i wysokiej jakości, odpowiednio sformatowane pod SEO treści.

Poza tym, content przygotowywany z uwzględnieniem zasad z zakresu UX może bezpośrednio przełożyć się na poprawę jakości ruchu na stronie internetowej oraz zwiększyć szansę na konwersję. Czysty, przejrzysty wygląd strony, uporządkowana, intuicyjna struktura treści, a także odpowiednio sformatowane treści to jedne z kluczowych elementów, dzięki którym użytkownik pozostanie na stronie.

Za przygotowywaniem treści dostosowanych nie tylko do wymagań algorytmów, ale przede wszystkim potrzeb użytkowników, przemawia również fakt, że UX ma niebawem odgrywać jeszcze bardziej istotną rolę w uzyskaniu wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Page experience – bo taką nazwę nosi nowy czynnik rankingowy, który będzie brany pod uwagę przez Google od 2021 roku – będzie uwzględniał ogólne wrażenia użytkownika, jakich doświadcza podczas korzystania ze strony internetowej.

Jak formatować tekst pod SEO?

Formatowanie tekstu SEO ma znaczenie nie tylko dla odbiorcy, który chętnie skorzysta z przejrzystych, przyjaznych w odbiorze treści, ale także robotów, którym ułatwia ich zrozumienie. Warto zaznaczyć, że formatowaniu SEO podlega cały content na stronie – zarówno treść, jak i wykorzystane linki oraz materiały graficzne i wideo.

Formatowanie tekstu SEO

Jak wspomnieliśmy, treści prezentowane na stronie powinny być sformatowane i dostosowane do „skanującego” odbiorcy, ułatwiając mu znalezienie najistotniejszych informacji. Pamiętaj, że jeśli użytkownik nie znajdzie w tekście tego, czego szuka, prawdopodobnie szybko opuści Twoją stronę, uznając ją za nieatrakcyjną i nieprzydatną.

Jak sformatować tytuł i śródnagłówki

Powinny przede wszystkim przyciągać uwagę użytkownika.

Tytuł powinien być zapisany znacznie większym fontem niż tekst ogólny. Można również zastosować jego wytłuszczenie. Powinien zachęcać do przeczytania artykułu oraz wskazywać jego tematykę. Śródnagłówki należy zapisywać nad akapitem rozpoczynającym nowy wątek bądź myśl, stosując wytłuszczony font, wykorzystany w tekście ogólnym. Warto pamiętać, że powinny one także stanowić wstęp do akapitu, wprowadzający w jego tematykę.

Śródnagłówki pełnią niezwykle ważną rolę w każdym tekście. Nie tylko pozwalają na zachowanie harmonii i odpowiedniej struktury treści SEO-friendly, ale dodatkowo wspierają pozycjonowanie stron internetowych. Z łatwością można zawrzeć w nich słowa kluczowe, w tym także wyrażenia long tail.

Szczególnie w artykułach poradnikowych, dobrze sprawdzają się śródtytuły w formie pytań, które budzą ciekawość, zachęcając użytkownika do dalszego czytania tekstu, a także nagłówki zawierające liczby i konkretne rady np. „5 zasad, o których warto pamiętać pisząc artykuł na SEO bloga”.

Podział na akapity

Zdecydowanie najważniejszym akapitem w każdym tekście, będący zarysem tematyki przygotowanego artykułu oraz streszczeniem zawartych w nim informacji, jest wstęp. Warto zadbać o jego odpowiednią długość (około 400 znaków) oraz zwięzłą formę, zachęcającą do zapoznania się z przygotowanym tekstem.

Główną rolą akapitów jest odpowiednie uporządkowanie struktury tekstu, który dzięki nim, stanie się bardziej przyjazny w odbiorze. Akapity pozwalają także porządkować wątki, co pomaga w lepszym zrozumieniu treści. Warto pamiętać o zasadzie: „1 myśl – 1 akapit”, o której wspomnieliśmy powyżej.

Grafika prezentująca zbity oraz podzielony na akapity tekst. Skąd wziąć przykład? Czy może być Lorem ipsum?

 

 

Każdy akapit powinien liczyć mniej-więcej 400 – 500 znaków i opisywać jeden wątek. Dzięki temu, możliwe będzie przygotowanie spójnego tekstu jak najbardziej przystępnego dla użytkownika, jednocześnie dobrze prezentującego się na stronie internetowej. Warto jednak pamiętać, że wspomniana zasada jest dość płynna. Długość akapitów może zależeć m.in. od obszerności całego tekstu, tematyki czy rodzaju przygotowanych treści.

Listy i wypunktowania

Wypunktowania i listy do dobry sposób na zapisywanie fragmentów, które mają zostać zapamiętane przez odbiorcę – tak przystępna forma z pewnością przyciągnie jego uwagę, skupiając ją na wyróżnionym fragmencie. Lista powinna zawierać co najmniej trzy elementy. Dobrą praktyką jest tworzenie list, które mieszczą w sobie nieparzystą liczbę wypunktowań (3, 5, 7 bądź więcej elementów). Takie formatowanie tekstu, może sprawić, że będą one lepiej odbierane przez użytkowników. Przykładem potwierdzającym ten fakt, mogą być wyniki badań, pokazujące, że tytuły zawierające liczby nieparzyste mają aż o 20% wyższy współczynnik klikalności, niż te zawierające numery parzyste.

Materiały graficzne i wideo

Content to nie tylko tekst. Dlatego podczas formatowania SEO trzeba dodać również grafiki, infografiki oraz wideo. Z pewnością uatrakcyjnią one prezentowany artykuł, przypadając do gustu internautom, którzy coraz chętniej zapoznają się z materiałami multimedialnymi, niż samym tekstem. Warto także zwrócić uwagę na inną zaletę grafik i filmików. W czasach, gdy niemal każdy posiada konto na portalu społecznościowym, formatując teksty SEO należy zadbać o łatwość ich udostępnienia. W ten sposób stworzysz tzw. shareable content, czyli treści, które użytkownik łatwo może opublikować na swoim profilu czy stronie.

Należy pamiętać, aby materiały graficzne oraz wideo były spójne z tematyką tekstu oraz zadbać o ich odpowiednią optymalizację.

Najbardziej rekomendowanym rozszerzeniem grafik zamieszczanych na stronach internetowych jest jpg, odznaczający się wysoką jakością, a jednocześnie niewielkim rozmiarem. Dzięki temu, zdjęcia zapisane w takim formacie nie powodują znacznych opóźnień w ładowaniu się witryny, dobrze prezentując się na stronie.

Optymalizacja pozostałych treści

Wiesz już jak formatować tekst pod SEO. Równie ważna jest odpowiednie optymalizacja pozostałych elementów, w tym m.in. linków oraz materiałów graficznych. Jest to istotne nie tylko ze względu na wrażenia użytkownika i zaawansowane algorytmy Google, ale także budowanie pozytywnego i profesjonalnego wizerunku firmy, której wizytówką powinna być strona.

Linki

Nie ulega wątpliwości, że wartość strony oceniana jest przez wyszukiwarkę m.in. na podstawie linków wewnętrznych, przychodzących oraz wychodzących, które również powinny zostać odpowiednio wyróżnione w tekście. Słowa i wyrażenia będące linkami do innych podstron należy podkreślić, co z pewnością zachęci użytkownika do skorzystania z odnośnika. Zwykle linki oznaczane są w ten sposób intuicyjnie, co można zauważyć przeglądając niemal każdy blog o pozycjonowaniu. Warto jednak zwrócić na to uwagę, ponieważ użytkownicy często interpretują tak sformatowany fragment jako adres kierujący do innej podstrony.

Wyszukiwarka korzysta z formuły zwanej PageRank, którą opracowali założyciele Google – Larry Page i Sergey Brin. Opiera się ona o analizę liczby i jakości linków prowadzących do strony.

Atrybut ALT

Zamieszczając grafiki na stronie internetowej, trzeba zadbać o ich odpowiednią optymalizację. Pomocny może okazać się atrybut ALT, który warto zastosować z dwóch powodów. Po pierwsze, pozwoli on zrozumieć robotom, co znajduje się na grafice, a tym samym odpowiednio ją sklasyfikować. Po drugie, zastosowanie atrybutu ALT jest także pomocne dla użytkowników – jeśli z jakiegoś powodu, obrazek nie wyświetli się prawidłowo, podpowie on co się na niej znajduje.

Nagłówki Hx

Jak wspomnieliśmy, nagłówki i śródnagłówki są ważnym elementem, który należy uwzględnić przy formatowaniu treści. Dzięki nim, zarówno użytkownicy, jak i roboty Google, łatwiej zrozumieją treść. Dlatego podczas wdrażania, warto zadbać o prawidłową strukturę nagłówków. W jej zakres wchodzą nagłówki od H1 do H6, gdzie H1 używany jest do oznaczenia pierwszego, najważniejszego nagłówka, H2 śródtytułu itd.

Odpowiednia struktura nagłówków oraz sformatowane tytuły, zawierające słowa kluczowe i kolokacje, mogą pomóc Twojej stronie znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Ukażą one stronę jako użyteczną i tematyczną.

 

 

ATF

Above The Fold to obszar, który powinien być wzięty pod uwagę podczas formatowania wdrażanych treści. ATF to przestrzeń, którą użytkownik widzi po załadowaniu się strony internetowej, bez konieczności przewijania. Warto zadbać o to, aby nie znajdowały się w niej reklamy oraz inne informacje, utrudniające użytkownikowi zapoznanie się z właściwą treścią strony. Zbyt duża liczba banerów, znajdujących się w obszarze ATF, może utrudnić uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

W celu zadbania o jak najwyższą jakość treści prezentowanych po wejściu na stronę internetową, powstał algorytm Page Layout, karzący strony prezentujące zbyt dużą liczbę reklam w sekcji ATF.

Podsumowanie

Nie ulega wątpliwości, że formatowanie tekstu SEO oraz odpowiednia optymalizacja treści podczas publikowania ich na stronie internetowej, są niezwykle ważne dla skutecznego pozycjonowania witryny. Tytuł oraz śródtytuły zawierające wyrażenia kluczowe, ich odpowiednia struktura, grafiki opatrzone atrybutem ALT czy jasna prezentacja treści na stronie, to tylko niektóre elementy, których zastosowanie pozwoli uzyskać treści SEO-friendly, czyli atrakcyjne nie tylko dla użytkowników, ale także zaawansowanych algorytmów.

Jak formatować tekst pod SEO? Aby ułatwić Ci znalezienie odpowiedzi na to pytanie oraz odpowiednie zaprezentowanie contentu na Twojej stronie, przygotowaliśmy dla Ciebie 5 wskazówek, które warto uwzględnić podczas formatowania treści SEO-friendly.

 

 

Źródła: Forbes, doświadczenie własne, SterNaSEO.pl

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0.00 / 5. Vote count: 0 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Dobrze pisać – czyli jak? O warsztacie copywritera słów kilka Ikona 05:45 min 17.11.2021 Nikt nie zaczyna kariery copywritera z darem tworzenia wybitnych tekstów, które zachwycają każdego odbiorcę. Już samo zbliżenie się do tego poziomu wymaga nakładu pracy i regularnego ćwiczenia swojego warsztatu copywriterskiego. A co się na niego składa? Co robić, by stawał się coraz lepszy? Najlepiej sprawdzić porady praktyka, dlatego zajrzyjcie do artykułu Ani. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.00 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Bite, snack, meal – najlepszy przepis na apetyczny content. Nie tylko przy wigilijnym stole Ikona 04:45 min 22.12.2021 8 sekund! Tylko tyle czasu ma copywrier na przyciągnięcie uwagi skanującego treści użytkownika. Mało? Spokojnie, regularnie opowiadamy o tym, co zrobić, żeby treści były skuteczne. Dzisiaj na naszym blogu zrobi się wyjątkowo świątecznie, ale i smakowicie. Przybliżymy jedną z bardziej apetycznych technik tworzenia tekstów o wdzięcznej nazwie „bite, snack, meal” i podpowiemy, jak zaspokoić głód użytkowników. Będzie pysznie! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0.00 / 5. Vote count: 0 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 8:00 min 25.03.2021 Strona internetowa to zbiór różnych elementów, które występują pod tym samym adresem elektronicznym. Elementami tymi są między innymi podstrony, które zapełniamy contentem. Jak to zrobić skutecznie? Odpowiedź na to pytanie może przynieść nasz krótki przewodnik po zasadach pisania tekstów na stronę główną, ofertową, kontaktową, zakładkę „O Nas” czy bloga. Znajomość reguł, o których wspominamy, może przełożyć się na pozytywne doświadczenia użytkowników i wyższy ranking witryny w wyszukiwarce. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700