Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 02:00 min Ikona Sunrise System 27.04.2017

Fake newsy – koniec fałszywych informacji w Google?

Niesprawdzone, celowo zmanipulowane lub wprost nieprawdziwe – takie informacje w ostatnim czasie szczególnie często zaczęły pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google, osiągając swoje apogeum w trakcie kampanii wyborczej w USA.

 

Z uwagi na specyfikę takich elementów, jak autouzupełnianie, czy fragmenty z odpowiedzią, spamerzy poprzez sztuczki pozycjonerskie, znaleźli świetny sposób na przemycenie swoich treści – np. w celu zyskania szybkiego dochodu z reklam na stronie, czy nawet pobudek ideologicznych.

 

Niezależnie jednak od celów, jakie przyświecały spamerom, Google został postawiony przed bardzo dużym problemem: jak radzić sobie z „fake news”? Jak oczyścić wyniki wyszukiwania i podnieść ich jakość? Jak walczyć z takimi wątpliwymi taktykami pozycjonowania?

 

Reakcja Google: projekt „Sowa”

 

Rosnący problem oczywiście nie pozostawił Google obojętnym – w końcu celem wyszukiwarki jest dostarczanie jak najlepszych odpowiedzi użytkownikowi. W ramach projektu, nazwanego wewnętrznie „Sowa” (w końcu to symbol mądrości), wyszukiwarka wprowadziła kilka zmian:

 

– w wytycznych dla ręcznych „raterów” Google – dodatkowy nacisk położony jest na weryfikowanie prawdziwości podawanych informacji, ich zgodności z faktami;

 

Raterzy jakości wyszukiwania Google – osoby zatrudnione przez wyszukiwarkę w celu ręcznej oceny jakości wyników wyszukiwania. Raterzy działają na podstawie specjalnego dokumenty z wytycznymi, przygotowanego przez Google.

 

w rankingu wyników wyszukiwania – czynniki wpływające na pozycje stron zostały zmodyfikowane w taki sposób, aby promować witryny o dużym autorytecie, a obniżacie te, których zawartość jest niskiej jakości (a więc autorytet w pozycjonowaniu stał się jeszcze ważniejszy);

 

Na przykład: w grudniu 2016 roku na pytanie „did the Holocaust happen” („czy Holokaust miał miejsce”) wyszukiwarka na pierwszym miejscu wyświetlała witrynę zawierającą… 10 powodów, dla których Holokaust się nie wydarzył.

 

w autouzupełnianiu i fragmentach z odpowiedzią w wyszukiwarce – dodano możliwość zgłoszenia podpowiedzi i odpowiedzi, które są niedokładne/obraźliwe lub niespodziewane (w danym kontekście).

 

Autouzupełnianie i fragmenty z odpowiedzią – są tworzone algorytmicznie na podstawie zapytań użytkowników wpisywanych do wyszukiwarki, a także materiałów dostępnych w sieci. Stąd istnieje możliwość manipulacji tymi wynikami.

 

Wnioski i przyszłość wyników wyszukiwania

 

Pod naciskiem opinii społecznej (i nie tylko) Google zintensyfikował prace nad dostarczaniem użytkownikom sprawdzonych faktów, zamiast mieszanki faktów i „fake newsów”. Ryzyko pojawienia się w wynikach wyszukiwania informacji fałszywych, celowo zmanipulowanych już jest znacznie mniejsza, a z biegiem czasu najprawdopodobniej jeszcze zmaleje. Trudno jednak będzie całkowicie wyeliminować to zjawisko.

 

To jednak dodatkowy sygnał dla właścicieli stron, szczególnie tych informacyjnych, że autorytet jaki sobie budujemy i wysokiej jakości zawartość strony (content) będzie miał coraz większe znaczenie w pozycjonowaniu… a życie spamerów będzie coraz trudniejsze!

 

Warto też rzucić okiem na stronę pomocy Google wyjaśniającą zasady autouzupełniania, a także stroną opisującą jak działa wyszukiwarka.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 04:20 min 23.05.2017 Wciąż bezskutecznie próbujesz poprawić ranking Twojej strony internetowej? Wiesz, że spełniasz wytyczne dla webmasterów, jednak uzyskanie pozycji w Top10 na wybrane słowa kluczowe pozostaje poza Twoim zasięgiem i nie możesz znaleźć przyczyny? Koniecznie sprawdź, czy Twoja witryna jest lepsza od serwisów konkurencji! Być może Twój serwis może być jeszcze lepszy! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 5 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 07:00 min 22.09.2017 Augmented Reality, czyli rozszerzona rzeczywistość, szokuje i zachwyca odbiorców już od wielu lat. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że nie jest to tylko narzędzie marketingowe, ale może na niej skorzystać również pozycjonowanie. Zadowoleni użytkownicy mogą sprawić, że również Google doceni nasze wysiłki. Uzyskanie rozgłosu w mediach społecznościowych, dzięki przemyślanemu AR, również nie zaszkodzi. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

SEO Ikona 02:40 min 03.03.2017 Już w 2015 roku internauci ze Stanów Zjednoczonych mogli korzystać z nowej funkcji w Google: "O co jeszcze pytają internauci?". Po wpisaniu zapytania, nie tylko otrzymujemy odpowiedź, ale i listę powiązanych pytań, ukazanych w postaci przejrzystej listy. Co więcej, po wybraniu interesujących nas kwestii, Google od razu rozwija gotową odpowiedź, w pełni zaspokajając ciekawość każdego internauty. Od lutego 2017 następuje to poprzez dynamiczne ładowanie. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700