Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 00:00 min Ikona Sunrise System 20.04.2016

Emoji – słowa to za mało, czy za dużo?

Pierwszym systemem piśmienniczym było pismo piktograficzne. Schematyczne, proste obrazki miały odzwierciedlać konkretny przekaz – jedne były odzwierciedleniem wyłącznie jednego słowa, inne zaś przedstawiały konkretne zjawisko bądź oddawały znaczenie całego wyrażenia. Przedstawiały przedmioty, czynności, osoby i miały pomagać w komunikacji oraz oswajaniu rzeczywistości. Potrzeba lepszego zrozumienia świata, chęć przekazania wiedzy potomnym oraz pragnienie pełniejszej komunikacji z innymi współplemieńcami doprowadziły do rozwoju tej formy piśmiennictwa.

Z piktogramów wykształciły się hieroglify. Z czasem ludzkość porzuciła obrazki i przeszła na pismo głoskowe, czyli alfabet. Sonet Sępa Szarzyńskiego, narodowa epopeja Mickiewicza, czy wiersze Szymborskiej oddawały i oddają nadal wyjątkową kwiecistość oraz elastyczność polskiego języka, co we współczesnej codzienności zdaje się być coraz bardziej pomijane. Popularyzacja urządzeń mobilnych i komunikacji pośredniej (poprzez SMSy, komunikatory internetowe, maile) cofnęła nas niejako do czasów pisma obrazkowego. Emoji to w końcu obrazki.

 

Więcej niż uśmiechnięta buźka

 

Emoji wywodzi się z języka i kultury japońskiej, która jako pierwsza doceniła w nowoczesnej komunikacji prostotę oraz uniwersalność przekazu obrazkowego. Nie należy bowiem mylić emoji z emotikonkami. Te drugie są to powszechnie znane „buźki”, które służą do wyrażania emocji. Pokazują uśmiechnięty, rozmarzony, czy zawstydzony wyraz twarzy. Emoji pozwala budować przekaz.

 

To już nie tylko „buźka” z konkretnym grymasem, to obrazki oddające elementy otaczającej nas rzeczywistości. Pies, kot, góra, chmurka, gwiazda – każdy jest w stanie odgadnąć na podstawie obrazka, że chodzi właśnie o te elementy i to bez względu na kulturę oraz kraj z jakiego pochodzi. Młodzi ludzie oraz osoby zainteresowane nowinkami internetowymi potrafią zbudować na podstawie dostępnych obrazków całą opowieść, ba nawet biografię, czego dokonała Miley Cyrus.

 

Współczesne esperanto

 

Spotkałam się z tym określeniem języka emoji w jednej z audycji radiowych. Porównanie początkowo mnie oburzyło. Pomyślałam: No nie sądzę! Przecież esperanto to był tradycyjny język. Trzeba się go było uczyć, poznawać od podstaw.

I tu chyba tkwi różnic, choć nie tak duża. Emoji trzeba nauczyć się używać. O ile podstawowe elementy są znane, o tyle ich układ nie zawsze jest zrozumiały dla wszystkich. To trochę jak z kalamburami. Trzeba poszczególne elementy złożyć w jedną zrozumiałą całość. Z pewnością łatwiejsze jest to w przypadku dobrych znajomych, którzy już mają wypracowany pewien system porozumienia się zarówno werbalny, jak i niewerbalny, niż w przypadku kampanii marketingowych kierowanych do dużego ogółu odbiorców. Ale i przed tym nie uciekają znane marki.

 

Emoji w reklamie

 

A i owszem! Sama byłam zaskoczona jak wiele marek wykorzystuje w swoich przekazach język emoji. Komunikaty budowane z obrazków mają z jednej strony ograniczenia, gdyż kierowane są do konkretnej grupy osób, z reguły młodych ludzi – aktywnie udzielających się w Internecie. Z drugiej strony pozwalają na przekaz pozbawiony słów, a więc języka ergo nie wymagają tłumaczenia. Stają się bardziej uniwersalne i zrozumiałe dla mieszkańców różnych państw. Przez to chętnie wykorzystywane są w reklamie.

Pomimo prostoty emoji nie nazwałabym tej formy komunikacji prostacką. Myślę, że w dobrych rękach może być to świetna zabawa, oparta o grę skojarzeń. Nie jest to jednak mój naturalny język i sądzę, że mimo wszystko szybciej przyjdzie mi napisanie SMSa za pomocą znanych i dobrze oswojonych słów niż zastanawianie się nad budowaniem przekazu z emoji.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 25.04.2016 Z roku na rok coraz więcej marek kładzie nacisk na to, aby dogodzić kobiecie. Na sklepowych półkach możemy zauważyć produkty, które pozwolą jej „najlepiej o siebie zadbać”, na ekranach co i rusz pojawiają się reklamy czy spoty, mające podkreślać kobiece atuty, a potrzeby płci pięknej coraz częściej zaczynają grać pierwsze skrzypce w działaniach promocyjnych. Dlaczego? Badania marketingowe udowadniają, że dotarcie do kobiety pozwala uzyskać nadzwyczaj dobre rezultaty – takie, jakich nie daje żaden inny sposób reklamy. Tylko... jak do niej dotrzeć? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 27.04.2016 Coraz bardziej cenimy sobie wygodę, którą oferują nam nowoczesne technologie. O wiele łatwiej jest nam rozwijać swoje pasje, odnajdywać nowe hobby, poszerzać kolekcje czy nawiązywać kontakty z ludźmi o podobnych zainteresowaniach. Pomiędzy tymi wszystkimi elementami znajduje się internet. To, jak zmienia nasze życie, widoczne jest również w branży muzycznej – niegdyś opartej przede wszystkim na wydawnictwach płytowych i organizacji koncertów, dzisiaj – na sprzedaży muzyki cyfrowej. Czy oznacza to, że ze sklepowych półek znikną tradycyjne CD? A może właśnie jesteśmy świadkami ciekawych przemian kulturowych? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 19.04.2016 Lokowanie produktu jest dzisiaj niezwykle popularnym narzędziem marketingowym, którym promuje się wszystko – począwszy od przypraw, przez telefony i samochody, a skończywszy na olejach silnikowych. Każdy z nas, podczas oglądania filmu czy serialu, wielokrotnie zwrócił uwagę na wyeksponowaną nazwę znanego producenta czy nachalne reklamowanie produktu przez jednego z bohaterów. I pewnie na twarzy każdego z nas choć raz pojawił się w takiej sytuacji delikatny grymas, który był wyrazem niezadowolenia albo zażenowania. Bo product placement to narzędzie doskonałe, ale tylko w dobrych rękach. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700