Google Shopping to w największym uproszczeniu system wyszukiwarki Google, który jest skupiony wokół ofert produktowych. W założeniu wyszukiwarka ma pomagać w szybkich zakupach i porównywaniu cen. Usługa działa globalnie, a swoją historią sięga do 2002 roku (początkowo występowała pod inną nazwą – Froogle) .
Zakupy Google można porównać do dużych marketplace’ów (Allegro, eBay, Amazon) czy do porównywarek cenowych (Ceneo, Skąpiec). Ideą przyświecającą powstaniu Froogle była rywalizacja z portalami porównującymi ceny produktów, jednak wyróżnikiem usługi oferowanej przez wciąż młodego na tamten czas Google, był nieograniczony dostęp do danych opartych o system skanowania (crawlowania) stron internetowych.
Z czasem Froogle zmienił swoją nazwę na Google Shopping i pod koniec pierwszej dekady XXI wieku rozpoczął ekspansję na kolejne rynki (najpierw Niemcy i Wielka Brytania, następnie Francja, Holandia, a z czasem reszta Europy – w tym Polska w listopadzie 2013 roku).
Na początku Google Zakupy były usługą skupioną na reklamowaniu swoich produktów, ale od listopada 2020 roku pojawiła się możliwość prezentowania produktów w tej zakładce za darmo.
Usługa działa na kilku poziomach, a zakres funkcjonalności zmienia się tak, jak zmienia się wyszukiwarka oraz zachowania konsumenckie.
Podstawą do wyświetlania się z w zakładce Zakupy Google jest powiązanie sklepu internetowego i produktów z systemem Google Merchant Center. Narzędzie to służy do przesyłania informacji o produktach i sklepie, aktualizacji cen i stanów magazynowych, jest też podstawą do uruchamiania reklam produktowych w systemie Google ADS.
Jeśli jesteś konsumentem, który wyszukuje produkty w Google, możesz wyświetlić szereg różnych wyników podzielonych tematycznie. Wyszukiwarka oferuje domyślne wyświetlanie wyników (w którym otrzymamy dopasowany zestaw elementów dostosowany do intencji wyszukania). W tym zestawie mogą znaleźć się m.in.:
Poza wynikami domyślnymi możesz też przejść m.in. do zakładki Grafika czy Zakupy. To właśnie w zakładce związanej z zakupami dzieje się cała magia oferowana przez Google Shopping.
Podobnie jak pozostałe zakładki wyszukiwarki, tak też w sekcji Zakupów znajdziesz wiele często spersonalizowanych elementów, które będą zmieniać się w zależności od charakteru zapytania.
Wyniki oferowane w zakładce Zakupy będą zawierać zwykle:
Oprócz tego niektóre z wyników będą umożliwiały porównanie cen z innymi sklepami.
Co ważne, wyszukiwarka produktowa skupia się na produkcie, a nie na sprzedawcy – do jednego produktu mogą być przypisane różne strony internetowe (a nie odwrotnie). Tym samym w zakładce Zakupy nie wyszukujesz sprzedawcy, a produkt. Oczywiście możesz filtrować wyniki tak, aby wyświetlać produkty z danej kategorii, oferowane przez konkretny sklep internetowy. Opcji filtrowania jest wiele i są one dostosowane do typu produktów.
Ważnym elementem jest wyświetlanie opinii o produktach i o sprzedawcy. Jeśli zdecydujesz się wyświetlić szczegóły produktu oferowanego przez wielu sprzedawców, przejdziesz do dedykowanego widoku, w którym będzie przedstawione szczegółowe porównanie ofert sprzedawców. Z tego miejsca będziesz mógł przejść do strony internetowej.
Tak jak wspomniałem wcześniej, usługa jest bezpłatna od listopada 2020 roku, niemniej Google nie gwarantuje wyświetlania Twoich produktów. Prezentacja oferty jest uzależniona od wielu czynników, jak chociażby zakres i poprawność przesłanych danych w pliku produktowym, ale też przede wszystkim dopasowanie do intencji szukającego.
Google przygotowało listę zasad dotyczących publikowanych treści. Nie jest możliwe prezentowanie produktów podrobionych, niebezpiecznych i umożliwiających nieuczciwe działanie. Oprócz tego spisana została lista niedozwolonych praktyk (jak, chociażby celowe wprowadzanie w błąd). Oczywiście nie jest możliwe wyświetlanie produktów ograniczonych prawnie, a każda treść musi spełniać sprecyzowane wymagania. Więcej szczegółów można znaleźć tutaj.
Najważniejszym elementem wpływającym na wyświetlenie i pozycję Twojego produktu jest trafność wobec wyszukania. Na trafność może wpływać konstrukcja zapytania, ale też lokalizacja, historia wyszukiwania i inne aktywności zagregowane w zalogowanym koncie Google. Niektóre z wyników mogą być oznaczone jako „sponsorowane” – oznacza to, że Google pobiera opłatę za wyświetlanie produktu na wybranej pozycji (na zasadzie standardowej dla systemu Google ADS).
Wyświetlanie produktów w Google (zarówno w formie płatnej, jak też darmowej) wymaga skonfigurowania konta w Google Merchant Center. Jeśli prowadziłeś lub prowadzisz kampanię Google Ads skupioną na produktach, to na pewno masz już założone konto. Jeśli nie, to możesz to zrobić bezpłatnie pod linkiem.
Twoja witryna musi spełniać określone wymagania (certyfikat SSL, możliwość płatności online, dostępna polityka prywatności i regulamin, dane kontaktowe, polityka zwrotów).
Google przygotował dedykowany przewodnik na temat bezpłatnego wyświetlania ofert – jest on dostępny na YouTube.
Oprócz tego stworzona została rozbudowana prezentacja.
Uważam, że widoczność w Google Zakupy powinna być ważnym elementem strategii każdego e-commerce.
Usługa ta ma wiele zalet, m.in..:
Osobną funkcjonalnością, która wiąże się z Google Shopping i Google Merchant Center są opinie konsumenckie Google, czyli usługa polegająca na bezpłatnym zbieraniu opinii o produktach i sprzedawcy – więcej informacji znajdziesz tutaj.
Mam nadzieję, że swoim tekstem zachęciłem Cię do skorzystania opcji prezentowania produktów Twojego sklepu w Zakupach Google.
Bartłomiej – jego ścieżka zawodowa jest równie bogata jak droga klienta od zobaczenia baneru reklamowego na stronie z memami do zakupu drogiego zegarka na stronie reklamodawcy. Analizuje dane, szuka rozwiązań i doradza klientom. Pływa w tematach SEM jak tuńczyk w Atlantyku, a pomysły UX rosną w jego głowie jak grzyby po jesiennej ulewie. Prywatnie współtworzy największy polski portal o historii piłki nożnej i aktywnie kibicuje Manchesterowi United. O czym pisze? To zależy, co go zainspiruje.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: