Ikona 7:00 min Ikona Natalia Golik 13.11.2023

Jeśli prowadzenie sklepu internetowego kojarzyło się dotychczas z masą trudności, najwyższa pora zmienić podejście. Co powiesz na wybór alternatywnego modelu biznesowego, który da Ci dużo większą swobodę w realizacji przyjętych celów? Nie bez przyczyny coraz większą popularność wśród przedsiębiorców zyskuje dropshipping. Ten typ sprzedaży detalicznej pozwala na dużo większą swobodę m.in. w ograniczaniu wydatków na prowadzenie własnej działalności przy jednoczesnej możliwości poszerzania asortymentu o nowe produkty. Zanim jednak powiemy o zaletach tego rozwiązania, dowiedz się, czym dokładnie jest dropshipping i na jakich zasadach działa.

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to uproszczony model sprzedaży internetowej, który eliminuje konieczność posiadania własnego magazynu. Polega na otwartej współpracy z zewnętrznymi dostawcami zajmującymi się również wysyłką towarów do klientów. Podstawowym założeniem takiego sklepu internetowego jest prowadzenie sprzedaży e-commerce przy niemal zerowych kosztach logistycznych.

Zasada działania dropshippingu jest prosta. Sklep internetowy pełni funkcję platformy przeznaczonej do promowania produktów, a co za tym idzie – zdobywania jak największej liczby klientów. Natomiast wszelkie obowiązki związane z magazynowaniem towarów oraz przygotowywaniem ich do wysyłki spoczywają na firmie zewnętrznej – producencie lub dystrybutorze. Bezpośredni zysk czerpiesz z różnicy między ceną hurtową a detaliczną, a pośredni – z rozpoznawalności swojej marki w internecie i poza nim. Jedynym kosztem jest natomiast prowadzenie sklepu oraz jego skuteczna promocja.

Wiesz już, na czym polega dropshipping. Czas dowiedzieć się, dlaczego to znacznie ciekawsze rozwiązanie od tradycyjnego sklepu internetowego.

Dropshipping a tradycyjny e-commerce: różnice i porównanie

Różnice między dropshippingiem a tradycyjnym sklepem internetowym opierają się głównie na charakterze sprzedaży. W przypadku klasycznego e-commerce musisz mieć dostęp do własnego magazynu z produktami oraz wziąć na siebie obowiązek realizowania zamówień. To wymagające zadanie, które ma jednak swoje dobre strony – jak choćby pełna kontrola nad dystrybucją, ochrona towaru czy dostępność wszystkich produktów na miejscu.

Jednak dziś, w obliczu poszukiwania oszczędności, wiele firm decyduje się na alternatywę, która zwalnia z obowiązku posiadania własnego magazynu, zatrudniania pracowników czy ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z przygotowaniem towaru do przesyłki.

Jako właściciel platformy e-commerce nie musisz zajmować się wszystkim, co związane z dystrybucją produktów za pośrednictwem internetu. Możesz rozwijać swój biznes i jednocześnie nie martwić się magazynowaniem oraz przygotowywaniem towaru do przesyłki. Masz stały kontakt z klientem, prowadzisz atrakcyjną sprzedaż, zachęcasz do zakupów, stale poszerzasz asortyment, zbierasz zamówienia i przekazujesz je dalej – resztę kwestii pozostawiasz po stronie zewnętrznych firm. Jedyne, na czym musisz się skupić, to wypromowanie swojego sklepu w taki sposób, aby potencjalni kupcy zechcieli skorzystać właśnie z Twojej oferty. Poza tym musisz zadbać również o to, aby platforma prezentowała się atrakcyjnie, działała bez zarzutu, a do tego gwarantowała sprawną realizację zamówienia.

Nie będzie przesadą stwierdzenie, że w pojedynku dropshipping kontra tradycyjny e-commerce wygrywa ten pierwszy. Widoczne tu porównanie wskazuje jednoznacznie, że korzyści wynikających z wyboru alternatywnego modelu sprzedaży online jest mnóstwo!

sprzedaż dropshipping

Zalety wyboru dropshippingu jako modelu biznesowego

Jeśli szukasz pomysłu na, to jak wejść do branży e-commerce i zacząć czerpać z tego korzyści, prezentowany model działania okaże się strzałem w dziesiątkę. Nie bez przyczyny zyskuje coraz większą popularność wśród właścicieli nowych sklepów online dopiero rozpoczynających swoją przygodę w branży e-commerce.

Zalety dropshippingu:

  1. Szybkie i niedrogie wejście na rynek.
  2. Brak konieczności posiadania własnego magazynu.
  3. Możliwość ciągłej rozbudowy asortymentu.
  4. Brak konieczności zatrudniania pracowników zajmujących się wysyłką.
  5. Niskie koszty prowadzenia sklepu online.
  6. Łatwe zarządzanie biznesem z dowolnego miejsca na świecie.

Dropshipping jako model biznesowy sprawdza się zwłaszcza w przypadku nowo otwartych sklepów internetowych. Rozwiązanie tego typu służy firmom, które chcą wejść na rynek e-commerce, a przy tym dysponują zbyt niskim nakładem finansowym dla stworzenia własnego kanału dystrybucji. Współpraca z zewnętrznymi dostawcami i magazynami sprzyja gromadzeniu kapitału na dalszy rozwój. Jeśli więc zastanawiasz się nad otwarciem sklepu online, ale wiesz, że nie będziesz w stanie samodzielnie zarządzać jego zawartością, postaw na dropshipping.

Korzyści dropshippingu potrafią przemówić do wyobraźni, ale zmniejszyć czujność. Ten model biznesowy ma wiele zalet, istnieją jednak pewnie zagrożenia wynikające ze sprzedaży produktów za pośrednictwem zewnętrznych dostawców, o których istnieniu warto wiedzieć jeszcze przed rozpoczęciem przygody w branży e-commerce.

Jakie ryzyko niesie za sobą dropshipping?

Każdy model biznesowy jest obarczony pewnym ryzykiem. Nie inaczej jest w przypadku dropshippingu. Przede wszystkim to ogromna konkurencja. Inne sklepy, podobnie jak Twój, chcą zaoszczędzić na magazynowaniu i wysyłce, promując produkty i przekazując zamówienia do realizacji firmie zewnętrznej. Trudno w takim przypadku o unikalność oraz atrakcyjność oferty. Z tego wynika natomiast niska marża za sprzedaż – jeśli asortyment niczym się nie wyróżnia, a do tego jest zbyt szeroki, trudno będzie zdobyć za jego pomocą zainteresowanie klientów. Aspekty biznesowe dropshippingu ograniczają ponadto pełną kontrolę nad ostatnim etapem sprzedaży, czyli przygotowaniem produktu do wysyłki. Pozostajesz w pełni zależny od hurtowni (także pod kątem  zasad określających kierunek działania przedsiębiorstwa). Chcąc prowadzić dochodową sprzedaż w branży e-commerce, musisz przestrzegać wytycznych narzuconych przez kontrahenta.

Kluczem do sukcesu w dropshippingu jest nisza – czyli taki obszar na prowadzenie działalności, który nie został jeszcze dostatecznie wyeksploatowany przez konkurencję. W tym celu należy określić grupę docelową o wąskich, a przy tym specyficznych wymaganiach. Jak to zrobić? Starania warto rozpocząć jeszcze na etapie poszukiwania hurtowni, z którą będziesz współpracować. Jeśli jej oferta jest unikatowa, warto nawiązać z nią kontakt.

Istotnym obszarem tak specyficznego modelu biznesowego jest obsługa klienta. Sklep internetowy stanowi tu platformę pośredniczącą między odbiorcą towaru a hurtownią. Wszelkie zapytania dotyczące produktów będą więc kierowane bezpośrednio do obsługujących platformę e-commerce. Chcąc zadbać o zadowolenie klientów, a jednocześnie pozostać w pełni rzetelnym, należy znaleźć równowagę opierającą się na sprawnym realizowaniu zamówień, rozpatrywaniu reklamacji, ale także opisywaniu i przedstawianiu asortymentu.

Zarządzanie ryzykiem jest wpisane w ideę prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Świadomy tego, jak przedstawia się ono w dropshippingu, możesz pomyśleć o przejściu na alternatywny model biznesowy i zacząć zarabiać przy wsparciu hurtowni.

dropshipping

Marketing w dropshippingu: skuteczne strategie promocyjne

Skuteczny marketing w dropshippingu to marketing urozmaicony. Bez starań o promocję próżno będzie szukać klientów zainteresowanych zakupami w Twoim sklepie internetowym. A jak wspomnieliśmy przy okazji wymieniania wad, konkurencja jest tutaj dość spora. Jak więc sprawić, aby to właśnie Twoja propozycja przyciągała tłumy zainteresowanych? Postaw na dobre relacje z użytkownikami globalnej sieci.

Do narzędzi marketingowych, jakie pomogą Ci w promocji sklepu online na dropshippingowym silniku, należą m.in.:

  1. Media społecznościowe

Stwórz społeczność, z którą nawiążesz bezpośredni kontakt, a dzięki temu zyskasz zaufanie, wzbudzisz zainteresowanie i jeszcze lepiej zrozumiesz potrzeby odbiorców.

  1. Płatne reklamy w Google

To inwestycja, która opłaci Ci się z jednego prostego powodu – link do Twojego sklepu pojawi się na samej górze organicznych wyników wyszukiwania Google. To dobra strategia zwłaszcza na początku, gdy Twoja marka nie jest jeszcze rozpoznawalna.

  1. SEO

Trudno będzie się wypromować wyłącznie na samych płatnych linkach. Pomyśl o długofalowym działaniu, czyli pozycjonowaniu. Skrupulatne wdrażanie działań SEO sprawi, że strona z tygodnia na tydzień będzie zyskiwać na znaczeniu w oczach algorytmów Google.

  1. Influencer marketing

Social media to jedno. Jeśli chcesz, aby Twój sklep cieszył się popularnością, pomyśl o nawiązaniu współpracy z influencerami. Szczególnie jeśli zależy Ci na dotarciu z ofertą do określonego, wąskiego grona odbiorców.

  1. E-mail marketing

Nie daj o sobie zapomnieć bez względu na to, czy klient ostatecznie zrobił zakupy w Twoim sklepie, czy nie. Wszelkiego typu newslettery, informacje zwrotne czy materiały promocyjne nie umkną uwadze odbiorców. Przypominaj o sobie, kusząc promocjami ograniczonymi czasowo, nowościami w asortymencie czy udogodnieniami takimi jak darmowa wysyłka.

Marketing w dropshippingu powinien być dobrze przemyślany. Strategie promocyjne mogą być mocno zróżnicowane, a ich charakter będzie zależał od tego, na które z dostępnych narzędzi położysz szczególny nacisk.

Podsumowanie

Na dropshipping może zdecydować się tak naprawdę każdy, kto myśli o założeniu sklepu internetowego, który nie będzie generował wielu kosztów związanych z zarządzaniem platformą e-commerce. Jedyne, o co należy zadbać, to elastyczna, płynna współpraca z firmami zewnętrznymi – hurtowniami i producentami – oraz udana promocja zawartości sklepu online. W tym drugim przypadku sukces będzie zależał od tego, w jaki sposób zamierzasz reklamować swoją markę oraz na jakie narzędzia się zdecydujesz, aby zaistnieć w globalnej sieci. Dobry plan to w tym przypadku podstawa. Pozwoli wejść na rynek, rozpocząć atrakcyjną promocję oraz stworzyć taki asortyment, który spotka się z zainteresowaniem klientów. Teraz gdy znasz już wszystkie zalety i wady dropshippingu, możesz zdecydować, na jakim modelu biznesowym oprzesz swój sklep internetowy.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.2 / 5. Vote count: 46

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

Opisy produktów pod kątem SEO – jak zrobić to dobrze? Ikona 5:00 min 21.02.2024 Każdy klient odwiedzający Twój sklep internetowy chce zapoznać się nie tylko z asortymentem, jaki proponujesz, ale także uzyskać niezbędne informacje dotyczące interesujących go produktów. Sprawdź, jak tworzyć ich opisy, aby były nie tylko atrakcyjne z punktu widzenia użytkownika, ale także wyszukiwarki Google! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.5 / 5. Vote count: 8

No votes so far! Be the first to rate this post.

recommerce Ikona 5:00 min 03.04.2024 Recommerce to sprzedaż lub wymiana używanych produktów, zwykle przez platformy online lub sklepy specjalizujące się w tej dziedzinie. Ten model biznesowy wydłuża cykl życia produktów i promuje zrównoważone podejście do konsumpcji. Dowiedz się więcej! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 7

No votes so far! Be the first to rate this post.

Jak wykorzystać marketing sensoryczny sklepie internetowym? Ikona 6:00 min 02.11.2023 Jak wpływać na decyzje zakupowe klientów? Metod istnieje mnóstwo. Tą, która wzbudza najwięcej zainteresowania, jest marketing sensoryczny. Nietrudno wyobrazić sobie próbę oddziaływania na zmysły klienta w sklepie stacjonarnym. A co z branżą e-commerce? Jak się za moment okaże, wystarczy odrobina kreatywności i dobry plan, aby wdrożyć proponowane narzędzia w życie! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.6 / 5. Vote count: 23

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 20

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700