Każdy sklep, zarówno ten stacjonarny jak i internetowy, ma na celu przede wszystkim zainteresowanie potencjalnego klienta swoją ofertą. Najprostszym sposobem, aby to osiągnąć jest atrakcyjne przedstawienie dostępnych towarów. Pomóc może w tym jedna z najnowszych funkcji wprowadzona w panelu Google Moja Firma. Produkty dają możliwość wyeksponowania tych części asortymentu, na których szczególnie nam zależy.
Faza testów nowej opcji rozpoczęła się w pierwszych miesiącach roku 2019. Początkowo Produkty w Google Moja Firma wyświetlały się jedynie w wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Ich widoczność w wynikach desktopowych wprowadzono dopiero z czasem.
W początkowej fazie testów, aby skorzystać z nowej możliwości, wizytówka musiała posiadać odpowiednią kategorię. Dostęp miały do niej wyłącznie firmy oznaczone jako sklepy, a sama funkcja widoczna była w panelu z dopiskiem (Beta). Obecnie w panelu Google Moja Firma produkty wprowadzać mogą już wszyscy użytkownicy.
Dodawanie produktów do wizytówki rozpoczyna się poprzez wybranie w panelu Google Moja Firma odpowiedniej zakładki z bocznego menu.
W kolejnym oknie nadajemy naszym towarom atrybuty takie jak nazwa, cena oraz dodatkowy opis. Dla lepszej nawigacji i czytelniejszej prezentacji warto wprowadzić podział na kategorie. Dzięki niemu użytkownik swobodnie będzie mógł wyszukiwać artykuły z interesujących go grup. Przydatnym dodatkiem jest również możliwość umieszczenia przycisku CTA – po kliknięciu przekieruje on użytkownika bezpośrednio na podstronę. Zamieszczone produkty w Google Moja firma można w dowolnym momencie edytować, usuwać, a także zmieniać kolejność ich wyświetlania w kolekcji.
Obowiązkowymi atrybutami są wyłącznie zdjęcie oraz nazwa towaru, warto jednak uzupełnić pozostałe, opcjonalne pola – udzielą one potencjalnym klientom więcej informacji i pomogą zainteresować ofertą. Opisy mogą zawierać maksymalnie 1000 znaków.
W przypadku dodawanych przez edytor Google Moja Firma produktów obowiązuje nie tylko standardowa polityka treści wpisów, ale również zakaz publikowania materiałów związanych z towarami objętymi regulacjami. Oznacza to, że w wizytówce nie można zamieszczać postów dotyczących wyrobów tytoniowych, alkoholu, usług finansowych, gier hazardowych, leków oraz niecertyfikowanych wyrobów medycznych i suplementów diety. Złamanie zasad Google może ukarać, usuwając z wizytówki cały katalog.
W wynikach wyszukiwania na urządzeniach mobilnych w zakładce Produkty wyświetlają się nie tylko zamieszczone kolekcje, ale również karuzela „Z wpisów o produktach”. Jeżeli właściciel wizytówki korzystał wcześniej z funkcji dodawania wpisów, wszystkie opublikowane do tej pory posty prezentujące punkty oferty także będą tu widoczne dla użytkownika.
Z punktu widzenia działań SEO nowa funkcja panelu ma znaczenie przede wszystkim dla prezentacji firmy w wynikach wyszukiwania. Użytkownik ma szansę zapoznać się z wybranymi punktami asortymentu jeszcze przed odwiedzeniem samej witryny, a w razie zainteresowania kupnem, jednym kliknięciem może przenieść się od razu na dedykowaną podstronę. Opisy, które zamieszczane są przy poszczególnych kolekcjach nie mają niestety bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony.
Google wciąż pracuje nad rozwijaniem możliwości prezentowania oferty w panelu Moja Firma. Świadczyć mogą o tym chociażby testy mające na celu rozszerzenie tej funkcji o desktopowe wyniki wyszukiwania czy wprowadzona z czasem możliwość dodawania przycisków CTA. Wcześniej, kiedy wpisy nie mogły zawierać elementów przekierowujących użytkownika do witryny, ich użyteczność była dość ograniczona. Ostateczna forma, w jakiej funkcjonować będzie ta funkcja, wciąż jeszcze nie jest znana. Być może w przyszłości jej znaczenie dla SEO jeszcze wzrośnie.
Z każdą wprowadzaną nowością panel GMF zbliża się coraz bardziej do roli wielofunkcyjnej platformy, która służy zwiększaniu widoczność firmy w sieci i ułatwia pozyskiwanie nowych klientów. Produkty w Google Moja Firma to rozwiązanie warte polecenia sklepom internetowym, zwłaszcza tym, które nie mogą pozwolić sobie na prowadzenie płatnych kampanii.
Korzystanie z tej funkcji jest w pełni darmowe i nie wymaga poświęcenia dużej ilości czasu. Chociaż daleko im do skuteczności choćby Google Ads i ich wpływ na SEO jest ograniczony, warto potraktować Produkty w Google Moja Firma jako dodatkowe działanie pozwalające ciekawie zaprezentować wybrane punkty oferty, a w kwestii pozycjonowania zainwestować w środki o większej efektywności.
Źródła: Pomoc Google; doświadczenia własne.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: