Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 05:45 min Ikona Sunrise System 17.11.2021
Copywriter powinien przede wszystkim „dobrze pisać”. Aż chce się zapytać: ale co to właściwie znaczy?

Ambrose Bierce, amerykański pisarz i dziennikarz, stwierdził, że „dobrze pisać to znaczy czynić myśl widzialną”, co być może jest wystarczającą odpowiedzią w odniesieniu do poezji czy epiki, ale na gruncie marketingowym wymusza poszukanie większych konkretów. Dobrze pisać – przedstawiać temat w sposób zrozumiały dla odbiorcy, pilnując poprawności merytorycznej. Dobrze pisać – trafiać do czytelnika dzięki atrakcyjności treści. Wreszcie dobrze pisać – realizować cele firmy: sprzedażowe, reklamowe, brandingowe i inne.
Gdy już wyjaśnimy tę kwestię, od razu nasuwa nam się kolejne pytanie – jakie elementy są niezbędne, gdy chcemy napisać tekst, który zostanie uznany za dobry? Na podstawie doświadczeń praktyków można wskazać, że warsztat copywritera składa się przede wszystkim z 4 elementów wskazanych poniżej.

 

Wiedza marketingowa – bo podstawy trzeba znać

 

Czy potrafisz wymienić 9 archetypów marketingowych? Czy wiesz, kim jest persona oraz co to takiego CTA? Czy umiałbyś wymienić poziomy produktu lub wersje marketing mix? Pisanie tekstów, które chce się czytać i które jednocześnie sprzedają nie jest możliwe bez posiadania podstawowej wiedzy z zakresu marketingu. To właśnie ona wskazuje, w jaki sposób należy budować tekst zarówno w warstwie technicznej, jak i w obszarze przekazu.

Dobrze, gdy copywriter orientuje się również w zagadnieniach z zakresu psychologii, socjologii oraz języka korzyści. Ułatwia mu to tworzenie tekstów, które trafiają do odbiorcy, budząc chęć zakupu lub skorzystania z usługi. Warto eksplorować też inne dziedziny content marketingu (jak np. storytelling)- oznaczają dla twórcy kolejne obszary, w których wiedza może się w różnych sytuacjach przydać.

Skąd czerpać potrzebną do pisania wiedzę? Zacząć można od nieustannie uaktualnianej biblii każdego marketingowca, czyli „Marketingu” Phillipa Kotlera, a także „To jest marketing” Setha Godina oraz ”Skutecznej reklamy” Johna Caplesa. Z polskich autorów warto sięgnąć po pozycje Artura Jabłońskiego czy Pawła Tkaczyka. Jednak literatura branżowa to nie wszystko! Nieustannie odbywają się konferencje, warsztaty i spotkania dla osób działających w tej branży. Uczestnictwo w nich to szansa na rozwój, naukę od specjalistów oraz bycie na bieżąco z najnowszymi zmianami i trendami.

 

Brief – bo zapewnia dopasowanie do wymagań klienta

 

Każdy klient jest inny – działa w innej branży, przyjął inny sposób komunikacji z odbiorcą, zależy mu na osiągnięciu innych celów poprzez dobrze napisaną treść. Tym samym copywriter musi  pracować nad treścią za każdym razem inaczej, bazując na rozmowach z klientem na temat oczekiwań oraz briefu. Dobrze przygotowany brief powinien nie tylko zawierać informacje techniczne (długość tekstu, słowa kluczowe, termin oddania), ale przede wszystkim określać cel tekstu, grupę docelową, miejsce publikacji, styl komunikacji (formalny/nieformalny, Ty/Państwo itp.). Takie informacje znacząco wpływają na jakość otrzymywanego tekstu. 

Warto również wskazać największych konkurentów oraz określić, jaka jest przewaga konkurencyjna firmy. Wyróżniki bardzo ułatwiają tworzenie treści dostosowanych do oczekiwań i świetnie obrazujących cechy marki.

 

Research – bo poszerza wiedzę i umiejętności

 

Patrząc z boku, może wydawać się, że copywriter dostaje temat, siada do komputera i po godzinie ma napisany tekst. Gdyby to tak działało… od otrzymania zlecenia do napisania pierwszych słów trzeba jednak przejść długą drogę – nie tylko w ramach briefu, ale również researchu oraz fact checkingu, których waga jest nie mniejsza niż procesu twórczego. Szukanie sprawdzonych źródeł (często obcojęzycznych), w odpowiedni sposób tłumaczących problematyczne zagadnienia, a także analiza i weryfikacja faktów to podstawa efektywności pracy copywritera.

Istotne jest nie tylko zdobycie wiedzy, ale również zorientowanie się w tym, jak konkurencja przedstawia dany temat. W taki sposób można określić potrzeby grupy docelowej i porównać sposób przedstawiania produktów oraz usług. Jest to również szansa, by znaleźć inspirację, pomysł na swój tekst. Należy jednak uważać na to, by nie przekroczyć granic dozwolonej inspiracji i nie złamać przepisów z zakresu prawa autorskiego.  

 

Pisanie, pisanie i jeszcze raz pisanie – bo pozwala być coraz lepszym

 

Ameryki nie odkryję, gdy powiem, że praktyka czyni mistrza. Nie ma jednak  prostszych i trafniejszych słów w odniesieniu do warsztatu copywritera. Każdy napisany tekst to trening umiejętności, ale możesz się rozwijać również, pisząc dla siebie, prowadząc bloga, aktywnie działając w mediach społecznościowych. Dobrze jest również wychodzić z własnej strefy komfortu, sięgając po formy pisarskie czy branże, dla których  pisanie jeszcze sprawia Ci problemy. W końcu nic nie rozwija tak bardzo rzemiosła jak wyzwania, prawda?

Pisząc, nie można zapominać o czytaniu. Podczas gdy zapoznawanie się z literaturą branżową stanowi sposób na poznanie nowych technik, sposobów, rozwiązań w zakresie tworzenia tekstów, to literatura piękna rozwija zasób słownictwa, kreatywność, wrażliwość oraz umiejętności analizy. Nie ma więc lepszego sposobu, by podnieść swoje kompetencje językowe niż sięganie dla przyjemności po literaturę, koniecznie zróżnicowaną gatunkowo.

Jak widać, copywriter o swój warsztat może dbać na bardzo różne sposoby. Co więcej, w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości musi to robić nieustanie i nie może spocząć  na laurach – bez poszerzania horyzontów się po prostu nie obejdzie.  Połączenie wszystkich wymienionych elementów pozwoli tworzyć coraz lepsze teksty, które odbiorcy będą chcieli czytać i które będą spełniać wyznaczone cele. 

Asia – Pisanie jest jej życiową pasją. Z tego powodu od niedawna zawodowo zajmuje się copywritingiem, tworząc dla klientów różnego rodzaju treści, zarówno do umieszczenia na stronie internetowej, jak i posty w social mediach. Stawia nacisk na spójną, interesującą i wartościową dla klienta komunikację. Wolny czas spędza, trenując regularnie pole dance, działając w fundacji edukacyjnej oraz pochłaniając niezliczoną liczbę książek. Wykorzystuje także każdą okazję na wyjazd w Polskę lub za granicę.

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.00 / 5. Vote count: 2 głosów

Brak ocen

Bite, snack, meal – najlepszy przepis na apetyczny content. Nie tylko przy wigilijnym stole Ikona 04:45 min 22.12.2021 8 sekund! Tylko tyle czasu ma copywrier na przyciągnięcie uwagi skanującego treści użytkownika. Mało? Spokojnie, regularnie opowiadamy o tym, co zrobić, żeby treści były skuteczne. Dzisiaj na naszym blogu zrobi się wyjątkowo świątecznie, ale i smakowicie. Przybliżymy jedną z bardziej apetycznych technik tworzenia tekstów o wdzięcznej nazwie „bite, snack, meal” i podpowiemy, jak zaspokoić głód użytkowników. Będzie pysznie! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Content graficzny — przyszłość (i teraźniejszość) marketingu internetowego Ikona 04:25 min 04.02.2022 Przyjęło się mówić, że o gustach się nie dyskutuje. Jednak można podyskutować o tym, co te „gusta" pobudza. Content graficzny z pewnością do takich bodźców należy. Nie ma co ukrywać - to właśnie na niego zwracamy uwagę w gąszczu tekstowych informacji. Czym właściwie jest content graficzny? Jakie korzyści daje stronie internetowej? Czy wpływa na pozycjonowanie? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0.00 / 5. Vote count: 0 głosów

Brak ocen

Formatowanie tekstu SEO Ikona 7:40 min 08.04.2021 Przygotowując content na stronę internetową warto zadbać o jego odpowiednie formatowanie. Wysokiej jakości, prawidłowo sformatowane treści to odpowiedź nie tylko na potrzeby "skanującego" odbiorcy, ale również oczekiwania zaawansowanych algorytmów. Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób formatować tekst, a także materiały graficzne, nagłówki czy linki, tworząc content przyjazny zarówno dla użytkowników, jak i wyszukiwarki. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700