Powodów, dla których warto zastanowić się nad prowadzeniem biznesu nie tylko offline, a i online, istnieje co najmniej kilka. Skupmy się na tych najważniejszych – czyli najbardziej namacalnych. Wystarczy przyjrzeć się konkurencyjności branży e-commerce. Mnóstwo firm decyduje się na przeniesienie działalności do globalnej sieci ze względu na szereg opcji niedostępnych przy prowadzeniu klasycznego sklepu. Nie sposób z nich skorzystać, działając wyłącznie stacjonarnie.
Po pierwsze więc, prowadząc sklep internetowy, zwiększasz dostępność swojej firmy. Z ofertą można zapoznać się w każdej chwili, bez względu na porę. Zamówienia będą spływać także bez Twojego udziału. Zapomnij o godzinach otwarcia, zakazie handlu w wybrane dni czy innych ograniczeniach. Ponadto działasz już nie tylko lokalne – stajesz się rozpoznawalny także globalnie, a co więcej, docierasz do klientów, którzy wcześniej nie mieli pojęcia o istnieniu Twojej oferty.
Po drugie, zyskujesz całe mnóstwo narzędzi ułatwiających prowadzenie kampanii promocyjnych. Marketing internetowy daje ogromne możliwości reklamowania produktów i usług zgodnie z indywidualnymi potrzebami – zarówno Twoimi, jak i klientów. Postaw na działania SEO, płatne reklamy w wyszukiwarce Google, e-mail marketing, social media i wiele innych działań digitalowych. To przełoży się nie tylko na rozpoznawalność, ale także wiarygodność Twojej firmy.
Pod uwagę weź fakt, jak wielu potencjalnych odbiorców Twojej oferty korzysta dziś z internetu – a ściślej, z jaką częstotliwością to robi. Duży wzrost zainteresowania sklepami online zanotowano w 2020 roku, gdy z powodu pandemii wiele firm przeniosło się właśnie do globalnej sieci. Obecnie trend ten utrzymuje się na wysokim poziomie. Społeczeństwo doceniło przede wszystkim wygodę, z jaką robi się zakupy online, ale także wszechstronność ofert i łatwość ich wyszukiwania. Takich potrzeb nie należy lekceważyć, pamiętaj jednocześnie, że konkurencja nie śpi i równie bacznie obserwuje preferencje konsumentów.
Ostatnie w naszym zestawieniu, ale nie mniej ważne – z chwilą całkowitego przeniesienia firmy z offline do online obniżasz koszty prowadzenia działalności. Przede wszystkim nie musisz już opłacać lokalu. Do pomocy potrzeba też mniejszej liczby rąk, zatrudniasz tylko tyle osób, które będą w stanie wspierać Cię w zarządzaniu stroną internetową. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby poprzez stronę internetową wspierać sprzedaż stacjonarną! Dzięki temu zyskasz na konkurencyjności i spełnisz oczekiwania klientów lubiących bezpośredni kontakt.
Wiesz już, dlaczego warto rozważyć przeniesienie biznesu do internetu. Teraz dowiesz się, jak możesz to zrobić!
Zacznij od zastanowienia się nad tym, jaki cel przyświeca takiej, a nie innej decyzji. Powodem jest brak zainteresowania sklepem stacjonarnym, zbyt wysoki czynsz za wynajem lokalu, a może chęć wyjechania z kraju i prowadzenia działalności za pośrednictwem sieci? Nie należy zapominać też o potrzebach klientów: co powinno znaleźć na stronie internetowej sklepu, jakiego typu asortyment chcesz im polecić oraz jakie warunki współpracy proponujesz? Dopiero gdy cel będzie jasny, przejdź do kolejnych etapów.
Obecnie nie wystarczy, że założysz stronę i wprowadzisz do niej produkty. Współczesny konsument dokładnie, ale zarazem bardzo szybko, jest w stanie ocenić już na podstawie zawartości strony głównej, czy dany sklep online spełni jego oczekiwania. Nie należy lekceważyć takiego podejścia – analiza jakości usługi zaczyna się czasem już na etapie wpisywania hasła do wyszukiwarki Google.
Mowa tu m.in. o domenie. To, jak będzie wyglądać, może mieć spory wpływ na podejmowanie decyzji zakupowych. Nazwa e-sklepu powinna nawiązywać do firmy, być prosta, łatwa do zapamiętania, oryginalna i nie zawiera znaków specjalnych. Pozostaje jeszcze wybór dostawcy – jeśli na poważnie myślisz o przeniesieniu biznesu do internetu, rozważ zakup sprawdzonego hostingu.
Na tym etapie warto zastanowić się dodatkowo nad sposobem komunikacji z klientem. Czy ma się odbywać wyłącznie telefonicznie, przez e-mail czy jeszcze inaczej – za pośrednictwem gotowego formularza? Nie zapominaj o sile social mediów: przy przenoszeniu biznesu do sieci można jednocześnie założyć konto na platformie społecznościowej, starając się o bardziej bezpośredni kontakt z odbiorami oferty. Istotne, aby zachować spójność między tym, co dostępne jest na stronie sklepu, a tym, co odbiorca widzi w social mediach.
Kolejny etap to zakładanie strony internetowej – platformy, która będzie dźwigać zawartość sklepu online. Takie miejsce w sieci stworzysz na kilka sposobów: za pośrednictwem firmy hostingowej, z pomocą gotowych narzędzi do kreowania stron www lub przy użyciu intuicyjnego oprogramowania dla e-sklepów. W zależności od stopnia zaawansowania otrzymasz możliwość wypełnienia strony treścią oraz zdjęciami produktów: samodzielnie lub przy pomocy osób wyspecjalizowanych w projektowaniu witryn internetowych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na początku skorzystać z gotowych szablonów. Z czasem warto pomyśleć jednak o czymś oryginalniejszym, co sprawi, że marka stanie się rozpoznawalna.
To jeszcze nie wszystko. Jeśli sklep ma generować zyski, potencjalni klienci muszą wiedzieć o jego istnieniu. Samo podjęcie działań marketingowych poza internetem nie wystarczy. Jeszcze na etapie uzupełniania e-sklepu o produkty dopilnuj, aby zawartość spełniała określone wymogi. Mowa tu m.in. o szybkim ładowaniu strony, łatwej nawigacji, intuicyjnej obsłudze, unikatowych opisach oraz wysokiej jakości zdjęciach. W następnej kolejności zadbaj o jakość obsługi klienta – jasne warunki współpracy, regulamin, najpopularniejsze metody płatności to niezbędne podstawy. Zastanów się ponadto nad usługą pozycjonowania – czyli takim zarządzaniem stroną www, które sprawi, że będzie zajmowała wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania Google.
Podsumowanie
Prowadzenie sklepu w branży e-commerce to ciekawa, kreatywna, ale i wymagająca przygoda. Wiele firm nie bez powodu decyduje się dziś na przeniesienie biznesu do sieci. Przemawiają za tym nie tylko względy praktycznie. Możliwości, jakie daje obecnie internet, są niemal nieograniczone. Oczywiście należy brać tu pod uwagę koszt związany z uruchomieniem platformy e-commerce, reklamą czy pozycjonowaniem. Efekty również mogą nie być widoczne od razu. W ostatecznym rozrachunku, przy dobrze zaplanowanych działaniach, prowadzenie firmy online jest wysoce opłacalne – o czym warto przekonać się samemu!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: