Menu strony internetowej stanowi bez wątpienia jeden z najważniejszych elementów każdej witryny – zarówno sklepu internetowego, bloga, jak i wszelkiego rodzaju serwisów informacyjnych czy branżowych. Dzięki niemu mamy szybki dostęp do zawartości całej strony i możemy sprawnie odnaleźć interesujące nas treści bez konieczności żmudnego, czasochłonnego przeklikiwania się przez cały serwis, co zniechęca większość internautów. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że w wielu przypadkach to właśnie menu stanowi wizytówkę strony – ponieważ to od niego użytkownicy zaczynają „zwiedzanie” witryny.
Źle zaprojektowana sekcja menu może wpłynąć na negatywne postrzeganie całego serwisu. Dlatego tak ważne jest, by zainwestować w naprawdę dobre menu, które przyniesie szereg korzyści i zostanie docenione przez użytkowników, jak i roboty Google (a to oznacza nieoceniony wpływ na pozycjonowanie strony!).
Skomplikowane menu może powodować trudności w obsłudze. A tego oczywiście chcemy uniknąć! Dlatego też stawiamy na łatwe w obsłudze menu, które nie wymaga podjęcia zbyt wielu czynności. Idealne menu to takie, które nie sprawia trudności nawet osobom, które bardzo rzadko korzystają z internetu.
Dobrze skonstruowane menu samo „podpowie” nam, z czego mamy skorzystać i gdzie przejść, by odnaleźć to, na czym najbardziej nam zależy. Pozwoli również przewidzieć działanie po najechaniu kursorem (może to być rozwinięcie listy bądź też przeniesienie na daną podstronę – jeśli dane miejsce po najechaniu kursorem zmieni wygląd, będzie to dla użytkownika sygnał, że dane miejsce jest klikalne).
Zazwyczaj przeglądanie strony zaczynamy od menu. Internauci lubią mieć wszystko podane niejako „na tacy”. Jeśli muszą przeklikiwać się przez cały serwis, by znaleźć poszukiwany artykuł czy przedmiot – w 99% zrezygnują z odwiedzin naszej strony i będą szukać informacji gdzie indziej. Dlatego nie pozwólmy im uciec! Jeśli już trafili do nas, zróbmy wszystko, by zachęcić ich do zostania. Pomoże w tym z pewnością proste, umieszczone w widocznym miejscu i prawidłowo funkcjonujące menu. Tutaj warto postawić na proste działania – menu pionowe bądź poziome, które możemy bez problemu zlokalizować od razu po wejściu na stronę. Nie powinno być ono schowane na przykład w dolnym rogu bądź też dostępne dopiero po najechaniu kursorem na grafikę.
Warto zadbać o to, by pola menu nie zmieniały się na różnych podstronach. Mogłoby to wprowadzić niepotrzebny chaos na stronie, a także zagubienie użytkowników. Dlatego należy zadbać o to, by niezależnie od tego, na jakiej podstronie użytkownik się aktualnie znajduje, miał dostęp do tego samego menu.
PRZYKŁAD: użytkownik przechodzi z menu głównego do interesującej go kategorii z odzieżą damską. Nie znajduje tam tego, czego szukał (bo na przykład szukał asortymentu dla dziewczynek) i musi przejść do kategorii z odzieżą dziecięcą – może tego dokonać bez cofania się na stronę główną, ponieważ ma pod ręką dokładnie takie samo menu.
Struktura menu powinna być bardzo dobrze przemyślana. Obowiązuje tu podział tematyczny, jednak w takim podziale warto uwzględnić, że na stronę zaglądają też osoby spoza branży i mogą mieć problem z odnalezieniem pewnych kategorii. Dlatego należy dobrze się zastanowić i przeanalizować, czego najczęściej użytkownicy szukają na naszej stronie i ułatwić im do tego dostęp. Należy zatem zadbać o przejrzysty, logiczny podział kategorii.
PRZYKŁAD: jeśli na stronie sklepu odzieżowego wprowadzamy podział na kategorie według płci, obok kategorii „mężczyzna”, „kobieta”, „dziecko” nie powinna się znaleźć na przykład kategoria „buty”. Została ona bowiem wyodrębniona na podstawie innego podziału.
Menu powinno być proste w obsłudze oraz w formie – w myśl zasady KISS (ang. Keep It Simple, Stupid). Nie ma tu miejsca na rozbudowane nazwy czy też niezbyt czytelne fonty. Menu ma być przede wszystkim pomocne i umożliwić szybki dostęp do zawartości serwisu. To nie miejsce na wykazanie się kreatywnością i umiejętnościami artystycznymi. Nadmiar fontów, kolorów czy grafik może utrudnić jego przeglądanie, wprowadzić chaos, a tym samym zniechęcić użytkownika do pozostania na stronie. Czasem można się spotkać z kreatywnym menu w postaci grafiki, które może i przyciąga wzrok, ale powoduje wiele trudności w obsłudze.
PRZYKŁAD: złą praktyką jest zamieszczanie na stronie niestandardowego menu w postaci grafiki, która dopiero po najechaniu kursorem na wybrane miejsca wysuwa ukryte elementy menu – niektórzy użytkownicy mogą nie dojść do tego, że niepozorna grafika może skrywać w sobie coś więcej.
Oryginalne menu bywa dobrym rozwiązaniem, ale tylko wtedy gdy spełnia wszystkie powyższe warunki, a przy tym jest spójne z ogólną konwencją witryny. Oznacza to, że każdy element menu powinien działać w ten sam sposób. Warto też zastosować spójną kolorystykę, jednolite fonty, a także formatowanie. Na niektórych stronach wciąż możemy zaobserwować mnogość czcionek, kolorów, wykrzykników, itp. Sprawia to wrażenie nieprzemyślanej, a wręcz agresywnej strony, która zniechęca do odwiedzin.
PRZYKŁAD: jeśli po najechaniu kursorem na daną kategorię jej nazwa się podświetla, ta sama reguła powinna tyczyć się także pozostałych nazw kategorii (jeśli tylko niektóre elementy menu są klikalne, użytkownik może się poczuć na stronie zagubiony i zdezorientowany).
W niepozornym menu tkwi ogromny potencjał. Odpowiednio zaprojektowana sekcja doda wartości całej stronie. Sprawi, że witryna będzie użyteczna dla użytkowników. A gdy dodatkowo przy tworzeniu menu uwzględnimy czynniki optymalizacyjne, możemy zwiększyć szansę na to, że nasza witryna wskoczy na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. A to oznacza niepodważalny sukces całego serwisu.
Jak wygląda dobre menu pod kątem pozycjonowania?
Menu musi być dopasowane zarówno do użytkowników, jak i robotów Google. Umieszczanie w tej sekcji grafik może wiązać się z ryzykiem nieprawidłowego wyświetlania bądź też ich niewidocznością dla robotów – co z kolei utrudnia czytanie przez nich strony.
Prawidłowe linkowanie może znacznie poprawić widoczność witryny w wyszukiwarce, a tym samym wpłynąć na jej wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Linki z menu głównego są najszybciej indeksowane w wynikach wyszukiwania. Jednak tutaj należy być bardzo ostrożnym – nieumiejętnie zbudowana sieć linków może zaszkodzić witrynie. Mowa tu przede wszystkim o linkach zewnętrznych. Często w menu serwisu znajdują się odnośniki na przykład do bloga znajdującego się w innej domenie czy też innych, zaprzyjaźnionych stron. Tutaj powstaje ryzyko, że użytkownik po przeniesieniu do innego serwisu już nie powróci do naszej strony.
Świetnym rozwiązaniem zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i robotów Google jest tzw. menu okruszkowe. Pozwala ono w nawigacji na stronie. Dzięki niemu użytkownik bez problemu może określić swoje aktualne położenie w serwisie i wrócić do poprzednich podstron, ale nie tylko. Menu okruszkowe (ang. breadcrumbs) zapewni również dodatkowe linki wewnętrzne – co ma wpływ na pozycjonowanie całego serwisu.
Jesteś tutaj: strona główna -> kategoria -> produkt
O menu strony internetowej można by pisać i pisać – to temat rzeka. Najprościej byłoby przygotować gotowy szablon. Niestety, nie jest to możliwe. Każda strona wymaga bowiem indywidualnego podejścia. Użytkownicy poszczególnych serwisów różnią się – inne są ich oczekiwania i potrzeby. Różna jest też zawartość poszczególnych serwisów. Dlatego przy projektowaniu menu strony internetowej należy dokładnie przeanalizować zawartość strony, spróbować zrozumieć oczekiwania użytkowników, a także dokładnie zapoznać się z wytycznymi optymalizacyjnymi. I to jest właśnie przepis na dobre menu, którego potrzebuje każda strona internetowa.
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: