Sunrise System cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Modify" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Ikona 04:35 min Ikona Sunrise System 23.04.2015

Dawno, dawno temu… czyli o sile storytellingu

Prolog

Odpowiedź może wydać się banalna. Trzeba zaciekawić, a nic tak nie wciąga, jak dobrze skonstruowana opowieść. I właśnie tu wkracza z całą swoją siłą, w dalszym ciągu jeszcze przez nieliczny wykorzystywany, a przez innych źle rozumiany STORYTELLING.

To nie jest zwykła opowieść. To nie jest pojedynczy akt. To dobra narracja. To narracja, gdzie koniec jest w rzeczywistości początkiem… Opowieść ma na celu zainteresowanie Odbiorcy, sprawić by zechciał być jej częścią. Przekraczając tę granicę między Odbiorcą a Uczestnikiem, decyduje jednocześnie czy chce być obserwatorem, czy Klientem.

To właśnie kapryśny i wymagający charakter ludzki sprawił, że proste akcje marketingowe przestały być popularne. Na znaczeniu zyskały natomiast angażujące treści i absorbujące uwagę opowieści. Pojedyncze przedsięwzięcia, jak i rozbudowane historie to obecnie ważny element każdej akcji marketingowej.

 

Rozdział I:

Przygotowanie angażującej treści nie należy do prostych zadań. Wymaga starannego przemyślenia i przygotowania. Mając wyraźnie zarysowany plan i cel, postaci, perypetie możemy przystąpić do działania. Właśnie dlatego warto poświęcić czas na solidne przygotowanie do zadania i:

zastanowić się nad problemem – Owszem nad problemem choć słowo może budzić negatywne emocje. Chodzi o przedstawienie „jakiegoś” problemu, konfliktu. Musi być wyrazisty, skłaniający do refleksji (choćby kilkusekundowej). Warto odnieść się do konkretnego lub prawdopodobnego zdarzenia ulokowanego w przeszłości lub przyszłości. Co ważne – ten problem musi być rozwiązany. Oczywiście nie w sposób jednoznacznie decydujący. Może być to podpowiedź.

zastanowić się nad bohaterem –Panuje tu ogromna dowolność. Nie ma obowiązku ograniczania się do prawdziwych ludzi z krwi i kości. Bohaterem może być zwierzę, przedmiot, produkt w stanie rzeczywistym lub z cechami ludzkimi. Oryginalności dodają indywidualnie tworzone na potrzeby marki bohaterowie fantastyczni.

zastanowić się nad fabułą – Oczywiście powinna być powiązana z produktem lub marką i dostosowana do preferencji grupy docelowej. Fabuła powinna być osadzona w rzeczywistości, chociaż w pewnym stopniu. Powinna, więc opowiadać o czymś co jest prawdziwe lub istnieje prawdopodobieństwo takiego zdarzenia. Odbiorca powinien się identyfikować z opowieścią. Ten czynnik decyduje o tym, że podczas opowieści uruchomione zostają emocje.

zastanowić się nad celem – Opowieść musi być przydatna. W innym przypadku jej wymiar marketingowy traci sens. Dlatego powinna przedstawiać ideę. Promować zdrowy tryb życia, pokazywać nowe możliwości, zachęcać do odważnych kroków.

Rozdział II:

Mistrzowie słowa doskonale rozumieją jak ogromną siłę posiada każdy wyraz. Dobrze skrojona historia jest bardziej interesująca niż garść suchych faktów. Nawet jeśli opowieść ma mniejszą wartość merytoryczną niż tabela z danymi bądź wykres, to jest przystępniejsza. Wzbogacona o informacje praktyczne zyskuje w oczach Odbiorców i wzbudza większe zaufanie. To tak, jakby marka zwierzała nam się ze swoich tajemnic, opowiadała o sobie właśnie nam.

Jeśli już zaufaliśmy marce. Poczuliśmy się trochę jej powiernikami, trochę przyjaciółmi, to z większym prawdopodobieństwem jej pomożemy. Storyrtelling skłania bowiem do akcji, może być to zachęta do wypróbowania płynu pod prysznic, podjęcia wyzwania dla poprawy własnego zdrowia, itp. „Call to action”  – tak naprawdę wokół tego zbudowana jest opowieść i stanowi zanętę na potencjalnego Klienta.

 

Rozdział III:

Niewątpliwą zaletą dobrej opowieści jest jej nośność. Rozkwit mediów społecznościowych i rosnąca popularność urządzeń mobilnych mogą sprawić, że zasłyszaną historią można się w prosty sposób  i bardzo szybko podzielić. Jedna zainteresowana osoba, z pewnością wrzuci na Facebooka, na Twittera  informację: Zobaczcie co tym razem wymyślili! Wow super filmik! Nie no to niemożliwe! I tu znowu jak automat działa nasza psychika i z ciekawości z pewnością każdy sprawdzi o co jemu/jej chodzi. W ten sposób historia trafia do większej liczby odbiorców.

Opowieść nie musi mieć końca. Można ją w prosty sposób przekształcić w pełnowartościową strategię marketingową.  Jeśli Odbiorców zainteresuje idea przekazu lub rozbawią ich bohaterowie z pewnością z zadowoleniem zareagują na możliwość usłyszenia kolejnej historii. W tym momencie można włączyć też inne media i umiejętnie dawkować poprzez różne kanały krótkie historie utrzymane w tym samych duchu lub przedstawiające „sceny z życia” znanych bohaterów.

Epilog

Jako SEO copywriter i jako odbiorca wielu przekazów reklamowych na co dzień sądzę, że storytelling jest naprawdę ciekawym pomysłem na wyróżnienie swojej marki. W szczególności w Internecie, gdzie potęga słowa naprawdę rośnie. Naturalnie nie samym słowem człowiek żyje, ale umiejętne operowanie nim pozwala żyć ciekawiej.

Na zakończenie zachęcam do wysłuchania wypowiedzi jednego z autorytetów w świecie reklamy – Stefana Sagmeistera (To prawdziwa lekcja pokory)

 

 

 

 

Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 06.05.2015 W dobie portali internetowych nietrudno o zdobycie danych jakiejkolwiek osoby, która choć w niewielkim stopniu postanowiła wkroczyć do wirtualnego świata Facebooka, Twittera czy Instagrama. Kolejnym sposobem na szybkie i łatwe zdobywanie informacji o znajomych i nieznajomych jest aplikacja mobilna Hello od Facebooka, która stworzona została do obsługi połączeń i wsparcia użytkowników telefonów komórkowych, którzy lubią wiedzieć kto dzwoni. Funkcjonalność Hello porównywana jest do popularnego Truecallera na Androida. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 9 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 02:15 min 20.05.2015 Narzędzia Google dla Webmasterów (z ang. Google Webmaster Tools) przeobrażają się w Google Search Console. Nowa nazwa ma lepiej opisywać użytkowników, korzystających z GWT, a więc nie tylko webmasterów, ale także mniej zaawansowanych internautów. Czy zmiana marki niesie za sobą większe przeobrażenia? Fakt jest jeden: zmieniamy „GWT” na „GSC” – wg badań terenowych w Dziale Pozycjonowania utrudni to ... wymowę skrótu ;-) Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 5.00 / 5. Vote count: 1 głosów

Brak ocen

Marketing internetowy Ikona 00:00 min 07.04.2015 Przez długi czas Facebook wydawał się być daleki do inwestycji w rozwiązania e-commerce.  Od momentu nabycia sturtupa Stripe – umożliwiającego, zakup produktów bezpośrednio z poziomu postu ta polityka zaczęła ulegać zmianie. Kolejnym „nabytkiem” Facebooka jest wyszukiwarka zakupowa TheFind.  Co portal zyska dzięki niej i jakie wprowadzi rozwiązania? Zapewnie niebawem się o tym przekonamy. Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.60 / 5. Vote count: 24 głosów

Brak ocen

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.30 / 5. Vote count: 21 głosów

Brak ocen

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700