Ikona 5:50 min Ikona Bartłomiej Żydkiewicz 16.09.2022
Algorytm Google to oprogramowanie, które wpływa na wygląd wyników wyszukiwania oraz kolejność wyświetlanych stron – najprościej mówiąc jest to ranking. Składa się z on wielu mniejszych procesów i skryptów, które nieustannie podlegają aktualizacji. Google stara się jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby użytkowników, natomiast świat SEO chce jak najlepiej dostosować się do wymagań wyszukiwarki i zadowolić swoich klientów. I tu koło się zamyka.

 

Jakie aktualizacje algorytmów wyróżniamy?

 

 Analizując do tej pory znaczną liczbę aktualizacji wyróżniliśmy 3 charakterystyczne typy:
 
  • Niepotwierdzone –codzienne aktualizacje, bądź zmiany w wynikach wyszukiwania, które nie są oficjalne ogłaszane przez Google. Większe z nich możemy zaobserwować na narzędziach badających „temperaturę” wyników wyszukiwania, czyli po prostu obserwując wskaźnik ich fluktuacji. Co ważne, zbadanie ich przeznaczenia i wpływu na SERP jest praktycznie niemożliwe.
  • Ze względu na ich przeznaczenie – czasy, w których aktualizacje miały nazwy kojarzące się ze zwierzętami już minęły. Specjaliści z większym stażem na pewno pamiętają słynną Pandę czy Pingwina, które z biegiem czasu stały się częścią głównego algorytmu Google. Odpowiadały one za treści oraz linki. Obecnie do tego typu należą oficjalne aktualizacje, które mają szczególne przeznaczenie, np. dotyczą opinii o produktach (Product Review). Bardzo często gigant z Mount View klarownie określa elementy wyszukiwarki, które uległy zmianie i co oznaczają one dla właścicieli stron internetowych.
  • Główne aktualizacje wyszukiwarki, tzw. core update – to aktualizacje głównego rdzenia wyszukiwarki. Google nadaje im nazwę miesiąca, w którym zostały opublikowane, np. May Core Update, ale nie informuje o ich przeznaczeniu. Aktualizacje te, mają bardzo szerokie i nieokreślone zastosowanie.

 

 
Wahania wyników w wyników wyszukiwania na osi czasu z popularnych narzędzi jak Semrush, Mozcast, Cognitive SEO czy Algoroo.

 

Core Update czyli aktualizacja rdzenia

 

Kilka razy do roku Google publikuje komunikat o aktualizacji głównego rdzenia algorytmu. Z punktu widzenia wyszukiwarki zmiany są tak znaczące, że ich publikacja i tzw. rollout trwa nawet dwa tygodnie. W tym czasie możemy zaobserwować duże wahania w pozycjach poszczególnych witryn, chociaż Google twierdzi, że skupia się przede wszystkim na ogólnej ocenie jakości treści. Warto podkreślić, że celem aktualizacji nie jest karanie stron (o ile nie naruszają one wskazówek dla webmasterów) tylko nagradzanie tych niedocenionych wcześniej. Właściciele stron nie powinni się martwić, jeżeli aktualizują i dbają o swoje witryny na bieżąco.

 

Jak działać ze spadkami związanymi z Google Core Update?

 

Przede wszystkim należy zachować spokój. Google informuje zarówno o rozpoczęciu, jak i zakończeniu aktualizacji. W tym czasie pozycja naszej strony może się zmienić kilkukrotnie, finalnie wracając na miejsce sprzed aktualizacji. Czasami nie ma w ogóle potrzeby wykonywania jakichkolwiek modyfikacji.

 
Istnieje jednak prawdopodobieństwo, iż strona będzie wymagać zmian. Zgodnie z zaleceniami Google, w takim przypadku warto skupić się na poprawie jakości treści – to one są najważniejsze dla algorytmów. Nawet jeśli uważamy, że witryna spełnia wymagania przytoczone we wskazówkach na temat tworzenia witryn wysokiej jakości. Warto ponownie zadać sobie pytania przytoczone w artykule dot. Core Update. Poniżej pogrupowane zostały najważniejsze z nich:

 
  • Czy treści na stronie są unikalne w skali Internetu?
  • Czy treści są napisane w sposób wiarygodny z uzupełnieniem danych, analiz oraz źródeł?
  • Czy długość artykułu jest odpowiednia w stosunku do zapytania i wyczerpuje temat?
  • Czy nagłówki, tytułu i treści nie są przesycone wyrażeniami kluczowymi?
  • Czy w witrynie nie występują błędy merytoryczne, ortograficzne bądź stylistyczne?
  • Czy treści na stronie są aktualne?
  • Czy witryna wyróżnia się na tle innych stron?
  • Czy treść została napisana przez eksperta w danej dziedzinie?
  • Czy strona dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych?
  • Czy witryna ładuje się wystarczająco szybko?
 
W kontekście analizy spadku powyższe pytania powinniśmy kierować na poszczególne typy stron i zapytań, które uległy pogorszeniu w wyniku aktualizacji. W tym przypadku działamy od szczegółu do ogółu. W trakcie audytu SEO warto sprawdzić konkurencje i zwrócić uwagę na witryny, które pojawiły się w wynikach po raz pierwszy i zastosować ponownie wspomniany zestaw pytań. Zestawienie i porównanie odpowiedzi pomoże nam określić, które czynniki witryny i jaką treść musimy jeszcze poprawić.

 
Wszelkie powyższe definicje dotyczące jakości mieszczą się w opisanym przez Google koncepcie oceny treści E-A-T – ten angielski akronim oznacza wiedzę (Expertise), wiarygodność (Authoritativeness) i zaufanie (Trustworthiness). W zrozumieniu tych pojęć pomoże zapoznanie się z wytycznymi dla raterów wyszukiwarek, które są ogólnodostępne w sieci. Pamiętajmy, że E-A-T to nie bezpośredni czynnik rankingowy tylko standard, który ułatwia zrozumienie w jaki sposób są oceniane treści – co w efekcie ułatwia ich tworzenie.

 

„Wiem, że nic nie wiem”

 

Cytat słynnego filozofa idealnie obrazuje moment rozpoczęcia kolejnej analizy aktualizacji algorytmu. To właśnie one spędzają nam sen z powiek. Działanie w środowisku zewnętrznym, jakim bez wątpienia jest pozycjonowanie stron, to nieprzewidywalna i trudna droga. W przypadku głównych aktualizacji początkowo zderzamy się ze ścianą. W agencjach SEO działamy na większych próbach, te wnioski powoli, ale w końcu zaczynają się składać w jedną całość. Zdarza się, że nigdy nie dowiemy się czego dotyczył core update, ponieważ zdąży się nałożyć z kolejną większą, potwierdzoną lub niepotwierdzoną aktualizacją algorytmuJedno jest pewne – jeżeli stale i cyklicznie pracujemy nad stroną internetową, dbamy o jej parametry techniczne oraz aktualizujemy i budujemy ciekawą treść to żadne aktualizacje nie będą nam straszne.
 

Bartek – od 10 lat związany z branżą SEO, Team Leader w Dziale Pozycjonowania, na co dzień doradza, pomaga i dogląda kampanii promocyjnych Klientów. Spełnia się w szkoleniach i optymalizacji procesów SEO. Hobystycznie pochłaniają go liczby, a liczby to pozycje – zwłaszcza te w top 10 w Google, ale nie tylko. Liczby to też: gole w ukochanej piłce nożnej, zero-jedynkowa rzeczywistość w cyfrowym świecie, moc silnika w tłokach motocykli, a nade wszystko jedna córka i jedna żona. Liczby to cały jego świat. 
Udostępnij:
Ocena artykułu:
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.6 / 5. Vote count: 9

No votes so far! Be the first to rate this post.

Bezpłatny audyt SEO

Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.

Bezpłatne kursy digital marketingu – online!
Sprawdź
Efektywna firma w necie – kanał You Tube

Wskazówki, rozmowy, inspiracje

Oglądaj na YouTube!

 

Zapisz się do newslettera

Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!

Zero spamu, tylko konkrety!

Zadaj pytanie ekspertowi

Dowiedz się jak być lepiej widocznym w sieci

Bezpłatna wycena Bezpłatny audyt SEO
Udostępnij:
Czytaj także
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.3 / 5. Vote count: 32

No votes so far! Be the first to rate this post.

Google Discover – czym jest i jak działa? Ikona 03:45 min 19.09.2022 Urządzenia mobilne oferują nam coraz więcej ciekawych rozwiązań. Nie chodzi tylko o możliwości techniczne, ale przede wszystkim o aplikacje i usługi. Potentatem na rynku wciąż pozostaje Google, który wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów, nieustannie proponując nowe rozwiązania. Jednym z nich jest Discover zastępujące dotychczasowy Feed. Czy jest to dobra zmiana? Czy warto korzystać z nowej usługi? Jeśli chcesz uzyskać odpowiedź na te pytania, musisz przeczytać artykuł! Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.2 / 5. Vote count: 10

No votes so far! Be the first to rate this post.

Pozycjonowanie serwisów informacyjnych – poznaj 5 niezawodnych wskazówek! Ikona 05:00 min 30.09.2022 Może się wydawać, że dziennikarstwo i SEO Copywriting to dwa różne światy. Owszem, kiedyś tak było. Jednak w dobie wszechobecnej cyfryzacji, konieczne stało się zgłębienie tajników SEO przez osoby tworzące treści na serwisy informacyjne. Nie da się ukryć, że pozycjonowanie stron z newsami stanowi nie lada wyzwanie! Jak sprawić, by internauci czerpali wiedzę o aktualnych wydarzeniach z kraju i świata właśnie z Twojego portalu? Kilka cennych wskazówek znajdziesz w tym artykule. Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 4.8 / 5. Vote count: 4

No votes so far! Be the first to rate this post.

SEO Ikona 01:50 min 12.06.2022 Dobra optymalizacja strony internetowej pod kątem wymagań wyszukiwarki wymaga znajomości wielu "sztuczek" technicznych, które ułatwiają pracę i zwiększają skuteczność pozycjonowania. Jedną z takich "sztuczek", która przydaje się w codziennej pracy specjalisty SEO jest ustawianie przekierowania 301 z wykorzystaniem .htaccess. Zapraszamy do lektury! Czytaj więcej
Polecane
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.5 / 5. Vote count: 21

No votes so far! Be the first to rate this post.

Co to jest SEO? Ikona 20:00 min 28.09.2023 Optymalizacja strony pod kątem SEO to proces długofalowy. Wymaga umieszczenia każdej nowej treści w odpowiednim miejscu struktury. Jak wesprzeć proces pozycjonowania? Czytaj więcej
Ikona

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 3.4 / 5. Vote count: 19

No votes so far! Be the first to rate this post.

Samodzielne pozycjonowanie strony Ikona 15:00 min 28.09.2023 Skuteczne pozycjonowanie to także działania off-site, czyli takie, które wykonywane są poza samą stroną internetową. Czytaj więcej

Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie:

Bezpłatna wycena
Kontakt

Wyprzedź
konkurencję

Zadaj pytanie ekspertowi

739 943 700