Jak wiemy z pomocy usługi Google Moja Firma, nie wolno tworzyć więcej niż jednej wizytówki dla każdej lokalizacji przedsiębiorstwa. Każda kolejna, przynajmniej w teorii, będzie uznawana przez system za duplikat i tym samym blokowana. Jak wygląda rzeczywistość, chociażby w Polsce, wszyscy wiemy ;).
1 firma – 1 lokalizacja fizyczna – 1 wizytówka na Mapach Google
Czym są duplikaty?
Dlaczego są złe?
Mogłoby się wydawać, że stworzenie kilku wpisów dla naszej firmy może poprawić jej wyszukiwalność na Mapach Google czy też pozytywnie wpłynąć na
pozycjonowanie strony internetowej. W końcu łatwiej trafić na 1 z 3 wizytówek niż przebić się przez konkurencję posiadając tylko 1 wpis.
Nic bardziej mylnego!
- Posiadanie duplikatu jest niezgodne z aktualnymi wskazówkami Google.
- Obecność duplikatów może obniżać ranking wszystkich zduplikowanych wizytówek.
- W każdej chwili Google może zablokować duplikaty, a blokada może zostać nałożona automatycznie na wszystkie wizytówki znajdujące się na danym koncie.
- Duplikat może wprowadzać potencjalnych Klientów w błąd, jeśli będzie zawierał nieaktualne dane.
- Duplikaty rywalizują ze sobą o pozycje – praktycznie niemożliwe jest, żeby wyświetlały się obok siebie np. w trzypaku w wyszukiwarce Google.
Jak powstają?
Istnieją właściwie 4 przypadki, w których może dojść do stworzenia duplikatu.
- Ktoś z firmy stworzył i zweryfikował 2 wpisy dla tego samego adresu. Jeszcze jakiś czas temu system Google mógł pozwolić na stworzenie i weryfikację 2 osobnych wizytówek dla tej samej firmy. Obecnie stworzenie nowego wpisu – duplikatu jest praktycznie niemożliwe. System dość skutecznie blokuje tę możliwość wskazując podczas tworzenia nowej wizytówki istniejące, zweryfikowane wpisy lub też automatycznie zaczyna weryfikować wyświetlające się na Mapach Google, lecz niezweryfikowane dotąd wizytówki.
- Firma przeniosła się do nowej lokalizacji i stworzyła nowy wpis. Jeśli firma założyła nową wizytówkę dla aktualnego adresu fizycznego, a na Mapach Google istnieje wpis dla starej lokalizacji, może zdarzyć się tak, że jakiś użytkownik Map Google zaktualizuje adres w starym wpisie przez „Zaproponuj zmianę”. Po zaakceptowaniu zmiany przez Google, na Mapach będą wyświetlać się 2 wpisy dla tej samej firmy, z tym samym adresem fizycznym.
- W podobnym czasie stworzono 2 osobne wpisy. Sytuacja taka może mieć miejsce, gdy właściciel/pracownik firmy jest w trakcie weryfikacji nowej wizytówki, a inny użytkownik Map Google dodał dla niej wpis przez „Dodaj brakujące miejsce” (lub jeszcze przez Map Makera).
- Weryfikacja wizytówki wyświetlającej się na Mapach Google, która nie jest przypisana do żadnego konta. Jeśli właściciel/pracownik firmy rozpocznie weryfikację wpisu przez „Zgłoś prawo do tej firmy” i wprowadzi w nim zmiany jeszcze przed dokończeniem procesu, system może zacząć traktować wpis jako nową wizytówkę i stworzyć tym samym duplikat wpisu. Na Mapach Google wyświetlać będzie się nowy, zweryfikowany wpis, a także istniejąca już wcześniej wizytówka, którą chcieliśmy zweryfikować.
Podsumowanie
Posiadanie duplikatu wizytówki firmy na Mapach Google nie jest dobrym pomysłem zarówno pod kątem pozycjonowania wpisu, jak również działań czysto marketingowych. Zduplikowany wpis może wprowadzać Klientów w błąd wskazując im niepełny adres lub stary numer telefonu, a także może zdominować wpis, który zawiera wiele pozytywnych opinii na temat firmy. Niestety mimo wielu ulepszeń wprowadzonych przez Google, wciąż możliwe jest stworzenie duplikatu.
Kolejny artykuł: Usuwanie duplikatów w Google Moja Firma