Evergreen content to inaczej treści wiecznie żywe, czyli takie, które generują ruch na stronie przez długi czas. Ich nazwa pochodzi z języka angielskiego, gdzie evergreen plants oznacza nic innego, jak roślinność zimozieloną, która bez względu na porę roku pozostaje zielona i żywa. Podobnie jak każda inna treść publikowana na stronie internetowej, evergreen content wpływa na widoczność w wynikach wyszukiwania oraz na ruch na stronie, angażując jej użytkowników.
To, co wyróżnia treści wiecznie żywe pośród pozostałego udostępnianego contentu, to ich ponadczasowość. Uniwersalna tematyka oraz użyteczność dla odbiorcy pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony nie tylko w pierwszych dniach czy tygodniach od publikacji. Odpowiednio stworzony wiecznie żywy tekst, a więc dobry evergreen content, potrafi skutecznie wpływać na widoczność strony w wynikach wyszukiwania przez nawet kilka lat, wciąż będąc dla odbiorców użytecznym.
Więcej na temat skutecznego evergreen contentu, dowiesz się, czytając poniższy artykuł. Znajdziesz w nim wskazówki, jak odróżniać treści wiecznie żywe od tekstu, który żyje tylko krótki czas, a także dowiesz się, jak skutecznie stworzyć artykuł evergreen na swoją stronę internetową.
Aby stworzyć ponadczasową treść evergreen, która będzie dla odbiorcy atrakcyjna i użyteczna przez dłuższy czas, należy się zastanowić, jakie rodzaje treści spełniają te wymagania. Poniżej przedstawiamy przykłady contentu evergreen, który odpowiednio opracowany może przynieść korzyść zarówno Twojej stronie, jak i użytkownikowi.
Do przykładów stale aktualnych treści należą m.in.:
Jest to zaledwie kilka przykładów contentu evergreen, które niezależnie od pory roku czy czasu, jaki minął od publikacji, nie tracą swojej aktualności, pozostając wiecznie żywe. Evergreen content zapewnia stałe zainteresowanie czytelników.
Przykładem idealnym skutecznego evergreen contentu są różnego rodzaju leksykony, słowniki czy encyklopedie zawierające słowa oraz ich definicje, które nie starzeją się praktycznie wcale. Jednak, aby evergreen content był jak najlepiej dopasowany do potrzeb odbiorcy, musi być co jakiś czas aktualizowany – będzie to świetny moment na uzupełnienie słownika o nowe pojęcia, które mogły zostać stworzone przez wciąż rozwijającą się branżę Twojej firmy. Aktualizacja evergreen contentu jest bardzo ważna. Dzięki temu dbasz o użyteczność swojego tekstu, utrzymując jednocześnie jego wiecznie żywy charakter.
Innym, doskonałym przykładem treści evergreen jest sekcja FAQ i inne podstrony, które pomagają użytkownikom w szybki i łatwy sposób zdobyć niezbędne informacje na temat interesującego ich zagadnienia. Jest to świetne rozwiązanie na połączenie realizacji potrzeb Twoich i Twoich odbiorców – dzięki użytecznym i wiecznie żywym treściom marka zyska bowiem lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, w związku z czym będzie mogła dotrzeć do większej grupy odbiorców. To sprawi, że strona internetowa będzie generowała więcej ruchu, za którym stoją nie tylko potencjalni klienci, ale także Twoja wiarygodność i pozycja eksperta. Są to główne zalety evergreen contentu.
Strategia win-win polega w tym przypadku na korzyściach dla Twojej marki, ale także dla samego odbiorcy – uzyska on bowiem wszystkie interesujące go w danej tematyce informacje, które znajdzie nigdzie indziej, jak na Twojej stronie. Evergreen content przyciąga – sprawdź!
Jak napisać artykuł evergreen? Zanim zabierzesz się za tworzenie contentu evergreen na swoją stronę, zastanów się dobrze, czego użytkownik może na niej szukać. To, jak odpowiesz na jego pytanie, będzie wpływało na widoczność Twojej strony. Co ważne, z pomocą przychodzi Ci także wyszukiwarka Google ze swoim boksem direct answer, w którym umieszcza najbardziej, jego zdaniem, trafne linki, pod którymi użytkownicy znajdą odpowiedzi na swoje pytania. Stwórz zatem przejrzysty i wyczerpujący wiecznie żywy content, który Google doceni i umieści w boksie na górze wyników wyszukiwania!
Jeśli zależy Ci na użyteczności swojego contentu i dobrym pozycjonowaniu strony internetowej, skupiaj się na tematach uniwersalnych. Aktualności, które z czasem tracą dla odbiorcy wartość sprawią nie tylko, że Twoja strona będzie rzadziej klikana, ale także spadnie jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Do tematów, których raczej należy unikać podczas tworzenia wiecznie żywych treści należą:
Wiesz już, na czym polega evergreen content.
Najlepszym przykładem contentu, którego aktualność spada w bardzo szybkim tempie są newsy. Oczywiście generują ogromną ilość ruchu w pierwszych minutach i godzinach, ale ich faza życia, w przeciwieństwie do tekstu evergreen, jest bardzo krótka i w ciągu kilku dni (gdy już wszyscy się z informacją zapoznali) traci na aktualności i użyteczności. Należy zatem unikać także contentu, jakim są reportaże i felietony dotyczące aktualnej sytuacji politycznej czy społecznej – wszystkie poruszają aspekty ważne w danym momencie, starzejąc się znacznie szybciej od treści wiecznie żywych. Dlatego pamiętaj – aktualizuj evergreen content!
Wybór tematyki contentu jest zatem kluczem do sukcesu, który może wesprzeć naszą stronę internetową nie tylko w generowaniu ruchu, ale także uzyskaniu dobrej widoczności w wynikach wyszukiwania. Aby lepiej pokazać różnice w zainteresowaniu oraz użyteczności treści evergreen content marketingu i sezonowych zapraszamy do zapoznania się z poniższymi grafikami.
Olimpic Games 2004-2021; Źródło: Google Trends
Na wykresie wygenerowanym przez narzędzie Google Trends możemy przekonać się, że Igrzyska Olimpijskie są tematem sezonowym, który angażuje użytkowników jedynie przez bardzo konkretny, ale krótki czas. Nie będzie to zatem idealny wątek do stworzenia treści evergreen. Liczy się bowiem strategia długofalowa.
Jednak warto pamiętać, że pisanie newsów sprawdzi się wyłącznie w przypadku, gdy możemy sobie pozwolić na regularne tworzenie contentu. Taka strategia sprawi, że inne, na bieżąco pisane treści o aktualnej tematyce, będą podnosiły naszą widoczność w wynikach wyszukiwania w czasie, w którym informacje dotyczące Igrzysk Olimpijskich nie będą wyszukiwane przez internautów.
Z punktu widzenia SEO często dobrym rozwiązaniem jest skupienie się na tworzeniu treści uniwersalnych, które pozostają użyteczne dla potencjalnych klientów bez potrzeby regularnej ingerencji w content zamieszczany na stronie. Nie oznacza to jednak, że tematy newsowe nie są stronie potrzebne dla budowania widoczności – wszystko zależy od sytuacji. Rozwiązanie idealne zakłada tworzenie zarówno newsów, jak i tekstów zawierających ponadczasowy content. Evergreen content pomoże jednak na dłużej zatrzymać czytelników.
Czy to oznacza, że nie możesz stworzyć contentu evergreen? Absolutnie nie! Wystarczy, że wykorzystasz jedne z wielu rodzajów treści i stworzysz unikalne, wiecznie żywe teksty zgodnie z zasadami SEO.
Biuro podróży, dla którego największe zainteresowanie przypada na sezon letni, może zimą opublikować świetny, wiecznie żywy artykuł na temat najcieplejszych kierunków podróży, które pozwolą uciec od mrozu tym, którzy nie są miłośnikami śnieżnych atrakcji. Natomiast sprzedawca nart może napisać poradnik dotyczący ich pielęgnacji poza sezonem zimowym. Dzięki temu branże szczególnie charakteryzujące się sezonowością mogą zadbać o ruch na stronie i widoczność w wynikach wyszukiwania niezależnie od pory roku. Teraz już wiesz, jak tworzyć treści!
SEO 2004-2021; Źródło: Google Trends
Dzięki powyższej grafice możemy przekonać się, że content związany z SEO charakteryzuje się dużą stabilnością wyszukiwania na przestrzeni kilku lat. Treści zawierające to wyrażenie wyszukiwane są regularnie przez odbiorców i generują podobny poziom ruchu – wszystko dzięki uniwersalności tematu. W związku z tym warto tworzyć treści SEO.
Oczywiście poza samym słowem kluczem ważny jest także charakter publikowanego tekstu. Można stworzyć doskonały evergreen content w postaci słownika SEO, który będzie cieszył się użytecznością przez dłuższy czas. Można również napisać artykuł dotyczący aktualności w branży SEO, które w ciągu najbliższych miesięcy, a nawet tygodni stracą swoją aktualność. Dlatego ważna jest nie tylko sama tematyka contentu, ale także jej charakter (aktualności lub evergreen). Warto także pomyśleć o tym, jak promować te treści.
Z każdego tematu można stworzyć zarówno teksty dotyczące bieżących wydarzeń, ale także treści wiecznie żywe, które będą pracowały na widoczność strony przez znacznie dłuższy czas. Oba z punktu widzenia pozycjonowania są niezwykle istotne!
Dzięki treściom wiecznie żywym strona internetowa może zyskać szereg korzyści, o których moglibyśmy z początku nie pomyśleć. Tworzenie contentu evergreen ma przede wszystkim na celu:
Jak sprawić, by użytkownik pozostał na Twojej stronie i zapoznał się z całą jej treścią – o tym przeczytasz w dalszej części artykułu.
Jak napisać evergreen content? Od odpowiednio przygotowanego contentu evergreen zależeć będzie nie tylko widoczność Twojej marki w wynikach wyszukiwania, ale także to, czy użytkownik tylko w nią kliknie i zaraz opuści, czy zapozna się z interesującym go zagadnieniem, a może nawet zawartością całej strony. Dlatego tak istotna jest znajomość kilku podstawowych zasad, dzięki którym osiągniesz jeszcze lepsze efekty!
Jak tworzyć evergreen content? Tematyka poruszanego zagadnienia w tekstach evergreen musi być oczywiście powiązana z charakterem Twojej działalności. Nie musi to jednak oznaczać, że użytkownik nie znajdzie w niej treści, które go interesują. Odpowiednie opracowanie wiecznie żywego tematu oraz wybranie charakteru treści może pomóc nie tylko odpowiedzieć na potrzeby odbiorców, ale także sprawić, że Twoja strona będzie pozytywniej odbierana przez roboty w czasie indeksowania.
Zastanów się, czego użytkownik może szukać na Twojej stronie – jeśli jesteś sprzedawcą elektroniki, doskonałym pomysłem będzie stworzenie rankingu kilku najbardziej popularnych sprzętów, np. telefonów. Jeśli prowadzisz sklep internetowy z kosmetykami, możesz stworzyć treści wiecznie żywe za pośrednictwem bloga – wystarczy zamieścić w nim artykuły dotyczące odpowiedniej pielęgnacji czy doboru kosmetyków do rodzaju cery.
Świetnym rozwiązaniem dla praktycznie każdej branży jest natomiast stworzenie sekcji FAQ, w której umieścisz najczęstsze pytania i odpowiedzi na nie, zapewniając użytkownikom swojej strony niezbędne informacje w jednym miejscu. Pamiętaj więc, że niezależnie od charakteru Twojej działalności, zawsze można stworzyć doskonały evergreen content, który będzie przydatny zarówno dla odbiorcy, jak i pod względem SEO.
Frazy są jednym z najważniejszych elementów, jeśli chodzi o pozycjonowanie Twojej strony. I wcale nie musisz ich sam wymyślać. Słowa kluczowe w każdym tekście, nie tylko tym wiecznie żywym, są bowiem po prostu frazą wpisywaną przez użytkowników w celu zdobycia jakiejś informacji. A za każdym ich pytaniem stoi realny dylemat, który możesz skutecznie rozwiązać.
Jak to zrobić? Wystarczy zastanowić się, czego odbiorca poszukuje i jakich słów użyje, by odnaleźć odpowiedź. Następnie wystarczy, że zamieścisz je w swoim tekście evergreen, co robot odpowiedzialny za indeksowanie Twojej strony doceni jako wartościowy content, a następnie algorytm wykorzysta tę informację do umieszczenia Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Więcej informacji o tym, jak przeprowadzić keyword research, który zapewni Twojej stronie dobrą widoczność w wyszukiwarce Google, a użytkownikowi odpowiedź na pytanie znajdziesz na naszym SEO blogu.
Istnieje szereg praktyk stosowanych w celu generowania ruchu i wsparcia działań związanych z pozycjonowaniem strony internetowej. Dla zwiększenia użyteczności, a więc również komfortu użytkownika warto zadbać o to, by wiecznie żywy content był odpowiednio sformatowany. Dotyczy to takich aspektów jak:
Odpowiednio przygotowany evergreen content pozwoli użytkownikowi zapoznać się z nim w sposób komfortowy i przejrzysty, co jest bardzo istotne szczególnie w przypadku tekstów długich i specjalistycznych. Przerywniki w formie elementów multimedialnych lub list nie tylko zwracają uwagę i sprawiają, że tekst czyta się bardziej komfortowo, ale wpływają także na lepsze zapamiętywanie zawartych w nich informacji.
Po więcej szczegółowych informacji dotyczących formatowania tekstu evergreen zgodnie z dobrymi praktykami SEO zapraszamy do naszego poradnika.
Innym rozwiązaniem, które nie tylko wpływa na widoczność w wyszukiwarce, ale także użyteczność dla odbiorców jest linkowanie. Dzięki sprytnemu przemycaniu wartościowych adresów WWW w tekstach evergreen prowadzących do innych ciekawych artykułów na swojej stronie, możesz pomóc użytkownikowi poznać więcej szczegółów na temat interesujących go zagadnień.
Klikając w link, odbiorca odnajduje odpowiedź na swoje pytanie, a Ty – wzmacniasz swoją pozycję eksperta i utrzymujesz go dłużej na swojej stronie, co może skutkować decyzją o skorzystaniu z Twojej oferty.
Stworzenie treści wiecznie żywych, które przyniosą korzyści zarówno nam, jak i użytkownikom naszej strony, wymaga pewnej wiedzy i umiejętności, bez których nie możemy liczyć na sukces. Evergreen content, którego tematyka jest ponadczasowa, a tekst nie starzeje się z upływem kilku dni lub miesięcy, może zapewnić marce doskonałą widoczność w wynikach wyszukiwania.
Aby jednak stworzyć treść wiecznie żywą należy krok po kroku zaplanować schemat działania i postępować zgodnie z praktykami SEO, które zapewniają nie tylko dobrą i stabilną widoczność, ale sprawiają także, że evergreen content jest chętnie czytany, a nawet udostępniany przez użytkowników. Podstawowym zadaniem będzie jednak sprecyzowanie pytania odbiorcy – to od niego zależeć będzie skuteczność naszych działań.
Nie wolno nam zapominać, że każda treść w Internecie powstaje w związku z realnym problemem lub pytaniem, jakie stawia sobie odbiorca. To od nas zależy, czy w naszych wiecznie żywych treściach odnajdzie na nie odpowiedź. Treści evergreen budują ponadczasowe i sprawdzone dane.
Wiecznie zielone treści są doskonałym rozwiązaniem dla wszystkich firm, poszukujących metod, które przyniosą długotrwałe efekty. A to właśnie oferuje evergreen content, którego tajniki właśnie poznałeś. Nic już nie stoi na przeszkodzie, abyś sam mógł zadbać o widoczność i użyteczność swojej witryny internetowej!
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: