Odpowiedź na postawione przeze mnie pytanie jest twierdząca. Odpowiedni wybór dostawcy usług hostingowych, wbrew pozorom, ma spore znaczenie dla pozycjonowania. Ciągle aktualizowane algorytmy wyszukiwania Google biorą pod uwagę bardzo wiele czynników podczas ustalania pozycji strony w indeksie. Kilka czynników związanych z kwestią hostingu omówię w tym artykule.
Google oczywiście nie podaje, na ile te czynniki są ważne, ale myślę, że warto je wziąć pod uwagę podczas analizy strategii marketingowej w sieci, w tym także prowadząc pozycjonowanie.
Generalną zasadą jest, że powinno się wybierać firmę hostingową z obszaru geograficznego, na którym chcemy skupić / skupiamy swoją działalność lub też jest nasz docelowy rynek. Dotyczy to również odpowiedniego doboru domeny. Za przykład niech posłuży sytuacja, gdzie naszym rynkiem docelowym są Niemcy (domena narodowa nadrzędna to .de). Założenie naszej strony nawet w języku niemieckim, ale na domenie polskiej .pl i jej reklama w międzynarodowej wersji wyszukiwarki google.com najprawdopodobniej nie będzie dawała spodziewanych rezultatów.
Aby uzyskać zadowalające pozycje w google.com przy podanych wyżej założeniach, będą one wymagały więcej wysiłku niż efekty uzyskiwane przy postawieniu strony na domenie .de oraz przy reklamie w regionalnym google.de. Internauci nauczyli się już korzystać z regionalnych wersji wyszukiwarki Google (google.de; google.co.uk; google.it itp) i coraz rzadziej używają google.com. Dlatego też reklama w „ogólnym” google.com może nie dać zamierzonych efektów w postaci konwersji.
Dzieje się tak m.in. dlatego, że Google podczas indeksowania analizuje umiejscowienie serwera z naszą stroną. Zakłada, że skoro serwer stoi w Polsce, a domena jest .pl – to naszym rynkiem docelowym jest Polska. Idąc dalej przykładem pozycjonowania naszej strony po niemiecku, jeśli mamy domenę .pl albo .eu, a serwer stoi w Polsce – Google może podczas oceny strony zaniżyć uzyskany wynik ze względu na brak sprecyzowanego obszaru działania. Dodatkowo Google analizuje też czas ładowania strony.
Mimo szybkości współczesnego internetu, występują nieznaczne różnice w czasach dostępu do strony z Niemiec, jeśli strona jest w Polsce. Oczywiście, jeśli reklamujemy się w google.com i celujemy w USA, a strona jest Polsce, to te różnice są większe. Przy rozszerzaniu swojej działalności na rynki zagraniczne, warto poszukać firmy hostingowej z danego kraju, gdzie chcemy umieścić nasz biznes.
Można też pójść dalej: poszukać dostawcy w danym kraju, na konkretnym obszarze administracyjnym, gdzie będziemy poszukiwać klientów.
Kolejnym elementem, nad którym warto się pochylić, jest pula adresowa IP, jaką dysponuje wybrany dostawca usług hostingowych.
Adresy IP wbrew pozorom mają wpływ na podejmowane działania SEO (Search Engine Optimization) wobec naszej strony. Posłużę się znowu przykładem. Załóżmy, że przydzielony nam adres IP przez usługodawcę należał do innej firmy. Jest to możliwe, gdyż adresy IP często są ponownie wykorzystywane, np. gdy ktoś zrezygnuje z usług hostingowych u danego operatora. Załóżmy, że poprzedni właściciel IP prężnie działał w sieci.
Zbudował dobrą markę i opinię o sobie w Google. Jeśli trafi się nam takie IP, to wszystko jest w najlepszym porządku. Jeśli jednak trafi się nam IP po firmie / osobie, która w sieci zasłynęła złą opinią, np. spamowała, zajmowała się phishingiem lub jakąkolwiek działalnością „nielegalną”, Google oraz inne wyszukiwarki automatycznie dają nam niższe wyniki podczas oceny naszej strony. W ekstremalnych przypadkach może być tak, że oceny będą bardzo niskie, a nawet istnieje ryzyko wykasowania z indeksu wyszukiwarki. Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, niewiele możemy z tym zrobić. Trzeba będzie budować dobre imię praktycznie od zera.
Czynnik ten ma coraz mniejsze znaczenie. Najprawdopodobniej może też stracić całkowicie znaczenie w niedalekiej przyszłości. Jednak póki co ma i warto też wziąć go pod uwagę przy planowaniu działań z zakresu pozycjonowania. Szczególnie jeśli chcemy działać już teraz z promocją naszej strony. Co oznacza „sąsiedztwo strony”? W dużym skrócie oznacza to, jakie strony obsługuje wybrany przez nas hostingodawca. Tutaj zasada jest prosta: jeśli hostingodawca świadczy usługi (jego pula adresów IP) dobrym stronom, o uznanej wartości i jakości, będzie też to pośrednio wpływać na naszą stronę.
To tak samo jak w sytuacji, gdy poszukujemy domu w spokojnej, bezpiecznej, czystej okolicy… Ponieważ ustalenie, który dostawca usług hostingowych świadczy usługi tylko „dobrym” stronom, jest bardzo trudne, warto tutaj analizować firmy o ugruntowanej pozycji na rynku.
Warto sprawdzić, jakie są warunki, regulaminy świadczonej usługi wobec spammerów lub hackerów. Najbezpieczniejszym możliwym rozwiązaniem dla naszej strony jest uzyskanie własnego dedykowanego IP..
Jednak często taka opcja nie jest brana pod uwagę przez mniejsze firmy. Biorąc pod uwagę powyższe wskazówki, można dobrać odpowiedniego dostawcę usługi hostingowej dla naszej strony. Właściwy wybór pomoże w działaniach SEO podejmowanych wobec strony w postaci dobrej oceny naszej strony, stabilnych pozycji.
Źródło: SearchEngineJournal
Sprawdź w 90 sekund, jak Twoja strona radzi sobie w sieci!
Pod lupę bierzemy aż 70 różnych parametrów.
Odbieraj regularną dawkę wiedzy i nowości ze świata digital marketingu!
Zero spamu, tylko konkrety!
Na dobry start
proponujemy Ci bezpłatnie: